• stina01

kissemurra

När min dotter som snart är 3 år även kallade framsidan för rumpan kom jag på att det var dags att ha ett snack. Hade sen tidigare bestämt att inte använda ordet kissemurra (som mina föräldrar gjorde) utan jag hade planerat att komma på något mera fint. När jag nu igår skulle berätta för dottern att baksidan heter rumpan men framsidan heter.. så kom jag inte på nåt extra fint. Snippa eller framstjärt kommer inte på fråga i den här familjen, så nog blev det kissemurra iallafall. Min dotter prövade ordet, verkade gilla det och jag känner mig ändå rätt nöjd. Kissemurra får det bli, det känns bra. Men, vad kallar ni era barns?

• Svar på tråden kissemurra
  • stina01

Jag skulle ha lagt en Flört. Är inte rädd att hon ska bli utfryst. Men många kanske har rätt i att det kan vara bra att tjejerna kallar kissemurran för samma sak. Visste faktiskt inte att snippan var så poppis, man lär sig mkt av familjeliv.

• JeanneDArc

Jo det har diskuterats ganska mycket på en samhällsnivå och används som regel i förskolor, skolor osv. Det är sedan några år tillbaka den riktiga benämningen om man kan säga så, ungefär som snopp då som sällan kallas något annat för barn.

• Rockan
    stina01 skrev 2011-01-05 16:09:51 följande:
    Jag skulle ha lagt en Flört. Är inte rädd att hon ska bli utfryst. Men många kanske har rätt i att det kan vara bra att tjejerna kallar kissemurran för samma sak. Visste faktiskt inte att snippan var så poppis, man lär sig mkt av familjeliv.
    Om du tänker dig en barngrupp med 20 barn, 10 pojkar & 10 flickor, så kommer alla pojkar nästan helt utan undantag ha en snopp. Bland de 10 flickorna däremot, där har två en kussi/kissemurra, en har en springa, en har framstjärt, två har en snippa, en har en dosa, en har en fia, en har en mutta och en har en slida. (Som en illustration, exakt så illa tror jag sällan det är.) Det kan bädda för viss förvirring...
  • La Lola
    JeanneDArc skrev 2011-01-05 16:13:15 följande:
    Jo det har diskuterats ganska mycket på en samhällsnivå och används som regel i förskolor, skolor osv. Det är sedan några år tillbaka den riktiga benämningen om man kan säga så, ungefär som snopp då som sällan kallas något annat för barn.
    Precis.

En länk i ämnet
    www.rfsu.se/sv/Sex-och-politik/Ottar-rapport/Alla-nummer-2006/12-2006/Ordet-snippa-en-succe/
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Elli47

Snippa är vedertaget och ett mycket bra ord att använda när man pratar med barn.

• Hyperduttan

Snopp och snippa säger vi. Själv har jag många namn... men kissemurra nope... KUSSEMURRA *fniss* ska det va! Norrlandstyle!

• stina01

Från o med nu blir det snippa för oss med Glad

• La Lola
    stina01 skrev 2011-01-05 16:20:33 följande:
    Från o med nu blir det snippa för oss med Glad
    Vad glad jag blir!
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden kissemurra