• stina01

kissemurra

När min dotter som snart är 3 år även kallade framsidan för rumpan kom jag på att det var dags att ha ett snack. Hade sen tidigare bestämt att inte använda ordet kissemurra (som mina föräldrar gjorde) utan jag hade planerat att komma på något mera fint. När jag nu igår skulle berätta för dottern att baksidan heter rumpan men framsidan heter.. så kom jag inte på nåt extra fint. Snippa eller framstjärt kommer inte på fråga i den här familjen, så nog blev det kissemurra iallafall. Min dotter prövade ordet, verkade gilla det och jag känner mig ändå rätt nöjd. Kissemurra får det bli, det känns bra. Men, vad kallar ni era barns?

• Svar på tråden kissemurra
  • gbgumman

Mina barn har sippa och snopp. Det är de ord som används på dagis och vedertaget nu för tiden över hela landet. Kanske kallar olika familjer de för andra saker men jag har aldrig märkt att någon inte vetat vad jag pratar om när jag säger snopp och snippa. Därför använder vi dessa.

Mamma till Eskil och Sonja
  • amalie79

Vad jag förstått så är det snippa som används på dagis, iaf här där jag bor. Ämnet hade tydligen varit uppe till diskussion : )

Det känns lite knasigt för de som inte är uppväxta med det och jag kommer nog aldrig att tänka snippa själv, men jag gillar det samtidigt. Snopp och snippa känns på något vis som om de är likvärdiga, till skillnad från många andra benämningar på den : )

• JeanneDArc
    Teskedsmamman skrev 2011-01-05 15:57:57 följande:
    Nu kallar jag aldrig någon för snuttan.... och eftersom mina pojkar sällan kommer kallas för snuttan så finns inte problemet här...
    hehe vilken tur Tror jag blev lite traumatiserad av det där...
  • stina01

Nej vi hittar inte på egna namn, kissemurra trodde jag inte var påhittat då många under min uppväxt kallade SNIPPAN det. Men jag är från en liten by där man kanske inte hade alla hemma. Kanske bäst att byta till snippan, så hon inte blir utfryst..

• La Lola

Snippa såklart.....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • JeanneDArc

Jag har hört kissemurra så ni är nog inte konstiga  Stina Fast på den tiden tror jag det fanns nästan lika många benämningar som det fanns familjer. Alla hade olika ord och det ena mer tillgjort än det andra, tycker jag. Några ord lät överdrivet gulliga, medan andra var helt sterila och skulle sudda bort att det handlade om ett kön. Klart hon inte kommer bli utfryst, detta var ju bara våra åsikter och reflektioner på ordet I slutändan väljer ju nisjälv vad som passar er.

• klarafärd

När jag var liten var det pytta som gällde verkar inte vara så  värst vanligt?

• gbgumman

Har också hört kissimurra men jag gilla inte det. Springa är det ord jag är uppväxt med (från totte böckerna) Jag gillar ordet springa men det använd ju även andra sammanhang så snippa är bättre.

Jag tror inte hon blir utfryst men det skulle inte förvåna mig om hon byter själv när hon hör kompisar.

Mamma till Eskil och Sonja
  • Rockan
    stina01 skrev 2011-01-05 16:01:09 följande:

Nej vi hittar inte på egna namn, kissemurra trodde jag inte var påhittat då många under min uppväxt kallade SNIPPAN det. Men jag är från en liten by där man kanske inte hade alla hemma. Kanske bäst att byta till snippan, så hon inte blir utfryst..

Utfryst tror jag inte är någon större risk.

Jag brukar dock tänka som så att jag vill förenkla för mina barn gällande kommunikation, & i det ingår att använda vedertagna begrepp som minimerar risker för missförstånd. Att använda ordet snippa, som blir mer & mer vedertaget & känt, & används på förskolor, är ett tillvägagångssätt.
Svar på tråden kissemurra