• Anonym (ledsen)

18 st Imovane & alkohol!!

Jag är helt förstörd. Min man har "haft" drogmissbruk sen han var 10 år gammal fram till vi träffades (visste inte att han hade det när vi träffades utan fick veta det sen) Han har hållt sig nykter väldigt bra (några enstaka "små" återfall) men han har tagit hjälp och kommit i rätt riktning igen.
    Han har nu varit nykter länge och vi är gifta och har två barn.

Så idag märkte jag att han inte var med i "gamet". Jag frågade honom om han tagit något. Såklart blånekade han detta. Han gick och hämtade vårat ena barn på dagis och det tog honom över en timme (brukar ta 20 min). Jag ser då att han går ut med barnet från ett cykelrum och jag frågar såklart ut honom om det. "H*n ville bara se mopeden" Han luktade något... cider..? Han nekade även detta.

Jag sa att jag går ner och visar mopeden till vårat andra barn. Men det fick jag inte. Min man gick då ner för att leta efter sin mobil han tappat. Ber honom lämna källarnycklarna, men han vägrar. Jag bär båda barnen under armarna. Tur att barnen var tysta. Kommer på min man med att gömma något i jackan. Jag går lugnt fram, tar ut en ask med Imovane. (Hämtad idag på apoteket) 30-pack med endast 12 tabletter kvar.
    Tänkte bara på att det var 20 i. Så han "erkände" att han tagit dom 8 jag frågade om.
    Sen fick jag honom även att erkänna att han druckit.. tydligen 4 stark cider. (han dricker inte då han inte tål alkohol utan blir aggressiv av det)
    Senare kom det fram att han slängt i sig 18 st. Han stog utanför vårat hus med byxorna nere vid knäna. Ramlade ner i snöhögar, klarade inte av att komma in i porten. EN kvart stog han utanför och bara stirrade. Jag fick skrika från fönstret att han ska in i porten. Då kom han in, men gick ut igen och frågade "var bor vi?"
    Jag ville bara kasta ner kylskåpet på honom. Varför gör han såhär mot våra barn!?

Väl hemma ramlar han omkull i hallen. Barnen ser detta. Jag håller mig lugn. Han får knappt av sig skorna eller jackan. Jag säger att han behöver hjälp, men så farligt tyckte han inte det var. Han kan knappt prata. Sätter sig i soffan och blundar och pratar om allt roligt han gjort idag. (verkligheten är att han suttit hemma)
    Han har tydligen varit på BIO, ätit ute med polare, träffat nån brud vid namn "Tessan", Sen blev han attackerad så båten sjönk (hm..), han hade varit på arbetsförmedlingen och fått en ombudsman.. två ggr!
    Ja, historian kan göras lång, en rolig resa har han haft idag tydligen.....

Jag ringde socialjouren och bad om hjälp, visste inte vart jag skulle vända mig. Dom kunde inget göra.. han var ju vid "medvetande". Han visste knappt vad han hette eller vart han var!!
    Någon timme senare ringer jag akut psyk.. dom sa att han måste in, det var ju en hög dos av piller han slängt i sig!
    Ringer då åter igen social jouren för jag kunde ju inte få iväg honom. Denna gången kom dom och pratade med min man, fick med honom till akuten..

Jag sitter här och gråter nu när båda barnen sover. Vad ska jag göra!? Vad innebär denna dos blandad med alkohol? Hur kan han göra såhär inför barnen!???

Jag är ensam, har ingen att prata med. Finns det något där ute som har tid...? Behöver bara skriva av mig.......

• Svar på tråden 18 st Imovane & alkohol!!
  • Who knows

Fy :(

Ring sjukvårdsrådgivningen och be dem svara på vad som händer med så mkt imovane, de borde veta...

Sköt om dig ♥

• Anonym

Du vet om att han fullständigt skiter i allt vad du tycker och tänker och gör när han är pillrad va? Om han dessutom kombinerar de med alkohol hade han kunnat slänga igen dörren i ett rödgråtet barnasikte utan att det bekom honom ett piss.
    Har själv missbrukat piller för länge sedan nu(halva livet), och man blir onåbar, man tror man är herren på täppan. Man bryr sig inte ett skit om andra. Har ingen förmåga att känna ångest. Och värst av allt, man har inga spärrar mot att bruka våld.

• Anonym (ledsen)

Jag tror det blir flytt ensam med barnen. Men har jag rätt till det då vi är gifta? Får jag bara "slänga ut" honom ur familjen?
    Tabletterna är ju utskrivna dessutom. Av samma läkare som skrivit ut de andra gångerna han tagit återfall. Jag vill använda den läkaren och min mans psykolog som nåldynor just nu. DOM VET hur det gått de andra gångerna. (Åt helvete då med) men ändå skriver dom åter igen ut tabletter!?

Jag vill bara skrika... rakt ut. Men då väcker jag barnen och grannarna lär ringa polisen..

Jag märkte direkt när han tagit tabletterna. Hans ögon blir hängiga då..... men han erkände inte förän jag höll tabletterna i handen framför honom.

• karet

Om man har lite tolerans (vilket han verkar ha) så är 18 imovane inte hela världen. Vet du om det var 5mg eller 7,5? Är ju lite skillnad.

Jag har tagit ända upp till 30 på en kväll, plus alkohol utan att det hänt något. (Ja, visst har jag blivit väck och fått minnesluckor och hallucinerat och så men det jag menar med att "det inte hänt något" så har jag alltså inte blivit dålig/sjuk eller nära döden eller så).

Förstår att du är arg och besviken men försök ta bort dig själv ur ekvationen och se till honom (OM du vill att det ska funka alltså). Nånting finns det som han vill rymma från rent känslomässigt eller så var det ett vanligt återfall av ren vana och lite hopp om att få vara "lite väck" en stund.

För vissa räcker det att gå ut på krogen och bli lite full men andra behöver mer, allra helst om man nångång upplevt "mer".

Jag tycker ni ska jobba er förbi det här, prata om det, säg att du stöttar honom men att du vill ha ärlighet från honom.

Jag har inte längre problematik med piller och så men visst tusan dyker tanken upp titt som tätt, men då pratar jag med min sambo om det och förklarar att jag känner som jag gör och så ägnar vi oss åt mig den kvällen. Försöker göra något annat som jag kan må bra av osv.

För mig och min sambo är det viktigt att vi inte gör en för stor sak av det. Självklart är det allvarligt men man ska inte göra för stor sak av det.

• aronnax

Ring psykmottagningen igen, säg stt hsn vägrar, dom kanske kan skicka handräckning (polis)
    Har ni något mobilt team? Ring dom för bedömning!

Lycka till, och skapa ett liv för ER, för HAN har ju valt drogerna, väljer han bort dom får du ta ställning igen!

• abraxe

Vet inte vilken styrka han tagit (finns 5mg och 7.5mg) men det blir en total dos på mellan 90-135 mg, det ligger på gränsen mellan måttlig till allvarlig intoxikation. Dessutom med alkohol finns det risker. Dock så har han kommit till sjukhuset nu så då kan man behandla de symtom som kommer. Dock mycket sällsynt med dödsfall pga imovane.

Ring och prata med sjukhuset och hör hur det är med han. Han kommer även att få prata med en psykiatriker innan hemgång för att bedöma varför han tagit och om han kommer att ta igen. Du kan fråga om du får vara med och även höra med psyk om vad för stöd som finns för honom och er.

Mycket fakta där...
    Hoppas allt löser sig för er 

• Anonym (ledsen)

Jag har alltid bett min man vara ärlig mot mig. Men han har ALDRIG varit det. Jag har alltid kommit på honom med tabletter. T.o.m då är jag lugn. Jag var lugn idag, visst frågade jag ut honom. Men jag var lugn. Det blev bara för mycket efter vad våra barn fick se. Jag höjde inte rösten, men jag blev förbannad.

Det var 7,5 mg på dessa tabletter..

Jag vet inte vad jag ska göra nu. Alltså ikväll.. i natt.. blir nog ingen sömn för mig. Tankarna snurrar på i 100.
    Har ingen som kan vara barnvakt heller så jag kan ta det "lugnt". Aldrig haft barnvakt. Inget dagis imorgon heller för det äldre barnet.
    Känns som jag kommer att kollapsa. Jag vet varken ut eller in...
    Jag har spolat ner tabletterna iaf. Kanske skulle jag ha slängt i mig dom istället? Nej, det klart jag inte skulle. Men jag känner också för att fly. Har dock ALDRIG flytt i droger eller alkohol. Har aldrig testat en drog i hela mitt liv och alkohol och jag är inte heller bästa vänner. Avskräckt efter min uppväxt.
    Vad flyr jag i? Jag vet inte.. jag har nog aldrig flytt från allt..

Men jag känner mig svag just nu. Jag vet inte hur mycket jag kommer orka.. ensamheten gör inte detta lättare direkt....

• Anonym (ledsen)

Jag ringde precis till akuten för att se att han verkligen kommit dit. (hans mobil är ju borta)
    Han var där, dom hade tagit tester och prover och nu väntar han på en läkare.
    Släpper dom hem honom sen? Vad händer? Frågorna är många just nu...
    Vill bara åka härifrån. Men vart åker man?

• Fiyali
    Anonym (ledsen) skrev 2011-01-05 21:55:16 följande:
    Jag ringde precis till akuten för att se att han verkligen kommit dit. (hans mobil är ju borta)
    När ex sambon låg inne för överdos(amfetamin) så låg han iaf kvar under vak till klockan 09.00 på morgonen. Då hade de kollat ekg tror jag och allt möjligt och sen skrev de ut honom när han säkert var bra.
    Så det beror ju helt på hur det är med din sambo, de kommer följa upp honom och se till så allt är bra, så fort det är det skriver du ut honom. Men som någon sa, det brukar bli en psykmöte, beroende på var han är just nu.
    På vanliga akuten hamnade min ex man och behövde inte träffa psykolog innan utskrivning.
  • Anonym (fy... =/)
    Anonym (ledsen) skrev 2011-01-05 21:55:16 följande:
    För några år sen så petade jag i mig 25 tabletter av Atarax 25 mg (tror jag styrkan var). På akuten fick jag dricka medicinskt kol och sen blev jag inlagd på intensiven över natten. Jag gissar att din man får stanna kvar på sjukhuset över natten i alla fall? Innan jag fick åka hem morgonen efter fick jag prata med två personer från vårt mobila psykteam, får han också göra så kanske?

Ring tillbaka till akuten och fråga, även om de inte vill berätta exakt vad din man kommer få göra så har de ju säkert rutiner för detta.

Har du inga vänner eller släktingar i närheten som du kan åka till? Jag förstår verkligen att du vill åka iväg, verkligen!

Kram!
Svar på tråden 18 st Imovane & alkohol!!