• Anonym (ledsen)

18 st Imovane & alkohol!!

Jag är helt förstörd. Min man har "haft" drogmissbruk sen han var 10 år gammal fram till vi träffades (visste inte att han hade det när vi träffades utan fick veta det sen) Han har hållt sig nykter väldigt bra (några enstaka "små" återfall) men han har tagit hjälp och kommit i rätt riktning igen.
    Han har nu varit nykter länge och vi är gifta och har två barn.

Så idag märkte jag att han inte var med i "gamet". Jag frågade honom om han tagit något. Såklart blånekade han detta. Han gick och hämtade vårat ena barn på dagis och det tog honom över en timme (brukar ta 20 min). Jag ser då att han går ut med barnet från ett cykelrum och jag frågar såklart ut honom om det. "H*n ville bara se mopeden" Han luktade något... cider..? Han nekade även detta.

Jag sa att jag går ner och visar mopeden till vårat andra barn. Men det fick jag inte. Min man gick då ner för att leta efter sin mobil han tappat. Ber honom lämna källarnycklarna, men han vägrar. Jag bär båda barnen under armarna. Tur att barnen var tysta. Kommer på min man med att gömma något i jackan. Jag går lugnt fram, tar ut en ask med Imovane. (Hämtad idag på apoteket) 30-pack med endast 12 tabletter kvar.
    Tänkte bara på att det var 20 i. Så han "erkände" att han tagit dom 8 jag frågade om.
    Sen fick jag honom även att erkänna att han druckit.. tydligen 4 stark cider. (han dricker inte då han inte tål alkohol utan blir aggressiv av det)
    Senare kom det fram att han slängt i sig 18 st. Han stog utanför vårat hus med byxorna nere vid knäna. Ramlade ner i snöhögar, klarade inte av att komma in i porten. EN kvart stog han utanför och bara stirrade. Jag fick skrika från fönstret att han ska in i porten. Då kom han in, men gick ut igen och frågade "var bor vi?"
    Jag ville bara kasta ner kylskåpet på honom. Varför gör han såhär mot våra barn!?

Väl hemma ramlar han omkull i hallen. Barnen ser detta. Jag håller mig lugn. Han får knappt av sig skorna eller jackan. Jag säger att han behöver hjälp, men så farligt tyckte han inte det var. Han kan knappt prata. Sätter sig i soffan och blundar och pratar om allt roligt han gjort idag. (verkligheten är att han suttit hemma)
    Han har tydligen varit på BIO, ätit ute med polare, träffat nån brud vid namn "Tessan", Sen blev han attackerad så båten sjönk (hm..), han hade varit på arbetsförmedlingen och fått en ombudsman.. två ggr!
    Ja, historian kan göras lång, en rolig resa har han haft idag tydligen.....

Jag ringde socialjouren och bad om hjälp, visste inte vart jag skulle vända mig. Dom kunde inget göra.. han var ju vid "medvetande". Han visste knappt vad han hette eller vart han var!!
    Någon timme senare ringer jag akut psyk.. dom sa att han måste in, det var ju en hög dos av piller han slängt i sig!
    Ringer då åter igen social jouren för jag kunde ju inte få iväg honom. Denna gången kom dom och pratade med min man, fick med honom till akuten..

Jag sitter här och gråter nu när båda barnen sover. Vad ska jag göra!? Vad innebär denna dos blandad med alkohol? Hur kan han göra såhär inför barnen!???

Jag är ensam, har ingen att prata med. Finns det något där ute som har tid...? Behöver bara skriva av mig.......

• Svar på tråden 18 st Imovane & alkohol!!
  • Anonym (ledsen)

Jag har pratat med min man och frågat honom varför han åter igen tog tabletterna. Han minns inte. Han minns knappt att han hämtat ut dom. (om det är sant eller inte vet jag inte)
    Det han minns (säger han) är att han köpte salva åt mig och kollade om han hade något recept. Det hade han såklart. Så ville han gömma dom för mig (eftersom han vet att jag VET hur det blir med dom) och han tog ut två tabletter för att ta för kvällen. Sen minns han inte mer. Han minns inte när han tagit tabletterna eller hur många.
    Nästa han minns är att han är på väg hem med ena barnet.
    Han minns att han vaknar upp på sjukhuset med slangar och har för sig att han slet av sig allt själv och gick hem fast dom ville ha honom kvar. Han minns något om att två kvinnor gav honom skjuts hem. Sen minns han väldigt lite av 2 dygn.

Har pratat med honom och sagt att jag flyttar ensam med barnen och han har idag försökt få tag på egen lägenhet, så han förstår att det är såhär det får bli.

Tack för allas stöd och tack även för information om piller, missbruk och liknande.

• solstugan
    Anonym (ledsen) skrev 2011-01-10 20:10:28 följande:
    Jag har pratat med min man och frågat honom varför han åter igen tog tabletterna. Han minns inte. Han minns knappt att han hämtat ut dom. (om det är sant eller inte vet jag inte)
    Det han minns (säger han) är att han köpte salva åt mig och kollade om han hade något recept. Det hade han såklart. Så ville han gömma dom för mig (eftersom han vet att jag VET hur det blir med dom) och han tog ut två tabletter för att ta för kvällen. Sen minns han inte mer. Han minns inte när han tagit tabletterna eller hur många.
    Han minns att han vaknar upp på sjukhuset med slangar och har för sig att han slet av sig allt själv och gick hem fast dom ville ha honom kvar. Han minns något om att två kvinnor gav honom skjuts hem. Sen minns han väldigt lite av 2 dygn.

Har pratat med honom och sagt att jag flyttar ensam med barnen och han har idag försökt få tag på egen lägenhet, så han förstår att det är såhär det får bli.

Tack för allas stöd och tack även för information om piller, missbruk och liknande.
    Åhh vad jag lider med dej <3 Jag har varit på alla tre sidorna och kan tänka mej hur det måste kännas för dej, din man, och era barn. För din och barnens skull är detta nog det bästa beslutet, låt aldrig barnen växa upp med en påverkad pappa. Du är stark och glöm inte att du måste ventilera oxå, skaffa en kurator/psykolog eller om du har en riktigt bra vän som du kan prata med, det är viktigt.
    Styrkekramar till dej <3<3
  • Rorschach

Tycker faktiskt att du överreagerar och tar förhastade beslut här, ett övertramp hur grov den må vara är inte grund till att beröva barnen sin pappa och splittra upp deras trygghet.
    Ni har flera barn och flerårig historia, sånt raserar man inte, för barnens skull, man jobbar vidare för deras skull.

• Anonym
    Rorschach skrev 2011-01-10 22:10:59 följande:

Tycker faktiskt att du överreagerar och tar förhastade beslut här, ett övertramp hur grov den må vara är inte grund till att beröva barnen sin pappa och splittra upp deras trygghet.
    Ni har flera barn och flerårig historia, sånt raserar man inte, för barnens skull, man jobbar vidare för deras skull.

om pappan ville kämpa hade han väl inte gett upp så lätt? och TS har inte berövat barnen sin pappa och deras trygghet bara för att dom delar på sej, det skötte faktiskt karl själv. hämta ett barn när han är så påverkat att han inte minns hela tiden, det är väl ingen trygghet? herregud människa! vadå kämpa för barnens skull? det är ju det hon gör!!
  • Anonym (Prio 1 barnen)
    Rorschach skrev 2011-01-10 22:10:59 följande:

Skitsnack, överreagerar ja jo de såklart de är ju oki att barnens far hämtar barnen när han är så borta att han knappt kommer ihåg var han bor.

Han har förmodligen fått fler än 1 chans att sluta.

TS gör helt rätt hon prioriterar barnen jag är man och fd missbrukare, aktiva missbrukare bör inte få ha barn Punkt. 
  • Rorschach
    Anonym skrev 2011-01-10 22:39:14 följande:
    om pappan ville kämpa hade han väl inte gett upp så lätt? och TS har inte berövat barnen sin pappa och deras trygghet bara för att dom delar på sej, det skötte faktiskt karl själv. hämta ett barn när han är så påverkat att han inte minns hela tiden, det är väl ingen trygghet? herregud människa! vadå kämpa för barnens skull? det är ju det hon gör!!
    Gett upp så lätt vet jag ingeting om, jag ser däremot ett snedsteg endast här.
    Om ts nu går med barnen så berövar hon deras pappa, barnen förtjänar ett stabilt uppväxt med båda föräldrar närvarande.
    Vad jag förstår så är detta inget vanligt beteende från hans sida utan nått som aldrig annars förekommer och då överreagerar ts och ställer till mycket större skada i barnens liv än vad denna händelse eventuellt gjorde.
    Har man bildat en familj så får man ta sitt ansvar och kämpa för den, det innebär inte att man hänsynslöst visar dörren vid första problemet.
  • Roppedoppedi
    Anonym (ledsen) skrev 2011-01-10 20:10:28 följande:

Jag vill önska dig all lyckaa till och hoppas verkligen det går bra för dig och barnen.

Du skrev tidigare att du alltif förlåtit förut, tror du att du kommer klara dig från det denna gång?
  • Anonym
    Rorschach skrev 2011-01-10 23:13:44 följande:
    Om ts nu går med barnen så berövar hon deras pappa, barnen förtjänar ett stabilt uppväxt med båda föräldrar närvarande.
    Vad jag förstår så är detta inget vanligt beteende från hans sida utan nått som aldrig annars förekommer och då överreagerar ts och ställer till mycket större skada i barnens liv än vad denna händelse eventuellt gjorde.
    Har man bildat en familj så får man ta sitt ansvar och kämpa för den, det innebär inte att man hänsynslöst visar dörren vid första problemet.
    barnen kan ju träffa sin pappa om han håller sej nykter, ts har ju inte skrivit att dom aldrig får träffas!
    menar du att man alltid ska förlåta och fortsätta för barnens skull? min mamma gjorde det med pappa. han (pik) "brukade" en väldans massa piller, alkohol, hasch, tjack och ska jag berätta någonting? det va inte en stabil trygg uppväxt för 5 ören. var har du fått det ifrån? se läget istället och vad han har gjort. hade min karl tagit återfall och utsatt barnen för en sådan risk som ts karl gjorde hade han åkt ut med huvudet först.
  • Rorschach
    Anonym skrev 2011-01-10 23:35:01 följande:
    barnen kan ju träffa sin pappa om han håller sej nykter, ts har ju inte skrivit att dom aldrig får träffas!
    menar du att man alltid ska förlåta och fortsätta för barnens skull? min mamma gjorde det med pappa. han (pik) "brukade" en väldans massa piller, alkohol, hasch, tjack och ska jag berätta någonting? det va inte en stabil trygg uppväxt för 5 ören. var har du fått det ifrån? se läget istället och vad han har gjort. hade min karl tagit återfall och utsatt barnen för en sådan risk som ts karl gjorde hade han åkt ut med huvudet först.
    Jag läste inget om nån blandmissbrukare här utan en förälder som skötte sina kort som han skulle, tills han gjorde ett misstag
    En gång är ingen gång och för familjens skull så bör man inte överreagera utan kommunicera barnen behöver sin pappa på plats och inte en överreagerande sliten mamma som vet inte ens hur hon ska klara sig efter detta.
  • Anonym (ledsen)
    Rorschach skrev 2011-01-10 23:13:44 följande:
    Det är INTE första gången han tagit återfall. Men första gången han gjort det INFÖR barnen.
    Han har fått sina chanser. Hur många chanser tycker du att han ska få? Varför är det så synd om honom? Han har gjort sitt val (igen) och det var att droga.
    Roppedoppedi skrev 2011-01-10 23:20:54 följande:
    Jag vill önska dig all lyckaa till och hoppas verkligen det går bra för dig och barnen.

Du skrev tidigare att du alltif förlåtit förut, tror du att du kommer klara dig från det denna gång?
    Jag har förlåtit förut, men då har han inte drogat inför barnen. Det är skillnaden och det som gör att jag håller det jag sagt.

Självklart kommer min man få vara med i barnens uppväxt, så länge han är nykter. Men vi kommer inte bo ihop. Jag kan inte låta honom bo med oss samtidigt som jag är orolig att han någon dag kommer hem påverkad igen. Han kan bo på sitt håll, träffa barnen, men bara han är nykter.
    Hur vi går till väga nu är fortfarande inte bestämt. Antingen får vi blanda in någon myndighet som hjälper oss. Som kanske kan begära kissprov. Jag vet inte. Men det jag vet är att vi flyttar isär.
Svar på tråden 18 st Imovane & alkohol!!