• Anonym (ledsen)

18 st Imovane & alkohol!!

Jag är helt förstörd. Min man har "haft" drogmissbruk sen han var 10 år gammal fram till vi träffades (visste inte att han hade det när vi träffades utan fick veta det sen) Han har hållt sig nykter väldigt bra (några enstaka "små" återfall) men han har tagit hjälp och kommit i rätt riktning igen.
    Han har nu varit nykter länge och vi är gifta och har två barn.

Så idag märkte jag att han inte var med i "gamet". Jag frågade honom om han tagit något. Såklart blånekade han detta. Han gick och hämtade vårat ena barn på dagis och det tog honom över en timme (brukar ta 20 min). Jag ser då att han går ut med barnet från ett cykelrum och jag frågar såklart ut honom om det. "H*n ville bara se mopeden" Han luktade något... cider..? Han nekade även detta.

Jag sa att jag går ner och visar mopeden till vårat andra barn. Men det fick jag inte. Min man gick då ner för att leta efter sin mobil han tappat. Ber honom lämna källarnycklarna, men han vägrar. Jag bär båda barnen under armarna. Tur att barnen var tysta. Kommer på min man med att gömma något i jackan. Jag går lugnt fram, tar ut en ask med Imovane. (Hämtad idag på apoteket) 30-pack med endast 12 tabletter kvar.
    Tänkte bara på att det var 20 i. Så han "erkände" att han tagit dom 8 jag frågade om.
    Sen fick jag honom även att erkänna att han druckit.. tydligen 4 stark cider. (han dricker inte då han inte tål alkohol utan blir aggressiv av det)
    Senare kom det fram att han slängt i sig 18 st. Han stog utanför vårat hus med byxorna nere vid knäna. Ramlade ner i snöhögar, klarade inte av att komma in i porten. EN kvart stog han utanför och bara stirrade. Jag fick skrika från fönstret att han ska in i porten. Då kom han in, men gick ut igen och frågade "var bor vi?"
    Jag ville bara kasta ner kylskåpet på honom. Varför gör han såhär mot våra barn!?

Väl hemma ramlar han omkull i hallen. Barnen ser detta. Jag håller mig lugn. Han får knappt av sig skorna eller jackan. Jag säger att han behöver hjälp, men så farligt tyckte han inte det var. Han kan knappt prata. Sätter sig i soffan och blundar och pratar om allt roligt han gjort idag. (verkligheten är att han suttit hemma)
    Han har tydligen varit på BIO, ätit ute med polare, träffat nån brud vid namn "Tessan", Sen blev han attackerad så båten sjönk (hm..), han hade varit på arbetsförmedlingen och fått en ombudsman.. två ggr!
    Ja, historian kan göras lång, en rolig resa har han haft idag tydligen.....

Jag ringde socialjouren och bad om hjälp, visste inte vart jag skulle vända mig. Dom kunde inget göra.. han var ju vid "medvetande". Han visste knappt vad han hette eller vart han var!!
    Någon timme senare ringer jag akut psyk.. dom sa att han måste in, det var ju en hög dos av piller han slängt i sig!
    Ringer då åter igen social jouren för jag kunde ju inte få iväg honom. Denna gången kom dom och pratade med min man, fick med honom till akuten..

Jag sitter här och gråter nu när båda barnen sover. Vad ska jag göra!? Vad innebär denna dos blandad med alkohol? Hur kan han göra såhär inför barnen!???

Jag är ensam, har ingen att prata med. Finns det något där ute som har tid...? Behöver bara skriva av mig.......

• Svar på tråden 18 st Imovane & alkohol!!
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (a) skrev 2011-01-06 00:23:03 följande:
    Ja ta all hjälp du kan få om den känns bra.
    Jag är likadan kan allt själv ber aldrig om hjälp osv men jag tror man bara förlorar på det
     i längden man bllir utmattad.
    Jag tycker vi har liteväl mycket gemensamt ;)
    Men jag önskar dig all lycka nu och i framtiden och att allt blir så bra som möjligt för dig och barnen.
    Ska också sova nu barnen vaknar ju om 5-6 timmar. Försök att sova så gott nu
    Ja, vi verkar vara i samma sits. Synd att vi båda är anonyma, annars hade man kanske kunnat byta msn..?
    Stötta varandra lite...

Nu är tänderna borstade. Så säger godnatt (även om jag misstänker att jag kommer kliva upp ganska snart igen)
  • Terese f

dessutom är imovane beroendeframkallande vilket kanske inte är det bästa för din man? Isf kunde dom ju ha gett honom propavan!!! (har själv käkat sånna)

Vet inte alls vad jag ska säga eller vad du ska göra, men jag skickar en stor styrkekram!

• Anonym

Man får dela upp detta i olika delar.
    För det första är 18st Imovan innebär ingen livsfara inte ens med rejält med alkohol.
    Han kunde tagit hela paketet och ändå inte varit något fara.

För det andra så i påverkan av dessa Z mediciner så kan man hitta på de mest tokiga sakerna.
    Och givetvis får man för sig något riktigt tokigt så kan ju det innebära fara för ens liv.
    Men oftast så slutar det man sitter i en hög och trycker i sig mat.

För det tredje så är ju det ett stort problem som han beter sig, det värsta tycker jag personligen är själva lögnen mer än själva intagandet.
    Även om det inte heller bra, om du förstår vad jag menar.

Sen varför atarax dras upp i diskussionen är för mig helt obegripligt.
    Och varför han får typ imovan utskrivet är ju baserat vad han säger till läkaren.

Vad TS skulle gjort var att filma hela hans beteende och visat upp för honom sen.
    Det hade varit långt mer effektivt än nuvarande åtgärder, för många inser hur illa man har betett sig när man se sig själv sen.
    Och då kanske tar ett princip beslut att nu räcker det.

Jag tycker ju att du ska prata ingående med honom innan du gör något annat, och vad han vill med framtiden med sina tabletter.
    Vet inte vad ni har sagt innan om detta, men tycker man är värd att sig själv att åtminstånde förstå problemet innan man tar ett beslut för framtiden.
    Vet en del kommer ropa medberoende, men att förstå situationen är inte ett medberoende utan bara i att få klarhet i vad som är vad.

• Anonym (ledsen)

Han kom hem inatt kring halv 2. Fortfarande inte med i "gamet" om man säger så. Han sa att han fått drop och sen skjutsade två gamla tjejer hem honom.. (hm?)
    Han har sen han kom hem sovit 2 timmar och resten av tiden gnällt om att jag ska ta fram hans tabletter. Nu har han åkt till akutpsyk för dom ville se hans tabletter!?
    Aja, jag skiter i han. Jag har bestämt mig att jag lämnar honom nu. Han har fått chanser förr och detta var det värsta! Att han är påverkad inför våra barn!

Har pratat med honom förr om hans drogande. Varje gång har han sagt att det är sista gången han tagit något för han mår bara skit. Han ska ALDRIG mer ta.. osv osv.. han ska aldrig mer ljuga för mig.. men det fortsätter han ju med. Så nu får det vara slut. Han får klara sig själv ur skiten. Jag har två barn som behöver mig mer.

Jag vet inte hur jag känner idag. Besviken är jag självklart. Och förbannad. Ledsen.. näe.. inte direkt. Är väl mest glad att detta hände INNAN flytten än efter.....

• Anonym

Du har alltså gett honom för han ska visa upp tabletterna på akutspyk?
    Säger då akutpsyk att dom inte vet vad imovane är eller? :p

Han lurat skjortan av dig, snart ser du han ragglandes igen :/
    Verkar som ni är färdiga med varandra nu!
    Passa på att byta lås medans han är borta ;)

• Anonym (ledsen)

Han fick inte tabletterna utan han bad om dom.. och sa att de på psyk ville se dom.
    Jag är inte dum och går på det....

• Anonym (Prio 1 barnen)

Lycka till jag tror att dit beslut var de ända rätta för dig och barnen. Sen är de ju upp till dig om han har någon chans i framtiden men i nuvarande läge verkar du bara ha en väg att gå.

Fast mitt råd brukar alltid vara att lämna missbrukare då de sällan hjälper att vara två varav en missbrukar. Speciellt inte om de pågått ett tag och under den tiden man haft ett förhållande.

Ibland men bara ibland kanske en gång på hundra så kommer det en tjej som rycker upp en missbrukare och får han att sluta men de hör till ovanligheterna.

De kan bara bli bättre från och med nu om ett år kommer du må mycket bättre, blir alltid lättare när man kan koncentrera sig på sig själv och barnen utan att behöva oroa sig för en missbrukare. 

Massa kramar. 

• Anonym (ledsen)

Då är man ensam nu. Mannen kom hem och jag bad honom packa sin väska. Han var nykter. Han var arg som satan för han tyckte inte han gjort något fel.. för han hade ju inte skadat någon, men samtidigt bad han om ursäkt för att han gått bakom min rygg och tagit piller.
    Han packade iaf en resväska. Slängde mobilen på mig (jag låg i sängen med täcke så på täcken slängde han den) och så sa han att nu blir jag ensam med barnen och ingen kommer "backa upp" mig.
    Jag sa bara att jag försöker vila nu när barnen ligger och sover middag. Jag bad honom lämna hemmanycklarna då jag inte litar på han. Han slängde nycklar på mitt täcke och så gick han.. och låste dörren efter sig!?
    De nycklar han kastat till mig var hans mopednycklar!!

Jag vet inte vad jag känner och tycker. Barnen har varit på bra humör idag så jag har varit på bra humör för deras skull. Men samtidigt undrar jag ju varför mannen tog med nycklar!? Jag gillar det inte! Jag vet att han nu åker och köper droger någonstans!
    Jag låste innedörren, så han kommer inte in.. vill inte ha hit honom.....

• Anonym (Prio 1 barnen)

Stå på dig och ta kontakt med en jurist snarast för att få råd hur du ska göra kolla din hemförsäkring om den täcker rättshjälp.
    Han är väl ägare till huset med så han begår väl inget direkt brott som behåller nyklarna ni var ju gifta som jag förstår det. Dock håller jag med dig de är ju lite oroande att han gjorde så.

Han beteer sig som en missbrukare  och du ska inte lita på honom i något så ta verkligen den där kontakten med en jurist. Fråga på kvinnojouren om de vet någon bra.

Lycka till du gör helt rätt skulle jag halka tillbaka igen hoppas jag min fru gör samma sak som du, kanske att hon ger mig ett par chanser först de skulle vara skönt, men fler än två aldrig. 

Svar på tråden 18 st Imovane & alkohol!!