• Anonym (ledsen)

18 st Imovane & alkohol!!

Jag är helt förstörd. Min man har "haft" drogmissbruk sen han var 10 år gammal fram till vi träffades (visste inte att han hade det när vi träffades utan fick veta det sen) Han har hållt sig nykter väldigt bra (några enstaka "små" återfall) men han har tagit hjälp och kommit i rätt riktning igen.
    Han har nu varit nykter länge och vi är gifta och har två barn.

Så idag märkte jag att han inte var med i "gamet". Jag frågade honom om han tagit något. Såklart blånekade han detta. Han gick och hämtade vårat ena barn på dagis och det tog honom över en timme (brukar ta 20 min). Jag ser då att han går ut med barnet från ett cykelrum och jag frågar såklart ut honom om det. "H*n ville bara se mopeden" Han luktade något... cider..? Han nekade även detta.

Jag sa att jag går ner och visar mopeden till vårat andra barn. Men det fick jag inte. Min man gick då ner för att leta efter sin mobil han tappat. Ber honom lämna källarnycklarna, men han vägrar. Jag bär båda barnen under armarna. Tur att barnen var tysta. Kommer på min man med att gömma något i jackan. Jag går lugnt fram, tar ut en ask med Imovane. (Hämtad idag på apoteket) 30-pack med endast 12 tabletter kvar.
    Tänkte bara på att det var 20 i. Så han "erkände" att han tagit dom 8 jag frågade om.
    Sen fick jag honom även att erkänna att han druckit.. tydligen 4 stark cider. (han dricker inte då han inte tål alkohol utan blir aggressiv av det)
    Senare kom det fram att han slängt i sig 18 st. Han stog utanför vårat hus med byxorna nere vid knäna. Ramlade ner i snöhögar, klarade inte av att komma in i porten. EN kvart stog han utanför och bara stirrade. Jag fick skrika från fönstret att han ska in i porten. Då kom han in, men gick ut igen och frågade "var bor vi?"
    Jag ville bara kasta ner kylskåpet på honom. Varför gör han såhär mot våra barn!?

Väl hemma ramlar han omkull i hallen. Barnen ser detta. Jag håller mig lugn. Han får knappt av sig skorna eller jackan. Jag säger att han behöver hjälp, men så farligt tyckte han inte det var. Han kan knappt prata. Sätter sig i soffan och blundar och pratar om allt roligt han gjort idag. (verkligheten är att han suttit hemma)
    Han har tydligen varit på BIO, ätit ute med polare, träffat nån brud vid namn "Tessan", Sen blev han attackerad så båten sjönk (hm..), han hade varit på arbetsförmedlingen och fått en ombudsman.. två ggr!
    Ja, historian kan göras lång, en rolig resa har han haft idag tydligen.....

Jag ringde socialjouren och bad om hjälp, visste inte vart jag skulle vända mig. Dom kunde inget göra.. han var ju vid "medvetande". Han visste knappt vad han hette eller vart han var!!
    Någon timme senare ringer jag akut psyk.. dom sa att han måste in, det var ju en hög dos av piller han slängt i sig!
    Ringer då åter igen social jouren för jag kunde ju inte få iväg honom. Denna gången kom dom och pratade med min man, fick med honom till akuten..

Jag sitter här och gråter nu när båda barnen sover. Vad ska jag göra!? Vad innebär denna dos blandad med alkohol? Hur kan han göra såhär inför barnen!???

Jag är ensam, har ingen att prata med. Finns det något där ute som har tid...? Behöver bara skriva av mig.......

• Svar på tråden 18 st Imovane & alkohol!!
  • statisk

Hur gick det igår? Har tänkt på er.

• Anonym (ledsen)

Jag fick höra vid halv elva att han befann sig i en helt annan stad. Han hade "missat" en tågstation och hamnat i en stad där han inte känner någon och så ringt till sin pappa och några fler för att be om hjälp därifrån. Men ingen kunde hjälpa honom (några ville helt enkelt inte när dom hörde att han lät full)
    Men jag fick iaf veta att han befann sig långt härifrån.

Inatt fick jag sen ett sms om att han tagit sig till rätt stad och fick sova hos en person (hon skickade smset till mig) Han hade varit någorlunda nykter (varit ute och gått i kylan i timmar då inga tåg eller bussar gick)
    Han är kvar där än.

Här har det varit kaotiskt. Äldsta barnets dagis var stängt och jag fick inte tag i det dagis han brukar vara på när det är stängt så har båda barnen hemma heldag idag. Jag som hade planerat att ringa massa samtal och så. Får hoppa över middagsluren idag och ringa då. Svårt att ringa när ena barnet vill ammas och andra vill att man leker, sjunger eller bara pratar... får hoppas att båda sover samtidigt.
    Var på BVC imorse. Tog nästan 2 timmar att ta sig därifrån. Fyfasen vad det är svårt med två småbarn. Men jag tror att jag inte är helt med just nu heller. .Har tankarna på annat håll och är inte så klipsk som jag brukar vara. Så kanske därför det just nu är lite extra kaos....

• så mycket bättre

Vad skönt att höra att det gick bra idag! Hoppas att du får ringt de samtal du behöver och den hjälp du behöver!!

• Anonym (ledsen)
    SigridA skrev 2011-01-07 11:59:27 följande:
    Vad skönt att höra att det gick bra idag! Hoppas att du får ringt de samtal du behöver och den hjälp du behöver!!
    Ja, men det ska nog gå. Tänkte lägga barnen vid ett istället för tolv. För nu är det lunchtid överallt så är lättast att lägga barnen närmare ett så man kan börja ringa direkt och ha lite tid att ringa runt.
    Men det är gnäll här redan nu då det egentligen är middagsluren..
    Så nog får jag till några samtal iaf..
  • Anonym

Hej!
    Jag har inte orkat/hunnit läsa alla kommentarerna men jag har läst ditt inlägg och känner starkt med dej!
    Jag är både anhörig till aktiv missbrukare och har ett missbruk bakom mej med ett par års drogfrihet så jag vet hur det är. Jag undrar, fick din man behandling eller hur tog han sej ur missbruket första gången? Hur har det gått nu?
    Rent spontant kan jag känna att det är dags för honom att åka på behandling, ju längre det hunsas med detta ju mer fast kommer han bli igen, ju tidigare detta bryts desto bättre är det. Och han måste se till att ta hand om sin nykterhet regelbundet. Har han gått på Na/Aa? Det finns även anhörigmöten, kanske någonting för dej? För ni har båda någonting att jobba med. Och ni behöver hjälp.
    Det han har sagt när han tagit dessa tabletterna behöver du inte ta på så stort allvar, finns antagligen ingen sanning alls i det. Jag tog oxå 18-20 sömntabletter åt gången i mitt missbruk, jag var borta i 2dygn och vaknade hos en kompis som hade hittat mej dregglandes på ICA!!! Det är fruktansvärt både för den som missbrukar och för anhöriga, det är inte helt utan skam man nyktrar till!

Det du behöver göra är att köra med tuff kärlek. Du måste sätta hårt mot hårt, annars kommer din man antagligen fortsätta smyga med sitt missbruk. Vill du leva med honom? (Jag menar då din NYKTRA man). I så fall tycker jag att du säger att han MÅSTE söka behandling eller ett alternativ till behandling. Och han kanske kan lämna tester? Gå på möten? Han måste släppa på egenviljan och låt han inte hunsa med dej.

Jag önskar dej lycka til!!! Kram!!

• Anonym (*)

Hej TS.

Vill börja med att ge dig en eloge för det kurage du visar för dig och själv och dina barn. Bravo.
    Jag jobbar som sjuksköterska inom en beroendeklinik och tänkte bara berätta min erfarenhet av imovane/zopiklonmissbruk.

*Folk tar dessa tabletter som ångestlindring dagtid alternativt att bli lite "borta".
    *Dessa tabletter är nog lite enklare att få utskrivet än exempelvis "riktiga" bensodiazepiner (bl.a. ångestdämpare) så som Stesolid och Valium.
    *De är svåra att upptäcka vid urinprov, finns inga snabbstickor eller liknande utan det måste skickas till större laboratorie för verifiering.
    *Jag har haft patienter som tagit uppemot 40 tabletter 7,5 mg per dag och också druckit alkohol utan att kola vippen.
    *Minnesluckor är mycket vanligt, ofta kommer våra patienter till vår mottagning två eller flera gånger och minns inte att de redan varit där. Många gör och säger väldigt konstiga saker, som de sedan skäms för.
    *Beroendepotential/tillvänjning är mycket stor.
    *Abstinensen är väldigt jobbig för många. Den kan sitta i uppemot flera månader och kan tom skapa epilesianfall.
     *Tabletten ska helst bara användas under en kortare period (två veckor) som insomningstablett (dvs man ska sitta på sängkanten och dingla med benen när man stoppar tabletten i munnen) för att "lära om" kroppen hur man gör när man somnar.

Jag har givetvis respekt för att denna medicin rätt använd har hjälpt många med insomningssvårigheter, men för övrigt tycker jag det är en skitmedicin som ställer till så mycket problem för många. Detta är inte unikt - nästan allt kan missbrukas. Men fel använt är imovan/zopiklon enligt min erfarenhet ett riktigt rävgift.

Stort lycka till TS till dig och dina barn. KRAM! 

• Anonym
    Anonym (*) skrev 2011-01-09 21:40:46 följande:
    Hej TS.

Vill börja med att ge dig en eloge för det kurage du visar för dig och själv och dina barn. Bravo.
    Jag jobbar som sjuksköterska inom en beroendeklinik och tänkte bara berätta min erfarenhet av imovane/zopiklonmissbruk.

*Folk tar dessa tabletter som ångestlindring dagtid alternativt att bli lite "borta".
    *Dessa tabletter är nog lite enklare att få utskrivet än exempelvis "riktiga" bensodiazepiner (bl.a. ångestdämpare) så som Stesolid och Valium.
    *De är svåra att upptäcka vid urinprov, finns inga snabbstickor eller liknande utan det måste skickas till större laboratorie för verifiering.
    *Jag har haft patienter som tagit uppemot 40 tabletter 7,5 mg per dag och också druckit alkohol utan att kola vippen.
    *Minnesluckor är mycket vanligt, ofta kommer våra patienter till vår mottagning två eller flera gånger och minns inte att de redan varit där. Många gör och säger väldigt konstiga saker, som de sedan skäms för.
    *Beroendepotential/tillvänjning är mycket stor.
    *Abstinensen är väldigt jobbig för många. Den kan sitta i uppemot flera månader och kan tom skapa epilesianfall.
     *Tabletten ska helst bara användas under en kortare period (två veckor) som insomningstablett (dvs man ska sitta på sängkanten och dingla med benen när man stoppar tabletten i munnen) för att "lära om" kroppen hur man gör när man somnar.

Jag har givetvis respekt för att denna medicin rätt använd har hjälpt många med insomningssvårigheter, men för övrigt tycker jag det är en skitmedicin som ställer till så mycket problem för många. Detta är inte unikt - nästan allt kan missbrukas. Men fel använt är imovan/zopiklon enligt min erfarenhet ett riktigt rävgift.

Stort lycka till TS till dig och dina barn. KRAM! 
    Rävgift va ett bra ord! Jag fick mängder av propavan och zopiklon utskrivet och även en hel del benzo utan att det följdes upp. Och detta fick jag från psyket efter ett självmordsförsök! Jag hade 3 styrkor Exanor och propavan och zopiklon, inte konstigt att jag fastnade i träsket!
    Tur jag kom ur, och det hoppas jag även TS man gör =) håller tummen HÅRT HÅRT!!
  • Anonym (*)
    Anonym skrev 2011-01-09 22:05:02 följande:
    Rävgift va ett bra ord! Jag fick mängder av propavan och zopiklon utskrivet och även en hel del benzo utan att det följdes upp. Och detta fick jag från psyket efter ett självmordsförsök! Jag hade 3 styrkor Exanor och propavan och zopiklon, inte konstigt att jag fastnade i träsket!
    Tur jag kom ur, och det hoppas jag även TS man gör =) håller tummen HÅRT HÅRT!!
    Ibland kan ju dessa mediciner vara livsavgörande för att någon exempelvis inte ska ta sitt liv eller kanske sjunka djupare in i en psykos. Sjukvården skulle inte klara sig utan dessa preparat, men uppföljningen är så oerhört viktig. Alla jag känner inkl mig själv som jobbar inom psykiatri/beroende känner likadant, att man brister i eftervården. Det skulle behövas så oerhört många fler samtalskontakter men också "light"-vårdplatser där man får vara ett par dagar och landa lite. Idag behöver man vara så otroligt sjuk för att ens bli inlagd och det är en frustration hos hela vårdapparaten eftersom det i långa loppet bara leder till att fler blir sjukare än vad de hade behövt bli.

Vad bra att du tagit dig ur det, bra jobbat!
  • Anonym (Prio 1 barnen)

Tråden blev lite annorlunda än den var från början.
    Första bara:
    Grattis till TS för att du bestämt dig för att lämna din missbrukande man du klarar dig bättre själv. Kanske kanske inser han vad han förlorat och skärper till sig samt gör allt för att lösa saker. Gör han inte detta så vet du iaf hans prioriteringar och kan göra dina egna prioriteringar.

Grattis till alla er som tagit er ur ett missbruk av piller detta är svårt.

När det gäller eftervård så säger alla inom psykiatrin och inom missbruksvården att eftervården är så viktig och tyvärr eftersatt. Utredning efter utredning visar på detta. När jag började inom vården för 15 år sedan var det samma snack. Vad har hänt!! INGENTING
    Alla skyller på alla och skyddar sin egen kassa/budget och de som behöver hjälp trillar mellan stolarna.

Ibland vill jag bara gråta. 

Svar på tråden 18 st Imovane & alkohol!!