• Anonym (Insemination?)

Storkklinik?

Undrar om någon av er gjort insemination där i Danmark.

Blev ni bra mottagna?
    Hur många ggr behövdes innan ni blev gravid?
    Gjorde ni en eller två ggr per cykel?
    Är det svårt att hitta dit?
    Hur gamla var ni då ni inseminerades?

Hoppas på svar, annars kanske någon vänlig själ kunde starta en omröstning/tråd åt mig i planera barn/svårt att få barn forumet så kanske det blir fler svar.

Funderar på att fara till DK i sommar med maken & göra en eller två inseminationer, jag fyller 30 i sommar så jag är inte purung kanske.

• Svar på tråden Storkklinik?
  • Anonym (Insemination?)
    Gaytjej skrev 2011-06-07 23:22:21 följande:
    Hihi :) Jadå det har vi :)
    Lycka till!!!
    Skämshaha tusen Tack =) säkert gav min fråga flera på FL ett ordentligt skratt =)
  • Anonym (Insemination?)

Nu har jag gjort samtalet, det blev på engelska =). Jag ska göra virustesterna & ta med resultatet till kliniken.
    Hon rekommenderade progesterone 1 om dagen från inseminationen, hon kunde skriva recept åt mig. Är det billigare i DK än här eller tvärtom?? Någon som vet?

Samtalet tog lite mer än 8 min bara snabbt & enkelt =), blev lite ställd då hon frågade om donator men svarade hur vi hade tänkt oss =).

• Gaytjej
    Anonym (Insemination?) skrev 2011-06-09 14:44:58 följande:
    Nu har jag gjort samtalet, det blev på engelska =). Jag ska göra virustesterna & ta med resultatet till kliniken.
    Hon rekommenderade progesterone 1 om dagen från inseminationen, hon kunde skriva recept åt mig. Är det billigare i DK än här eller tvärtom?? Någon som vet?

Samtalet tog lite mer än 8 min bara snabbt & enkelt =), blev lite ställd då hon frågade om donator men svarade hur vi hade tänkt oss =).
    Progesteron kostar i stort sett inget alls, så det spelar ingen roll. Gör vad som är lättast (typ ta med det danska receptet till ditt vanliga apotek). Det är när man behöver ta follikelstimulerande hormonsprutor som det börjar bli svettigt :P (och då ska man se till att få en svensk läkare att skriva om recptet till ett svenskt så kan man ta det på högkostnadsskyddet).

Blev också ställd när de frågade om önskemål ang donatorn. Kunde bara haspla ur mig att det inte spelade någon roll.. Varpå min fru sa typ (OBS hon är vanligen mycket mer politiskt korrekt)  "men oj, kom du inte med något önskemål alls?! Nu säger dom säkert 'Äntligen blir vi av med den där kinesiske dvärgen'! till varandra där nere på kliniken.."
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Anonym (Insemination?)
    Gaytjej skrev 2011-06-09 17:30:55 följande:
    Progesteron kostar i stort sett inget alls, så det spelar ingen roll. Gör vad som är lättast (typ ta med det danska receptet till ditt vanliga apotek). Det är när man behöver ta follikelstimulerande hormonsprutor som det börjar bli svettigt :P (och då ska man se till att få en svensk läkare att skriva om recptet till ett svenskt så kan man ta det på högkostnadsskyddet).

Blev också ställd när de frågade om önskemål ang donatorn. Kunde bara haspla ur mig att det inte spelade någon roll.. Varpå min fru sa typ (OBS hon är vanligen mycket mer politiskt korrekt)  "men oj, kom du inte med något önskemål alls?! Nu säger dom säkert 'Äntligen blir vi av med den där kinesiske dvärgen'! till varandra där nere på kliniken.."
    Haha ja jag tänkte också att nu får vi nån konstig typ eller något dem inte blir av med, bäst att svara haha

Har bokat tid för proverna nu fick en tid nästa vecka, dock kunde hon inte svara på vad det skulle kosta, minns du vad ni har fått betala för virusproverna?
  • Anonym (Insemination?)

Har fått svar att det skulle kosta 100kr eller gratis =). Hon ringde upp och sa även att de ville ha en remiss från DK och då får de provsvaren direkt. Så jag  har precis mailat CFC om det, hoppas bara att det inte kostar något......

• Anonym (Insemination?)
    Gaytjej skrev 2011-06-09 17:30:55 följande:

Kan jag använda det danska receptet på svenska apotek utan att det ska översättas alltså, tyckte jag har läst i en tråd om att dem måste översättas?

Annars måste jag väl kunna hämta ut på ett apotek i köpenhamn, förutsatt att det finns i närheten av CFC.

Det går framåt virustester och cellprovet är tagna får svar senast vecka 27 (då jag troligtvis får äl igen) å då är det "bara" att fara ned till DK.

Men jag börjar grubbla på vad läkaren sa i telefonen, kliniken är stängd söndagar sa hon så man måste vara på plats senast vid lunchtid på lördagar för att hinna med. Hon pratade om att testa på kvällen någonting. Jag ska testa med både CB fertilitetsmonitor (en sticka varje morgon) & då den visar hög fertilitet testar jag en billig sticka varje kväll tänkte jag. För nog ska man väl åka då man får max utslag?

Men jag tolkar hemsidan som att det är öppet 8-15 på helger?
  • Gaytjej

Spännande att du snart är på gång!

Som jag har förstått det så ska det gå att hämta ut medicin i Sverige med ett danskt recept! Man kunde det i alla fall förut, fast jag själv har aldrig behövt göra det. Jag skulle ringa apoteket och fråga!

CFC har haft öppet på söndagar innan, men samtidigt som de har sagt och det har stått på hemsidan att de har kvällsöppet på vardagar så har de inte velat ge mig en senare tid 1645 för att de tänkt stänga 1700.. Så deras öppettider verkar ju vara lite godtyckliga.

Testar man tätt så tror jag inte att man behöver ha superbråttom iväg. Testerna ska ju fungera ifall man testar en gång per dygn och då kan man ju teoretiskt sett få utslag strax efter att man testat och gå med sin LH-höjning i 24 timmar innan man testar igen. Jag tror alltså snarare att man har 48 timmar till ägglossning än 24 timmar ifall man testar ofta och på så sätt prickar in början av stegringen.

Hade du bestämt hur du skulle ta dig till Danmark och till CFC?

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Anonym (Insemination?)

Åh så snällt att du vill svsra på alla mina frågor som dyker upp =) tusen Tack igen!!

Det blir bil till Helsingborg & så ställer vi bilen där på nån stor parkering, vet dock ej kostnad för det (du kanske vet =)?) Sedan tar vi färja & pendeltåg till kliniken tror det blir billigast om jag förstått priserna rätt, dvs färjan tur & retur kostar 64kr per person? Det tar väl  mellan 8-9h utan felkörning att ta sig ned till Helsingborg, tänkte fara på kvällen om vi får utslag då annars tidigt på morgonen då.
    Man kan väl åka innan man ringt kliniken?
    Eller vill dem att man ex får utslag en måndag morgon & är på plats tisdag?

Vi ska försöka att inte sova borta utan då vi är klara på kliniken åker vi hemåt igen, ev sover en snutt i bilen =).

• Anonym (Insemination?)

Just ja tänkte fråga du som har gjort flera DI har du/ni fått göra stimulerat eller ostimulrade försök? Jag ska få göra ostimulerat, men blir lite osäker då bm som tog cellprovet menade att fördelen med stimulerat kan ju vara att man vet säkert då äl sker då man ska åka långt. Har du någon uppfattning kring chanserna att lyckas på ostimulerat vs stimulerat försök?

• Gaytjej

Av mina 10 DI:n så tror jag det var 8 som gjordes hormonstimulerat och 2 i naturlig cykel. I Sverige gör man olika - Malmö gör alltid stimulerat, även om man har en egen fullt fungerande cykel och Uppsala gör det typ aldrig...
    Jag undrar om fördelarna inte mest är av praktisk art, man kan styra cyklarna så att de inte blir för långa och så att ÄL inte infaller på helgen. Och så slipper man råka hamna mitt i en tom cykel (även de med fungerande cyklar har ju typ två såna om året).

Den ägglossande sprutan gör att risken för att missa ägglossningen minskar och det follikelstimulerande hormonet gör att chansen att få fram två blåsor istället för bara en ökar. Detta skulle ju kunna öka ens chanser att lyckas något!

I Danmark har jag hört att de brukar göra 3 ostimulerade och därefter 3 stimulerade innan man går över på IVF.

• Anonym (Insemination?)

Ok för hon frågade läkaren om jag ville ha med elle rutan hormoner så jag frågade hur de brukar göra, för jag har regelbunden äl, dock hade jag ingen den här månaden så då har jag denna (har inte varit utan äl 2ggr i rad nångång förut iaf).

Måste man nedreglera sig först som vid ivf eller hur fungerar det? När börjar man ta medicinerna (tabletter/sprutor?) Kanske hinner be om att få stimulerat, men de kanske kostar massor?

• Gaytjej
    Anonym (Insemination?) skrev 2011-06-22 11:03:54 följande:
    Ok för hon frågade läkaren om jag ville ha med elle rutan hormoner så jag frågade hur de brukar göra, för jag har regelbunden äl, dock hade jag ingen den här månaden så då har jag denna (har inte varit utan äl 2ggr i rad nångång förut iaf).

Måste man nedreglera sig först som vid ivf eller hur fungerar det? När börjar man ta medicinerna (tabletter/sprutor?) Kanske hinner be om att få stimulerat, men de kanske kostar massor?
    Ingen nedreglering vid stimulerad insemination nej.
    Jag har kört två varianter: Gonal F (spruta) och Pergotime (tablett). Den första är DYR, men inför insemination behöver man dock inte mer än några 'skvättar', men det lär ju gå på över tusenlappen ändå.
    En kur med Pergotime kostar inte mkt alls, men kan ha nackdelen att livmoderslemhinnan blir lite tunnare...

Minns inte vilket CFC rekommenderade, men jag har för mig att man äter Pergon cd 3-8. GF-sprutan har jag tagit cd 7-8.

Jag hade kört ostimulerat en eller två gånger om jag hade varit du. Ska du köra stimulerat behöver du troligen göra ett vaginalt ultraljud innan, och om de inte är väldigt snälla så får du betala för det (hos min gyn 915 kr/VUL, men han är nog ovanligt dyr).
  • Anonym (Insemination?)
    Gaytjej skrev 2011-06-22 12:07:43 följande:
    Ingen nedreglering vid stimulerad insemination nej.
    Jag har kört två varianter: Gonal F (spruta) och Pergotime (tablett). Den första är DYR, men inför insemination behöver man dock inte mer än några 'skvättar', men det lär ju gå på över tusenlappen ändå.
    En kur med Pergotime kostar inte mkt alls, men kan ha nackdelen att livmoderslemhinnan blir lite tunnare...

Minns inte vilket CFC rekommenderade, men jag har för mig att man äter Pergon cd 3-8. GF-sprutan har jag tagit cd 7-8.

Jag hade kört ostimulerat en eller två gånger om jag hade varit du. Ska du köra stimulerat behöver du troligen göra ett vaginalt ultraljud innan, och om de inte är väldigt snälla så får du betala för det (hos min gyn 915 kr/VUL, men han är nog ovanligt dyr).
    Minns du på ett ungefär vilken cykeldag du sedan varit inne på kliniken?

Min slemhinna brukar alltid vara tjock till och med mycket tjock enligt gyn 22mm innan mens, så om den skulle bli lite tunnare är det nog ingen fara den ska väl minst vara 11mm för att ett ägg ska fästa?

Sprutor är inte min grej, men vad gör man inte några sprutor klarar jag nog, tar man sedan en ovitrelle spruta för att äggen ska lossna? Den är läskigast, pennan vid ivf kan jag stå ut med.
  • Gaytjej

Ovitrellen tycker jag är nästan lika lätt som pennorna, den som är jobbig är ifall man får en Pregnyl istället för en Ovitrelle, den måste man ju blanda själv + montera av o på nålar =P

Jag har varit inne på allt mellan cd 12 och 22, men vanligen cd 12-14 efter hormonstimulering.

Min slemhinna brukar vara 9 mm o treskiktad, den gången jag kört en kur Pergo var den 7 mm vilket var i minsta laget. Tror jag fick äta Progynon (stavning?) tabetter då.

• Gaytjej
    Anonym (Insemination?) skrev 2011-06-22 10:43:45 följande:
    Det blir bil till Helsingborg & så ställer vi bilen där på nån stor parkering, vet dock ej kostnad för det (du kanske vet =)?) Sedan tar vi färja & pendeltåg till kliniken tror det blir billigast om jag förstått priserna rätt, dvs färjan tur & retur kostar 64kr per person? Det tar väl  mellan 8-9h utan felkörning att ta sig ned till Helsingborg, tänkte fara på kvällen om vi får utslag då annars tidigt på morgonen då.
    Man kan väl åka innan man ringt kliniken?
    Eller vill dem att man ex får utslag en måndag morgon & är på plats tisdag?

Det är så jag brukar göra, tycker det är billigt och smidigt! Parkeringen på Knutpunktens P-däck kostar rätt mkt. 80 kr har jag för mig att det har blivit för 4 timmar, men det har det varit värt tycker jag. Då kan man ju bara gå rakt in i terminalen sedan!

Men är ni två som ska åka blir det nog eg billigare att ta bilen med er, kostar typ 400 kr för t o r över en dag. Nackdelen är att det är lite krångligt att ta sig till CFC, men med GPS eller bra karta så fixar man väl det.

Jag bor ju nära (har i bästa fall 2 timmar från min dörr till CFCs dörr) och jag har kunnat ringa på morgonen och fått en tid på eftermiddagen. Dom brukar inte vara krångliga!

• Anonym (snart singel)

Hoppar in här även om jag fortfarande är lite i förberedelsestadiet...

Kort om mig:
    Har en son som snart fyller tre, samt två tidiga mf och en bortopererad äggledare i bagaget.
    Fyller 41 i vinter och närmar mig sakta men säkert beslutet om separation från sonens far (som inte vill ha fler barn, eller åtminstone inte med mig)
    Har varit på väg till Storkklinik länge, och gjorde intervjun i slutet av november men fick för mig att vi skulle försöka lite till att få ordning på relationen och sköt upp det hela.
    Nu ser det ut som att separationsbeslutet kommer att tas de närmaste veckorna, och jag planerar att maila kliniken och dubbelkolla att jag kan komma dit i slutet av juli (om jag får äl då) - de sa att intervjuresultatet gäller i ett år så det borde vara ok.
    Jag har även en singelkompis som blev gravid hos dem på fjärde försöket och nu är i v14

• Anonym (Insemination?)

Fått svar från CFC att de har öppet alla dagar i veckan =) vardagar 8-18, helger 8-15 =)

Fick dock inget svar på hur långt efter att man fått maxutslag på ältest man behöver vara på kliniken.

Hur var det gör dem ett vul innan insemineringen för att se så att äl skett? Eller var det efteråt?

• Anonym (Insemination?)
    Anonym (snart singel) skrev 2011-06-22 13:46:31 följande:
    Hoppar in här även om jag fortfarande är lite i förberedelsestadiet...

Kort om mig:
    Har en son som snart fyller tre, samt två tidiga mf och en bortopererad äggledare i bagaget.
    Fyller 41 i vinter och närmar mig sakta men säkert beslutet om separation från sonens far (som inte vill ha fler barn, eller åtminstone inte med mig)
    Har varit på väg till Storkklinik länge, och gjorde intervjun i slutet av november men fick för mig att vi skulle försöka lite till att få ordning på relationen och sköt upp det hela.
    Nu ser det ut som att separationsbeslutet kommer att tas de närmaste veckorna, och jag planerar att maila kliniken och dubbelkolla att jag kan komma dit i slutet av juli (om jag får äl då) - de sa att intervjuresultatet gäller i ett år så det borde vara ok.
    Jag har även en singelkompis som blev gravid hos dem på fjärde försöket och nu är i v14
    Hej!
     Tråkigt med skillsmässa.

Hur har det gått har du mailat kliniken & isf vilket svar fick du?
  • Anonym (Insemination?)

=) Idag med posten kom min svar på virustesterna, jag tog proverna den 14/6 & den 17/6 skrevs brevet & idag kom det fram =) snabba ryck =) Härligt! "Bara" cellprovet kvar nu då

Svar på tråden Storkklinik?