• Anonym (Insemination?)

Storkklinik?

Undrar om någon av er gjort insemination där i Danmark.

Blev ni bra mottagna?
    Hur många ggr behövdes innan ni blev gravid?
    Gjorde ni en eller två ggr per cykel?
    Är det svårt att hitta dit?
    Hur gamla var ni då ni inseminerades?

Hoppas på svar, annars kanske någon vänlig själ kunde starta en omröstning/tråd åt mig i planera barn/svårt att få barn forumet så kanske det blir fler svar.

Funderar på att fara till DK i sommar med maken & göra en eller två inseminationer, jag fyller 30 i sommar så jag är inte purung kanske.

• Svar på tråden Storkklinik?
  • Anonym (Insemination?)

Då har jag "sovit" lite på all info & fick genast fler frågor Obestämd

Hur gör man då rent praktiskt, det tar ju ett tag att åka ned till DK, ska man slänga sig i bilen direkt vid positivt äl-sticka? Eller åker man båt, flyg eller hur "brukar " man ta sig dit & hur mycket kostar det på ett ungefär?

• Gaytjej

:)

Testar man positivt på säg måndagsmorgonen så kan man få en tid samma dag eller dagen efter. När jag har kört på ÄL-stickor har jag testat både morgon och kväll för att få utslag så tidigt i stegringen som möjligt och därmed få mer tid på mig - dvs jag har lugnt kunna ta en tid dagen efter.

Har man långt att åka och vill få mer tid på sig att köpa biljetter och hitta billig resväg kan man kolla sina äggblåsor med VUL hos en gynekolog. När ledande äggblåsa uppnått en viss storlek så kan ta en ägglossande spruta vid ett visst klockslag och infinna sig för insemination 24-36 h senare.

De som kommer från Sthlm brukar flygga eller ta tåget till Köpenhamn. Från Gbg går det många tåg direkt till Köpenhamn/Helsingör, men det är ngt billigare att ta buss (Säfflebussen t ex) men då har man färre avgångar att välja mellan.

Själv har jag tagit bil till Helsingborg, färjan över till Helsingör och sedan pendeltåg till de två kliniker jag varit på. Det har varit snabbast, billigast och smidigast för min del!

• Anonym (Insemination?)

=) Tack vad glad jag blir & vilken bra information du ger! Hoppas du inte tröttnar på alla mina "dumma" frågor.
    Buss får jag inte med mig maken på, så jag antar att det får bli bil, flyg skulle fungera förutsatt att det inte är ett "litet" plan med tvåsitser vid vardera fönster då jag är flygrädd.

Hittade precis en till klinik Vitanova den ligger i pris ungefär som stork vilket fick mig att fundera är det som så att man "får vad man betalar för" eller är det bara helt enkelt billigare på copenhagen?

Vet du om  alla klinikerna erbjuder informationssamtalet eller vad det hette per telefon eller om det bara är stork som gör de?

Antar att kliniken vet vilken av alla metoder (med/utan hormoner, älspruta el ej osv) är bäst för var enskild person, eller bestämmer man det själv?

• Gaytjej

Jag har sammanställt en lista över danska fertilitetskliniker www.familjeliv.se/Forum-7-129/m43783701.html Jämför priser där.

Vitanova har jag också hört gott om! Jag vet dock inte vad det är man betalar mer/mindre för. De är barnmorskeledda som Stork och har konceptet "mys" vid sina inseminationer. För mig passade iaf "löpande band i sjukhusmiljö" bättre. Jag har fått för mig att inseminationen utförs lite annorlunda. Läkare får lägga sperman direkt i livmodern medan barnmorskor inte får gå 'hela vägen' - men här på FL har det iaf rådit delade meningar om detta.

De flesta har nog ett journalsamtal med dig per telefon - de frågar om menscykel, ev tidigare graviditeter och fertilitetsbehandlingar och önskemål om donator.

På vår bebisresa i Sverige och Danmark så hade jag sammanlagt 18 olika gynekologer och det jag bl a har lärt mig är att man lätt hamnar mellan stolarna och att man får vara sin egen hobbygynekolog.. :/ De allra flesta blir ju dock gravida snabbt och då behöver man ju inte bekymra sig särskilt mkt :)
    Men för några tar det ju längre tid och då kommer det snurra en massa frågor och funderingar om äggreserver och olika hormonnivåer och blodförtunnande medicin och akupunktur och IVF med AHA osv osv. Då är det det lätt att man plötsligt känner sig lite ensam...

• Anonym (Insemination?)

Ja ush ja har redan fått vara min egen läkare & tjatat mig till utredning efter mina mf, hålla reda på vilka prover som skall tas etc.

Känns som att jag vill ha en klinik där en läkare inseminerar ist för en bm, känns mer tryggt & som att en läkare förhoppningsvis borde veta bättre (blir säkert påhoppad av någon bm nu , menar inget illa)

Om jag inte förstått fel så har jag läst på Copenhagens sida att första samtalet är gratis? Är nästa steg då ex insem isf?

Tack för länken, superbra för en som är förvirrad som jag

• Gaytjej

Jag ställde några frågor via mail och fick svar av en av CFCs läkare. Därefter ringde jag upp och svarade på några frågor av den typen som jag nämnde ovan. Jag antar att detta var det sk journalsamtalet, och detta var då gratis. Sedan skickade jag in mina provresultat och så ringde jag och bokade tid när jag fick stegring på stickan.

Mycket smidigt, inte minst om man jämför med den svenska karusellen av väntan och telefontider och kuratorssamtal och läkarsamtal och möte med sjuksköterskor och IVF-skolor och ännu längre väntan och så ofrivilliga uppehåll för att var höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sommarlov och inventering och fan och hans moster! Hu! 

Gjorde ni era IVF:er i privat regi eller via landstinget? 

• Anonym (Insemination?)

Spelar det någon roll om maken är med vid insem? Skulle vi behöva pka en vardag är det inte säkert maken kan få ledigt med så kort varsel, vill inte åka själv tänkte att kanske min syster eller svärmor kunde följa med.

• Gaytjej

Nej de bryr sig inte om din make är med eller ej! I Danmark inseminerar de ju singlar också.

Då du är gift med en man och inte en kvinna så slipper ni göra närståendeadoption sedan förresten kom jag just att tänka på, good for you *lite avis*

• Anonym (Insemination?)

Vi har "bara" gjort de landstingssponsrade försöken, orkade inget mer mådde uruselt av alla hormoner & karusellen för övrigt. .

Haha jasså ja men då kanske man skulle göra en överraskning åt maken då Tungan ute (tänker på "Tomten är far åt alla barnen")

• Anonym (Insemination?)

Sitter & läser igenom denna tråd www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-129/m49970083-23.html
    & undrar hur man gör med de prover man behöver ta innan insem, ringer man sin VC & säger att man ska till DK för insem & behöver ta proverna eller vad?

OM det sedan skulle lyckas & bli en bebis säger man att maken inte är biologisk far då eller säger man ingenting?

Svar på tråden Storkklinik?