• Anonym (Insemination?)

Storkklinik?

Undrar om någon av er gjort insemination där i Danmark.

Blev ni bra mottagna?
    Hur många ggr behövdes innan ni blev gravid?
    Gjorde ni en eller två ggr per cykel?
    Är det svårt att hitta dit?
    Hur gamla var ni då ni inseminerades?

Hoppas på svar, annars kanske någon vänlig själ kunde starta en omröstning/tråd åt mig i planera barn/svårt att få barn forumet så kanske det blir fler svar.

Funderar på att fara till DK i sommar med maken & göra en eller två inseminationer, jag fyller 30 i sommar så jag är inte purung kanske.

• Svar på tråden Storkklinik?
  • Gaytjej

Jag parallellkörde i Sverige-Danmark och kunde således använda mig av de remissunderlag för provtagning jag fick härifrån. Annars så gäller det att hitta en läkare eller gynekolog som är välvilligt inställd till att hjälpa till med den biten. Om ni inte hittar någon så kan ni alltid kolla med singlar (Femmis) eller tjejpar runt er trakt, de brukar ha koll på vilka man ska vända sig till!

Din man kommer (eftersom ni är gifta) att anses som juridisk fader oavsett vems spermie det är som befruktar ditt ägg. Sedan är det er sak hur ni väljer att berätta för barnet och omgivningen, det har inte med juridiken att göra!

• sahara sahara

Vi blev väldigt bra bemötta på Stork, både personligen, i telefon och via mejl. Det mesta funkade snabbt, bra och smidigt. Vi gjorde en insemination i naturlig cykel, och lyckades på första försöket (31 år). Det var lätt att hitta dit.

Jag har bara gott att säga om Stork. Vi valde mellan Stork och Vitanova, och det verkar inte vara några större skillnader mellan klinikerna.

Det var heller inga problem att bli inseminerad av en barnmorska. Hon visste precis vad hon gjorde, hade ett mjukt och bra handlag, och ja, spermierna kommer ända upp i livmodern.

Jag gillade att vi fick mer tid på oss. Vi var väldigt skeptiska innan inseminationen till det här flummet med tid och tända ljus och musik och kuddar och ligga kvar efteråt, men det var mysigt att få landa lite.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Anonym (Insemination?)

OK jag har tagit de flesta utav proverna men dem tog i slutet av -08 eller om det var i början av -09 så då är dem ju för gamla.

Självklart skulle närmsta släkten få veta att vi gjort insem & självklart även barnet om det skulle lyckas.

Tack än en gång för alla dina svar =), så snart vi har bestämt oss helt för när var & hur ploppar jag upp i någon tråd framöver utan att vara anonym,

• Anonym (Insemination?)

Mailade till Copenhagen (CFC) idag & har ännu inte fått något svar. Jag skrev på svenska, kanske jag ska skriva på engelska ist? Brukar det dröja med mailsvar då man mailar dem?

• Gaytjej
    Anonym (Insemination?) skrev 2011-01-12 13:50:25 följande:
    Mailade till Copenhagen (CFC) idag & har ännu inte fått något svar. Jag skrev på svenska, kanske jag ska skriva på engelska ist? Brukar det dröja med mailsvar då man mailar dem?
    Det går bra att skriva på svenska. När jag mailat dem så har jag fått snabba svar i stort sett alla ggr, men de har kanske lite andra rutiner numera?
  • Anonym (Insemination?)

Jag fick ett svar vid 16:30-tiden idag, som sade att vi kunde ringa för att boka en tid för konsultation med en läkare & att det  var gratis. Oroar mig dock för att varken kunna höra eller begripa vad dem säger. Brukar man få en tid långt fram eller "brukar" man få en inom några dagar?

KIkade i denna tråd, men vill inte fråga där eftersom jag inte kan vara anonym så jag frågar här kanske du vet svaret Gaytjej, www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-129/m49970083-39.html

inlägg nummer 392 på s.39 skriver att CFC sade att hon ej behövde ta blodprover före insem, jag undrar om det gäller alla?

• Gaytjej

Ja de fick ju besked om att de inte behövde ta några prover, och jag måste säga att jag tycker det låter lite konstigt? Kanske ser de mellan fingrarna eftersom hon nog hade tagit dessa prover förut men att resultatet blivit för gammalt? Maila och fråga detta!

De är vana vid att prata med svenskar, de vet vilka ord vi brukar haka upp oss på och så säger de dem på svenska. Men vill man så pratar de engelska helt eller delvis. 

Jag fick telefontiden några dagar efter att jag hade mailat och 'beställt' den. Efter detta samtal var det bara att komma in på nästa ÄL.

PS När/om de pratar om scanning så menar det vaginalt ultraljud (VUL) :) 

• Anonym (Insemination?)

OJ går de så snabbt =), rent tekniskt sett skulle vi mao hinna med en insem nu denna månad för jag har precis haft mens . Genom åren har jag också fått ta massor med olika prover allt från HIV till TBC kanske mina senaste duger, hoppas på de.

Har du någon aning om hur de ställer sig till om man haft flera mf dvs fler än 3st? Vet du om de skulle vara villiga att behandla med exempelvis prednisolon eller annat? Eller gör dem bara insem & inget annat?

• Gaytjej

De gör nog det mesta i fertilitetsväg och jag iaf fått för mig att de danska lfertilitetsläkarna är mer öppna för förslag och nya rön osv än den generelle svenske diton.

Samtidigt så ska man ju veta att det är lite löpande band över CFC och att vi är några som upplevt dem slarviga (administrativt och vid IVF-behandling). Skulle ni välja/behöva gå över till IVF-D så rekommenderar jag www.Trianglen.dk istället. Men vid vanlig enkel insemination så tycker jag alltså att CFC är ett bra och billigt alternativ!

• Anonym (Insemination?)

Tackar än en gång för dina svar !

IVF/ICSI har vi gjort & jag vill inte gå igenom det igen mådde alldeles för dåligt & det är för lite "garantier" för att behöva må så dåligt tycker ja. Å andra sidan skulle de visa sig vara enda utvägen så kanske jag ändrar mig, men spontant vill jag slippa. Ska iaf kika på länken, kanske deras priser inte är så dyra som ex stork på DI =)

Svar på tråden Storkklinik?