Anonym (Ofrivillig munk) skrev 2011-01-09 16:34:21 följande:
En fundering till här.
Det är ju omöjligt att förstå hur någon annan tänker så man utgår ju ofta från sig själv och eftersom man inte tänker i närheten av likadant som en tjej så blir det nog galet.
Jag tänker såhär om sex.
Om min fru vill klia mig på ryggen men jag känner att det inte kliar på ryggen så gör det mig ändå inget om hon kliar mig på ryggen. Det är ju aldrig oskönt att bli kliad på ryggen även om det är skönare när det kliar. Sen är det ju så att oftast när någon börjar klia så skulle man bli bra förbannad om de slutade efter 10 sekunder för då har det börjat klia rejält ;)
Samma gäller för massage. Vem svarar -"Nej tack, jag har inga krämpor så jag vill inte ha massage"?
För mig är det ingen skillnad om vi väljer sex i stället för ryggkli eller massage.
Sex ställer ju lite högre krav på den andra parten än massage dock. Jag vill inte bli masserad av någon jag avskyr eller blir illamående av att se men i övrigt får i stort sett vem som helst massera mig. När jag bokar en massagetid så behöver jag inte veta vem som ska massera mig liksom.
När man ska ha sex så är det ju en klar fördel om man tycker mycket om personen och det skadar heller inte om den ser ok ut och värdesätter hygien.
Jag är varken ful eller illaluktande och jag är övertygad om att hon tycker väldigt mycket om mig och förhoppningsvis också älskar mig.
Varför vill man då inte ha sex? Det är skönt, det kostar ingenting och det är inte skadligt.
Jag har problem att förstå. Behöver det vara så invecklat?
Sex ställer helt andra krav än ryggmassage.
Att ställa upp på sex väcker motstånd och motvilja - sex är något man ger inte avkrävs.
Du har dock hamnat i ett läge där du måste få till en förändring i din situation.
Hon säger att hon älskar dig och det låter som om ni förutom sex har ömhet och närhet mellan er - och jag utgår ifrån att du älskar henne.
Har ni talat om det här? Har ni pratat om hur du känner dig, om framtiden och om konkreta lösningar.
Annars är det på tiden att ni gör det.
Du får förklara hur mycket du älskar henne, men att två år är en lång tid och att du vill inte leva i celibat längre. Ni måste tillsammans hitta en lösning och hon får bestämma hur den skall se ut.
Skall du söka stimulans utanför förhållandet
Skall ni söka professionell hjälp
Eller skall ni tillsammans försöka avsätta tid för smek och beröring - som kanske inte behöver sluta med samlag - men som syftar till att komma varandra nära sensuellt/sexuellt och att så småningom arbeta er fram till gemensam lust igen.
För något måste hända på det här området.
Puscha inte om varje natt eller något orimligt - säg en natt i månaden till att börja med, eller en gång varannan vecka - och inget villkor om samlag - bara närheten och beröring att känna sig fram och blir det mer så blir det mer -- men ni skall koncentrera er på varandra.
Har hon några förslag
Lyssna på henne, var lyhörd för henne - var kärleksfull men ändå bestämd med att det måste förändras - det är dags att börja söka en lösning på detta nu - för er kärleks skull.