Anonym skrev 2011-01-12 04:01:15 följande:
om det var ombytta roller och min man inte skulle vilja ha sex, skulle jag ju verkligen undra vad som var fel och ta illa vid mig och känna mig mest för på om jag bara var på honom, då hade ja självklart frågat honom vad som är fel
När min man inte vill ha sex så konstaterar jag att han inte vill ha sex just då, eftersom jag vet att lusten för sex kommer och går.
Det behöver inte betyda något annat än att man just då har en period där man inte har lust för sex, men man är nöjd med det man har ändå, man älskar och känner sig älskad och all kärlek, omtanke och ömhet finns där precis som alltid, eller kanske till och med starkare än annars.
Att vara i sådana perioder är ingen katastrof, folk är för fixerade vid att man måste ha sex jämt.
Det som kan vara jobbigt är däremot om två i samma par hamnar i ofas med varandra och den enas sexlust är stark i en period när den andras är svag, då måste man jobba mer aktivt på att hamna i fas med varandra igen. Men sexlust går upp och ner över ett livsspann, är man i fas med varandra så är långa perioder utan sex inga problem alls.
Att en person inte har lust behöver alltså inte vara något personligt mot den andra.