• Smuliz

Personlig Assistent för sitt eget barn?

Är i startskottet till att ansöka om PA till vår dotter. Skulle vilja veta ALLT om hur det kan tänkas gå till osv.

Många säjer att man INTE ska gå genom kommunen, att det oftast beviljas mindre timmar, nån som har erfarenhet av det?

Vilket bolag har ni annars om ni inte har kommunen?

Ris och ros?

Många säjer också att man inte ska arbeta som PA till sitt eget barn, utan att man ska ha andra som assistenter. Vad tycker ni?

Skriv gärna och berätta ALLT ni kan, har många frågor och det lär säkert dyka upp flera efter vägen.

Min dotter har Autism, utvecklingsförsening, epilepsi, matas via knapp på magen och ataxi som "handikapp", antagligen nån form av kromosomavvikelse i botten, men själva huvuddiagnosen till alla dessa knasigheter har vi inte hittat än.

Hon är väldigt sen i sin utveckling. Blir 3 år i maj, men är närmare en 1,5-åring i utvecklingen.

Är tacksam för ALLA svar

• Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?
  • Jonatan

Var kanske otydlig. Färre än 20 timmar i grundläggande behov  ger alltid ett beslut från kommunen. Sedan kan man därutöver få tid för träning, fritidsaktiviteter etc. Mer än 20 timmar i grundläggande behov = FK.

Just det faktum att kommunen och Försäkringskassan ofta bedömer olika gör att vi oftast ansöker till båda i inledningsskedet. Kommunen kan hävda att behovet för de grundläggande behoven är 22 timmar per vecka och hänvisa till FK medan FK säger att det är 18 och hänvisar till kommunen.

Även om det i slutänden blir FK som beviljar timmarna kan du välja kommunen som anordnare.

Efter fem år på ett assistansbolag har vi fått höra mycket bortförklaringar och vet att två vanliga är att barnet är för ungt (finns ingen åldersgräns, vår yngsta kund är sex månader) och ett annat att ditt barn kan röra sig själv (vi vann nyligen ett mål i högsta instans som fastslog hur viktigt det är med aktiv tillsyn så det stämmer inte heller).

Jag kan ge flera kontakter till föräldrar i samma sits som har fått assistans men inte här av naturliga skäl, maila mig om du är intresserad på [email protected]

Jag har många gånger mött föräldrar som skulle få ett mycket lättare liv om de bara orkade ansöka. Som flera i tråden nämnt rekommenderar även jag starkt att ta hjälp av jurister, de underlättar massor för er. Finns många bra bolag som har jurister.

Har själv tre barn och tycker att livet är fullt upp utan funktionsnedsättningar(även om de alla tre har glasögon...), ni är verkligen hjältar ni som sliter med allt extrajobb ni får, vare sig ni är assistenter själva eller inte.

• tillit71

Hej jag undrar vad det egentligen är för skillnad att vara hemma med barnet o få VB mot att vara hemma som personlig assistent?
    Jag menar om man nu får igenom ett visst antal timmar som assistent, förlorar man inte vårdbidraget då?

Någon som vet?

• ragatan

Vårdbidraget minskar/försvinner helt beroende på hur många ass.timmar man får godkända.

Angående kommunikation, assistenter lär sej förstå sina brukare. Ju äldre barnen blir, desto fler  sätt att kommunicera har de tillägnat sej. Tal är inte allt, det finns så många andra sätt att göra sej förstådd. P kan ca sex riktiga ord, men använder utöver det tecken, bokstäver, bilder samt en flexi roll talker. P:s assistenter lär sej hens sätt att kommunicera och de har även ett "eget" språk för att ha hemlisar för oss föräldrar.
    Men det är svårt att våga släppa ansvaret en stund.

Man behöver inte jurister för att söka PA. Visst kan det te sej krångligt att räkna ut i minter och timmar hur stort det basala behovet är för ens barn, men det är inte omöjligt. Det finns för och nackdelar med kommunen som ass.handläggare, liksom det finns för och nackdelar med assistansbolag. Som det dessutom finns en uppsjö av. Och alla är inte seriösa.
    Vi har haft PA i åtta år, de sista åren har vi skött assistanssamordning själva via eget bolag och har fått upp ögonen för hur mycket pengar som "försvinner" hos andra samordnare. Men det finns för och nackdelar med det också.
    Det ligger ett förslag (som inte gått igenom än vad jag vet) om tillståndsansökan för att starta assistansbolag för att komma åt de oseriösa aktörerna. Också en ansökan som ska skrivas (till Socialstyrelsen) om man funderar på att starta eget.

Handläggare, särskilt i kommunerna, brukar vara snabba att hänvisa till föräldraansvaret. Men det är inte åldern som styr, det är behoven. Prata med FK också, LASS-handläggaren.

• Smuliz

Kanske man ska börja med LSS igen då? Det var i somras jag hade kontakt med handläggaren där senast. Har skickat iväg två likadana mail till två olika bolag och fått svar att just sondmatningen är ett skäl att få timmar, men dock inte så mycket då om man bara får för det.

Men det är ju just det här att komma igång, få ner på ett papper ALLT extra man gör med lilltjejen. Svårt att se vad som är "extra" ibland, då man lätt blir hemmablind och tycker att allt är vardag. Och så ska man klocka allting också.

Får tjuvkika på det gamla vb-ansökan jag skrivit.

En annan sak, som jag inte vet om man får nämna här, men jag har blivit varnad av olika personer, både på mail och här på familjelivs mail, att vad jag än gör så tag inte "DET" bolaget. Väldigt mycket strul med utbetalning av pengar osv. Och alla har angett samma bolag, vilket var mitt förstahandsval från början då det verkade vara det största, kändaste och seriösaste.

Vad säjer ni om det?

Klart man drar öronen åt sej när 6st olika personer varnar en för samma bolag...

Är det vanligt med sånt strul?

Jag vill bara "ändra/lägga till" assistanstimmar OM vi tjänar på det pengamässigt, annars kan det kvitta. Jag gör ju alla sysslorna oavsett, och får jag då mindre inkomst på att välja assistenttimmar istället för att ha kvar fullt VB, ja då struntar jag i det.

• LittleFish

Du säger ju inte villket assisten bolag det är Glad svårt och säga varken ris eller ros Flört

• mamman i skogen
    Smuliz skrev 2011-01-18 21:38:18 följande:
    FÅR man skriva det då?
    Smuliz skrev 2011-01-18 20:42:14 följande:

Kanske man ska börja med LSS igen då? Det var i somras jag hade kontakt med handläggaren där senast. Har skickat iväg två likadana mail till två olika bolag och fått svar att just sondmatningen är ett skäl att få timmar, men dock inte så mycket då om man bara får för det.

Men det är ju just det här att komma igång, få ner på ett papper ALLT extra man gör med lilltjejen. Svårt att se vad som är "extra" ibland, då man lätt blir hemmablind och tycker att allt är vardag. Och så ska man klocka allting också.

En annan sak, som jag inte vet om man får nämna här, men jag har blivit varnad av olika personer, både på mail och här på familjelivs mail, att vad jag än gör så tag inte "DET" bolaget. Väldigt mycket strul med utbetalning av pengar osv. Och alla har angett samma bolag, vilket var mitt förstahandsval från början då det verkade vara det största, kändaste och seriösaste.

Vad säjer ni om det?

Klart man drar öronen åt sej när 6st olika personer varnar en för samma bolag...

Jag vill bara "ändra/lägga till" assistanstimmar OM vi tjänar på det pengamässigt, annars kan det kvitta. Jag gör ju alla sysslorna oavsett, och får jag då mindre inkomst på att välja assistenttimmar istället för att ha kvar fullt VB, ja då struntar jag i det.

Är inte er tjej inskriven i LSS personkrets? DEt måste man vara för att ha rätt att söka assistans.

Du har fått många svar på kommun vs FK  kan bara tillägga om att välja assistanssamordnare att min personliga åsikt är att välja kommunen vinner ingen på mer än möjligtvis assistenterna eller kommunen som får extra klirr i kassan.  Kommunerna är oftast dåliga på att sköta assistansen.

Ang att vara anhörigassistans så tycker jag i princip att det inte är en ultimat lösning framförallt inte för barnet. Frigörelse och rätten till att bli självständig minskas kraftigt. Sen är det förvisso svårt att hitta rätt folk men det finns pärlor därute men man måste ge dem en chans  både för sin egen och för sitt barns skull.
    Jag jobbar enbart med min son men skulle aldrig i hela världen arbeta dagtid som assistent utan har valt att medans han är liten arbeta nätter sen hoppar jag in och tar ngt pass då och då när folk är sjuka.
    Att arbeta som assistent till sitt barn kräver mycket av en man får helt enkelt lägga åt sidan allt annat i hemmet och kliva ut ur mamma rollen och för mig är det otänkbart att tillbringa mina dagar med att leka med mitt barn varken utvecklande för honom eller mig och jag tycker han har rätt till en mamma som är just mamma och likaså ska lillasyster inte behöva känna att mamma inte har tid för att hon tar bara hand om storebror.
    Att ha anhöriga och vänner kan fungera så läånge det inte finns några konflikter men små dilemman kan leda till situationer som lätt bryter en vänskap och för en anhörig eller vän att förstå rollen som assistent i ett hem där man annars kanske känner sig som hemma är svår och man blir gärna lite för privat och gränserna suddas ut.

Finns många aspekter att ta med i beräkningarna när man har assistans och det är ofta lätt att vara efterklok  när man egentligen borde ha tänkt till tidigare. Dessutom så finns det ju en arbtidslag som styr arbetet så för man beviljat mer än 40 timmar så kan man krasst inte arbeta mer än en heltid med undantag fr det som finns förhandlat i kollektivavtlet som godkänd övertid. Och finns det inget kollektivavtal så är reglerna snävare.

Ang ass bolag så finns det många dåliga och många bra och jag tycker absolut att man kan skriva ut vilket bolag man blivit varnad för .
    Man får tänka till vad man behöver från ett bolag eller kooperativ vad som är viktigt för en själv innan man väljer. Vi har valt ett kooperativ och är oerhört nöjda..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Jonatan
    ragatan skrev 2011-01-18 18:36:27 följande:
    Vårdbidraget minskar/försvinner helt beroende på hur många ass.timmar man får godkända.

Det ligger ett förslag (som inte gått igenom än vad jag vet) om tillståndsansökan för att starta assistansbolag för att komma åt de oseriösa aktörerna. Också en ansökan som ska skrivas (till Socialstyrelsen) om man funderar på att starta eget.
    Förslaget, som är väldigt bra, började gälla fr o m årsskiftet men Socialstyrelsen har inte hunnit med så alla bolag har fått dispens till den 1 april. Förhoppningsvis kan det rensa upp bland oseriösa bolag men det återstår att se.

Du skriver Smuliz  att du blivit varnad för ditt förstahandsval som är det största kändaste etc. (vet inte hur man citerar två gånger...). Som jag förstår det bör det rimligen vara vi (Assistansia) eller Frösunda, som är de två största. Jag vågar gå i god för oss båda. Är det vi så skriv gärna ut det, det är bara bra om vi får bemöta det, transparens tjänar alla på.

Precis som fler skrivit tidigare gäller det också att vara vaken när man ska välja bolag/kommun/kooperativ. Många gånger finns det dolda avgifter eller väldigt långa uppsägningsavgifter.Se till att jämföra flera alternativ och fundera på vilken form som är intresant.

Däremot insisterar jag på att du tjänar på att ta hjälp av en kostnadsfri jurist. Vill du sedan raskt lämna det bolaget och starta eget är det bara att göra det.

• Smuliz
    adams family skrev 2011-01-19 14:17:32 följande:
    Smuliz skrev 2011-01-18 20:42:14 följande:

Vad säjer ni om det?

Är inte er tjej inskriven i LSS personkrets? DEt måste man vara för att ha rätt att söka assistans.

Ang att vara anhörigassistans så tycker jag i princip att det inte är en ultimat lösning framförallt inte för barnet. Frigörelse och rätten till att bli självständig minskas kraftigt. Sen är det förvisso svårt att hitta rätt folk men det finns pärlor därute men man måste ge dem en chans  både för sin egen och för sitt barns skull.
    Jag jobbar enbart med min son men skulle aldrig i hela världen arbeta dagtid som assistent utan har valt att medans han är liten arbeta nätter sen hoppar jag in och tar ngt pass då och då när folk är sjuka.
    Att arbeta som assistent till sitt barn kräver mycket av en man får helt enkelt lägga åt sidan allt annat i hemmet och kliva ut ur mamma rollen och för mig är det otänkbart att tillbringa mina dagar med att leka med mitt barn varken utvecklande för honom eller mig och jag tycker han har rätt till en mamma som är just mamma och likaså ska lillasyster inte behöva känna att mamma inte har tid för att hon tar bara hand om storebror.
    Att ha anhöriga och vänner kan fungera så läånge det inte finns några konflikter men små dilemman kan leda till situationer som lätt bryter en vänskap och för en anhörig eller vän att förstå rollen som assistent i ett hem där man annars kanske känner sig som hemma är svår och man blir gärna lite för privat och gränserna suddas ut.

Finns många aspekter att ta med i beräkningarna när man har assistans och det är ofta lätt att vara efterklok  när man egentligen borde ha tänkt till tidigare. Dessutom så finns det ju en arbtidslag som styr arbetet så för man beviljat mer än 40 timmar så kan man krasst inte arbeta mer än en heltid med undantag fr det som finns förhandlat i kollektivavtlet som godkänd övertid. Och finns det inget kollektivavtal så är reglerna snävare.

Ang ass bolag så finns det många dåliga och många bra och jag tycker absolut att man kan skriva ut vilket bolag man blivit varnad för .
    Man får tänka till vad man behöver från ett bolag eller kooperativ vad som är viktigt för en själv innan man väljer. Vi har valt ett kooperativ och är oerhört nöjda..
    Jo våran tjej tillhör LSS, jag har aldrig träffat dom eller så, men talat med dom per telefon två gånger i somras. Om lite allmänt, och om ev. assistent-timmar.

Hon tycker att eftersom vi redan hade fixat allt innan vi tillhörde LSS, så fanns det inget mer att göra för oss i nuläget (då i somras) och att vi skulle invänta framtiden och se hur utveckling rör sej.

När jag berättade om mina tankar om assistent-timmar avslog hon dom direkt med anledning på hennes låga ålder.

Jag accepterade och lade ner. Litar på att hon kan sin sak.

Men nu börjar jag undra om dom helt enkelt bara ville slippa undan?! Men men, det är en annan historia.

Ang. egen assistent till sitt barn, hör jag olika från alla. Just i vårt fall, är jag mest intresserad av att vara det själv, men en liten del att ha hjälp av en annan. Dom veckorna jag är ensam t.ex, och vid mathandling, roliga aktiviteter osv. För att få hjälp att även hinna med storasyster.

Och jag själv har helt taget från ingenting, "GISSAT" mej till att få kanske 5 timmar i veckan (annars blir jag FÖRVÅNAD!) så jag tänker fortfarande fortsätta jobba på mitt riktiga jobb, men att det här blev ett "plus" för allt man får vara hemma, och allt man får stå i som har med hennes funktionshinder att göra. Det är MYCKET det.

Så just nu, anser jag att det bästa vore att ta den delen själv, men vill ha en avbytare såklart. En som kan rycka in när det behövs. Och den personen är storasystern i stödfamiljen =D finns ingen bättre jag kan tänka mej.
  • Smuliz
    Jonatan skrev 2011-01-19 16:15:18 följande:
    Förslaget, som är väldigt bra, började gälla fr o m årsskiftet men Socialstyrelsen har inte hunnit med så alla bolag har fått dispens till den 1 april. Förhoppningsvis kan det rensa upp bland oseriösa bolag men det återstår att se.

Du skriver Smuliz  att du blivit varnad för ditt förstahandsval som är det största kändaste etc. (vet inte hur man citerar två gånger...). Som jag förstår det bör det rimligen vara vi (Assistansia) eller Frösunda, som är de två största. Jag vågar gå i god för oss båda. Är det vi så skriv gärna ut det, det är bara bra om vi får bemöta det, transparens tjänar alla på.

Precis som fler skrivit tidigare gäller det också att vara vaken när man ska välja bolag/kommun/kooperativ. Många gånger finns det dolda avgifter eller väldigt långa uppsägningsavgifter.Se till att jämföra flera alternativ och fundera på vilken form som är intresant.

Däremot insisterar jag på att du tjänar på att ta hjälp av en kostnadsfri jurist. Vill du sedan raskt lämna det bolaget och starta eget är det bara att göra det.

Ja nu när du nämnde det själv kan jag hålla med. Det är Assistansia jag blivit varnad för. Men jag vill inte sprida rykten som jag inte kan stå för, därför ville jag vara försiktig med det.

Jag har pratat med en handläggare på ditt bolag, och tyckte jättebra om henne och kände "YES", men sen när man får höra från olika personer (OCH LÄSA I TIDNINGEN! hur någon/några blivit lurade m.m.), drog jag öronen åt mej.

Orkar inte med krångel med utbetalningar osv. Men samtidigt, så har ni ju MASSOR med kunder, så.... Kanske ska satsa på det iallafall?

En annan fråga till dej som är insatt, kan man bli av med avlastningen om man får beviljat timmar?

För vi har ju stödfamilj som har lilltjejen en hel helg i månaden + en natt i månaden. Det skulle jag aldrig nånsin byta bort på något!
Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?