• Smuliz

Personlig Assistent för sitt eget barn?

Är i startskottet till att ansöka om PA till vår dotter. Skulle vilja veta ALLT om hur det kan tänkas gå till osv.

Många säjer att man INTE ska gå genom kommunen, att det oftast beviljas mindre timmar, nån som har erfarenhet av det?

Vilket bolag har ni annars om ni inte har kommunen?

Ris och ros?

Många säjer också att man inte ska arbeta som PA till sitt eget barn, utan att man ska ha andra som assistenter. Vad tycker ni?

Skriv gärna och berätta ALLT ni kan, har många frågor och det lär säkert dyka upp flera efter vägen.

Min dotter har Autism, utvecklingsförsening, epilepsi, matas via knapp på magen och ataxi som "handikapp", antagligen nån form av kromosomavvikelse i botten, men själva huvuddiagnosen till alla dessa knasigheter har vi inte hittat än.

Hon är väldigt sen i sin utveckling. Blir 3 år i maj, men är närmare en 1,5-åring i utvecklingen.

Är tacksam för ALLA svar

• Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?
  • linahelena

timlönen jag har haft på de olika bolagen är.
    ingångslön på Din assistans 97kr
    ingångslön på Pass team med 1års erfarenhet 107
    löneök inom passteam 112.
    lön vid tillbaka byte från passteam till din assistans/asstansia 112.
    lön vid byte från din assistans till frösunda 112.
    löneök på passteam vid sommarvik 117.

privata bolag ger en ett bud, sen budar man tillbaka och sen är det upp till dom hur högt dom går. ju mer erfarenhet ju högre lön.

• linahelena

vad som förväntas av en assistent finns oftast på papper hos dom olika bolagen. be dom skicka pärmar med information. både brukare och assistenter brukar få hem pärmar med viktig information. tystnadsplikt, avtal. ob och löner, ledighets ansökan. vad man anses ska göra som en personlig assistent. information om lagar mm.

om vi reser med kunden får vi betald mat, inträde och ev övernattning från en assistenskassa. hur stor assistenskassa man har beror på hur måbga timmar man har i sitt beslut. bolagen brukar ge ut 3-5kr per beslutad timme.

• linahelena

"Få ut av assistenterna"? Jag är inte intresserad av att arbeta som assistent till någon annan än mitt eget barn.

tror väl snarare dom menar, vad vill du att assistenterna ska hjälpa er med. hur vill du att en dag ska se ut i ditt hem om du väljer att ta in annan personal än dig själv.

• Smuliz
    linahelena skrev 2011-01-19 20:55:18 följande:
    timlönen jag har haft på de olika bolagen är.
    ingångslön på Din assistans 97kr
    ingångslön på Pass team med 1års erfarenhet 107
    löneök inom passteam 112.
    lön vid tillbaka byte från passteam till din assistans/asstansia 112.
    lön vid byte från din assistans till frösunda 112.
    löneök på passteam vid sommarvik 117.

privata bolag ger en ett bud, sen budar man tillbaka och sen är det upp till dom hur högt dom går. ju mer erfarenhet ju högre lön.
    Erfarenhet av vad?

Jag är ju den som kan mitt barn bäst av alla... Förstår om man nu ska söka jobb som assistent, att man har erfarenhet av autism, TAKK osv osv. Men gäller det även när man ska vara till sitt eget barn?

Ja inte blir man rik på dom där summorna inte =P

Tack för att du delade med dej, ofta är alla tysta om just lönerna. En nät-vän jag har säjer att hon har 150kr/tim =o så jag blev lite besviken nu när jag såg dessa siffror... måste jag säja.
  • linahelena

erfarenhet av kunden i ditt fall ditt barn. så du är ju den som kan henne bäst.

fast man får ju OB-tillägg och semester ersättning på det med. vad vet jag jag kanske bara har budat lågt.  det är ju alltid hyschpysch med löner

• Smuliz

Ok ja då menade hon säkert med det inräknat. Ja jag blir så trött på sånt hyschpysch med löner, det är ju inte JAG som satt min lön utan arbetsgivaren, så vad har jag då att skämmas över =D Tack iallafall att du var öppen =)

• linahelena

enda jag vet som har 150kr i timlön har jobbat som assistent i närmare 30år och kan alla brukare i stan där jag jobbar.

men testa å lägg timlönen högt jag menar det enda dom gör är säger det högsta dom kan gå med på.

• mamman i skogen
    Smuliz skrev 2011-01-19 20:45:29 följande:
    Jag har fått svar från båda ställena jag sökt till.

Får ringa båda och höra. Vet ju inte direkt vad detta handlar om egentligen, märker jag nu.

"Få ut av assistenterna"? Jag är inte intresserad av att arbeta som assistent till någon annan än mitt eget barn.

* Vad förväntas av en assistent?
    * Om jag inte är nöjd när ett beslut är taget, kan jag då "hoppa av" och behålla vårt VB som vi har idag och strunta i det hela? Eller blir jag låst då?
    * När man åker iväg på olika rehabiliterings-grejer, får man mera ersättning på för ex bilresa, inträde m.m. än bara timlönen?
    * Vad ligger timlönen på hos de olika, nån som vet?
    * Hur lång tid tar en utredning från dag 1?
    Det var jag som skrev ffå ut av assistansen inte av assistenterna.
    Om du själv ska arbeta så vill du förmodligen ha en bra lön du behöver kanske inte lägga massor på omkostnadskontot då du som förälder har svårt att motivera att du själv ska ha saker betalda av den pengen du kanske inte behöver ha med dig assistenter på semester resor mm. Utbildningar blir det kanske mindre av och då finns det kanske mer anledning till att ta ut en obersättning som inte är fast än att spara pengarna på hög, särskillt om fdu väljer ett boilag därt omkostnadspotten och utbildnignspengarna nollas och brinner inne vid årslutet. Har du inte mycket personlamöten, utbildning eller inskolningar finns ju inte heller ngn anledning till att ha många kronor som går till att betala dylika arbetade timmar Så kort och gott en hög adminavgift minskar pengarna som du kan lägga på annat som tex löner. Admin varierar från som lägst som jag stött på 8 kr och som högst 39 kronor per förbrukad assistanstimme. Det blir en jäkla skillnad på vad man betalar i avgift mao . Vi har av den anledningen valt att gå över tillkooperativ som inte har ngt vinstintresse och allt överskott går tillbaks till medlemmarna eller satsas på handikappspolitiskt arbete. Hos IL finns det fonder där överskott från adminavg hamnar de fonderna är en trygghet för medlemmarna och man kan söka pengar ur dem. För mig är det oerhört viktigt i dagsläget att sonens pengar inte går som vinst i ngn aktieägares ficka han ska så långt som möjligt kunna använda sin assistansersättning till just assistans inte att sko ngn företagsledare eller deras investerare.

För att svara på det andra så:

Du kan väl alltid tacka nej till ett assistansbeslut och behålla VB men det är sällan fördelaktigt   att få VB istället för lön.

Vad förväntas av en assistent? Vad förväntar du dig av en assistent är väl den stora frågan. Vad kommer personligassistans i er familj vara.

När du åker iväg på olika saker så får du inte ta milersättning om brukaren / kunden är med  då är det brukaren som privat ska stå för din reseräkning däremot får du ta milersättning när du ska påbörja ditt arbete på annan plats än där du normalt gör det såvida det är en längre sträcka. Men det är ju oerhört svårt att motivera som förälder och assistent "jag var tvungen att använda bilen" (reglerna kring resor har funnits länge men få har använt dem FK kommer numer göra och har börjat att granska hur pengarna används och bla reseersättningar har länge varit en gråzoon)
    Inträden kan du absolut få ersättning för detta är en ren omkostnad

Timlönen ser olika ut men de flesta har väl numer kollektivavtal sen har det ju med att göra hur man väljer att prioritera. Ska du enbart arbeta dagtid så kan du ju ha en lite högre lön men så fort du börjar arbeta obtid så kostar det mer än vad FK betalar ut för varje assistanstimme. Många bolag löser detta med att ge en fast ob till anhöriga. Där får man räkna ut vad man tjänar på. Vissa bolag ger överhuvudtaget inte annat än fast eller ingen ob till anhöriga.

En utredning kan ta allt från ett par månader till ett år så det är en lång väntan.
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Jonatan

1. Admin varierar från 8 till 39?
    Det stämmer sällan helt om man börjar räkna på det, den som säger 8 har nästan alltid dolda avgifter (fast kunden inte alltid vill tro det). Istället får man jämföra och se hur mycket får man ut i lön och vad är assistansomkostnaden (assistansomkostnad = pengar för extrakostnader för assitenten vid resor etc).
    Vet med säkerhet ett bolag som slår stort för en admin på 11 kronor där det visar sig om man räknar på det att det inte stämmer.

2. Lönen sätter du!
    Som kund är det du som ska sätta lönen tillsammans med bolaget. Det innebär att du själv är delaktig i allra högsta grad. Som mamma kan du ditt barn bäst och det finns ingen anledning att du inte sk ha en hög lön.
    Så fungerar det hos de flesta privata bolag.

3. Kooperativ vs privat bolag
    Instämmer med linahelena att Stil är bra! Samtidigt skulle det förvåna mig mycket om de hade lägre admin än vi men det är ju enkelt att räkna på. Vi erbjuder generellt bra löner för assistenterna, en god assistansomkostnad och hög service. Den största delen av vårt överskott går tillbaka till verksamheten men tack vare en effektiv administration gör vi ändå en vinst och det känns bra att jobba på ett bolag med sunda finanser.

• Smuliz

Oj vad mycket bra information jag får Tungan ute jag bugar och bockar! Mera mera mera Flört

Tänker sätta mej och skriva ner bitar av det som jag anser viktigast, och ha med i telefonmötena med de olika bolagen.

Känner mej fortfarande väldigt vilsen och vet inte riktigt vad man ska leta efter eller ta reda på. Men det kommer väl.

Hjälper bolaget till att ta reda på vad som kommer passa oss bäst, det här med hur man ska lägga sin ob, om man ska ha si och så mycket i utbildningskontot, m.m. För det låter som japanska för mej att kunna veta det!? Foten i munnen

Ja alla har hittills sagt till mej att VB aldrig kan bli mera än assistent-lönen per månad, men jag är lite pessimistisk där, van vid bakslag så att säja. Så under 6300kr i månaden går jag inte om jag förlorar VB-bidraget på det.

Usch jag känner att jag måste sätta mej ner och skriva ner en massa. Så jag har något att komma med. Att beskriva lilltjejen och vår vardag är inga problem. Sånt gillar jag Cool däremot att tänka allting i TID, där är det svåra. Jag är ofta lagd åt det hållet att jag sätter för lite tid än det egentligen tar osv...

Hur fungerar det med dagis då förresten? När jag jobbar på det vanliga jobbet? Hon har ju en resurs där, som är från kommunen. En dagisfröken som är bara med henne så att säja.

Om man vill ha med sej en assistent vid semester/utflykter, får man en pott att använda till det eller hur funkar det?

Du skrev också att timmarna/pengarna nollas vid årskiftet, måste man inte ta ut dom per vecka/per månad, kan man samla ihop och ha lite fler på t.ex. sommaren eller måste man inte ta ut samma timmar jämt?

Alltså en fast summa med samma timmar varje månad. Eller kan man ta mindre ena månaden och mera den andra?

Ni ser jag har TUSEN frågor, som jag gärna vill få någorlunda klart för mej INNAN jag låter en handläggare för ett bolag sätta sina tänder i mej Tungan ute för hursomhelst, så påstår ju alla att dom alltid är bäst oavsett, eller hur. Därför vill jag ha så mycket fakta som det bara går, innan jag ringer.

Har tänkt ringa idag *wish me luck*

adams family skrev 2011-01-20 00:54:56 följande:
    Du kan väl alltid tacka nej till ett assistansbeslut och behålla VB men det är sällan fördelaktigt   att få VB istället för lön.

Vad förväntas av en assistent? Vad förväntar du dig av en assistent är väl den stora frågan. Vad kommer personligassistans i er familj vara.

När du åker iväg på olika saker så får du inte ta milersättning om brukaren / kunden är med  då är det brukaren som privat ska stå för din reseräkning däremot får du ta milersättning när du ska påbörja ditt arbete på annan plats än där du normalt gör det såvida det är en längre sträcka. Men det är ju oerhört svårt att motivera som förälder och assistent "jag var tvungen att använda bilen" (reglerna kring resor har funnits länge men få har använt dem FK kommer numer göra och har börjat att granska hur pengarna används och bla reseersättningar har länge varit en gråzoon)
    Inträden kan du absolut få ersättning för detta är en ren omkostnad

Timlönen ser olika ut men de flesta har väl numer kollektivavtal sen har det ju med att göra hur man väljer att prioritera. Ska du enbart arbeta dagtid så kan du ju ha en lite högre lön men så fort du börjar arbeta obtid så kostar det mer än vad FK betalar ut för varje assistanstimme. Många bolag löser detta med att ge en fast ob till anhöriga. Där får man räkna ut vad man tjänar på. Vissa bolag ger överhuvudtaget inte annat än fast eller ingen ob till anhöriga.

En utredning kan ta allt från ett par månader till ett år så det är en lång väntan.
Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?