Smuliz skrev 2011-01-19 20:45:29 följande:
Jag har fått svar från båda ställena jag sökt till.
Får ringa båda och höra. Vet ju inte direkt vad detta handlar om egentligen, märker jag nu.
"Få ut av assistenterna"? Jag är inte intresserad av att arbeta som assistent till någon annan än mitt eget barn.
* Vad förväntas av en assistent?
* Om jag inte är nöjd när ett beslut är taget, kan jag då "hoppa av" och behålla vårt VB som vi har idag och strunta i det hela? Eller blir jag låst då?
* När man åker iväg på olika rehabiliterings-grejer, får man mera ersättning på för ex bilresa, inträde m.m. än bara timlönen?
* Vad ligger timlönen på hos de olika, nån som vet?
* Hur lång tid tar en utredning från dag 1?
Det var jag som skrev ffå ut av assistansen inte av assistenterna.
Om du själv ska arbeta så vill du förmodligen ha en bra lön du behöver kanske inte lägga massor på omkostnadskontot då du som förälder har svårt att motivera att du själv ska ha saker betalda av den pengen du kanske inte behöver ha med dig assistenter på semester resor mm. Utbildningar blir det kanske mindre av och då finns det kanske mer anledning till att ta ut en obersättning som inte är fast än att spara pengarna på hög, särskillt om fdu väljer ett boilag därt omkostnadspotten och utbildnignspengarna nollas och brinner inne vid årslutet. Har du inte mycket personlamöten, utbildning eller inskolningar finns ju inte heller ngn anledning till att ha många kronor som går till att betala dylika arbetade timmar Så kort och gott en hög adminavgift minskar pengarna som du kan lägga på annat som tex löner. Admin varierar från som lägst som jag stött på 8 kr och som högst 39 kronor per förbrukad assistanstimme. Det blir en jäkla skillnad på vad man betalar i avgift mao . Vi har av den anledningen valt att gå över tillkooperativ som inte har ngt vinstintresse och allt överskott går tillbaks till medlemmarna eller satsas på handikappspolitiskt arbete. Hos IL finns det fonder där överskott från adminavg hamnar de fonderna är en trygghet för medlemmarna och man kan söka pengar ur dem. För mig är det oerhört viktigt i dagsläget att sonens pengar inte går som vinst i ngn aktieägares ficka han ska så långt som möjligt kunna använda sin assistansersättning till just assistans inte att sko ngn företagsledare eller deras investerare.
För att svara på det andra så:
Du kan väl alltid tacka nej till ett assistansbeslut och behålla VB men det är sällan fördelaktigt att få VB istället för lön.
Vad förväntas av en assistent? Vad förväntar du dig av en assistent är väl den stora frågan. Vad kommer personligassistans i er familj vara.
När du åker iväg på olika saker så får du inte ta milersättning om brukaren / kunden är med då är det brukaren som privat ska stå för din reseräkning däremot får du ta milersättning när du ska påbörja ditt arbete på annan plats än där du normalt gör det såvida det är en längre sträcka. Men det är ju oerhört svårt att motivera som förälder och assistent "jag var tvungen att använda bilen" (reglerna kring resor har funnits länge men få har använt dem FK kommer numer göra och har börjat att granska hur pengarna används och bla reseersättningar har länge varit en gråzoon)
Inträden kan du absolut få ersättning för detta är en ren omkostnad
Timlönen ser olika ut men de flesta har väl numer kollektivavtal sen har det ju med att göra hur man väljer att prioritera. Ska du enbart arbeta dagtid så kan du ju ha en lite högre lön men så fort du börjar arbeta obtid så kostar det mer än vad FK betalar ut för varje assistanstimme. Många bolag löser detta med att ge en fast ob till anhöriga. Där får man räkna ut vad man tjänar på. Vissa bolag ger överhuvudtaget inte annat än fast eller ingen ob till anhöriga.
En utredning kan ta allt från ett par månader till ett år så det är en lång väntan.