• Smuliz

Personlig Assistent för sitt eget barn?

Är i startskottet till att ansöka om PA till vår dotter. Skulle vilja veta ALLT om hur det kan tänkas gå till osv.

Många säjer att man INTE ska gå genom kommunen, att det oftast beviljas mindre timmar, nån som har erfarenhet av det?

Vilket bolag har ni annars om ni inte har kommunen?

Ris och ros?

Många säjer också att man inte ska arbeta som PA till sitt eget barn, utan att man ska ha andra som assistenter. Vad tycker ni?

Skriv gärna och berätta ALLT ni kan, har många frågor och det lär säkert dyka upp flera efter vägen.

Min dotter har Autism, utvecklingsförsening, epilepsi, matas via knapp på magen och ataxi som "handikapp", antagligen nån form av kromosomavvikelse i botten, men själva huvuddiagnosen till alla dessa knasigheter har vi inte hittat än.

Hon är väldigt sen i sin utveckling. Blir 3 år i maj, men är närmare en 1,5-åring i utvecklingen.

Är tacksam för ALLA svar

• Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?
  • linahelena
    Smuliz skrev 2011-01-19 17:38:15 följande:
    Ja nu när du nämnde det själv kan jag hålla med. Det är Assistansia jag blivit varnad för. Men jag vill inte sprida rykten som jag inte kan stå för, därför ville jag vara försiktig med det.

Jag har pratat med en handläggare på ditt bolag, och tyckte jättebra om henne och kände "YES", men sen när man får höra från olika personer (OCH LÄSA I TIDNINGEN! hur någon/några blivit lurade m.m.), drog jag öronen åt mej.

Orkar inte med krångel med utbetalningar osv. Men samtidigt, så har ni ju MASSOR med kunder, så.... Kanske ska satsa på det iallafall?

En annan fråga till dej som är insatt, kan man bli av med avlastningen om man får beviljat timmar?

För vi har ju stödfamilj som har lilltjejen en hel helg i månaden + en natt i månaden. Det skulle jag aldrig nånsin byta bort på något!
    jag som jobbar som personlig assistent skulle råda dig till att ta kontakt med ett mindre, mer lokalt bolag
    dom bryr sig både mer om brukare och personal. säger inte att dom stora bolagen är dåliga men man får aldrig någon riktigt bra personlig kontakt. ett lokalt bolag har ett ansikte på dig och din dotter och ni kan gemensamt diskutera hur ni vill ha det.
  • Smuliz
    linahelena skrev 2011-01-19 17:47:41 följande:
    jag som jobbar som personlig assistent skulle råda dig till att ta kontakt med ett mindre, mer lokalt bolag
    dom bryr sig både mer om brukare och personal. säger inte att dom stora bolagen är dåliga men man får aldrig någon riktigt bra personlig kontakt. ett lokalt bolag har ett ansikte på dig och din dotter och ni kan gemensamt diskutera hur ni vill ha det.
    Fast dom har kontor här där jag bor. Och mitt andrahandsval Vivida, dom är mindre. Får se hur jag gör. Ska iallafall testa =)
  • linahelena
    Smuliz skrev 2011-01-19 18:38:41 följande:
    Fast dom har kontor här där jag bor. Och mitt andrahandsval Vivida, dom är mindre. Får se hur jag gör. Ska iallafall testa =)
    ja gör det man kan alltid byta om det inte funkar. jag har följt med min brukare på tre olika bolag Din assistans/assistansia, pass team (ett lokalt bolag i bollnäs) och frösunda LSS AB.  alla bolag har varit bra men dom som varit mest omtänksam är pass team. 

att jobba med anhöriga skulle jag vilja påstå är värre åt andra hållet, barn ska aldrig jobba som assistent hos sina föräldrar. men självklart ska man som förälder till ett handikappat barn få avlastning och få vara just förälder och inte vårdpersonal.
  • mamman i skogen
    linahelena skrev 2011-01-19 17:47:41 följande:
    Spekar ingen som helst roll om bolaget är stort eller litet det viktiga är att man får en bra kontakt med sin p-ansavarige mentor vad de än kallas och att det gör jobbet man behöver.
    Att ha ett bolag lokalt gör endast skillnaden i att man kan gå och ta en kaffe på kontoret men det tröttnar man ganska snabbt på
    Ett bra bolag eller kooperativ som gör det jobb man inte själv orkar eller vill bra utbildningar, kollektivavtal bra villkor mm.
    Man får ta sig en funderare på vad man vill ha ut av assistansen innan man väljer..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Smuliz

Tack!

Jag har en kontakt redan på de två bolag som jag mailat till. Så imorgon tänkte jag ringa och surra lite med nån av dom. Eller kanske båda? Får se hur jag gör.

• Jonatan

Kom på några saker till...

1. Får ni behålla avlastningen?
    Beror helt på hur ert beslut blir och är därmed väldigt svårt att svara på.

2. Om du bor där vi har kontor kanske du såg den senaste artikeln om assistans i lokaltidningen. Den kund som är med i den mindre artikeln är kund hos oss idag. Syftningen i artikeln fick det att verka tvärtom men så är inte fallet och det kan jag enkelt bekräfta åt dig om du vill.

3. Du nämner Vivida, de har flera som kommer från oss från början och det är enligt min mening ett bra och seriöst bolag.. Kan ju lika gärna lyfta andra och inte bara oss

• mamman i skogen
    Smuliz skrev 2011-01-19 18:38:41 följande:
    Har många kompisar som har assistansia och är jättenöjda andra inte så smaken är som baken delad.
    Vi har haft vivida i flera år och varit nöjda anöledningen att vi bytte till ett kooperativ för ett tag sen var först och främst ekonomisk vi sparade 115 000 per år på adminavgiften och deta var oerhhört viktigt för oss samt att vi inte vill ha ett bolag som vid årskiftet nollar alla konton och sonen förlorar sina ihopsparade pengar. Vi har nu ett kopperativ som vi är mycket nöjda med och det är en enorm skillnad mot att ha ett privat bolag. En av de viktigaste skillnaderna för oss är hela tänket som genomsyrar IL (independent living).

En liten anekdot ang val av bolag.. När vi skulle välja bolag skickade vi mail till många av de största och de som överhuvudtaget svarade var vivida och frösunda. Fredrik Käll på vivida svarade omedelbart och vi fick många svar som vi sökt. När vi började ställa frågor så var det inte stora skilnader mellan bolagen med undantag för en sak lönen! Hos vivida så fick assistenterna en skälig lön runt 114 kr i timmen medans frösunda förklarade runt sig och kring sig om lönerna och att deras ingångslön låg då på 88 kr i timmen men att man kunde förhandla upp den till lite bättre om man visade framfötterna.. och då kunde hamna runt 90 kr i timmen. Kan ärligt säga att jag skule aldrig gå in och jobba under en hundralapp hur bra förmåner det än skulle vara så Frösunda föll ganska krafitg på målrepet.
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Jonatan skrev 2011-01-19 16:15:18 följande:
    Förslaget, som är väldigt bra, började gälla fr o m årsskiftet men Socialstyrelsen har inte hunnit med så alla bolag har fått dispens till den 1 april. Förhoppningsvis kan det rensa upp bland oseriösa bolag men det återstår att se.

Du skriver Smuliz  att du blivit varnad för ditt förstahandsval som är det största kändaste etc. (vet inte hur man citerar två gånger...). Som jag förstår det bör det rimligen vara vi (Assistansia) eller Frösunda, som är de två största. Jag vågar gå i god för oss båda. Är det vi så skriv gärna ut det, det är bara bra om vi får bemöta det, transparens tjänar alla på.

Precis som fler skrivit tidigare gäller det också att vara vaken när man ska välja bolag/kommun/kooperativ. Många gånger finns det dolda avgifter eller väldigt långa uppsägningsavgifter.Se till att jämföra flera alternativ och fundera på vilken form som är intresant.

Däremot insisterar jag på att du tjänar på att ta hjälp av en kostnadsfri jurist. Vill du sedan raskt lämna det bolaget och starta eget är det bara att göra det.

Håller fullt med om jurist hjälp den är ovärderlig när man har problem med beslut mm. Handläggarna har ju en egen värld som skiljer sig från våran som vi lever i.
  • mamman i skogen

För att svara på din fråga om bolag så har vi STIL och är rakt igenom förbannat nöjda vi har valt med omsorg och för oss passar detta som handen i handsken vi får ut precis det vi vill av sonens assistans. Oerhört kompetent och så är det oerhört kul att så pass många med egna FH och som lever sitt dagliga liv med assistans arbetar inom IL.

Är man intresserad av IL finns ju även GIL, och HIL  (göteborg och helsingborg) medasn STIL (stockholm) har arbetsledare över hela landet och lokalkontor i sundsvall.

• Smuliz

Jag har fått svar från båda ställena jag sökt till.

Får ringa båda och höra. Vet ju inte direkt vad detta handlar om egentligen, märker jag nu.

"Få ut av assistenterna"? Jag är inte intresserad av att arbeta som assistent till någon annan än mitt eget barn.

* Vad förväntas av en assistent?
    * Om jag inte är nöjd när ett beslut är taget, kan jag då "hoppa av" och behålla vårt VB som vi har idag och strunta i det hela? Eller blir jag låst då?
    * När man åker iväg på olika rehabiliterings-grejer, får man mera ersättning på för ex bilresa, inträde m.m. än bara timlönen?
    * Vad ligger timlönen på hos de olika, nån som vet?
    * Hur lång tid tar en utredning från dag 1?

Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?