• Smuliz

Personlig Assistent för sitt eget barn?

Är i startskottet till att ansöka om PA till vår dotter. Skulle vilja veta ALLT om hur det kan tänkas gå till osv.

Många säjer att man INTE ska gå genom kommunen, att det oftast beviljas mindre timmar, nån som har erfarenhet av det?

Vilket bolag har ni annars om ni inte har kommunen?

Ris och ros?

Många säjer också att man inte ska arbeta som PA till sitt eget barn, utan att man ska ha andra som assistenter. Vad tycker ni?

Skriv gärna och berätta ALLT ni kan, har många frågor och det lär säkert dyka upp flera efter vägen.

Min dotter har Autism, utvecklingsförsening, epilepsi, matas via knapp på magen och ataxi som "handikapp", antagligen nån form av kromosomavvikelse i botten, men själva huvuddiagnosen till alla dessa knasigheter har vi inte hittat än.

Hon är väldigt sen i sin utveckling. Blir 3 år i maj, men är närmare en 1,5-åring i utvecklingen.

Är tacksam för ALLA svar

• Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?
  • Jonatan

1. Timmarna nollas varje avräkningsperiod
    Det har inget med bolaget att göra utan är Försäkringskassans beslut, så ser lagen ut. Däremot kan du inom avräkningsperioden flytta timmar. Avräkningsperioden kan lika gärna bli jan till juni som mars till augusti.
    Inom den tiden kan du välja att ha mer på helgerna, spara till semestern etc.

2. Assistanskostnaden nollas INTE vid årsskiftet!
    Olika mellan olika bolag men ett seriöst bolag låter dig spara pengarna över årsskiftet. Innebär att du kan välja att använda assistansomkostnaden varje månad eller spara i flera år för att kunna göra en längre resa. Finns dock regler som reglerar hur den får användas.

3. Visst är det japanska!
    Har jobbat med det här i fem år men var ändå tvungen att springa till Marei-Louise som är min master of assistans i rummet intill för att vara säker på vissa saker. Du ska beskriva er situation och sedan hitta ett bolag du har förtroende för. Sedan väljer du själv hur aktiv du vill vara i sökprocessen.

4. Dagis påverkas inte
    Oftast fortsätter man med en resurs från kommunen. Om man upplever att det inte fungerar har man möjlighet att ansöka om att få ansvar för den assistansen också, den lösningen har vi flera kunder som har. Själv tror jag dock inte på en förälder som resurs i skolan (utom i undantagsfall) men det kan göra att ni får kontroll på vem som jobbar eftersom vi väljer assistent.

• linahelena
    Instämmer med linahelena att Stil är bra! Samtidigt skulle det förvåna mig mycket om de hade lägre admin än vi men det är ju enkelt att räkna på. Vi erbjuder generellt bra löner för assistenterna, en god assistansomkostnad och hög service. Den största delen av vårt överskott går tillbaka till verksamheten men tack vare en effektiv administration gör vi ändå en vinst och det känns bra att jobba på ett bolag med sunda finanser.
    inte jag som uttalar mig om STIL i denna tråden det gör adams family, har aldrig varit i kontakt med STIL på det viset så har ingen aning om hur dom är.  
  • Smuliz
    Jonatan skrev 2011-01-20 09:50:03 följande:

1. Timmarna nollas varje avräkningsperiod
    Det har inget med bolaget att göra utan är Försäkringskassans beslut, så ser lagen ut. Däremot kan du inom avräkningsperioden flytta timmar. Avräkningsperioden kan lika gärna bli jan till juni som mars till augusti.
    Inom den tiden kan du välja att ha mer på helgerna, spara till semestern etc.

2. Assistanskostnaden nollas INTE vid årsskiftet!
    Olika mellan olika bolag men ett seriöst bolag låter dig spara pengarna över årsskiftet. Innebär att du kan välja att använda assistansomkostnaden varje månad eller spara i flera år för att kunna göra en längre resa. Finns dock regler som reglerar hur den får användas.

3. Visst är det japanska!
    Har jobbat med det här i fem år men var ändå tvungen att springa till Marei-Louise som är min master of assistans i rummet intill för att vara säker på vissa saker. Du ska beskriva er situation och sedan hitta ett bolag du har förtroende för. Sedan väljer du själv hur aktiv du vill vara i sökprocessen.

4. Dagis påverkas inte
    Oftast fortsätter man med en resurs från kommunen. Om man upplever att det inte fungerar har man möjlighet att ansöka om att få ansvar för den assistansen också, den lösningen har vi flera kunder som har. Själv tror jag dock inte på en förälder som resurs i skolan (utom i undantagsfall) men det kan göra att ni får kontroll på vem som jobbar eftersom vi väljer assistent.

1. Låter bra!

2. Så då är det en period på ett par månader iallafall, som man kan justera lite på, det är bra. Hur gör man vid vab förresten? Tar man ut vab istället för assistent-timmar då eller är man assistent ändå, fast hon är sjuk? Någon hon är VÄLDIGT ofta...

3. Intressant, det är nämligen Marie-Louise som jag har som kontaktperson hos Er Pratade precis med henne, men vi bestämde en telefontid imorgon då hon satt lite dåligt till nu. Och hon undrade om det kunde vara jag som skrivit på familjeliv =D Det tycker jag kändes bra, att ni ändå är ute i cyberspace och ger eran syn och era erfarenheter OCH samtalar med varandra om det sen =) Då kände iallafall jag mej "viktig" på nåt sätt.

4. Vad bra. Min syn på det hela är ju att lilltjejen behöver dagis-tiden UTAN föräldrarna, att utvecklingen är viktig för henne i barngrupper osv. Och självklart behöver VI vara ifrån varandra också. Jag får gå till mitt vanliga jobb och känna att jag har det sociala kvar och "gör nån nytta" även utanför hemmet Så jag vill ha kvar den resursen hon redan har där.

Det är väl lite därför att jag drar öronen åt mej också, för att jag tycker vi har såna bra lösningar idag. Jag vill inte ändra på dom! Men har jag rätt till assistenttimmar på min dotter vill jag ju såklart få lön för dom också.
  • mamman i skogen
    Jonatan skrev 2011-01-20 08:41:42 följande:

1. Admin varierar från 8 till 39?
    Det stämmer sällan helt om man börjar räkna på det, den som säger 8 har nästan alltid dolda avgifter (fast kunden inte alltid vill tro det). Istället får man jämföra och se hur mycket får man ut i lön och vad är assistansomkostnaden (assistansomkostnad = pengar för extrakostnader för assitenten vid resor etc).
    Vet med säkerhet ett bolag som slår stort för en admin på 11 kronor där det visar sig om man räknar på det att det inte stämmer.

2. Lönen sätter du!
    Som kund är det du som ska sätta lönen tillsammans med bolaget. Det innebär att du själv är delaktig i allra högsta grad. Som mamma kan du ditt barn bäst och det finns ingen anledning att du inte sk ha en hög lön.
    Så fungerar det hos de flesta privata bolag.

3. Kooperativ vs privat bolag
    Instämmer med linahelena att Stil är bra! Samtidigt skulle det förvåna mig mycket om de hade lägre admin än vi men det är ju enkelt att räkna på. Vi erbjuder generellt bra löner för assistenterna, en god assistansomkostnad och hög service. Den största delen av vårt överskott går tillbaka till verksamheten men tack vare en effektiv administration gör vi ändå en vinst och det känns bra att jobba på ett bolag med sunda finanser.

1:&3 Precis som du säger ska man kolla vad det är för avgifter man får betala utöver admin. Hos vissa bolag kan man betala en låg avgift men man gör en hel del själv och köper till saker.
    Jag ska inte säga att STIL har en lägre admin än vad ni har för det är en sanning med modifikation. Jag har väldigt många vänner som har er som assbolag och är nöjda de har kunnat förhandla ned avgiften ordentligt och de har stora beslut. Andra har en  hög admin som inte har gått att förhandla ned och känner sig missnöjda över detta efterssom de vet att andra fått ner avgiften avsevärt. STIL har en fast admin du betala ingenting utöver det adminavgiften fastslås av styrelsen och röstas igenom på årsmötet där alla medlemmar har en röst och avgiften är lika för alla och icke förhandlingsbar.
    Att man som privat bolag ska göra vinst har jag absolut inte ngt emot men det ska inte vara på mitt barns pengar har jag själv tagit ett beslut om och det jag tycker är förbannat illa med branschen är att det finns så mycket gigirghet bland annat att man medvetet ljuger och lurar och hävdar att man måste nolla omkostnadskontona varje  år för det är försäkringskassans regler. Ett bra bolag gör inte så, personligen tycker jag att det är jättekul att assistansia efter många år i blåsvädret och sedda som oseriösa i mångas ögon har blivit ett av sveriges bästa bolag. Assistansia har ju tidigare varit en ordentlig snackis och big nono och varningarna duggar tätt fortfarande även fast det inte är befogat vad jag förstår

I avgifterna bakar man tex in saker som ska få det att låta fördelaktigt ett relativt nytt bolag har en avgift på 39-40 kronor i den avgiften så får man dessutom konsultation en gång  per år för en alternativ träningsmetod och man får på sitt omkostnadskonto betala träningsavgiften för att träna en 4 veckorsperiod. Om man tittar lite närmare på det så skulle man krasst kunna med en lägre admin  runt 20 kronor på ett beslut som inte är allt för stort köpa den konsultationen 3-4 gånger per år ha mer pengar över till omkostnader utbildningar mm. Så avgifterna tycker jag man ska granska och sätta sig med miniräknare och räkna och jämföra.
    Att man sedan kan erbjuda att kunden kan betala med omkostnadskontot för sin privata träning anser jag är att ta assistansen tillbaks till där det var för ett par år sedan när kunderna blev mutade in som kunder med kontanter i näven. Omkostnaderna är ju just omkostnader inte pengar till personligt bruk

2: Eller så fungerar det hos många men långt ifrån alla. Vi sätter själva lönen på våra assistenter vi har mycket bra hjälp av färdiga mallar som konkret visar hur mycket pengar vi har kvar om en assistent får den och den lönen om vi gör breakeven eller går minus osv osv. Vi lägger in en hel period i ett exelprogram och får då den totala kostnaden för hur det påverkar att sätta en lön mycket bra är det kan jag tillägga och man får en överblick och förståelse för hur mycket som faktiskt går som avgifter.
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Smuliz som du redan fått svar på så nollas inte timmarna varje årslut, det är vissa bolag som hävdar att man inte får flytta med sig omkostnadspotten och utbildningspengen vid årsslut utan de brinner inne och pengarna går krasst som vinst till bolaget. Så jag skulle inte välja ett bolag som gör så och det är en av anledningarna att vi valde att byta eller rättare sagt att vi bytte snabbare än vi hade tänkt för att vi ville ha ett kooperativ var vi ganska säkra på.

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Jonatan

Där ser man, har du fått kontakt med M-L är det lika bra att du ställer frågorna till henne, hon är som sagt väldigt kunnig. Arbetsterapeut från början som arbetat hos oss nu i drygt fyra år.
    Och vad bra att du uppskattade svaren, kan ibland kännas som att man lägger sig i när man jobbar på ett assistansbolag men jag är också förälder och önskar er verkligen ett bra liv!

Och förlåt linahelena för att jag hänvisade fel...

Lycka till med processen!

• citrus

När man arbetar som PA åt sitt eget barn är man som vilken annan assistent som helst. Eller finns det regelr för assistans till sitt eget barn. Exempelvis jour på natten.

• mamman i skogen
    citrus skrev 2011-03-13 22:22:56 följande:
    När man arbetar som PA åt sitt eget barn är man som vilken annan assistent som helst. Eller finns det regelr för assistans till sitt eget barn. Exempelvis jour på natten.
    Som förälder får man väl inte ha jour man sover ju ändå i sitt eget hem har FK väl resonerat..har jag för mig.
  • mamma till 2 frön

Har inte tagit mig igenom hela tråden men vill bara berätta lite kort om baksidan av att vara assistent åt sitt barn. Har nyligen (i flera omgångar innan oxå) varit med om föräldrar till mina elever vars föräldrar varit assistenter åt sina barn där FK/kommunen bestämt sig för att delvis eller helt dra in timmar för barne pga ändrat behov. De hänvisar då ofta till att de grundläggande behoven inte är så stora längre och man ställer hela familjen på backen. Barnet blir utan assistans och föräldern utan jobb. Detta är barn med stora behov och där man inte kan förstå hur myndigheterna tänker. Som små har barnen varit i behov av fysiskt stöd för att klara sig och ju äldre de blivit och skola med familj tränat barnet mot självständighet ju mindre stöd får de. Strävan mot barnets självklara självständighet i vardagen motarbetar deras rätt till stöd. Ungdomarna behöver fortfarande massor av stöd min inte fysisk hjälp och då räknas det inte Rynkar på näsan .
    Nyligen har jag försökt hjälpa ett föräldrarpar som fått hela sin assistansersättning indragen och nu står arbetslösa. Min självklara fråga var då men ni är väl anställda på det privata assistansbolaget, men icke! De var anställda så länge deras barn behövde dem inte längre (FK/Kommunens åsikt!) dvs noll anställningstrygghet! Jag blir förtvivlad när jag gång på gång hamnar i dessa situationer och ser dessa förtvivlade föräldrar. Dessutom sker detta med väldigt kort varsel. Kommunen vill ersätta assistansen med ex fritis, kortis etc Vissa av föräldrarna kanske varit anställda i närmare 20år och då är det inte lätt att komma ut på den öppna arbetsmarknaden och bara hitta ett jobb för att kunna försörja sig. 

Vill inte vara pessimist men känner att jag bara måste dela med mig av mina tråkiga erfarenheter. 

• tinaaaaaa

nu har jag bara läst trådstarten.

Men har du hört talas om personal care?

Ett företag i stockholm som hjälper till att söka personlig aassistent, man får hjälp med allt, en jurist som skriver ansökan åt den. de kommer hem till en och pratar o träffar barnet. de är verkligen jätte bra. Vi bor endå i blekinge så de åkte en bit för att träffa oss.

• Snuffe
    tinaaaaaa skrev 2011-03-14 09:27:42 följande:
    nu har jag bara läst trådstarten.

Men har du hört talas om personal care?

Ett företag i stockholm som hjälper till att söka personlig aassistent, man får hjälp med allt, en jurist som skriver ansökan åt den. de kommer hem till en och pratar o träffar barnet. de är verkligen jätte bra. Vi bor endå i blekinge så de åkte en bit för att träffa oss.
    Så jobbar de flesta bolag nuför tiden.
  • Smuliz
    mamma till 2 frön skrev 2011-03-14 09:24:46 följande:
    Har inte tagit mig igenom hela tråden men vill bara berätta lite kort om baksidan av att vara assistent åt sitt barn. Har nyligen (i flera omgångar innan oxå) varit med om föräldrar till mina elever vars föräldrar varit assistenter åt sina barn där FK/kommunen bestämt sig för att delvis eller helt dra in timmar för barne pga ändrat behov. De hänvisar då ofta till att de grundläggande behoven inte är så stora längre och man ställer hela familjen på backen. Barnet blir utan assistans och föräldern utan jobb. Detta är barn med stora behov och där man inte kan förstå hur myndigheterna tänker. Som små har barnen varit i behov av fysiskt stöd för att klara sig och ju äldre de blivit och skola med familj tränat barnet mot självständighet ju mindre stöd får de. Strävan mot barnets självklara självständighet i vardagen motarbetar deras rätt till stöd. Ungdomarna behöver fortfarande massor av stöd min inte fysisk hjälp och då räknas det inte Rynkar på näsan .
    Nyligen har jag försökt hjälpa ett föräldrarpar som fått hela sin assistansersättning indragen och nu står arbetslösa. Min självklara fråga var då men ni är väl anställda på det privata assistansbolaget, men icke! De var anställda så länge deras barn behövde dem inte längre (FK/Kommunens åsikt!) dvs noll anställningstrygghet! Jag blir förtvivlad när jag gång på gång hamnar i dessa situationer och ser dessa förtvivlade föräldrar. Dessutom sker detta med väldigt kort varsel. Kommunen vill ersätta assistansen med ex fritis, kortis etc Vissa av föräldrarna kanske varit anställda i närmare 20år och då är det inte lätt att komma ut på den öppna arbetsmarknaden och bara hitta ett jobb för att kunna försörja sig. 

Vill inte vara pessimist men känner att jag bara måste dela med mig av mina tråkiga erfarenheter. 
    Jag har ju fast jobb, men om vi får igenom timmar för henne så slipper jag jobba heltid där, tjänstledigt eller nåt restrerande tid.

Skulle aldrig säja upp mig från ett jobb för att vara PA åt mitt barn.

Bra att du delade med dej av detta så kanske en del tänker till lite extra innan.
  • citrus
    mamman i skogen skrev 2011-03-14 03:30:58 följande:
    Som förälder får man väl inte ha jour man sover ju ändå i sitt eget hem har FK väl resonerat..har jag för mig.
    Även fast barnet har vana att vakna på natten och man blir bruten i sin sömn?
  • tinaaaaaa
    Snuffe skrev 2011-03-15 15:32:25 följande:
    Så jobbar de flesta bolag nuför tiden.
    okej. :)
    Men jag tycker ialla fall persenal care är super bra och trevliga:)
  • mamman i skogen
    citrus skrev 2011-03-15 19:18:51 följande:
    Även fast barnet har vana att vakna på natten och man blir bruten i sin sömn?
    Har man barn som är vakna på nätterna och har jour så tycker jag man söker vaken natt. Det är bara den aktiva insatsen man fåt tid för så därför är det viktigt att specificera hur barnet är vaken. Och jag tror och är ganska säker på att man inte som förälder får jobba jour. Har man ett beslut på jour så är det jour tills ngt annat står i beslutet så därför så tror jag inte det har ngn betydelse om barnet sover eller är vaken.
  • mamman i skogen
    tinaaaaaa skrev 2011-03-15 20:02:01 följande:
    okej. :)
    Men jag tycker ialla fall persenal care är super bra och trevliga:)
    Säger som Snuffe alla bolag jobbar så och man får titta lite djupare på vad de erbjuder och se vad det kostar. Man kan få ett superbra bemötande men ändå inte vara nöjd beroende på andra omständigheter som att man tex betalar för hög admin. Svårt att generallisera. Men ett seriöst bolag eller kooperativ är en bra början
  • citrus
    mamman i skogen skrev 2011-03-16 09:21:10 följande:
    Har man barn som är vakna på nätterna och har jour så tycker jag man söker vaken natt. Det är bara den aktiva insatsen man fåt tid för så därför är det viktigt att specificera hur barnet är vaken. Och jag tror och är ganska säker på att man inte som förälder får jobba jour. Har man ett beslut på jour så är det jour tills ngt annat står i beslutet så därför så tror jag inte det har ngn betydelse om barnet sover eller är vaken.
    Fast på vårt företag får vi anställda betalt för jour inte mkt, 27kr/h och vi skriver upp de tider barnen vaknar. Men jag undrar för det är en familj som vill gå över till det företag jag jobbar för, undrar om även de skulle ha rätt till denna jour betalning då.
  • NiWa
    Smuliz skrev 2011-01-16 20:43:37 följande:
    vilket bolag har ni annars om ni inte har kommunen?
    Jag (och tre kollegor) driver Atlas Assistans, www.atlasassistans.se. Vi har några Uppdragsgivare (assistansberättigade, brukare, kunder...) som är barn. Det är en rolig och spännande utmaning!

Jag tycker det allra viktigaste är tydlighet - vad kan den som anlitar oss förvänta sig av oss, och vice versa? Den informationen ska finnas skriftlig, anser jag!

Det underlättar att både jag och ena kollegan själva har assistans. Jag tror att det ger en annan förståelse och insikt i hur livet med assistans kan vara. Och viktigast av allt: Att varje persons liv är unikt, och därmed även assistanssituationen!
    Prins Liam kom till oss 15/1 -08. Han är vårt underbara mirakel!
Svar på tråden Personlig Assistent för sitt eget barn?