Jonatan skrev 2011-01-20 09:50:03 följande:
1. Timmarna nollas varje avräkningsperiod
Det har inget med bolaget att göra utan är Försäkringskassans beslut, så ser lagen ut. Däremot kan du inom avräkningsperioden flytta timmar. Avräkningsperioden kan lika gärna bli jan till juni som mars till augusti.
Inom den tiden kan du välja att ha mer på helgerna, spara till semestern etc.
2. Assistanskostnaden nollas INTE vid årsskiftet!
Olika mellan olika bolag men ett seriöst bolag låter dig spara pengarna över årsskiftet. Innebär att du kan välja att använda assistansomkostnaden varje månad eller spara i flera år för att kunna göra en längre resa. Finns dock regler som reglerar hur den får användas.
3. Visst är det japanska!
Har jobbat med det här i fem år men var ändå tvungen att springa till Marei-Louise som är min master of assistans i rummet intill för att vara säker på vissa saker. Du ska beskriva er situation och sedan hitta ett bolag du har förtroende för. Sedan väljer du själv hur aktiv du vill vara i sökprocessen.
4. Dagis påverkas inte
Oftast fortsätter man med en resurs från kommunen. Om man upplever att det inte fungerar har man möjlighet att ansöka om att få ansvar för den assistansen också, den lösningen har vi flera kunder som har. Själv tror jag dock inte på en förälder som resurs i skolan (utom i undantagsfall) men det kan göra att ni får kontroll på vem som jobbar eftersom vi väljer assistent.
1. Låter bra!
2. Så då är det en period på ett par månader iallafall, som man kan justera lite på, det är bra. Hur gör man vid vab förresten? Tar man ut vab istället för assistent-timmar då eller är man assistent ändå, fast hon är sjuk? Någon hon är VÄLDIGT ofta...
3. Intressant, det är nämligen Marie-Louise som jag har som kontaktperson hos Er

Pratade precis med henne, men vi bestämde en telefontid imorgon då hon satt lite dåligt till nu. Och hon undrade om det kunde vara jag som skrivit på familjeliv =D Det tycker jag kändes bra, att ni ändå är ute i cyberspace och ger eran syn och era erfarenheter OCH samtalar med varandra om det sen =) Då kände iallafall jag mej "viktig" på nåt sätt.
4. Vad bra. Min syn på det hela är ju att lilltjejen behöver dagis-tiden UTAN föräldrarna, att utvecklingen är viktig för henne i barngrupper osv. Och självklart behöver VI vara ifrån varandra också. Jag får gå till mitt vanliga jobb och känna att jag har det sociala kvar och "gör nån nytta" även utanför hemmet

Så jag vill ha kvar den resursen hon redan har där.
Det är väl lite därför att jag drar öronen åt mej också, för att jag tycker vi har såna bra lösningar idag. Jag vill inte ändra på dom! Men har jag rätt till assistenttimmar på min dotter vill jag ju såklart få lön för dom också.