• pågränsentillnervsammanbrott

Varning för Cerazette!!!

Hej!

Jag hade problem med hyn i fem år innan jag plötsligt drog paraleller mellan mina hudbesvär och minipillret Cerazette. Jag hade blivit remitterad till hud och varit i kontakt med alla möjliga läkare samt gått hos hudterapeut och ingen gjorde kopplingen till minipillret.

En dag såg jag ett inlägg på en sida som handlade om Cerazette och det var en tjej som berättade om att hon hade fått svår akne och extremt torr hud med torra fläckar överallt på kroppen. Alla symtom som hon beskrev stämde in på mig och jag bestämde mig för att sluta. En månad senare så var jag helt fri från akne och hyn var nästan helt återställd.Jag hade svår inflammerad aknet i hela ansiktet och det gjortde så ont. Jag hade så mycket smink men det gick inte att dölja. Hyn var extremt torr och jag var helt "frasig" i både ansikte, på kroppen och i hårbotten. Allt detta pga Cerazette. När jag ringde MVC så var hon inte förvånad över biverkningarna, men det var ju tydligen något man fick stå ut med. Jag tänker aldrig använda dessa piller from hell.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-18 01:50
    ursäkta vissa stavfel, skrev för fort:)

• Svar på tråden Varning för Cerazette!!!
  • K3zz

Jag mådde psykiskt dåligt under hela tiden jag åt Cerazette, stod ut i ett år sen när jag slutade tog det bara ett par dagar innan jag mådde som vanligt igen. Då hade jag ändå gått på utredningar för att jag mådde så dåligt under det året. Aldrig mer för mig iaf.
    Det enda positiva var att jag som någon annan skrev fick väldigt regelbunden mens efter att ha slutat med pillrena.

• Anonym

Jag använde Cerazette under en period och mådde urdåligt. Fick jättejobbiga humörsväningar, akne och så blev jag av med sexlusten. Tyvärr har jag fortfarande en del problem trots att det var något år sen jag slutade.

• Hallonmumsan

min syster fick konstanta blödningar av dessa och hon hade inte blivit informerad alls av sin bm. jag hämtade inte ens ut mina efter att jag läst om biverkningarna och min bm berättat om att blödningar är mycket vanligt.

sen har jag mått dåligt av p-piller i tonåren med gråtattacker så jag har inte tagit p-piller eller hormoner alls sen jag var 15. min sambo minns hur jag var då och har sagt att han vägrar leva med att jag blir sån igen :)

sen har jag alltid har problem med acne och nu i efterhand när jag tänker efter så var min akne som värst när jag åt p-piller

• R3becca
    happiness89 skrev 2011-01-18 04:13:15 följande:
    jag har med haft problem med mina sådana.. fast det visade sig attjag inte tål hormonerna som finns i p-piller
    Cerazette är väl ändå hormonfria?
  • R3becca
    R3becca skrev 2011-01-18 12:29:19 följande:
    Cerazette är väl ändå hormonfria?
    Nu ljög jag nästan för mig själv med.
    Cerazette innehåller gestagen, men inget östrogen - som annars finns i de flesta andra preventivmedel (så som p-piller). 
  • Ebba091210

Jag mådde jätte illa och dåligt psykiskt av cerazette men hade ingen mens eller så heller, vilket var skönt! Nu har jag ätit 2,5 karta av Mini Pe och dom är mycket bättre för mig

• Anonym

Jag har aldrig haft några problem med Cerazette. Ska du varna för p-piller så får du ju varna för alla sorter eftersom att alla reagerar olika på dem.
    Jag kan t ex inte ta trinordiol, p-spruta och yasmin. Av yasmin så fick jag svår akne...

• tjej87

Jag har haft cerazette i drygt 2 år och jag trivs toppenbra med dom :) Så alla drabbas inte på samma sätt som dig av dom. P-medel funkar olika på olika personer, så är det med alla varianter. Med cerazette slipper jag mens, vilken är superskönt då jag hade mkt innan. Har kanske gått upp ett par kilo men det tycker inte jag är så farligt :)

• Madick

Jag hade lätt tagit hudproblem, jag fick istället depression av Cerazette. Inga mer hormoner för mig!

• Monki

Det är nog väldigt individuellt detta. Jag använder Cerazette och jag upplever inga problem.

Mamma till tre pojkar -02, -04 & -07 och en liten tös 7/10-10.
Svar på tråden Varning för Cerazette!!!