• pågränsentillnervsammanbrott

Varning för Cerazette!!!

Hej!

Jag hade problem med hyn i fem år innan jag plötsligt drog paraleller mellan mina hudbesvär och minipillret Cerazette. Jag hade blivit remitterad till hud och varit i kontakt med alla möjliga läkare samt gått hos hudterapeut och ingen gjorde kopplingen till minipillret.

En dag såg jag ett inlägg på en sida som handlade om Cerazette och det var en tjej som berättade om att hon hade fått svår akne och extremt torr hud med torra fläckar överallt på kroppen. Alla symtom som hon beskrev stämde in på mig och jag bestämde mig för att sluta. En månad senare så var jag helt fri från akne och hyn var nästan helt återställd.Jag hade svår inflammerad aknet i hela ansiktet och det gjortde så ont. Jag hade så mycket smink men det gick inte att dölja. Hyn var extremt torr och jag var helt "frasig" i både ansikte, på kroppen och i hårbotten. Allt detta pga Cerazette. När jag ringde MVC så var hon inte förvånad över biverkningarna, men det var ju tydligen något man fick stå ut med. Jag tänker aldrig använda dessa piller from hell.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-18 01:50
    ursäkta vissa stavfel, skrev för fort:)

• Svar på tråden Varning för Cerazette!!!
  • Anonym
    happiness89 skrev 2011-01-19 18:15:44 följande:
    nej det är dom inte... har pratat med barnmorskan och hon sa att jag inte skulle äta dom längre för att jag är allergisk mot hormoner.
    Oj, det måste ju vara jättejobbigt. Får du äta allergitabletter dagligen då? Eller hur funkar det när man är allergisk mot sina hormoner?
  • happiness89
    Anonym skrev 2011-01-19 18:49:42 följande:
    Oj, det måste ju vara jättejobbigt. Får du äta allergitabletter dagligen då? Eller hur funkar det när man är allergisk mot sina hormoner?
    jag är allergisk mot hormonerna som finns i preventinmedel. så kan inte använda varken p-piller, p-stav, eller ngt med hormoner i... det är rätt jobbigt ja. eftersom man inte har så många alternativ kvar sen.
  • Anonym
    happiness89 skrev 2011-01-19 20:00:25 följande:
    jag är allergisk mot hormonerna som finns i preventinmedel. så kan inte använda varken p-piller, p-stav, eller ngt med hormoner i... det är rätt jobbigt ja. eftersom man inte har så många alternativ kvar sen.
    Jag är nog lite trög.. Är det någon skillnad allergimässigt mellan de som finns i pillren och de som kroppen själv tillverkar? Är det för att de är syntetiskt framställda eller nåt som gör att du får en allergisk reaktion?

Hehe, ursäkta att jag är så nyfiken men det lät så läskigt att vara allergisk mot hormoner. Jag såg typ framför mig hur du under menscykeln får ta en massa allergitabletter för att inte få allergiska reaktioner mot din kropp.
  • Adri

Jag använde Cerazette i fyra år innan vi bestämde att vi skulle bli med barn. Bästa piller jag någonsin tagit. Mensen försvann efter bara en månad och inte en blödning under fyra år. Har inte haft problem med min hud och aldrig blivit med barn. Bara för att pillret inte funkar för vissa kan det vara den perfekta lösningen för någon annan.
    Har en fråga ang ett tidigare inlägg... Varför fortsätter man äta samma piller om man blir gravid gång på gång??? Det finns andra alternativ.....

Tycker att man absolut ska ge Cerazette en chans...

• Krila

Åt cerazette en kortare period och slapp mensen. underbart.
    Ska börja med dom n ogen då spiralen bara krånglade,

• Anonym
    R3becca skrev 2011-01-18 13:46:43 följande:
    Jag upplevde heller inga biverkningar.
    Dock är det ju inte ett säkert preventivmedel.
    Jag blev gravid 7 ggr under tiden jag åt cerazette. 
    7ggr??? Låter som att du använde abort som prevetivmedel!!!!
  • Anonym

Jag tyckte att de funkade ganska okej.
    Men jag gick upp i vikt av dem när jag började (7 kg på några få veckor)
    Blev nedstämd och fick kort stubin
    Tappade sexlusten helt (men då var de iallafall 100% säkra )

Tog jag ett piller mer än nån timme senare än normalt fick jag en liten blödning.
    Men i övrigt var mensen ungefär som innan, något sparsammare kanske

Anledningen till att jag startade tråden var att jag inte vill att andra ska ha det som jag har haft det.
    Jag tyckte dom var underbara i början, att aldrig ha mens. men nu såhär efteråt så är jag hemskt
    glad att jag slutade med dom. Hellre mens och fin hy än ingen mens och hy som en spetälsk.

Jag hade vänner som inte ville stå nära mig för dom trodde att dom skulle bli smittade, dom ryggade
    bakåt och sa: Vad har du i ansiktet?? Så hemskt det ser ut, kan du inte göra något? Ni kanske
    förstår att psyket tog stryk till slut. Jag säger inte att alla kommer att få problem med dessa mini-
    piller, men tänk bara på vad jag har skrivit om ni skulle börja få hudproblem.

• Anonym (åh nej!)

Hej

Jag har ätit cerazette i 2,5 år och varit jättenöjd över att de inte påverkar mitt humör.

Har dock fått mkt sötsug och gått upp mkt i vikt. Nu när jag kommit till rätta med det och tränat hårt under det senaste året så inser jag att ingenting händer. Tänker på vad jag äter, tränar styrketräning samt konditionspass 4-6 gånger i veckan. Har inte fått minsta lilla muskelutveckling, går inte ner i vikt, har dessutom stora problem med min hårbotten och torr hud.

Hjälp, blir skraj nu, kan det ha nått samband med cerazette? eftersom jag inte går ner eller utvecklar muskler hur mkt jag än tränar. Min hårbotten som kliar så jag blir galen och klöser frenetiskt i fram till dess det börjar blöda är ju inte heller så roligt, har testat alla möjliga medel mot mjäll, när det varit som värst har jag kletat in fet hårkräm i hårbotten, det kliar/svider rätt mkt medan krämer torkar, men sedan lindrar det till viss del. 

Barnmorskan som skriver ut pillerna åt mig säger att cerazette inte påverkar vikten och att de uteblivna träningsresultaten inte beror på minipillrena. Men förändringen har ju kommit i samband med att jag började med dem. 

Anonym Åh nej.

För mig ställde Cerazette till med mycket och hårbotten drabbades också och blev torr och kliade.
    Använder Vichy Dercos mjällschampo mot torrt hår som finns på apoteket och efter fyra veckors användande
    så är jag helt mjäll och torrfri, värt att testa tycker jag. Det kostar 125:- men är drygt och värt varenda krona.
    Håret blir jättefint och jag använder apolivas parfymfria hårkur som balsam, också från apoteket.

Lycka till

• Anonym (upp i vikt?)

Jag har aldrig ätit Cerazette, men är det inte generellt så att många går upp i vikt av p-piller? Jag gick upp 15 kg, från 48 kg till 63 inom loppet av 2 år, när jag slutade äta p-pillren så gick jag ner 10 kg ganska raskt igen. Förutom detta fick p-pillrena mig att helt tappa sexlusten, effektivaste preventivmedlet jag provat  

Bra TS att du varnar folk för att de kan få hudproblem, jag skulle nog inte själv ha sett sambandet till p-pillrena om jag vore du.

• Puma87

Oj jag har inga problem alls med mina cerazette. Jag total älskar dom. Jag anser att dom är en gåva från ovan. Ingen mens i snart 5år LOVLEY

Visst den första månaden hade jag NOLL sexlust men det gick över. Men utöver det så har jag inga biverkningar alls

Kitty 081003
  • Anonym (atopiker)

Jag vill också varna för att vissa p-medel kan ge hudproblem. Jag är atopiker och har alltså väldigt känslig hud och har tidivs haft problem med eksem på händerna. När jag började äta p-piller så förvärrades problemen och jag gick med fruktansvärt jobbiga eksem i ett år utan att fatta att det berodde på pillrena. Mina händer var uppsvällda med stora sår där huden spruckit och jag vaknade på nätterna av att jag kliat händerna blodiga Gråter Jag prövade alla tänkbara medeciner och krämer och inget hjälpte. När jag slutade med pillrena tog det två veckor innan eksemen var helt borta. På rådgivningen sa de glatt att jo, just det p-pillret (Femodem, tror inte det finns i sverige) kan skapa problem om man har känslig hud! Och då hade jag sprungit hos hudläkare i flera omgångar och ingen hade berättat detta för mig Skrikandes Jag som ändå hade informerat mig rätt bra om biverkningar etc hade aldrig hört talas om att det kunde finnas en koppling mellan eksem och p-piller.

Nu är jag på jakt efter en ny preventivmetod och funderade på Cerazette, men om de också kan ge hudproblem så är det kanske bäst att avstå...

• Berfin

Jo det finns forskning på att p-piller påverkar vid träning. Och javisst kan alla p-piller ge hudproblem. Även mörka fläckar Kloasma..

Och ryggproblem, depression etc etc...

Det finns massor av preventivmedel utan syntetiska hormoner, dvs hormonfria.

Billingsmetoden, mkt säker, man behöver inte ha regelbunden mens.

FemCap / Contragel. Sätt in varannan dag. Känns inte. inga biverkningar alls!

Milex/Contragel Måste provas ut, ett dygn i taget.

Kvinnlig kondom av plast.

P-dator

Kopparspiral

kondom

Sterilisering om man inte vill ha barn alls.

• AmandaEB

Maste bara fa saga att det dar med att illamaende och andra biverkningar direkt efter att borja med cerazette eller p-piller har ju med att kroppen kommer ur balans lite dar i borjan da du ater extra hormoner som kroppen maste vanja sig vid. Har du dock atit dem i nagra manader minst sa skall man nog tanka om. 
    Ge det tid och ifall det inte andrat sig sa kanske man skall prova en annan sort eventuellt ANVANDA KONDOM. 
    Har aven hort att efter abort/graviditet sa kan man fa en massa finnar etc ett par manader efter och med samband att du far radet att borja ata p-piller mini p-piller direkt sa kan folk ta detta som att det ar fel pa pillerna nar det i sjalvaverket handlar om hormon rubbning i kroppen.

Sen finns det alltid chans att bli gravid trots att du gar pa p-piller/mini p-piller sa forsok lista ut nar du har agglossning och undvik sex eventuellt kor pa extra skydd (kondom) ett par dagar innan och ett par dagar efter for att vara saker pa att du kan undvika till att bli gravid till 100%. 
    SAMT ta dem samma tid, dagligen. 

Jag gick forst pa p-piller men de var inte bra for mig pga blodtrycket (jag tranar dagligen pa elit niva sa detta behover inte bero pa att jag maste ror mig mer) och borjade med cerazette vilket jag gatt pa i over 5 ar nu.

Tal man nu inte hormonerna sa far man helt enkelt anvanda kondom om man vill slippa att bli gravid. 

• Anonym (Hormonfritt)

det finns många hormonfria preventivmetoder:

Billingsmetoden, säker även vid oregelbundna cykler 
    Tjejkondom 
    Cervixpessar/Slidpessartillsammans med pessargel.
    kopparspiral
    P-dator 

Svar på tråden Varning för Cerazette!!!