• pågränsentillnervsammanbrott

Varning för Cerazette!!!

Hej!

Jag hade problem med hyn i fem år innan jag plötsligt drog paraleller mellan mina hudbesvär och minipillret Cerazette. Jag hade blivit remitterad till hud och varit i kontakt med alla möjliga läkare samt gått hos hudterapeut och ingen gjorde kopplingen till minipillret.

En dag såg jag ett inlägg på en sida som handlade om Cerazette och det var en tjej som berättade om att hon hade fått svår akne och extremt torr hud med torra fläckar överallt på kroppen. Alla symtom som hon beskrev stämde in på mig och jag bestämde mig för att sluta. En månad senare så var jag helt fri från akne och hyn var nästan helt återställd.Jag hade svår inflammerad aknet i hela ansiktet och det gjortde så ont. Jag hade så mycket smink men det gick inte att dölja. Hyn var extremt torr och jag var helt "frasig" i både ansikte, på kroppen och i hårbotten. Allt detta pga Cerazette. När jag ringde MVC så var hon inte förvånad över biverkningarna, men det var ju tydligen något man fick stå ut med. Jag tänker aldrig använda dessa piller from hell.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-18 01:50
    ursäkta vissa stavfel, skrev för fort:)

• Svar på tråden Varning för Cerazette!!!
  • R3becca
    Monki skrev 2011-01-18 13:34:47 följande:
    Det är nog väldigt individuellt detta. Jag använder Cerazette och jag upplever inga problem.
    Jag upplevde heller inga biverkningar.
    Dock är det ju inte ett säkert preventivmedel.
    Jag blev gravid 7 ggr under tiden jag åt cerazette. 
  • Monki
    R3becca skrev 2011-01-18 13:46:43 följande:
    Jag upplevde heller inga biverkningar.
    Dock är det ju inte ett säkert preventivmedel.
    Jag blev gravid 7 ggr under tiden jag åt cerazette. 
    Vi får se om det stämmer in på mig. Jag behöver endast tänka på ordet gravid så blir jag gravid. Både tidigare och nu så har jag inte märkt av att man ändå blir gravid på dom i alla fall.
    Mamma till tre pojkar -02, -04 & -07 och en liten tös 7/10-10.
  • Hellas

Har använt Cerazette i flera år utan några som helst problem, det där är ju helt individuellt. Jag hade lite blödningar var tredje månad, men det va så lite så det räckte att använda trosskydd. Min syster tål inga p-piller men äter nu Cerazette efter min rekomendation och hon tycker oxå dom är toppen. Så man kan bara utgå från sig själv, prova er fram till vad som är bäst för just ER.

• Anonym

Jag stod bara ut med pillrena i typ 2v. Blev väldigt deppig, illamående mm. Försökte en gång till efter nåt år, men samma sak igen. Blev mkt avskräckt och har gett upp tanken helt på p-piller övht.

• R3becca
    Anonym skrev 2011-01-18 14:52:50 följande:
    Jag stod bara ut med pillrena i typ 2v. Blev väldigt deppig, illamående mm. Försökte en gång till efter nåt år, men samma sak igen. Blev mkt avskräckt och har gett upp tanken helt på p-piller övht.
    men cerazette är inte p-piller :)
  • Anonym (Hormonfritt)

Eller så struntar man i alla hormoner och deras biverkningar och kör biverkningsfritt.
    Pessar t ex. Finns massa annat också. www.preventivmedel.com
    Varför inte tillåta sig att må bra? 
    Läkemedelsindustrin klara sig nog bra ändå... 

• happiness89
    R3becca skrev 2011-01-18 15:19:06 följande:
    men cerazette är inte p-piller :)
    det är mini p-piller
  • Anonym

På mig funkar Cerazette kanon, har ätit dem i snart 10 år. Men aldrig mer vanliga p-piller för min del...

• happiness89
    R3becca skrev 2011-01-18 12:29:19 följande:
    Cerazette är väl ändå hormonfria?
    nej det är dom inte... har pratat med barnmorskan och hon sa att jag inte skulle äta dom längre för att jag är allergisk mot hormoner.
  • happiness89
    R3becca skrev 2011-01-18 12:30:41 följande:
    Nu ljög jag nästan för mig själv med.
    Cerazette innehåller gestagen, men inget östrogen - som annars finns i de flesta andra preventivmedel (så som p-piller). 
    haha ok, lätt hänt...
Svar på tråden Varning för Cerazette!!!