• astro

Vi som dricker hallonbladste

Tänkte försöka samla oss som dricker hallonbladste, så vi kan diskutera effekterna och göra en BF-lista för att se om bebisarna verkligen kommer tidigare än normalt tack vare teet.

För den nyfikne finns här ett par länkar om bladen:

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?products_id=168

http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/raspberryteaeaselabourexpert/

http://www.askbaby.com/raspberry-leaf-tea.htm (på engelska)

Här är en enkel instruktion för dig som vill testa:

Hallonbladen ska vara 100% hallonblad, inte blandat med vanligt te.
    En msk blad passar för en vanlig tekopp. Häll kokhett vatten över, låt stå tio minuter under lock, sila.
    Eller: använd tekula, så slipper du sila. "Lock" kan man då göra av t ex ugnsfolie.
    Häll inte i mjölk men söta om du vill. Lönnsirap passar utmärkt i teet. 

Man kan också brygga en rejäl kanna och förvara sitt te i kylen (efter att ha silat det). Många tycker att det smakar bättre kallt. 

Glöm inte kopiera BF-listan och skriva in dig själv i den om du tillhör tedrickarna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 09:30
    Du som redan fått barn och som drack hallonbladste under graviditeten är välkommen in på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59505731.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 09:36
    Liten FAQ:

Åsikterna går isär om när man ska börja dricka teet, men den vanligaste uppgiften är från v 35. Andra säger v 32. Det finns inga uppgifter om att hallonblad någonsin skulle ha startat en förlossning.

Det finns te med mindre än 100% hallon. Det bör man försöka undvika, det ska vara hallonblad och inget annat i.

Den allmänna meningen är att man ska börja med en kopp om dagen och sedan stegvis öka till ett max av fyra koppar. Det är inte farligt att dricka mer (även om man kan bli mycket lös i magen).

Hallonbladen är framför allt kända för att snabba på förlossningen, göra värkarna effektivare, minska avslaget och underlätta amningen.

Det är fullt möjligt att plocka egna blad, varsamt torka dem och använda dem som te. Man kan också brygga teet av färska blad.

Det verksamma ämnet i teet är oxytocin.

Övrig information finns i länkarna ovan.
  • Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste
  • telgebo

Nu ska jag beställa hallonbladste. Hoppas få hem det innan helgen, tänkte börja på söndag då går jag in i v.36+0.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 32 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Nu har jag beställt hallonbladste så jag borde få hem det på måndag eller tisdag hoppas jag.

Hur lång tid tog det för er att få hem det när ni beställde det från Re-fresh? Jag valde förskottsbetalning.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 30 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • Veronica80
    telgebo skrev 2011-09-23 01:42:06 följande:
    Nu har jag beställt hallonbladste så jag borde få hem det på måndag eller tisdag hoppas jag.

Hur lång tid tog det för er att få hem det när ni beställde det från Re-fresh? Jag valde förskottsbetalning.
    Jag beställde därifrån på söndagen och fick det hem i postlådan på fredagen.
  • Krinlan

Jag dricker hallonbladste och med mitt först barn så fick ja en massa förvärkar nu känner ja av de men inte lika mycke.. Kan passa på att säga att Hallonbladste är inte till för att sätta igång, de mjukar upp livmodern och även gör den starkare och kan förhinda större blödningar vid förlossningen och ska även drickas efter förlossning för de hjälper till i läkningsproccesen... Barnet kommer när de sj vill inte för att du dricker hallonbladste!

Desto mer du dricker desto bättre är de för kroppen :) 

• Krinlan

Kan oxå passa på att säga att ja blödde bara 1v efter förlossningen och hade vanlig mens efter 3v. Sprack inget heller och allt gick jätte bra, kanske handlar om tur och inte om teet men de vet man ju inte, i vilket fall vet ju alla att örtte har en bra effekt på kroppen så varför inte dricka de!? Denna gång ska ja dricka de lång tid efter förlossningen oxå :)

• telgebo
    Veronica80 skrev 2011-09-25 01:48:05 följande:
    Jag beställde därifrån på söndagen och fick det hem i postlådan på fredagen.
    Tog det så lång tid? Jag trodde jag skulle få mitt idag, men inte. Jag tycker jag läst att folk som beställt från Re-fresh har fått det dagen efter.
    Krinlan skrev 2011-09-26 09:52:36 följande:
    Kan oxå passa på att säga att ja blödde bara 1v efter förlossningen och hade vanlig mens efter 3v. Sprack inget heller och allt gick jätte bra, kanske handlar om tur och inte om teet men de vet man ju inte, i vilket fall vet ju alla att örtte har en bra effekt på kroppen så varför inte dricka de!? Denna gång ska ja dricka de lång tid efter förlossningen oxå :)
    Låter ju jättebra. Hur lång tid efter förlossningen ska du fortsätta? Ska man trappa ner det som man trappar upp det?

Jag vet att detta te inte startar förlossningen, fast många tror det.

Jag har inte blött så mycket vid mina förlossningar men har ändå haft avslag i flera veckor, typ 1,5-2 mån.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 27 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • Krinlan
    telgebo skrev 2011-09-26 16:36:56 följande:
    Tog det så lång tid? Jag trodde jag skulle få mitt idag, men inte. Jag tycker jag läst att folk som beställt från Re-fresh har fått det dagen efter.
    Krinlan skrev 2011-09-26 09:52:36 följande:
    Låter ju jättebra. Hur lång tid efter förlossningen ska du fortsätta? Ska man trappa ner det som man trappar upp det?

Jag vet att detta te inte startar förlossningen, fast många tror det.

Jag har inte blött så mycket vid mina förlossningar men har ändå haft avslag i flera veckor, typ 1,5-2 mån.

Ja ska dricka de i några veckor hade ja tänkt eftersom de kan hjälpa till med läkning m.m

Nej du behöver inte trappa ner, de är ett helt vanligt te som du kan dricka hur du vill. Anledningen med att ta de lugnt i början när man är gravid är ju att man kan få väldigt jobbiga förvärkar och då kan de va bra att ta de lugnt så man känner hur man reagerar. Drick på du :) Jag tycker ju även att de är gott så mig gör de inget att dricka de :P 
  • Mina Älskungar

Detta är min fjärde graviditet o tredje graviditet med Hallonbladste o jag har bara positiva erfarenheter av det. Det är lite sermoni över det hela att göra sina koppar the, det är rogivande att dricka. Jag känner inte av mer sammandragningar, har haft snabba kraftfulla förlossningar där livmodern verkligen jobbat på. Efter den senaste graviditeten/förlossningen-09 så blödde jag väldigt lite o hade nästan inte alls ont.
    Ska bli spännande att se om denna gång blir på ett ungefär likadan. O vad som är teéts förtjänst eller inte är ju svårt att sia om, men gillar det som en förberedelse och kommer även att dricka det efter förlossningen.

• Tiger Af Lilja

Jag drack hallonbladste med mina dotter, föddes 11 dagar för tidigt, och jag blödde inte länge/mycket efter, fick bra med mjölk på en gång!

Väntar nu barn igen med bf i november, dricker detta men inte dagligen då jag har prematura förvärkar som påverkat.
    Om 2 veckor ska jag öka till dagligen..
    Och hoppas på att jag blöder lite denna gången med , men mjölken börjar redan sätta igång i brösten så :)

Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste