• astro

Vi som dricker hallonbladste

Tänkte försöka samla oss som dricker hallonbladste, så vi kan diskutera effekterna och göra en BF-lista för att se om bebisarna verkligen kommer tidigare än normalt tack vare teet.

För den nyfikne finns här ett par länkar om bladen:

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?products_id=168

http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/raspberryteaeaselabourexpert/

http://www.askbaby.com/raspberry-leaf-tea.htm (på engelska)

Här är en enkel instruktion för dig som vill testa:

Hallonbladen ska vara 100% hallonblad, inte blandat med vanligt te.
    En msk blad passar för en vanlig tekopp. Häll kokhett vatten över, låt stå tio minuter under lock, sila.
    Eller: använd tekula, så slipper du sila. "Lock" kan man då göra av t ex ugnsfolie.
    Häll inte i mjölk men söta om du vill. Lönnsirap passar utmärkt i teet. 

Man kan också brygga en rejäl kanna och förvara sitt te i kylen (efter att ha silat det). Många tycker att det smakar bättre kallt. 

Glöm inte kopiera BF-listan och skriva in dig själv i den om du tillhör tedrickarna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 09:30
    Du som redan fått barn och som drack hallonbladste under graviditeten är välkommen in på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59505731.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 09:36
    Liten FAQ:

Åsikterna går isär om när man ska börja dricka teet, men den vanligaste uppgiften är från v 35. Andra säger v 32. Det finns inga uppgifter om att hallonblad någonsin skulle ha startat en förlossning.

Det finns te med mindre än 100% hallon. Det bör man försöka undvika, det ska vara hallonblad och inget annat i.

Den allmänna meningen är att man ska börja med en kopp om dagen och sedan stegvis öka till ett max av fyra koppar. Det är inte farligt att dricka mer (även om man kan bli mycket lös i magen).

Hallonbladen är framför allt kända för att snabba på förlossningen, göra värkarna effektivare, minska avslaget och underlätta amningen.

Det är fullt möjligt att plocka egna blad, varsamt torka dem och använda dem som te. Man kan också brygga teet av färska blad.

Det verksamma ämnet i teet är oxytocin.

Övrig information finns i länkarna ovan.
  • Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste
  • telgebo
    Mina Älskungar skrev 2011-10-03 17:50:46 följande:
    Telefon: 0739-297556 12.00-17.00. (står på deras sida)

Var hittade du det? Jag letade och letade men tydligen inte tillräckligt då, men tack får ringa imorgon om jag nu inte får svara via mail före det.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 20 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 37+1) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    ziingo skrev 2011-10-03 17:55:45 följande:
    varför är teet i påsarna sämre att dricka?

Jag vet inte, jag har läst det i tråden också vet inte om det har att göra med att det inte innehåller 1++% hallonblad kanske eller nåt. Nån annan kanske vet om du inte orkar skumma tråden.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 20 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 37+1) efter nästan 2 års kämpande
  • Vickan I

En fråga till er, skulle börja dricka detta här om dagen (dricker inte något te/kaffe öht annars) men blev efter en halv kopp JÄTTEyrslig och fick huvudvärk. Kändes mkt obehagligt så har inte vågat dricka ngt mer. Det höll i sig länge. Någon annan som känner igen detta, eller berodde det på något annat egentligen?

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • telgebo

Varför måste det dra under ett lock? Kan man inte bara låta det dra liksom i en kopp, värmen lär ju inte gå förlorad då det är hett vatten ju.

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 19 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 37+2) efter nästan 2 års kämpande
  • En Kopp Te
    ziingo skrev 2011-10-03 17:55:45 följande:
    varför är teet i påsarna sämre att dricka?
    telgebo skrev 2011-10-03 18:41:38 följande:
    Jag vet inte, jag har läst det i tråden också vet inte om det har att göra med att det inte innehåller 1++% hallonblad kanske eller nåt. Nån annan kanske vet om du inte orkar skumma tråden.
    Det finns inget som säger eller bevisar att det är "sämre" att dricka te i påsar som innehåller hallonblad det är snarare tvärtom anser jag eftersom flera tillverkare av hallonbladste för gravida tillsätter andra, naturliga, ingredienser som kommer barnet och mamman till nytta. Man kan också vara säker på att innehåller teet  hallonblad/raspberry leaf så är det 100% hallonblad, det är inte modifierat på något sätt.

Det man bör titta efter är den mängd hallonblad varje påse innehåller. Är det 500-600 mg så kan 2-4 koppar vara en lagom dos.

Vidare ska man inte blanda ihop hallonbladste med hallon-te som framställs av bären och inte av bladen.
    560 mg of organic raspberry leaf.
  • telgebo

okej då har jag missuppfattat det som stått i tråden om just att påsarna skulle vara sämre.

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 19 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 37+2) efter nästan 2 års kämpande
  • Tiger Af Lilja
    telgebo skrev 2011-10-04 08:51:14 följande:
    Varför måste det dra under ett lock? Kan man inte bara låta det dra liksom i en kopp, värmen lär ju inte gå förlorad då det är hett vatten ju.
    Haha jag vet inte, läste det när jag väntade d dottern för 4 år sedan och har hängt kvar..
    Det är säkert ingen skillnad på lock/duk och utan, bara att jag beskrev hur jag gör..
  • OllesMamma85
    Vickan I skrev 2011-10-04 08:23:03 följande:
    En fråga till er, skulle börja dricka detta här om dagen (dricker inte något te/kaffe öht annars) men blev efter en halv kopp JÄTTEyrslig och fick huvudvärk. Kändes mkt obehagligt så har inte vågat dricka ngt mer. Det höll i sig länge. Någon annan som känner igen detta, eller berodde det på något annat egentligen?
    Usch det låter läskigt! Rynkar på näsan Jag har själv inte börjat dricka mitt te än men vet inte om jag skulle våga dricka om jag började känna och må som dig..
Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste