• astro

Vi som dricker hallonbladste

Tänkte försöka samla oss som dricker hallonbladste, så vi kan diskutera effekterna och göra en BF-lista för att se om bebisarna verkligen kommer tidigare än normalt tack vare teet.

För den nyfikne finns här ett par länkar om bladen:

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?products_id=168

http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/raspberryteaeaselabourexpert/

http://www.askbaby.com/raspberry-leaf-tea.htm (på engelska)

Här är en enkel instruktion för dig som vill testa:

Hallonbladen ska vara 100% hallonblad, inte blandat med vanligt te.
    En msk blad passar för en vanlig tekopp. Häll kokhett vatten över, låt stå tio minuter under lock, sila.
    Eller: använd tekula, så slipper du sila. "Lock" kan man då göra av t ex ugnsfolie.
    Häll inte i mjölk men söta om du vill. Lönnsirap passar utmärkt i teet. 

Man kan också brygga en rejäl kanna och förvara sitt te i kylen (efter att ha silat det). Många tycker att det smakar bättre kallt. 

Glöm inte kopiera BF-listan och skriva in dig själv i den om du tillhör tedrickarna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 09:30
    Du som redan fått barn och som drack hallonbladste under graviditeten är välkommen in på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59505731.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 09:36
    Liten FAQ:

Åsikterna går isär om när man ska börja dricka teet, men den vanligaste uppgiften är från v 35. Andra säger v 32. Det finns inga uppgifter om att hallonblad någonsin skulle ha startat en förlossning.

Det finns te med mindre än 100% hallon. Det bör man försöka undvika, det ska vara hallonblad och inget annat i.

Den allmänna meningen är att man ska börja med en kopp om dagen och sedan stegvis öka till ett max av fyra koppar. Det är inte farligt att dricka mer (även om man kan bli mycket lös i magen).

Hallonbladen är framför allt kända för att snabba på förlossningen, göra värkarna effektivare, minska avslaget och underlätta amningen.

Det är fullt möjligt att plocka egna blad, varsamt torka dem och använda dem som te. Man kan också brygga teet av färska blad.

Det verksamma ämnet i teet är oxytocin.

Övrig information finns i länkarna ovan.
  • Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste
  • Depsin1

Nu har även jag köpt hallonbladste. Jag köpte på hälsokostaffär. Sitter och dricker första koppen nu och får se om det ger någon effekt. Jag tar det främst för effekterna efter förlossningen med minskad blödning och bättre läkning.
    Teet jag fick tag på var inte 100% hallonblad, utan annat i, men det gör inget. Hallonbladen gör nog sitt ändå.

• Rainbow brite

Hur lång tid efter man blivit snittad/förlöst skall man dricka teet för att slippa förmycket efterblödningar?

2005 * 2009 * 2010 * 2011
  • Veronica80

Hej hej allesammans:
    Jag har druckit hallonblads te från re-fresh i ca 3 veckor nu. Det börjat snart ta slut. Och nu e jag lite lur på å köpa in detta på:  www.hallonbladste.se/10-hallonbladste.html
    Mestadels för att det känns betydligt smidigare med påsar och förhoppningsvis så är det godare. Glad
    Vad tror ni, kan något av det vara bättre eller sämre?

• En Kopp Te
    Rainbow brite skrev 2011-10-08 10:26:01 följande:
    Hur lång tid efter man blivit snittad/förlöst skall man dricka teet för att slippa förmycket efterblödningar?
    Lite individuellt. Men fortsätt att drick hallonbladste till dina blödningar har minskat efter det att barnet är 4-6 veckor gammal.

Hallonbladste främjar också mjölkproduktionen, det ger en "boost" för ditt immunförsvar, på grund av de vitaminer och mineraler det innehåller. Hallonbladste har antibakteriella egenskaper som är bra för att bekämpa infektioner.

Lycka till!
  • telgebo
    VMS skrev 2011-10-07 10:17:07 följande:
    Jag har nu drukkit MASSA te de sista dagarna. Enda resultatet jag har uppnått är att slemproppen lossnade och det hadde den nog lossnat ur som helst tror jag. Jag vet om flera som fått igång förlossningen av att dricka massor på kort tid men detta verkar inte fungera på mig. Jag får bara satsa på att jag får de andra positiva fördelarna med teet
    Hallonbladste sätter inte igång förlossningen.

Här har slemproppen lossnat, hinner inte dricka nåt hallonbladste, känns surt.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 15 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 37+6) efter nästan 2 års kämpande
  • Rainbow brite
    hallonbladste se skrev 2011-10-08 11:26:26 följande:
    Lite individuellt. Men fortsätt att drick hallonbladste till dina blödningar har minskat efter det att barnet är 4-6 veckor gammal.

Hallonbladste främjar också mjölkproduktionen, det ger en "boost" för ditt immunförsvar, på grund av de vitaminer och mineraler det innehåller. Hallonbladste har antibakteriella egenskaper som är bra för att bekämpa infektioner.

Lycka till!

Tack för infon Du verkar väldigt kunnig inom detta Jobbar du i butik som säljer det eller egenlärd?
    2005 * 2009 * 2010 * 2011
  • Veronica80
    OllesMamma85 skrev 2011-10-05 17:03:16 följande:
    Jag fick hem mitt te igår så det gick verkligen supersnabbt! Skönt! Glad
    Jag tror nog att det te som är i påsar fungerar minst lika bra som det som är löst.. Huvudsaken måste väl ändå vara att det innehåller rätt saker. Jag har ganska så mycket sammandragningar redan nu, så frågan är om man vågar sig på att börja dricka det nästa vecka? Obestämd Vill ju inte få mer sammandragningar.. Är ju ändå 6 veckor kvar.
    Har du börjat dricka ditt te nu?
    Jag började med mitt lite smått i vecka 34. Men så får jag inga extra sammandragningar av det heller (vad jag känner).
    JAg e lite lur på å köpa samma som du, dvs i påsar. Har köpt från re fresch, men det e snart slut, och det känns betydligt smidigare med te i påse och så hoppas jag att det e godare. Glad
    Hur tycker du det smakar? Vars hade du köpt in det?
  • Veronica80

någon som vet varför man inte ska tillsätta mjölk?

• OllesMamma85
    Veronica80 skrev 2011-10-10 11:23:24 följande:
    Har du börjat dricka ditt te nu?
    Jag började med mitt lite smått i vecka 34. Men så får jag inga extra sammandragningar av det heller (vad jag känner).
    JAg e lite lur på å köpa samma som du, dvs i påsar. Har köpt från re fresch, men det e snart slut, och det känns betydligt smidigare med te i påse och så hoppas jag att det e godare. Glad
    Hur tycker du det smakar? Vars hade du köpt in det?
    Jag beställde hem mitt från www.hallonbladste.se/ Det är i påsar och luktar i alla fall väldigt gott Glad Jag har dock inte börjat dricka mitt än.. Går in i vecka 35 nu men vi ska på ett vändningsförsök imorgon eftersom skrutten inte har lagt sig riktigt rätt än Obestämd Så jag tänker vänta med att börja dricka det tills vi har varit där och vet mer.. Bör man dricka det även om man skulle få göra snitt?
  • telgebo
    OllesMamma85 skrev 2011-10-10 13:19:38 följande:
    Jag beställde hem mitt från www.hallonbladste.se/ Det är i påsar och luktar i alla fall väldigt gott Glad Jag har dock inte börjat dricka mitt än.. Går in i vecka 35 nu men vi ska på ett vändningsförsök imorgon eftersom skrutten inte har lagt sig riktigt rätt än Obestämd Så jag tänker vänta med att börja dricka det tills vi har varit där och vet mer.. Bör man dricka det även om man skulle få göra snitt?
    Hallonbladste sägs minska avslaget och stimulera mjölkproduktionen, men då kanske man måste dricka det även efter för att behålla de positiva effekterna av det.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 13 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+1) efter nästan 2 års kämpande
Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste