Esther M skrev 2011-01-24 15:50:53 följande:
Vet inte ens varför, men jag vill helst att det bara ska vara tjejer i samma omklädningsrum, oavsett sexuell läggning.
Vanesak kanske? Omklädningsrum är ju inte direkt en speciellt sexuellt laddad miljö och man är ju som kvinna rätt van vid att se andra kvinnor nakna, det är inte direkt som att man funderar över var man fäster blicken. Man kör bara på och gör sitt liksom. Visst kan jag notera ett vackert hår eller en platt mage i förbifarten men det är oftast rent estetiskt eller kanske lite avundsjukt. Å andra sidan är det väl just så jag ser män också. Det är liksom inte som att jag spanar in slumpvis vald person och blir kåt. För det krävs helt andra saker än bara lite hud. Ändå är jag inte lika bekväm naken bland män. Jag som inte vistas naken i blandade miljöer speciellt ofta blir betydligt mer självmedveten vid de tillfällen det händer, speciellt i början, på ett nästan omedvetet plan sätter den igång, analysen av hur jag framstår inför andra och ett målmedvetet undvikande av att titta på vissa saker. Sen går det i och för sig över rätt fort men som sagt, jag tror vanan spelar in för mig i alla fall. Kan förstås även vara min mors ansträngningar att få mig att skyla mig bättre på badstranden när det fanns män i närheten, tror att det kan vara fler med mig som har fått lära sig att man bör undvika att män ser en naken. Så ur det perspektivet verkar min reaktion helt normal. Jag har aktivt formats till att känna mig bekväm med att vara naken bland kvinnor men inte bland män.