Tack för alla svar! Det verkar dock svårt att hitta någon med samma problematik och erfenhet av hur man löser det. Har googlat en del också men hittar ingen konkret lösning.
Ladycocos skrev 2011-01-26 08:33:45 följande:
Ett mildare tips är att testa vitamin B5 (pantotensyra)!!
Jag fick tipset av min IVF-läkare, och det fungerade!!! Kolla i din hälsokostbutik, eller någon av alla hälsokostbutiker på nätet. Det ska vara de med bara B5, det är lite högre dos än de i vanliga multivitaminer
vitamin B5 har jag löst om tidigare men inte provat än, får kanske göra det också. Ännu en vitaminburk i skåpet :) Äter redan zink, B12 och folsyra.
P-piller e som sagt uteslutet pg av att vi vill bli gravida. Men jag hade problem med acne när jag åt p-piller också, fast jag åt aldrig Diane och liknande.
Men Sprinolakton ska jag kolla upp.
melpomene skrev 2011-01-30 09:22:06 följande:
Hej Kurreburre! Blir nervös när jag läser ditt inlägg. Jag har också föjhöjt testosteron (inte mkt) och ökad behåring och dålig hy. Vi försöker bli gravida (har dock precis börjat) och blir nu jätteorolig för att det förhöjda testosteronet i sig försvårar att bli gravid?
Jag hade PCO äggstockar när jag åt p-piller och minipiller men vid senaste undersökningen såg de fina ut, dessutom får jag glad gubbe på ÄL-tester och har regelbunden mens. Om avvikande testosteronhalter försvårar att bli gravid, är det dessa halter i sig som gör det eller är det i de fall de rubbar ägglossning och mensen? Barnlös i 6 år, vad säger de, beror det på testosteronet?
Jag tror jag tog testosteron prov under min utrednig för snart 6 år sen men jag fick inte veta mina provsvar då och har försökt få reda på det nu genom att begöra ut min journal från utrednigen men lyckas inte få dem att förstå at jag inte bara vill ha anteckningarna utan även provsvaren. så jag har gett upp det.
Så jag gör mina egna teorier nu, jag vet inte om jag har för högt testosteron men jag har jätteproblem med acne och har förstått att det kan hänga ihop. Det kan också göra så att man får problem med ofrivillig barnlöshet. och jag vill ju lösa båda problemen, både bli av med acnen och bli med barn. Kanske kan jag slå två flugor i en smäll :)
Men det finns som sagt dåligt med info kring detta. Men idag hittade jag det här
http://www.cah.se/vuxna.html Där finns mycket som stämmer in, så jag ska se om jag kan få till provtagning av testosteron och kortisol. Dessutom har jag planerat att få Prednisolon vid nästa behandling. Kanske kan det va lösningen?! Jag har även bett om att få Pergotime, som man ofta får när man har PCO, vid nästa behandling.
Oft blir PCO patienter hjälpta av Pergotime, injektioner, insemination eller IVF så du behöver nog inte oroa dig, även om jag förstår att mitt fall oroar dig :) Men det e ju faktiskt så att närmare 70% faktiskt lyckas efter 3 IVF-behandlingar.
En annan fråga!
Något som också e nytt de sensate månaderna förutom mina förändrade cykler och uteblivna ÄL är att jag har sjukt ömma bröst flera dagar och upp til en vecka innan mens. E det vanligt om man har PCO?