• Momii

Bildtråd för oss med BF i aug 2011

Har läst om just rökning/snus i två trådar nu och blir lite förvånad över hur många tjejer det faktist finns som snusar eller har snusat. I min omgivning finns det bara en tjej som snusar och jag har väl haft totalt tre i min bekantskap som snusat och varit tjejer. Haha, nu syftar jag inte på något speciellt med detta inlägg bara att jag blev förvånad över hur vanligt det faktsikt är.

Min man snusar och jag önskar att han kunde ta och sluta. Vår dotter är väldigt nyfiken på hans snus och var påväg att stoppa en påse i munnen när han öppna och visa henne innehållet. Jag klöks varje gång han öppnar dosan eller käften när han har en prilla inne, usch!

• Momii
    Ninakarolina skrev 2011-05-24 11:08:14 följande:
    alla mina vänner snusar, tror de är vanligare i norrland haha.. men de är ett bättre alternativ än att röka :). så tror många slutat röka med hjälp av snus.

Inte för att låta fördomsfull men jag tror också att snusning är vanligare hos svenska tjejer. Min man är inte svensk så vårt umgänge är ju väldigt blandat. Den enda som snusar av tjejerna är svensk och lever med en svensk. Men visst är det som du säger, de flesta ersätter ciggen med en snus. Så har min man gjort och har svårt att sluta nu.

• Momii
    IceCloud skrev 2011-05-24 11:12:33 följande:
    Ja. första året var värst, helt klart! Nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att ta ett bloss eller börja igen. Det skulle kännas extremt onödigt efter 2.5 år.
    Jag håller med och känner precis likadant! Man vet att det tar ett par cigg också innan man verkligen kan börja njuta igen och tycka att det är "gott". Känns ju väldigt onödigt att tvinga sig dit till den punkten igen. Jag sparade snabbt ihop pengar till barnvagnen och annat i bebisväg när jag sluta också! Känns ju bra mycket roligare att bränna pengar på något nödvändigt!
  • Momii

Fick bli ett nervöst besök på förlossningen idag. Bebisen har varit väldigt passiv sen i söndags och jag tänkte vänta och se hur bebisen rörde sig igår när jag själv tog det lugnt,vilket jag inte gjorde i söndags. Ingen skillnad och väldigt få rörelser idag också så jag ringde först Mvc och sedan in till förlossningen. Blev kopplad till ctg i en halvtimme och kurvan såg bara fin ut. Självklart satte även busen igång att sparkas väl inne på förlossningen. Sedan fick vi vänta ett tag på läkaren så han kunde göra ett ultaljud och mäta navelflödet. Allt såg bara bra ut och det fanns inget avvikande, gott om fostervatten fanns där också.

Sen besöket på sjukhuset har bebisen varit väldigt aktiv! Nu kan jag andas ut iaf.

• Momii

Jag började också röka på riktigt när jag var 13. Mina föräldrar kom på mig ganska fort och sen blev jag storrökare och rökte 1,5pakt om dagen. Vet inte hur man hade råd men på något vis gick det. Jag tänker såhär, En gång rökare ALLTID rökare. Jag tror att det där suget kommer att dyka upp då och då även om det gått 10,20 eller 30år, det gäller bara att hålla fingrarna i styr. Förutom att man spar massa pengar, jag och min omgivning mår bättre så har jag också en jävligt bra orsak att använda som motivation när och om det blir jobbigt igen. Min pappa har drabbats av kol efter att ha rökt i över 40år. Hela kalla vintern har han fått hålla sig inomhus för han kan knappt andas ute i kylan. Så vill jag aldrig att min familj ska behöva se mig.

Det där med att spricka under förlossningen kan jag inte uttala mig så mycket om men på mig la dem ett litet "hjälpsnitt" för att undvika att jag skulle spricka. Jag var också väldigt trött och orka inte med att göra den där sista ordentliga krystningen för att få ut tösen. Hellre 4 små stygn än att spricka hela vägen...usch!

• Momii
    Tejj skrev 2011-05-25 22:41:28 följande:
    Vecka 31 idag då (30+0) såååå najs... det börjar närma sig... sakta men säkert Skrattande
    Samma här!
  • Momii

Allt snack om b50 har fått mig nyfiken så idag köpte jag också hem det! Har så smått börjat öka i vikt igen efter att stått stilla sen v 24 och jag vill gärna hålla vikten under kontroll. Jag har ju gått upp 10kg hittills så jag har ju att ta av om man säger så.

Ni som använder b50 äter ni multivitaminer också?

• Momii

Vilka fina magar ni har tjejer! Ska också slänga in bilder så fort jag fört över dem till datorn!

Hmm, jag köpte b75 istället för b50. Tjejen på hälskostbutiken sa att de är bara lite starkare. Den andra sorten var man även tvungen att ta två tabletter av. Det skulle inte ha någon negativ effekt på barnet iaf! Jag fick även en liten prova-på flaska med blutsaft och Weleda havandeskapsolja!

Mickan: I en annan tråd läste jag om att man inte skulle ta fiskolja. Typ omega-3 eller 6? Jag minns inte exakt nu eftersom jag själv inte äter det. Men kolla upp det för efter nån viss vecka bör man tydligen inte äta det.

• Momii
    Mickan skrev 2011-05-26 23:55:33 följande:
    Det jag har hittat är att fiskolja är ok inte fiskleverolja.
    Men att också
    "jag kollade en hel del på detta nu under grav. men jag kom fram till att inte äta fiskolja utan istället försöka äta fisken. Detta då det fanns för mycket av någon annan vitamin som barnet inte kunde göra sig av med. Dels tyckte bror min som är näringsfysiolog att man inte ska äta kaplsar utan ren olja eftersom kappslarna kan om man ha otur innehålla dålig oja. Frågade även min BM som hellre sa fisk än kappslar."

Jag äter fisk också men äter fiskolja lite i mellandagarna då jag inte får i mig fisken. Vill ju att bäbis ska bli smart. Om det är vitaminer han inte kan tilgodogöra sig så borde det ju funka som med alla andra däggdjur, man kissar ut överflödiga vitaminer! ???

Så bra då att det inte var fiskolja det gällde, man vill ju inte gärna utsätta bebisen för onödiga risker.

Jag måste haft tur! Min tös är smart trots att jag nyligen börjat äta fisk!

• Momii

Kontroll hos BM idag. v 31 (30+2)

Sf-mått: 30cm

Blodtryck:130/80

Hjärtljud: 142

Up: u.a

Bebisen ligger med huvudet neråt.

Svar på tråden Bildtråd för oss med BF i aug 2011