Säger du "dricka" istället för läsk?
... Och var bor ni?
... Och var bor ni?
Jag säger dricka till läsk. Dock säger jag inte det till något annat. vatten är vatten, saft är saft mm.
jag bor i skåne och har gjort det i 10 år. Uppvuxen i värmland dock.
Haha, hos oss betyder "dricka" sprit eller alkoholaktiga drycker (inte öl). Till spriten köper man blannevann, vilket är läsk. (-Har du nån dricka ti helgen? - Ja, köper du blannevannet?). Ska man köpa bara läsk så säger man att man ska köpa läsk, eller coca eller vilken sort man nu ska ha. Ska man köpa juice så säger man att man ska köpa juice. Besparar oss mycket förvirring :P
Mormor och morfar från Enköping säger dock dricka om de inte menar någon specifik sort.
- Malmöit
Dricka är all sorts dryck. Läsk är läsk. Jag förstår inte riktigt frågan. Finns det folk som säger dricka men menar läsk? Det finns fler typer av dricka än läsk: saft, juice, öl, vin, vatten osv...
Jo, vi säger också dricka, bor i Östergötland -Linköping.
...fast ja, vi säger läsk också ibland, så det är inte 100%-igt svar egentligen.
Stockholm
LÄSK
Dricka för mig är något man gör och inte en produkt.
Jag säger vill du ha något att dricka? men aldrig vill du ha en dricka?
Min mormor och morfar från norrland sa ibland dricka så jag har hört det och skulle nog förstå det.
Näe, det sägs väl mer ute på landet här i Skåne, tycker jag?
Farmor och farfar som var bönder på landet och kunde stycka en hel gris sa dricka, morfar i stan som var tjänsteman har jag aldrig hört säga det, och inte heller min föräldrageneration.
Ja, det gör jag. Är från Göteborg men med rätt stora språkinfluenser från Bohuslän och Halland.
Läsk -HelsiNgborg
Dricka = Läsk
Bor på Tjörn.
Jag slutade snabbt säga "dricka" när jag flyttade till Uppsala från Umeå. I Umeå tror jag alla säger "dricka". Nu säger jag läsk.
Substantivet "dricka" = läsk för mig (uppvuxen i nordöstra Småland). Verbet dricka kan förstås kombineras med all sorts dryck
Vad intressant! En dricka är för mig samma sak som läsk, men läsk säger jag aldrig. Kolsyrat vatten går inte under benämningen dricka heller. Sedan kan dricka även syfta på en alkoholhaltig dryck, men då finns det en liten skillnad i hur jag säger. "Har du någon dricka" syftar på en läsk och "Har du något dricka" så syftar det på alkohol...eller egentligeninte eftersom deti så fall uttalas på bred värmländska och hur det låter tänker jag inte gå in på nu.
...jag är alltså ursprungligen från norra Värmland.
Haha läste på en colaflaska nu. Där står "Kolsyrad läskedryck", så de har fått med båda! haha :P
Visste inte om att man sa dricka till LÄSK i resten av landet förrän ni startade den här tråden.
säger dricka, bor i gbg