• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Säger du "dricka" istället för läsk?

... Och var bor ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "dricka" istället för läsk?
  • Pussakaninen

Jag säger dricka till läsk. Dock säger jag inte det till något annat. vatten är vatten, saft är saft mm.

jag bor i skåne och har gjort det i 10 år. Uppvuxen i värmland dock.

• Skogsstjärna
    Danitra skrev 2011-02-01 16:36:48 följande:
    En dricka är något man dricker och inte enbart läsk (då säger jag läsk). En dricka kan vara vatten, läsk, saft eller annan dryck som är förpackad i flaska eller dyl.

Jag blir otroligt störd på när folk menar specifikt läsk när dom säger "dricka". Så där störd att jag blir arg och vill skälla ut dom.

Men ja, jag vet att det är en överreaktion. 
    Det är nog ingen särskilt vanlig definition av "dricka", så försök undvika utskällningar
  • Tecken
    Skogsstjärna skrev 2011-02-02 13:21:48 följande:
    Det är nog ingen särskilt vanlig definition av "dricka", så försök undvika utskällningar
    Är det inte? Jag har frågat runt i min omgivning: Det finns ingen som anser att dricka = enbart läsk. Eller du kanske menar = inte vanlig definition här på FL
  • tantS

Haha, hos oss betyder "dricka" sprit eller alkoholaktiga drycker (inte öl). Till spriten köper man blannevann, vilket är läsk. (-Har du nån dricka ti helgen? - Ja, köper du blannevannet?). Ska man köpa bara läsk så säger man att man ska köpa läsk, eller coca eller vilken sort man nu ska ha. Ska man köpa juice så säger man att man ska köpa juice. Besparar oss mycket förvirring :P

Mormor och morfar från Enköping säger dock dricka om de inte menar någon specifik sort.

- Malmöit

• Kinya

Dricka är all sorts dryck. Läsk är läsk. Jag förstår inte riktigt frågan. Finns det folk som säger dricka men menar läsk? Det finns fler typer av dricka än läsk: saft, juice, öl, vin, vatten osv...

• käärlek

Jo, vi säger också dricka, bor i Östergötland -Linköping.
    ...fast ja, vi säger läsk också ibland, så det är inte 100%-igt svar egentligen.

♥ K född 10-03-18 & BF 11-05-15 ♥
  • Parniara

Stockholm

LÄSK

Dricka för mig är något man gör och inte en produkt.
    Jag säger vill du ha något att dricka? men aldrig vill du ha en dricka?

Min mormor och morfar från norrland sa ibland dricka så jag har hört det och skulle nog förstå det.

• Themis

Näe, det sägs väl mer ute på landet här i Skåne, tycker jag?

Farmor och farfar som var bönder på landet och kunde stycka en hel gris sa dricka, morfar i stan som var tjänsteman har jag aldrig hört säga det, och inte heller min föräldrageneration.

• SeTa
    Danitra skrev 2011-02-01 17:55:31 följande:
    All dricka som inte är förpackad? Eller hur menar du? 
    Nej, snarare att dricka är (enbart) det du kallar läsk.
    "Vill du ha en dricka?"
    "Jat ack, jag tar en päronsoda."   Eller:
    "Vill du ha en dricka?"
    "Nej tack, jag tar ett glas vatten"
  • annzah

Ja, det gör jag. Är från Göteborg men med rätt stora språkinfluenser från Bohuslän och Halland.

• Suri

Jag slutade snabbt säga "dricka" när jag flyttade till Uppsala från Umeå. I Umeå tror jag alla säger "dricka". Nu säger jag läsk.

• Åssi

Substantivet "dricka" =  läsk för mig (uppvuxen i nordöstra Småland). Verbet dricka kan förstås kombineras med all sorts dryck

• Wilowa

Vad intressant! En dricka är för mig samma sak som läsk, men läsk säger jag aldrig. Kolsyrat vatten går inte under benämningen dricka heller. Sedan kan dricka även syfta på en alkoholhaltig dryck, men då finns det en liten skillnad i hur jag säger. "Har du någon dricka" syftar på en läsk och "Har du något dricka" så syftar det på alkohol...eller egentligeninte eftersom deti så fall uttalas på bred värmländska och hur det låter tänker jag inte gå in på nu.

...jag är alltså ursprungligen från norra Värmland.

• tantS

Haha läste på en colaflaska nu. Där står "Kolsyrad läskedryck", så de har fått med båda! haha :P
    Visste inte om att man sa dricka till LÄSK i resten av landet förrän ni startade den här tråden.

• straight arrow
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-01-30 21:39:08 följande:
    Jups. Dricka dricka = Dricka läsk.
    Yes, hörde ofta "drickaback" om en back läsk när jag var liten, i Göteborg.
Svar på tråden Säger du "dricka" istället för läsk?