• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Säger du "dricka" istället för läsk?

... Och var bor ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "dricka" istället för läsk?
  • redneck girl

här säger vi dricka. jag bor i mora kommun .

• Kan inte bli bättre än såhär

Dricka, göteborg

• Vissla

Jag säger dricka, läsk låter så pretantiöst i mina öron. Dricka är enbart drycker med kolsyra så som cola/fanta/sprite osv. Nästan alla jag känner säger dricka, förutom en adelsman i min bekantskap, han säger läsk.

• enlitenbitkaka
    Tecken skrev 2011-01-31 12:08:51 följande:
    Fast gemensam för all läsk är att de alla innehåller kolsyra. Dricka är liksom allt. "Vad vill du ha för dricka? Mjölk, tack". Mjölk är knappast läsk, men det är en dricka.
    Säger jag dricka så syftar det till kolsyrad alkoholfri dryck såsom Spite, Fanta, Cola...  Skulle aldrig säga "Vad vill du ha för dricka? Mjölk tack. " - då säger jag "Vad vill du ha att dricka?". Säger jag "Vad vill du ha för dricka?" så menar jag ju vilken kolsyrad dryck vill du ha?
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Miss Lau

Nej, och jag bor i Stockholm.

Däremot säger min gamla pappa som bor i Dalarna dricka om läsk. Eller förresten, jag tror att han kallar allt "festligt" för dricka. Det kan alltså vara läsk, vin, en drink eller liknande.

• Vissla
    enlitenbitkaka skrev 2011-01-31 12:56:20 följande:
    Säger jag dricka så syftar det till kolsyrad alkoholfri dryck såsom Spite, Fanta, Cola...  Skulle aldrig säga "Vad vill du ha för dricka? Mjölk tack. " - då säger jag "Vad vill du ha att dricka?". Säger jag "Vad vill du ha för dricka?" så menar jag ju vilken kolsyrad dryck vill du ha?
    Precis, frågar någon vad man vill ha för dricka tar man lite förgivet att det är en kolsyras dryck som ska serveras, snopet om nån skulle säga: "Vänta ska bara hämta en dricka till dig" och kommer tillbaka med ett glas mjölk
  • statisk
    Cloudy skrev 2011-01-31 12:26:38 följande:
    Nej, en dricka är en kolsyrad dryck och inget annat. Mjölk är alltså inte en dricka.
  • Anova

En av våra diskussionsämnen här hemma är om det heter dricka eller läsk.
    Jag säger läsk, jag är uppvuxen i Stockholm och där är läsk läsk. Min sambo är norrländsk, och vi bor i norrland. Han säger dricka. Han påstår att jag säger fel, jag påstår att läsk är läsk.. Så ibland säger jag dricka för att få honom att inte märka ord.

• skorpionen80

Nej. För mig är dricka ett verb. Född och uppvuxen i skåne, bor nu i blekinge.

Svar på tråden Säger du "dricka" istället för läsk?