• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Säger du "dricka" istället för läsk?

... Och var bor ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "dricka" istället för läsk?
  • Rosa socka

Jag säger dricka men ibland kan jag säga läsk, fast det är så fult :)
    Jag kommer från Pite.

• ingegärd

Dricka. Bor i Stockholm, av fodd och uppvuxen har.

jag har inget svenskt tangentbord
  • BlommyNess12

Dricka. Bor i Sundsvall, Västernorrland, men är urpsrungligen från Boden, Norbotten.

• berenjena

Nej, absolut inte. Vet att svärmor säger så, och trodde det var en generationsskillnad.

• Landslide

Jag säger dricka. Kommer ifrån Göteborg.

• blåbenet

Säger dricka och växte upp i Värmland. Om någon sa läsk så blev denne utskrattad och jag tycker fortfarande att läsk låter löjligt (i mina öron).

• blåbenet
    Esther M skrev 2011-01-31 07:14:55 följande:
    Jag bor i Malmö och äger definitivt inte dricka om läsk. Lätt obildade människor brukade säga det i Norrland (jag kommer därifrån) men har inte hört någon göra det på åratal. 

De som sa dricka var samma människor som kallar vardagsrummet för kort och gott "rummet". Även om de inte bor i en etta. 
    Har ingenting att göra med om man är obildad eller bildad, det beror snarare på vart man kommer ifrån.
  • sahara sahara

Nja, säger jag (skåning). "Dricka" är för mig dryck i "småflaskor", alltså på 50 cl eller mindre. Oftast är det läsk, men det kan vara mineralvatten eller festis eller så också. "Köp en dricka åt mig", kan jag säga, och blir då ombedd att specificera. Det kan göras antingen specifikt - Pepsi max, citronloka, päronfestis - eller allmänt - "någon läsk". Däremot skulle jag aldrig säga "ett glas dricka" om ett glas läsk.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Esther M
    blåbenet skrev 2011-01-31 11:39:39 följande:
    Har ingenting att göra med om man är obildad eller bildad, det beror snarare på vart man kommer ifrån.
    Jag tror att det finns olika orsaker.
Svar på tråden Säger du "dricka" istället för läsk?