• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Säger du "dricka" istället för läsk?

... Och var bor ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "dricka" istället för läsk?
  • Trollet Ludenben

Jag säger dricka för läsk låter så förbaskat fult att jag skäms för att säga det. Bor i Göteborg.

Älskade ungar
  • Mymlan80
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-01-30 21:55:34 följande:
    Bor själv i Norrland, och här säger ingen läsk. Alla säger dricka och blir förstådda. Har på något vis börjat säga läsk ibland, och då får jag skäll av sambon. Låter tydligen snobbigt, fjantigt och jävligt töntigt.
    Jag tycker själv att dricka låter jättekonstigt, om det inte ingår i ordet Lingondricka t.ex.
    Dricka är någonting man gör inte namn på en dryck.
    Välkommen Liten 091203
  • crossfit

Kommer från Skåne. Vi hade ett familjebryggeri när jag var liten.Glad
    Farfar var "dricka-försäljare", körde runt med "dricka bilen".
    Vi säger alltså dricka om läsk. 

Rolig tråd! 

• crossfit

Tror att dricka kommer från sockerDricka och svagDricka och enbärsDricka, som nog var de enda sorterna som fanns när jag var liten. I allafall var de de enda vi tillverkade i vårt bryggeri.

• Jennywise

Måste jag välja så säger jag hellre dricka, men oftast säger jag helt enkelt namnet på drickan; "vill du ha fanta?" Bor utanför Göteborg.

• Linda1976

Eh nä.

Dricka är för mig ett verb. (jag är skåning, bosatt i Göteborg) 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Cloudy

Jamen självklart.

Kommer ifrån Ångermanland.

• MiScHoOo

säger dricka, men om man har gäster säger vi vad vill ni dricka för läsk Solig hehe Från helsingborg

• Borttagen användare

vilken konstig tråd.. fattar inte. vadå säger dricka istället för läsk? dricka är väl allt som går att dricka, vatten, mjölk, läsk m.m. om jag ska dricka mjölk säger jag mjölk, om jag ska dricka läsk säger jag läsk eller namnet på läsken.

Svar på tråden Säger du "dricka" istället för läsk?