• Ung kvinna

Pojkvän snarkar.. någon som testat sova med hörselkåpor?

Undrade lite hur ni andra gör när ni har en partner som snarkar. Min pojkvän började snarka för några månader sen och vi har varit tvungna att sova isär på grund av det. Men jag trivs inte med att sova på bäddsoffan och önskar hitta en lösing så att vi båda kan sova i sovrummet igen.

Har testat vanliga öronproppar men de hjälper inte. Pojkvännen har nu köppt snarkspray men vi har inte testat det ännu och om jag har förstått det rätt så är det inte säkert att det tar bort snarkningen helt utan det blir endast en dämpning, så jag kommer i vart fall behöva ordentligt hörselskydd.

Funderar på om man skulle ta och kombinera öronproppar med hörselkåpor och undrar som sagt om någon provat detta alternativ och hur det fungerade.

Övriga tips vore också toppen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 20:05
    Funderar även på om man tex skulle kunna ta vaxproppar som har en dämpning på ca 30 db (tror jag) och oven på det silikonproppar som också har en liknande dämpning.. vad tror ni?

• Svar på tråden Pojkvän snarkar.. någon som testat sova med hörselkåpor?
  • Lindreas

Min make snarkar (det gör förvisso jag också, men det störs varken han eller jag av... ) och han snarkar oavsett hur han ligger. Oftast funkar det att knuffa på honom några gånger tills han slutar, men han har också provat de där plastgrejerna man stoppar i näsan och de funkar litegrann. När det är som värst (när han är förkyld eller inte har kunnat träna på ett tag) använder jag både öronproppar från apoteket och en kudde över huvudet. I extremtfall tar jag iPoden.

• Ung kvinna
    Lindreas skrev 2011-02-08 23:28:56 följande:
    Min make snarkar (det gör förvisso jag också, men det störs varken han eller jag av... ) och han snarkar oavsett hur han ligger. Oftast funkar det att knuffa på honom några gånger tills han slutar, men han har också provat de där plastgrejerna man stoppar i näsan och de funkar litegrann. När det är som värst (när han är förkyld eller inte har kunnat träna på ett tag) använder jag både öronproppar från apoteket och en kudde över huvudet. I extremtfall tar jag iPoden.
    Har faktist försökt sova med en mp3 med ett regelbundet brus (typ som white noice maskin) och det gjorde att jag inte märkte av snarkningen men jag fick istället problem med öronen, det började pipa lite men gick över. Är rädd för att få tinnitus då mina öron inte klarade av det så jag slutade med det.
  • Ung kvinna
    jennifer88 skrev 2011-02-08 23:19:43 följande:
    Låter som min sambo, när vi träffades så snarkade han inte alls men efter ett år satte det igång. Kände mig aningen lurad.. ;) Nu har det gått ganska många år så jag har insett att jag får leva med hans snarkningar. Till en början höll jag på att bli galen och hade svårt att sova pga det. Men tvingade mig att ligga kvar i sängen, med öronproppar, för att vänja mig. Vi så oxå till at jag var den som somnade först, innan han började snarka.. Blev någrå veckor med halv dålig söm men sen vande jag mig och störs inte längre av det. Idag har jag inte ens öronproppar och när han inte är hemma är det "för tyst" så jag kan inte sova... =)

Mitt tips är att använda öronproppar och helt enkelt stå ut, de stänger ju inte ute allt ljud men dämpar i alla fall.. Att somna först är även det ett tips och när min sambo snarkar för mycket puttar jag till honom så att han ligger på vänstersidan, med ryggen mot mig. Då snarkar han inte lika mycket eller högt. testat om han snarkar olika högt och mycket beroende på hur han ligger??

Lycka till!! =)
    Jag tror dessvärre att denna metod skulle vara ohållbar i längden. Vill hellre försöka stänga ute ljudet på nåtot sätt.

Han snarkar när han ligger på rydd men jag vill helst inte väcka honom för att han ska vända på sig för då får både han och jag hackig sömn.
  • Em00
    Ung kvinna skrev 2011-02-09 00:12:10 följande:
    Jag tror dessvärre att denna metod skulle vara ohållbar i längden. Vill hellre försöka stänga ute ljudet på nåtot sätt.

Han snarkar när han ligger på rydd men jag vill helst inte väcka honom för att han ska vända på sig för då får både han och jag hackig sömn.
    fast å andra sidan så brukar man kunna väcka sig själv om man snarkar...
  • Tusentand

När man snarkar sover man mkt sämre så för er båda så måste ni se till att han får hjälp med att bli av med snarkningarna, om han dessutom har börjat senaste månaderna så kan det vara tex viktuppgång eller andningsuppehåll och då behöver han en cpapmaskin, den hjälper så man garanterat inte kan snarka och hans sömn blir mycket bättre. Min pappa har en sådan sedan många år och han är en helt ny människa tack vare den. Han sov aldrig bra innan och var alltid lite lättirriterad på morgonen och somnade alltid om han satte sig i soffan, nu orkar han trots sina 60 år och krävande jobb titta klart en hel film på kvällen utan att somna, något han inte kunnat sen han var ung. Sök hjälp om inte apotekets vanliga hjälpmedel fungerar.

• Tjofsen

Min snarkar så vansinnigt så folk som ska sova med honom flyr. Utom barnen för de sover ju så djupt. Vi har separata sovrum i varsin ände på villan o olika våningar. Men han känner sig aldrig utvilad trots 9 timmar sömn osv och känner sig konstig i huvudet säger han. Så idag, faktiskt, ska han till läkare för att se om han kan få hjälp med snarkningen. Hur han än ligger eller sitter så snarkar han. Mycket! Vi vill dessutom flytta till mindre o behöver veta hur många rum vi behöver. Jag har sovit med öronproppar sen jsg flyttade hemifrån. Hjälper liksom inte mot hans muller

• Therese H

Har oxå en sambo som snarkar ganska rejält! De första åren va det inga snarkningar, men i dagsläget så är det för min del olidligt. Kan själv inte ha några pluggar i öronen för då hör jag inte om dottern vaknar. Sambon vaknar inte alls av dottern, knappt av mina armbågar eller sparkar heller
    Är nu dessutom höggravid och sover så dåligt ändå, så sambon har faktiskt fått sova på soffan stor del av graviditeten. Men hörde nu talas om den där nässprayen som vi ska prova. Snarkplåster och snarkspray till munhåla är det som används nu. Det funkar ibland bara. Funkar inte nässprayen så är det sjukhuset för hans del! Det vore ju bra om vi kunde få sova ut hela familjen!

• Annanym

Min farmor snarkade lika hårt som Tjofsens man, hon brukade väcka sig själv...

• Dr Mupp

Jag slår maken med en kudde när han snarkar. Då vet han vad som gäller och lägger sig på sidan istället.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • kaosmaskinen

Mitt tips blir snarkskena. Men då måste han till tandläkarn och få en gjuten. 

Bådas sömn blir ju störd av hans snarkande, varför är det DU som ska hitta lösningar, hans sömn hjälps ju inte av att du har proppar i öronen...

Svar på tråden Pojkvän snarkar.. någon som testat sova med hörselkåpor?