• Ung kvinna

Pojkvän snarkar.. någon som testat sova med hörselkåpor?

Undrade lite hur ni andra gör när ni har en partner som snarkar. Min pojkvän började snarka för några månader sen och vi har varit tvungna att sova isär på grund av det. Men jag trivs inte med att sova på bäddsoffan och önskar hitta en lösing så att vi båda kan sova i sovrummet igen.

Har testat vanliga öronproppar men de hjälper inte. Pojkvännen har nu köppt snarkspray men vi har inte testat det ännu och om jag har förstått det rätt så är det inte säkert att det tar bort snarkningen helt utan det blir endast en dämpning, så jag kommer i vart fall behöva ordentligt hörselskydd.

Funderar på om man skulle ta och kombinera öronproppar med hörselkåpor och undrar som sagt om någon provat detta alternativ och hur det fungerade.

Övriga tips vore också toppen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 20:05
    Funderar även på om man tex skulle kunna ta vaxproppar som har en dämpning på ca 30 db (tror jag) och oven på det silikonproppar som också har en liknande dämpning.. vad tror ni?

• Svar på tråden Pojkvän snarkar.. någon som testat sova med hörselkåpor?
  • Längtar efter barn

min kille sökte upp läkare och fick låna en decibelmätare för att mäta snarknivån och när han sen såg att min kille snarkade i 81 decibel fick han en remiss till en öron/näsa/hals mottagning där han blev sövd och dom lasrade bort 5 polyper som satt i halsen. Dessa hade gjort att det blivit trångt i halsen och därför hade han snarkat. Efter operationen fick han en glad flickvän som äntligen kunde få sova ut!
    Denna operation gjorde han för 6 år sedan och vi märker nu båda två att snarkningarna har kommit tillbaka.. Så han funderar på att göra samma sak igen..

Det höll ju ändå i sig i 6 år!

Lycka till!

• Tjofsen

Min sambo har varit hos läkaren nu som skickade en remiss för vidare utredning. Hoppas vi kan sova tillsammans igen

• superlizza

Hej Hej!

Har bara läst TS, men jag sover med hörselkåpor varje natt, svårt tycker vissa men jag har vant mig haha till och med med att sova på sidan. Och tror att jag sover bättre nu egentligen vaknar inte till och sådär. Men de värsta är ju om det skulle hända ngt för då hör man ju ingenting :) 

• krakel

Undrar med som nån ovan.. Varför snarkar han nu??? gått upp i vikt...? om det kommit nu skulle jag ta reda på varför???? halsmandlarna för stor???

kan ni komma på nått samband varför????

Min sambo snarkar med för övrigt men det har haf gjort jämt och han har snarkregistrerat sig så man kan utesluta apneer (andningsuppehåll) och han har op bor halsmandlarna....

vi har småbarn så jag kan i extremfall ta öronproppar såna mjuka gula från Apoliva som jag gör smala smala och sticker in långt i örat... det funkar så pass att jag kan sova och höra kidsen...

Dessutom så är min sambo svårväckt tack o lov så jag dunkar till han ibland om han är förjävlig heheh det vaknar han inte för

ville ett tag testa att fästa en boll på en tröja på hans rygg så han låg illa varje gång han lå på sidan och aoutomatiskt vände sig på sidan igen... det skulle tydligen bli ett vanemönster efter ett tag...

Snarkar han hur han än ligger???

• Ung kvinna
    superlizza skrev 2011-02-12 07:59:27 följande:
    Hej Hej!

Har bara läst TS, men jag sover med hörselkåpor varje natt, svårt tycker vissa men jag har vant mig haha till och med med att sova på sidan. Och tror att jag sover bättre nu egentligen vaknar inte till och sådär. Men de värsta är ju om det skulle hända ngt för då hör man ju ingenting :) 
    Vilka hörselkåpor använder du? Vart köpte du dessa och hur många decibell i skydd har de?
  • Ung kvinna
    krakel skrev 2011-02-12 08:08:02 följande:
    Undrar med som nån ovan.. Varför snarkar han nu??? gått upp i vikt...? om det kommit nu skulle jag ta reda på varför???? halsmandlarna för stor???

kan ni komma på nått samband varför????

Min sambo snarkar med för övrigt men det har haf gjort jämt och han har snarkregistrerat sig så man kan utesluta apneer (andningsuppehåll) och han har op bor halsmandlarna....

vi har småbarn så jag kan i extremfall ta öronproppar såna mjuka gula från Apoliva som jag gör smala smala och sticker in långt i örat... det funkar så pass att jag kan sova och höra kidsen...

Dessutom så är min sambo svårväckt tack o lov så jag dunkar till han ibland om han är förjävlig heheh det vaknar han inte för

ville ett tag testa att fästa en boll på en tröja på hans rygg så han låg illa varje gång han lå på sidan och aoutomatiskt vände sig på sidan igen... det skulle tydligen bli ett vanemönster efter ett tag...

Snarkar han hur han än ligger???
    Han snarkar när han ligger på rygg men vi har verkligen ingen aning om varför. Det kom väldigt plötsligt och tycks inte gå över...
  • Ung kvinna
    Tjofsen skrev 2011-02-12 07:57:20 följande:
    Min sambo har varit hos läkaren nu som skickade en remiss för vidare utredning. Hoppas vi kan sova tillsammans igen
    Håller tummarna för att ni kan lösa det!
  • Ung kvinna
    Tjofsen skrev 2011-02-09 06:36:39 följande:
    Min snarkar så vansinnigt så folk som ska sova med honom flyr. Utom barnen för de sover ju så djupt. Vi har separata sovrum i varsin ände på villan o olika våningar. Men han känner sig aldrig utvilad trots 9 timmar sömn osv och känner sig konstig i huvudet säger han. Så idag, faktiskt, ska han till läkare för att se om han kan få hjälp med snarkningen. Hur han än ligger eller sitter så snarkar han. Mycket! Vi vill dessutom flytta till mindre o behöver veta hur många rum vi behöver. Jag har sovit med öronproppar sen jsg flyttade hemifrån. Hjälper liksom inte mot hans muller
    Håller med om att öronproppar inte hjälper mot snarkning.. läste nånstanns att snarkning ligger på ungefär 60-70 Decibell medan vanliga öronproppar skyddar mot max 35 decibell.
  • Ung kvinna
    Längtar efter barn skrev 2011-02-09 19:44:34 följande:
    min kille sökte upp läkare och fick låna en decibelmätare för att mäta snarknivån och när han sen såg att min kille snarkade i 81 decibel fick han en remiss till en öron/näsa/hals mottagning där han blev sövd och dom lasrade bort 5 polyper som satt i halsen. Dessa hade gjort att det blivit trångt i halsen och därför hade han snarkat. Efter operationen fick han en glad flickvän som äntligen kunde få sova ut!
    Denna operation gjorde han för 6 år sedan och vi märker nu båda två att snarkningarna har kommit tillbaka.. Så han funderar på att göra samma sak igen..

Det höll ju ändå i sig i 6 år!

Lycka till!
    Måste man ha en viss decibellnivå på snarkandet för att få en remiss?
  • krakel

Han ha inte gått upp i vikt då???? då kan man böja snaka...

Dessutom veka det ju som om det ä ett STORT o återkommande problem inte bara nått som sker ibland eftersom du behöve öonproppar....

• Ung kvinna
    krakel skrev 2011-02-14 11:26:18 följande:
    Han ha inte gått upp i vikt då???? då kan man böja snaka...

Dessutom veka det ju som om det ä ett STORT o återkommande problem inte bara nått som sker ibland eftersom du behöve öonproppar....
    Tycker inte att han har gått upp i vikt... Tror inte att det är orsaken bakom snarkningen. Och, ja, snarkningen är återkommande sen några månader tillbaka...
  • superlizza

Hej! Jag tror de är av märket Pelto ha ha han är snickare så jag fick dem av honom. Och gällande alarm och sånt så lär man sig vakna tror jag för jag hör alarmet på morgonen men inte hans snarkningar. 

mvh lisa 

• Ung kvinna
    superlizza skrev 2011-02-14 17:41:13 följande:
    Hej! Jag tror de är av märket Pelto ha ha han är snickare så jag fick dem av honom. Och gällande alarm och sånt så lär man sig vakna tror jag för jag hör alarmet på morgonen men inte hans snarkningar. 

mvh lisa 
    Ok tusen tack.. Du har inte möjlighet att kolla vad själva modellen heter? Kan man ha vilken kudde som helst då eller måste den vara särskilt mjuk så att det inte blir obekvämt?
  • superlizza

Tror inte de finns så mycket olika modeller faktiskt, vet inte om de kanske finns bättre. Förr i tiden sov jag alltid på sidan men nu har jag mer eller mindre vant mig vid att sova på rygg men kan även ligga lite på sidan gör lite ont men man vänjer sig. Ibland kan man ju undra vad man inte gör för sin älskade haha. Tror man får försöka hitta ngn ställning som funkar för en själv. 

• Längtar efter barn

ung kvinna:

Det vet jag inte men jag antar att de mäter med decibelmätare för att se hur "störande" det är för omgivningen.

Jag vet inte heller om de testade med decibelmätare bara för att han inte sov ensam.

Men de kan du ju fråga om du/ni ska göra detta ingrepp

lycka till!

• Treblas

Snarkningar och andningsuppehåll är en folkssjuka. Titta på era familjemedlemmar bekantkrets hur många som snarkar och går trötta/sömninga på dagen.
    Jar förstår dem starkas som är tvungna att använda kappor, öronproppar o.dyl. för att kunna sömna in i huvutaget. Att vi blir störda av snarkningar eller skrämda när våra närmaste slutar att andas händer nästan varje natt , året rund. Hur påverkar det oss själva? Hur påverkas vårt livskalitte? Hur många av oss har blivit trötta, lättirriterade på dagen pga sådana störningar under natten?
    Man kan obervera oftast tjerer (dem tyvärr lider mest av snarkningar av sinna närmaste) som har blivit under åren förändrade från en gald tjej till en sur, trött, deprimerad en pga grund av dem permaneneta natt störningar som påverkar längden på vår somn vaje natt?

Vad kan man göra för att få det utred och behandlat ?
    Försök att kontakta: www.snarkkliniken.se
    info@snarkkliniken.se
    Dem har redan hjälp många patienter.

Snarkningar och andningsuppehåll en folksjuka
  • klarbe

Hej

Jag testade vanliga öronproppar från apoteket, men de funkade inte mot min pojkväns snarkningar. Men så fick jag testa hans brors industriöronproppar. De fungerade mycket bättre och finns att köpa här:

www.esska-teknik.se/esska_se_s/oeronproppar-bilsom.html

Nu kan jag sova utan att vakna. Dock får jag ofta irritation i hörselgångarna så att det kliar. Så då måste jag sova i vår gästsäng i alla fall. 

Svar på tråden Pojkvän snarkar.. någon som testat sova med hörselkåpor?