• stor grön drake

"anonyma" vagnmissbrukare

Här är en tråd för oss som fastnat rejält i träsket.
    Som söker blocket efter fynd fast föråden bågnar.
    Som får konstiga blickar från nära och kära
    Som bara måste studera andra på stans liiite nogrannare

Helt enkelt en tråd för oss vagnknarkare.
    Var och en väljer sin drog, må det så vara Bugaboo, Emmaljunga, Teutonia, Brio, Graco, Gesslein, Hartan, Britax, BabyJogger, OTH/UJ, ja, vilket märke som helst.
    Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 21:47
    på begäran, länken till bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m60361395.html
  • Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare
  • neele
    JwJw skrev 2011-05-22 19:41:00 följande:
    haha inne på min 5e sonen är 8 månader och jag är less igen problemet är att jag inte kan bestämma mig för vilken som skulle passa mig bäst ;)
    Vad har du haft för olika vagnar? På vilket sätt har du inte varit nöjd med dem?

Jag har oftast egentligen varit nöjd med den vagnen jag haft, men så har jag sett någon vagn på stan och provkört den efteråt och sen "måste jag ha den"  Drömmer
  • JwJw
    neele skrev 2011-05-22 21:21:02 följande:
    Vad har du haft för olika vagnar? På vilket sätt har du inte varit nöjd med dem?

Jag har oftast egentligen varit nöjd med den vagnen jag haft, men så har jag sett någon vagn på stan och provkört den efteråt och sen "måste jag ha den"  Drömmer
    haha lite så kan ja väl va...när jag har 4 fasta hjul är de jobbigt men med snurrhjul så saknar jag gunget som vanliga vagnar har......har haft

City cross: hatade den kändes bred och klumpig uusch
    Edge: älskade faktiskt men. blev så himla tung som sittvagn men saknar den nog lite
    3-hjuling okäntmärke: Kändes för instabil usch och så va den framåtvänd
    Teutonia fun: usch bara stör mig på den sufletten är liten och inte rymlig, sonen sitter som en säck potatis och bara glider ner hela tiden....
    Sing: toppen vagn egentligen förutom bredheten som är lite störande ibland samt att den är lite skranglig jämfört med emmaljunga och teutonia.
  • neele
    JwJw skrev 2011-05-22 21:32:37 följande:
    haha lite så kan ja väl va...när jag har 4 fasta hjul är de jobbigt men med snurrhjul så saknar jag gunget som vanliga vagnar har......har haft

Edge: älskade faktiskt men. blev så himla tung som sittvagn men saknar den nog lite
    Teutonia fun: usch bara stör mig på den sufletten är liten och inte rymlig, sonen sitter som en säck potatis och bara glider ner hela tiden....
    Sing: toppen vagn egentligen förutom bredheten som är lite störande ibland samt att den är lite skranglig jämfört med emmaljunga och teutonia.
    Jag har också upplevt det där med Fun. Redan när min dotter var 11 månader såg det ut som hon mer satt "på" vagnen än i... Okej, den gången bytte jag för att jag var lite missnöjd (i och för sig till en Mistral S, som jag trodde var större men inte var det ändå... *vissel*)
    Annars har jag oftast varit nöjd med mina vagnar.

Nästa vagnbyte blir nog pga. att hon kan klättra i och ur själv numera. Jag är hela tiden livrädd att trehjulingen ska välta bakåt när hon ställer sig upp, och hon blir ju inte lättare heller.
  • Mamilla

åh, en tråd för mig! hahaha.

Har en son på 7 månader och har "redan" haft 4 olika vagnar, är inne på den femte nu.
    Jag blir så trött på mig själv när jag kommer på mig själv att sitta på blocket eller typ tradera och kolla efter andra vagnar. Jag har vagnar så det räcker men ändå kollar jag efter nya. "bra och ha" tänker jag..

Nu sitter jag och letar efter en vagn som vi kan ta med oss utomlands i slutet av december... Sonen är då ca 14 månader, tips? :D

• Uliise
    t0va skrev 2011-05-21 21:20:12 följande:
    hmm... jag som lovat sambon att inte köpa mer barnvagnar. Hittade en dockvagn nu, en Emmaljunga från 60-talet tydligen. Nu när jag ändå ska klä om sulkyn så kan jag ju göra en ny klädsel till den också. Visserligen 100kr, ska titta imorgon och fundera inatt. 

sonen ska få en vagn och docka om 3månader när han fyller 1år och det är väl lite coolt att ha en gammal dockvagn.  
    Men oj oj oj klä för guds skull inte om den gamla dockisen!! Du har inte en bild på den? Jag älskar rettrovagnar och tycker det är så tråkigt när de "förstörs".
    JwJw skrev 2011-05-22 21:32:37 följande:

Känner såå igen mig i det där med fasta vs. svängbara hjul! Vi ska nog sälja en vagn nu i sommar och det lutar mot city crossen eftersom nitron är så smidig att köra och mindre, men gunget i city crossen då? Stabiliteten på promenaderna? Suck, man kan inte få allt i en vagn helt enkelt.
    neele skrev 2011-05-22 22:09:42 följande:
    Jag har också upplevt det där med Fun. Redan när min dotter var 11 månader såg det ut som hon mer satt "på" vagnen än i... Okej, den gången bytte jag för att jag var lite missnöjd (i och för sig till en Mistral S, som jag trodde var större men inte var det ändå... *vissel*)
    Annars har jag oftast varit nöjd med mina vagnar.

Nästa vagnbyte blir nog pga. att hon kan klättra i och ur själv numera. Jag är hela tiden livrädd att trehjulingen ska välta bakåt när hon ställer sig upp, och hon blir ju inte lättare heller.
    Ja det ser faktiskt ut som att större barn sitter "på" vagnen när det kommer  till Teutonia, trist att de ska ha så liten sittdel. Och jag förstår att Mistral S kändes likadan som Fun eftersom de har samma sittdel, bara chassit som är större.
    Mamilla skrev 2011-05-23 09:26:52 följande:
    åh, en tråd för mig! hahaha.

Har en son på 7 månader och har "redan" haft 4 olika vagnar, är inne på den femte nu.
    Jag blir så trött på mig själv när jag kommer på mig själv att sitta på blocket eller typ tradera och kolla efter andra vagnar. Jag har vagnar så det räcker men ändå kollar jag efter nya. "bra och ha" tänker jag..

Nu sitter jag och letar efter en vagn som vi kan ta med oss utomlands i slutet av december... Sonen är då ca 14 månader, tips? :D
    Vad har du för budget?
    Majken 100421
  • t0va
    Uliise skrev 2011-05-23 10:49:40 följande:
    Men oj oj oj klä för guds skull inte om den gamla dockisen!! Du har inte en bild på den? Jag älskar rettrovagnar och tycker det är så tråkigt när de "förstörs".
    Jag tog den inte, var lite förmycket jobb på den för min del just nu, så min vän fick den. :) 

Tror jag precis köpt en vagn till... måste bara fixa upphämtning men jag ska fjäska med min bror som hämtade scootern jag köpte. Varför finns alla bra vagnar på andra sidan landet? Fast nu ska jag sälja våran sulky emmaljunga softy som jag köpte för 200kr för att se om den var något att ha, hjulen är kassa och jag orkar inte jaga runt mer efter några bra så nu har jag hittat en annan softy där hjulen ska vara bra och chassit också. Bara 300kr så jag ska försöka sälja den vi har för minst 200.

Så klär jag om den istället.

Hittade en annan vagn inatt också fast den behöver lite kärlek och service men där funderar jag mest på att köpa fixa och sen sälja för det var bra pris, även den var en bra bit bort så jag får se ifall jag och sonen tar oss en tur.  
  • imsel

Jag letar också konstant efter en ny vagn fast jag precis köpt en

Först använde vi den bruna liggvagnen från -70, sen fick jag låna min kusins ljusrosa Kronan (hann bara ha liggdelen för sen ville hon ha tillbaka den).

Så då köpte vi (svärmor ) teutonian (och jag håller med er att sittytan inte är helt optimal).
    Men han började bli för stor för den (lite tråkigt att man bara kan ha den tills barnet är ca 1-1,5 år) och då köpte vi Kronan sulkyn.

Funderade på att köpa en bugaboo cameleon, (letade som en galning..hahaha) men det blev ingen ändå..

Lite för att jag inte tror den kommer passa hela vagnsperioden..
    Och nu kommer det nog inte bli nån mer vagn för sonen

Helst hade jag ju velat ha både sulkyn och bugaboo..

Tur att detta är första barnet, så man kanske kommer få fler barn
    Men då är det nog bäst att sälja dom jag har så jag får köpa nya!

april 09 kom min bebbe
  • Ellabay

Sådärja! Nu har jagköpt en bugaboo cameleon till dottern. Har en bugaboo gecko sen tidigare men de va inte min typ av vagn så nu måste jag få den såld. Vi har även en citycross från 07 som jag inte kan göra mig av med. Måste ju även ha en vagn för dessa vintrar uppe i norrland. ;) min mamma kommer bli gaaaalen. ;)

• t0va

Imsel: ja det är jobbigt, sambon verkar i alla fall ha mjuknat lite för igår sa jag att jag letar efter en ny sulky för han frågade vad jag hade hittat på blocket den här gången. Fast då ska jag ju sälja den vi har tycker jag borde kunna få ut minst vad jag köpte den för ifall jag syr till klädseln som lossnat lite och tvättar den. 

• Mamilla

Uliise: Ja, någon budget har jag ju inte haft för mina tidigare vagnar så kom med förslag! Behöver ju antagligen en som han kan sova lite i och som skyddar honom mot solen. Enkel och smidig är ju ett plus! :)

Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare