• stor grön drake

"anonyma" vagnmissbrukare

Här är en tråd för oss som fastnat rejält i träsket.
    Som söker blocket efter fynd fast föråden bågnar.
    Som får konstiga blickar från nära och kära
    Som bara måste studera andra på stans liiite nogrannare

Helt enkelt en tråd för oss vagnknarkare.
    Var och en väljer sin drog, må det så vara Bugaboo, Emmaljunga, Teutonia, Brio, Graco, Gesslein, Hartan, Britax, BabyJogger, OTH/UJ, ja, vilket märke som helst.
    Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 21:47
    på begäran, länken till bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m60361395.html
  • Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare
  • EeMe

Duon i första hand, jag vill veta om den är värd att köpa, fördelar o nackdelar jämfört med andra vagnar osv... Har bara kört en emmaljunga så har inte så stora referensramar...

• Junie

Undrar om en barnvagns-newbie som jag får ställa en OT fråga? 
    Vet ni någon barnvagn som fyller dessa kriterier, eller letar vi efter en vagn som inte finns?
    *Ej lättvält
    *Stomme och hjul som klarar snö, grusväg och butikskörning
    *Gummihjul (ej luft)
    *Inte supertung eller svår att manövrera
    *Inte för svår att stoppa in i bagaget
    *Får inte bli vinglig (stadig stomme)
    *Liggdel som inte är för smal, (eftersom den ska användas på sommaren) måste finnas luft vid sidorna
    *Vändbar sittdel (eller bara bakåt)
    *ok lastutrymme

Vi tittade på en Urban Jungle och gillade den, men när vi fick veta att vi inte kunde vända sittdelen så ångrade vi oss. Vi har fått tips om Emmaljungas Citycross, men har hört att den är tung och svårmanövrerad? Så, tror ni det finns nån vagn för oss? Om ni har ett tips på någon vagn, vilka av våra kriterier uppfyller den INTE? Antar att vi kommer vara tvungna att prioritera bort några kriterier, frågan är bara vilka :S 

Tacksam för hjälp! (om ni vill) 

• Lindadjo

Junie! Bugaboo. Köp begagnat med vinterhjul till oxå så uppfyller den alla era kriterier.

2010 blev ett bra år! Har +:at
  • imsel

Junie:
    Om det är en vagn med 4 fast hjul du vill ha så tycker jag absolut du ska köpa en Kronan Duo!
    (Oj, efter att ha skrivit nästan hela inlägget såg jag att du inte vill ha luftdäck..)  
    Eller en Bugaboo cameleon om du vill ha svängbara hjul. (man kan ju sätta vinterdäck på vintern, men enligt många så känns det inte lika bra som en med 4 fasta däck. Pga fjädringen tror jag)

Sen kan jag väl skriva till både Junie och EeMe om duovagnen..
    Använde själv en, fast bara några månader (lånade min kusins)
    och jag vet inte ens om jag har nåt dåligt att säga om den.. Om det nu är en vagn med 4 fasta hjul man vill ha.
    Den har gummidäck, man kan ha sittdelen (och liggdelen iofs) vänd åt båda hållen.
    Den är lätt.
    Bra med pckningsutrymme, dessutom lättåtkomligt.
    Blir inte så stor ihopfälld.
    Enda nackdelen kom jag på, är om man vill ha en helt ny vagn är att sittdelen endast har 2 positioner, sittläge och liggläge, inget viloläge. Det finns dock på dom äldre (tror det är från -11 möjligen -10 (nån som har koll?) som dom börjat med detta)

Emmaljunga citycross..är den svårmanuvrerad? Jag har iofs inte haft en sån själv, bara provat, men jag tycker inte den verkar det iaf.. Det jag inte gillar med den (och EL scooter) är dom plastiga däcken.. Ingen höjdare i snön..
    Har en Teutonia spirit med liknande däck, den hade visserligen inte 4 fasta däck, men hjulen liksom mer gled på snön än rullade.. dessutom låter det ganska mycket när man kör på snön.

Hade jag fått välja 2 vagnar om jag fått barn nu så hade det nog varit en Bugaboo cam (till sommaren/hösten) och en Kronan duo (till våren, vi har snö här då och till vintern)
    och när barnet blir större, en Kronan sulky och en Brio spin Flört                 

april 09 kom min bebbe
  • vanligmamma75

Åh, jag hittade just denna tråden. Men måste ju regga mig så att jag inte tappar bort den. Ska frossa i alla inlägg imorgon.

Har haft tio vagnar sen första barnet( nu 5 år) och min omgivning bara suckar. Väntar nu på både tredje barnet, syskonvagn och en Brio Go. Ska bli gött och fylla garaget med nya vagnar igen.

• Junie

Lindadjo; tack för tipset! Är det bara begagnade som det finns vinterdäck till eller går det att köpa till nya också?

Imsel; tack för alla tips! Ska kolla upp duon! Teutonia har jag hört flera som har sagt att den vält (!) så sån vågar jag inte köpa :) om citycrossen har plastiga däck så åker den också bort...

Men Bugaboon och duon ska absolut klämmas på! Tack så hemskt mycket hörni! *skriver lista* ;)

• MammaaL
    Junie skrev 2011-09-04 22:32:24 följande:
    Undrar om en barnvagns-newbie som jag får ställa en OT fråga? 
    Vet ni någon barnvagn som fyller dessa kriterier, eller letar vi efter en vagn som inte finns?
    *Ej lättvält
    *Stomme och hjul som klarar snö, grusväg och butikskörning
    *Gummihjul (ej luft)
    *Inte supertung eller svår att manövrera
    *Inte för svår att stoppa in i bagaget
    *Får inte bli vinglig (stadig stomme)
    *Liggdel som inte är för smal, (eftersom den ska användas på sommaren) måste finnas luft vid sidorna
    *Vändbar sittdel (eller bara bakåt)
    *ok lastutrymme

Vi tittade på en Urban Jungle och gillade den, men när vi fick veta att vi inte kunde vända sittdelen så ångrade vi oss. Vi har fått tips om Emmaljungas Citycross, men har hört att den är tung och svårmanövrerad? Så, tror ni det finns nån vagn för oss? Om ni har ett tips på någon vagn, vilka av våra kriterier uppfyller den INTE? Antar att vi kommer vara tvungna att prioritera bort några kriterier, frågan är bara vilka :S 

Tacksam för hjälp! (om ni vill) 
    den som sa att city crossen är tung och svårmanörerad vet inte vad hen pratar om, det är den smidigaste vagnen med 4 fasta hjul! En av de bästa vagnarna jag haft. Säljer den nu pga att jag hellre ville ha lufthjul :)
  • MammaaL
    Junie skrev 2011-09-05 00:02:54 följande:
    Lindadjo; tack för tipset! Är det bara begagnade som det finns vinterdäck till eller går det att köpa till nya också?

Imsel; tack för alla tips! Ska kolla upp duon! Teutonia har jag hört flera som har sagt att den vält (!) så sån vågar jag inte köpa :) om citycrossen har plastiga däck så åker den också bort...

Men Bugaboon och duon ska absolut klämmas på! Tack så hemskt mycket hörni! *skriver lista* ;)
    city crossen har punkteringsfria däck, alltså gummi och plast blandat, tycke de hjulen är bra dock vill jag ha en tungre vagn med luftdäck som "classic sport" finns inget så bra som luft däck, nackdelen är ju att de kan få punka, men ska man ha en vagn som ska klara vintern bra utan att barnen får hjärnskakning så är lufthjul bäst :D
Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare