• Zephir

    Sluta samsova & börja sova i egen säng, 10 månaders bebis, hur?

    Hej!

    Mitt älskade lilla troll är drygt 10,5 månader och samsovningen fungerar inte längre eftersom han kryper runt i sängen och lägger sig på tvären mellan mig och min sambo. Ingen av oss sover särskilt gott längre och det är nu dags för plutten att lära sig sova i sin nästintill oanvända spjälsäng.

    Nu vänder jag mig till alla er här på FL som har tips & råd på hur vi kan lära sonen att sova i spjälsängen hela natten.

    I dagsläget vaknar han oftast en gång per natt och äter välling, dock har det hänt att han har sovit hela natten.
    Han behöver oftast inte vaggas när han ska sova utan det räcker att han ligger och myser i min famn och jag klappar honom över huvudet. Dock måste jag ligga riktigt nära för att han ska få ro och han vägrar bli nattad av sin pappa.

    Jag har försökt lägga honom i spjälsängen och ge honom en chans att somna på egen hand, men det har gått åt skogen varje gång; antingen har han börjat storgråta direkt eller så har han klättrat runt och garvat.

    Kom nu med alla expert-råd! Hur har ni gjort?

    Jag vill helst inte använda mig utav metoder som innebär gråt och skrik i någon form.
    Kan tilläggas att han har sovit oroligt till och från och varit väldigt svår-nattad när han var yngre.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Sluta samsova & börja sova i egen säng, 10 månaders bebis, hur?
  • Zephir

    Hej alla!

    Det var ett tag sen jag skrev och det är nog på sin plats med en liten uppdatering. Efter ytterligare några sömnlösa nätter tog jag saken i egna händer och gjorde en plan.
    Sonen skulle sova i sin spjälsäng varje kväll, åtminstone första nattpasset.
    Första kvällen fick han sin välling som vanligt i min famn i vår säng, men sen gick jag upp och började vagga honom. Det kändes lite som att jag gick bakåt i utvecklingen eftersom han vid den tidpunkten äntligen kunde somna utan att bli vaggad och det oftast räckte att jag låg bredvid honom och strök honom över huvudet. Men jag ville inte riskera att han somnade i vår säng och sen var jag tvungen att bära över honom till spjälsängen, så jag ställde mig vid hans spjälsäng och vaggade.
    Jag vaggade intentsivt, utan att säga något och utan att titta på honom mer än för att undersöka ifall han var vaken fortfarande. När han låg stilla i min famn, med stängda eller halvöppna ögon och var helt tyst, andades tungt, provade jag att lägga ner honom i spjälsängen, bäddade in honom ordentligt och pussade honom på pannan. Skrik, sparkar och klarvaken bebis. Men den här gången hade jag bestämt mig för att han absolut skulle sova i spjälsängen så jag tog upp honom och började om.
    Den läggningen tog 2,5 timmar. Men till slut gick det! Han kunde läggas ner i spjälsängen utan att gråta och låg kvar sovandes när jag gick ut ur rummet.
    Nästa kväll tog det 2 timmar (då fick jag krypa ner i spjälsängen och lägga mig bredvid för att han skulle somna, aningen kontraproduktivt), kvällen därefter tog 1 h och 45 min, därefter 1,5 timme, osv.

    Idag har han sovit i sin egen säng varje kväll i två veckor och två dagar!!!

    Han somnar numera utan större problem i spjälsängen,dock måste jag sitta bredvid och försiktigt stryka honom över huvudet innan han somnar helt. Men sen sover han i sängen mellan 19-23 (inatt slog han rekord och sov i den 19-03). Jag är så stolt! Jag trodde aldrig att det här skulle gå men jag gissar att kombinationen av min envishet, den fasta läggningsrutinen (som fortfarande är relativt ny eftersom vi började med den i december) och tidpunkten (tror att jag lyckades pricka in en period mellan två utvecklingsfaser) har gjort det hela möjligt!

    Nu ska vi snart ge oss på nästa nivå: att sova hela natten i spjälsängen. Tyvärr lär det kräva sin kamp också.
    Men man får ta en sak i taget och vara glad åt varje litet framsteg!

    TIll alla er som kämpar med samma sak; det är möjligt!! Men man får bestämma sig för en fight åt gången och inte försöka lösa allt på en gång.

  • Zephir
    Dalva skrev 2011-02-24 18:08:56 följande:
    Puff! Puff! 

    Detta låter exakt som vi har det!! Vår son är 13 mån, blir helt hysterisk om jag lägger honom i spjälsängen, vägrar nattas av pappan och sover mellan oss, men det går ju inte hur länge som helst (han snurrar också runt och har sig).

    Jag vill också lära honom i spjälsängen att sova utan gråt. Har försökt att lägga honom i sin säng medan jag sitter bredvid, men han är helt förtvivlad och gråter. Har uthärdat 30 min varje kväll och då har han somnat, men det känns fel att göra så och efter en veckas tid har det inte blivit bättre, dvs. han är fortfarande lika förtvivlad varje gång och somnar av ren utmattning.

    Inte mycket hjälp för dig, TS, men förhoppningsvis kanske någon annan kan ge råd!
    Hur lägger ni lillen i dagsläget? Somnar han av vaggning? Jag klarar inte heller av att låta en skrikande bebis ligga och jag tror inte heller att det är särskilt effektfullt (och om det fungerar; till vilket pris?).
    Jag valde att börja med att vagga honom tills han sov ordentligt (första kvällen) och sen lägga ner honom i sängen. När han klarade av att sova i spjälsängen i åtminstone tre timmar i sträck efter att ha vaggas till sömns började jag lägga ner honom i sängen fast han inte sov djupt och klappade honom över huvudet. I början grät han eller började klättra och då tog jag upp honom direkt och började om, men efter några dagar släppte det faktiskt och igårkväll var lite smått historisk eftersom jag la ner honom efter bara några minuters vaggning, fortfarande halvvaken, han la sig till rätta, spottade ut nappen (!!) och sen räckte det med att jag lät min hand vila mot hans bakhuvud i några minuter (max 5). Sen smög jag ut medan han fortfarande hade ögonen lite smått öppna och sen sov han mellan 19-03 i egen säng!!!
    Och då är detta ungen som skrek hysteriskt så fort han märkte att jag var PÅ VÄG att lägga ner honom i sängen!

    Så det finns hopp! Men man får va riktigt envis, bestämma sig för ett tillvägagångssätt och hålla sig till det och man får vara beredd på att ägna flera timmar varje kväll åt läggningen i åtminstone 1 vecka.
  • Zephir
    Zeran skrev 2011-02-24 21:08:55 följande:
    Puffar!
    Har också en son som vi samsover med, visserligen är han bara 7 mån och ligger stilla på nätterna, men jag vill ju gärna ha över honom till egen säng så småningom

    Han blir också superledsen när jag lägger honom i spjälsängen, fast jag sitter bredvid o vaggar (vyssan lull) o smeker honom på pannan. Nån enstaka gång har han kunnat somna i sin egen säng på natten, det är likadant på dagtid då vill han heller inte sova där...
    Har provat att bädda U, värma med vetekudde och som sagt vagga. Går heller inte att söva i famnen o sen lägga ner för då vaknar han.
    Så jag har heller inga råd TS men är gärna med o puffar för lite råd om hur man går till väga för att få dem att sova i egen säng utan gråt!
    Hur somnar han nu? Tänk på att din lilla är på väg in i en massiv utvecklingsfas, vi tyckte nog att 8 månadersfasen var den allra värsta perioden, så kanske ska ni lägga ner sådana försök tillsvidare? Men däremot kan ni ju börja införa läggningsrutiner som passar bra att använda sedan när ni ska försöka få honom att sova i egen säng,dvs rutiner som inte utförs i föräldrasängen (vi har följande rutin: lugnare lek, långt bad med en miljon badankor & bubblor, avtorkning och insmörjning med lite fotmassage, pyjamas och sen ut i köket för att göra välling som sedan fås i famnen).
  • Zephir
    Zeran skrev 2011-02-26 14:59:41 följande:
    Hej hej
    ja jo vi försöker för tillfället inte alls med spjälsängen... Hoppas att han så småningom blir redo att sova själv, vilket han inte är nu.
    Han somnar i vår säng när jag ammar honom, sen brukar jag kunna tassa ut o sätta mig framför tv:n en stund. Ibland har det gått att vagga honom  till sömns men han vaknar alltid när jag lägger ner honom så än så länge fortsätter jag att amma honom till sömns, däremot går det att smeka honom på ryggen eller ligga o hålla om honom så somnar han om på natten när han vaknar, händer även att han själv känner efter med handen att jag är där o sen somnar om själv. Så det är ett stort framsteg känner jag Skrattande förr var jag tvungen att ge honom bröstet varje gång han skulle somna om......

    Känns skönt att läsa att det finns hopp om att få de små att sova i egen säng, trots att de tidigare inte gått. Glad för er skull!
    själva avvaktar vi som sagt men inte fel att samla på sig lite info om hur andra har gjort.
    Så hade vi det i flera månader innan jag provade att lägga i spjälsängen, innan dess kunde han bara sova i famnen ( nu när jag tänker tillbaka minns jag att jag satt flera timmar varje kväll med en bebis sovandes i min famn ända upp till han var runt 6 månader, det är ju rätt sjukt egentligen). Man får ta ett steg i taget helt enkelt. Det låter ju som att ni har det någorlunda bra än så länge eftersom er lilla inte bökar så mycket på natten och har lätt att somna om. Och dessutom får du några timmar utan bebis varje kväll, och får man det så orkar man mycket mer.

    Ett tips är att redan nu börja planera och fokusera på framtiden och vad du vill ska hända då (för mig är det att han ska sova en hel natt i sin egen säng), enda sedan jag började göra det tror jag att jag omedvetet har förberett lillen på att sova i egen säng. I mitten av november bestämde jag mig för att nu är det slut på de oregelbundna läggningarna, de ständiga uppvaken och att jag skulle användas som huvudkudde. Och det var då nån gång som jag och min sambo satte oss ner och tog fram en läggningsrutin, det tog två veckor och sen satt läggningsrutinen som ett smäck och sonen blev trött vid samma tid varje kväll och somnade runt 19 varje kväll. Därefter började jag fokusera på att sluta amma och det tog drygt en månad (utan att neka tutten och utan gråt) och sen slutade sonen själv att amma och började dricka välling. Ungefär samtidigt började vi vänja sonen vid att sova själv på kvällarna och det tog drygt tre veckor och sen kunde han sova själv i vår säng i 3-4 timmar i sträck.  Och sen började vi med nästa mål: att han skulle börja varje natt i spjälsängen (det var absolut svårast, därav min desperata trådstart, det kändes verkligen som en omöjlighet).

    Nu har jag börjat lite smått med nästa mål: att han ska sova hela natten i sin egen säng. Därefter kommer att han ska sova en hel natt utan uppvak. Men det får ta den tid det tar.

    Men inget av detta hade hänt om jag inte hade fokuserat på vad jag ville uppnå och hur jag ville uppnå det (utan gråt och tvång och när min son kändes redo). Men det är det absolut bästa tips jag kan ge!

    Men det går att lösa! MIn son har varit helt omöjlig när det gäller sin sömn; de första månaderna sov han enbart i bärsjal/bärsele eller i min famn efter amning,han kunde aldrig sova själv. Han har inte kunnat sova själv förrän han var typ 6 månader och han har alltid totalvägrat spjälsängen. Han kunde skrika så mycket att han inte fick luft och kräktes, bara av att man la ner honom i spjälsängen, det enda som dög var vår säng och jag skulle ligga bredvid med en tutte redo. Han var helt omöjlig. Och nu sover han själv flera timmar varje kväll. Det känns helt otroligt!!!
  • Zephir
    Dalva skrev 2011-02-28 12:28:07 följande:
    Zephir: Grattis till framgångarna med nattningen! Vår son har somnat i sängen, bredvid mig. Då går det på några få minuter, helt problemfritt. Men om jag försöker lyfta över honom i spjälsängen vaknar han direkt. Därför har han sovit mellan oss om nätterna. Det blir dock lite trångt för vår tvååring kommer också in om nätterna och vi väntar vårt tredje barn i augusti så vi måste få ordning på sovrutinerna.

    Det var otroligt jobbigt att få vårt äldsta barn att sova, men sedan när hon blev större var det som om hon var mer mogen för att sova i egen säng. Sonen, som är ett år, sover alltid middag i barnvagnen ute på balkongen (i ca 2-3 timmar) och då somnar han på ett ögonblick så det är just nattningen i spjälsängen som är svårt. Jag vill inte att han ska somna själv till varje pris utan det får ske med någon "mjuk metod". Ska pröva ert sätt. Nu har han varit sjuk i några dagar och då har faktiskt pappan kunna natta - sensation! Han har somnat i sin fars famn och inte vaknat när han har lagts över i sin säng. Så nu tänkte vi att det får bli min man som tar över, kanske går det bättre. Vi ska testa. Fast min man vill hellre köra lite tuffare stil, men jag får övertala honom att vi ska testa er metod där man tar upp så fort barnet är ledset.

    Hur går det för er med mammigheten? Accepterar han att pappan lägger?

    En annan sak som jag kan tillägga är att jag, under en kort tid, lyckades natta min son i spjälsängen när han var omkring 10 mån. Sen blev han förkyld och vi föll tillbaka i gamla rutiner. När han var ännu mindre var det också mycket lättare att lägga över honom i spjälsängen så min erfarenhet har varit att det blir svårare och svårare att lägga dem i spjälsängen eftersom de får starkare vilja. Sen, när de är ännu större, kring 1,5-2 år blir det lite lättare igen för att man kan resonera mer och förklara. Det gäller verkligen att pricka in rätt tid. Med nästa barn kommer jag försöka att inte samsova, även om jag i och för sig tror att det är bra för barnet med närhet. Men vi har inte haft vår säng för oss själva sedan snart tre år nu...

    Lycka till med målsättningarna!
    Haha, ja, jag vet inte om jag skulle säga att det är en direkt metod jag har kört, men det känns ju kul att man inspirerar!
    Jag är själv väldigt imponerad av våra framgångar :)

    Mammigheten har avtagit avsevärt sedan han har lärt sig att sova i sin egen säng. Men den finns kvar, särskilt på kvällen, och eftersom jag jobbar på dagarna så känns det rätt naturligt att han är lite extra mammig när jag är i närheten. Därför har vi lagt ner projektet att pappa ska kunna natta. Nu när läggningen bara tar typ en halvtimme så gör det inte så mycket att det är jag som får göra den. När nattningen tog två-tre timmar i sträck så kändes det otroligt orättvist att jag skulle göra den själv!
    Pappa får natta utan problem dagtid (när jag inte är där), men vi har faktiskt inte försökt låta pappa göra kvällsnattningen sen spjälsängen introducerades.

    Det låter som en bra plan att ni redan nu försöker vänja er lilla son vid sängen redan nu, så slipper det bli desperat när nr 3 anländer.

    Jag blev varnad om detta när jag fick barn och blev avrådd att samsova just för att det skulle vara så svårt att få dem att sova i egen säng sen. Men jag tror att den där tidiga samsovningen är så otroligt viktig för anknytningen till barnet, för närheten och tryggheten, så jag ångrar inte en sekund vår samsovning. Vi har nu ett jättetryggt, glatt och harmoniskt litet barn =)

    Lycka till med er spjälsängsträning! Det kommer gå jättebra, lillen behöver bara lite tid på sig att fatta vad det är som gäller, så var bestämd och envis men med massor med kärlek!
  • Zephir
    Framgångssagan har fått sig en törn.

    Igår badade jag sonen i  10 minuter, massage och pyjamas, gick in i sovrummet kl 18:53 och gav välling, vaggade, klappade och la ner i sängen, sonen la sig tillrätta och blev inbäddad. kl 19:10 kom jag ut ur sovrummet, stolt som en tupp och triumferade att läggningen tog bara 17 minuter.

    Sonen sov tryggt och lugnt fram till kl 02, men därefter kom kaoset. Han har hållit oss vakna hela natten med gråt, gny och gnäll. Det enda som fick honom att sluta skrika var att han fick ligga på min mage (!), men så fort han somnade började han gny. Han gnydde i tre timmar (sovandes) och höll oss vakna för att sedan stiga upp kl 6 på morgonen.

    Där fick jag allt för min kaxighet här på FL.
    Men skam den som ger sig! Ikväll är det spjälsängen som gäller igen. Och inatt påbörjar jag processen att få honom att stanna i sin säng hela natten, håll tummarna!!
  • Zephir
    Dalva skrev 2011-03-02 09:27:33 följande:
    Hur har det gått? Hade han kanske en förkylning eller tänder på gång?

    Vår son är fortfarande förkyld och i det tillståndet accepterar han av någon anledning att pappan lägger honom. Han är förmodligen för trött för att protestera för han somnar på 5 min. Först i sin pappas famn, men igår somnade han - hör och häpna - i spjälsängen!!! Min man la bara ner honom på mage och höll handen på hans rygg. Det där skulle aldrig ha funkat om jag hade försökt (för jag har försökt och sonen blir alldeles hysterisk). Ofattbart! Och om han vaknar till lägger pappan honom bara ner på mage igen. På sin höjd gnyr han lite och somnar om. Sen kommer han dock över i vår säng på natten för då är det jag som går upp och jag har inte ens orkat lägga honom på mage utan bara tagit upp honom. Men han sover oroligt och vill ha vatten i nappflaska stup i kvarten, men det känns helt klart som om vi är på rätt väg!
    Zeran skrev 2011-02-28 20:34:11 följande:
    Håller tummarna för att natten blir bra för er, Zephir.
    Här har vi en liten kille med feber så just nu är det bara mammas famn som gäller dag och natt.... Stackaren
    Hoppas att han snart är bättre! Om dagarna vill vår son också vara klistrad vid mig som en liten koalabjörn... Och ja, på natten är han också ett litet plåster när han kommit över i vår säng.
    Hallelujah! Vad kul för er!! klara framsteg ju! Kanske var det just pappa som behövdes för att spjälsängen skulle accepteras? Fortsätt nu att vara envisa och låt inte er säng vara ett alternativ! Iallafall inte på kvällen, sen är det svårare på natten. Vi tar också över sonen vanligtvis i sängen på natten, men när han har somnat i spjälsängen och hamnar i vår säng sen sover han sämre och vill äta konstant. Så det gäller bara att ta tag i det hela och vara lika envis på natten som man är vid läggningen. Men man har ju lite bättre självförtroende gällande det hela nu =)

    Tänderna är på gång här hemma och det innebär 40 gradig feber, frossa och konstant gnäll/gråt, så all form av sömn är som bortblåst. Försökte lägga honom i sin säng igår, men det var helt lönlöst; han bara skrek konstant. Och eftersom han har så hög feber så prioriterar jag hans sömn före alla andras sömn. Men så fort han mår bra igen så åker han bums ner i spjäsängen igen =)
  • Zephir
    Zeran skrev 2011-03-02 15:00:17 följande:
    Här är det äntligen feberfritt, lilleman vilar ute i barnvagnen nu, så skönt att få lite egentid.... Men framförallt att lilleman är bättre Glad 
    Jag fortsätter att tänka o planera och förbereda mig själv o lilleman på att han så småningom ska sova i spjälsängen, men det är ju inte bråttom....

    Zephir; Usch vad jobbigt för er lille, inte nog med att det gör ont när tanden kommer så ska man behöva ha feber också.... Hoppas det snart är över så att ni kan få sova i era egna sängar allihopa Flört

    Liley; Grattis till framstegen, hoppas det fortsätter så även när sonen är av med förkylningen
    Skönt att ni äntligen har fått det feberfritt, det har vi med :) Det är ju så hjärtskärande att se de små feberglansiga ögonen och den matta kroppen. Usch, det var en jobbig sjukdomsperiod vi igenom, hoppas att er inte var lika hemsk!

    Lycka till med förberedandet! Tror nästan att det är viktigast under hela processen, det är nästan som att ungarna känner på sig att det är dags för förändring och förhoppningsvis är det med på det hela sen när man väl sätter igång!
  • Zephir
    ElinCarolinaEriksson skrev 2011-03-02 20:50:47 följande:

    Då hoppar jag på denna tråden om det är okej, vi har nämligen precis också satt som mål att få våran 11 månaders son att sova i sin egen säng hela natten.  Vi kör att han får somna i famnen sen lägger vi honom i sängen och sen får man gå in till honom ibland när han gråter och lägga honom ner och smeka han lite på kinden eller klappa lite på honom. Han vaknar en del på natten men vi är envisa och det är han säng som gäller nu även om man helst bara vill låta han sova hos när han vaknar. Funkar ju inte i längden att ha honom i sängen då ingen sover bra och man måste ju orka jobba/gå i skolan sen,


    Välkommen!!
    låter ju som att ni är på helt rätt väg! Starkt jobbat att ni är envisa med att han ska fortsätta sova i sin egen säng! Det har vi inte lyckats med ännu. Tyvärr, för han sover ju egentligen bättre i sin egen säng. Hur länge har ni låtit honom sova i sin egen säng?
  • Zephir

    En liten uppdatering för er som undrar:

    Sonen har nu varit feberfri i 2 dygn (efter drygt 3,5 dygn av feber, frossa och konstant gnäll) och vi har nu börjat bygga upp det som raserades under feberperioden.
    När han var sjuk la vi ner alla försök att få honom att sova i sin egen säng, han ville ju vara nära och vi ville gärna ha honom nära så att man kunde känna febertopparna. Så han sov i famnen på dagarna och mellan oss på nätterna.
    När han var sjuk passade jag på att planera för ett nytt införande i vår kvällsrutin som jag hoppas kan bidra till bättre nattsömn: en nattlampa. Tidigare har min sänglampa stått på golvet bredvid mitt nattduksbord (spjälsängen står vid fotänden av sängen) och vi har haft den tänd vid läggningen och inte släckt den förrän vi har gått och lagt oss. Jag har länge misstänkt att den har bidragit till att han sover så bra första delen av kvällen men inte resten av natten. Så idag släckte jag min lampa och lät en svag nattlampa (sån man sticker i eluttaget) lysa istället. Sonen var ju allmänt svårnattad eftersom han inte har sovit i sin säng i över fyra dagar men nu sover han sött i sin säng med en nattlampa på.
    Nu borde han ju inte märka när vi går och lägger oss och då kanske han inte störs utan sover vidare hela natten. Håll tummarna!

    Hur går det för er andra som har påbörjat samma projekt?

  • Zephir
    Dalva skrev 2011-03-06 20:53:59 följande:
    Hoppas att det funkar med nattlampan! Det är jobbigt när de blir sjuka och alla ansträngningar tycks varit förgäves, men det är bara att försöka igen. Denna gång när vår son var sjuk gick det konstigt nog bättre.

    Det går framåt flr oss. De sedaste 3-4 nätterna har han sovit i sin egen säng hela natten! Han har vaknat några få gånger och gnytt men då har hans pappa vyssat (utan att ta upp) och ibland gett honom lite vatten. Inatt grät han två gånger av någon anledning, men vi behövde aldrig ta över honom i vår säng utan han kunde tröstas i sin säng av pappa. Det var ett stort genombrott för oss när min man tog över nattningen! Han lägger bara sonen, sitter bredvid och sonen SOMNAR. Skulle aldrig ske om jag var där (för han vet att han kan linda mig runt sitt finger). Ikväll var jag tvungen att gå in i sovrummet och hämta en sak medan min man nattade och då blev det kalabalik. Sonen blev jätteledsen att skrek, men lugnade sig ganska snart när jag hade gått ut. Det verkar som om jag har dåligt inflytande på hans sovrutiner

    Så summa sumarum för oss är: Vi har ändrat våra nattningsrutiner och "bytt barn". Jag nattar dottern och min man nattar sonen (tar ej upp honom, men han gråter oftast heller inte, gnyr bara lite ibland). På natten är det också min man som vyssar och lugnar när han vaknar. Han är ofta törstig så vi har en nappflaska med vatten bredvid sängen.

    Det känns som en dröm! Nu ska vi bara försöka få vår tvååring att också sova hela natten i sin säng i sitt rum och därefter ska vi flytta in lillebror i barnkammaren så att de får dela rum. Det blir nästa projekt för oss. Plus att upprätthålla de här goda rutinerna vi fått med vår son. Sedan får vi också se om jag kan natta utan gråt....

    Fortsätt kämpa på ni andra!
    Åh, vad roligt att höra! Grattis! Vad skönt att det har gått så bra för er och att pappa får natta (och det visade sig vara lösningen!). SKa försöka få sambon att bli lite inspirerad och ta över nattningen här också,  kanske har min son också ändrat inställning

    Här hemma har vi hittat tillbaka igen, det gick väldigt smärtfritt faktiskt, det var bara de första två kvällarna som var lite bökiga, men nu somnar sonen återigen i sin egen säng. Väldigt skönt! Dock har vi ännu inte haft turen att han har sovit hela natten i sin egen säng, han vaknar fortfarande runt 1 på natten och vill ha välling. Eftersom han varit sjuk och knappt åt under sjukdomsdagarna så får han välling även på natten. Men han sover 19-01, vaknar, får välling, somnar om direkt och sover 1:15-06:15 så jag klagar faktiskt inte.

    Vi ska försöka hitta tillbaka till våra gamla vanliga dagsrutiner igen innan vi ger oss på projektet att han ska sova hela natten i sin egen säng.
    Hur ser era dagar ut? har ni fasta rutiner? Vem är hemma med sonen på dagarna?

    Skönt med framgångssagor!!
  • Zephir
    Dalva skrev 2011-03-07 11:43:32 följande:
    Tja... högmod går visst före fall I natt grät han så till slut orkade min man inte gå upp och trösta mer utan la över honom i vår säng. Där grät han inte men sov väldigt oroligt, vaknade var 10:e min och satte sig upp eller skulle använda mitt ansikte som sin kudde eller ville ha vatten. Efter två timmars sömnlöshet väckte jag min man och sa att jag bara inte orkar mer (jag är sjuk med feber) så då tog han honom och la över i spjälsängen. Han grät då och då, men lät sig tröstas och efter kanske en kvart sov han och då sov han lugnt ända till kl. 6 på morgonen då han brukar vakna. Tror faktiskt att han sover bättre i spjälsängen, men just nu är jag sjuk och hostar så att jag väcker honom så det kanske är dags att flytta in honom i storasysters rum nu...

    Skönt att det redan går bättre för er igen! Det gäller att inte ge upp, men samtidigt inte stressa på.

    Våra dagar följer ganska fasta rutiner. Jag är mammaledig. Sonen äter inget på natten. Jag ammade honom tills han var 12 mån, men slutade nattamma vid 10 mån. Våra dagar ser ut ungefär så här: Vi går upp vid 6-6.30 och äter frukost hela familjen. Vid kl. 9 lämnar jag vår tvååriga dotter på dagis. Sedan är jag och sonen oftast hemma och leker lite eller så går jag iväg och träffar någon kompis och då hänger han så klart med. Vid kl 10 får han mellis, sedan sover han oftast mellan 10.30-13.30, men det varierar lite. Han somnar i princip alltid i vagnen ute på balkongen och sover superbra där. När han vaknar får han lunch och sedan hämtar vi storasyster på dagis kl. 15. Sedan är vi kanske ute en lite stund och ofta får de lite mellis när vi kommer hem. Vid kl. 18 äter hela familjen middag och vid 19 somnar sonen och vid 19.30-20 lägger vi storasyster. Men så här strukturerade var vi inte alls när vi bara hade ett barn! Vi har blivit det sedan vår äldsta började på dagis. Det har också varit mycket bättre rutiner sedan vi fick vårt andra barn och han är också mycket lugnare (men jag tror att han har ärvt sin fars lättsamma, muntra temperament, medan dottern är mer bestämd och rastlös som jag). Med dottern var det jättejättejobbigt med nattningen. Det är först nu som det går lite lättare. Men vårt liv var lite mer ostrukturerat när hon var bebis. Vi bodde utomlands osv. Nu har vi stabiliserat oss.
    Haha, ja så är det nog för här sover sonen dåligt i omgångar. Två bra nätter följs av en dålig natt (läs:katastrofal natt) som i sin tur följs av en gnällig dag.
    Tror dock, precis som du skriver, att en någorlunda strukturerad vardag underlättar. Jag har märkt att sonen vill gå upp runt 6-6:30 varje morgon, oavsett hur natten har varit. Jag har också märkt att han sover som allra bäst när han äter ordentligt vid fasta tidpunkter. Men det där är ju lättare sagt än gjort, särskilt om man inte är en rutinmänniska själv!

    Kanske kan du sova på soffan nu när du är sjuk? Om du har feber borde din sömn prioriteras och du blir ju snabbare frisk ifall du får sova ut, iallafall en natt (man har ju ett galet litet sömnbehov som förälder, haha). Så kan pappa och bebis sova tillsammans.
    Ja, känner igen det där med rastlös och envis, har en till hemma med samma humör. Charmig  men otroligt envis.

    Kämpa vidare! Även om det i nuläget känns lite motigt så tror jag verkligen att det går att lära dem att sova hela natten i  sin egen säng utan en massa metoder (som man kanske själv har svårt att tro på).
  • Zephir
    ElinCarolinaEriksson skrev 2011-03-07 22:42:16 följande:
    Vi har precis börjat så går väl sådära med det, han vaknar några ggr och ganska länge, så han vaknar trött och är väldigt gnällig på dagarna så ska försöka få han att somna tidigare. Inget kul att ha en gnällig bebis som det är svårt att få i mat :(

    Våra tider försvann väldigt mycket när han är så gnällig och man helt enkelt försökt mata han med jämna mellanrum men han vägrar och äter så lite på morgonen.  försöker då att mata honom efter en timme eller så igen då, han är lite liten så blir orolig när han inte äter så bra :(

    Hoppas inte era barn är lika envisa som min son.

    Zephir- bra att han bara vaknar en gång på natten nu iallafall, ett steg i rätt riktning :)
    nä, dålig aptit och taskig sömn är den sämsta tänkbara kombination. Jag lider med er!  Men håll ut! nån gång måste det ju vända!

    ja, ett uppvak per natt är helt ok, det kan man leva med en lång tid. Tyvärr är inte min son så regelbunden med sömnen ännu och vissa nätter blir det bara ett uppvak medan andra nätter består av uppvak varannan timme.
    Men jag börjar misstänka att det inte riktigt är struktur på hans vardag och att hans kära far låter honom sova alldeles för länge på dagarna. Ska försöka luska lite till, vill ju inte heller lägga mig i för mycket, då verkar det som att jag inte litar på honom.
  • Zephir
    Det var ett tag sedan sist, hur går det för er??

    Vi fortsätter att kämpa vidare med att få sonen att sova hela natten i sin egen säng. Det visade sig vara mycket svårare än att få honom att acceptera sängen hela natten än bara i början.

    Trots kortare förkylningsperioder och en natt hos sin mormor går det relativt lätt att få honom att sova första sovpasset på 3-4 timmar i sin egen säng, men sen vaknar han runt 22-23 och vill ha välling och efter det är det av nån konstig anledning omöjligt att få honom att sova igen i spjälsängen.

    Men vi fortsätter sakta men säkert!
  • Zephir
    Hej alla i tråden!

    Tiden har gått och det är nu två månader sedan vi började projekt "lära sig sova själv" med vårt troll.
    Under den tiden har vi uthärdat en rejäl förkylning och en omgång av tre-dagarsfeber. Men vi klarade det!

    läggningarna tar numera ca en halvtimme från start till slut (dvs från det att läggningen inleds med bad tills dess att jag går ut ur sovrummet och stänger dörren) och sonen sover någorlunda gott fram tills det är dags för nattvällingen vid midnatt.

    Av ren skär lathet så får han komma över till vår säng efter nattvällingen, men han brukar numera vända sig bort från mig och mot sin pappa (!) när han har druckit upp och han vill inte att man ligger och klappar honom eller kramas. Så hade vi bara ansträngt oss så hade han säkert vant sig vid att sova hela natten i spjälsängen på bara nån vecka.

    Det vi prioriterar nu är att pappa ska kunna lägga. Numera lägger pappa sonen i spjälsängen under vilostunderna dagtid och jag lägger sonen på kvällen. Det funkar ju rätt bra att ha det uppdelat, men det hade varit skönt att kunna hjälpas åt också. På lördag ska jag iväg och dricka vin med en väninna och går hemifrån precis innan läggningsrutinen börjar så det får bli vårt eldprov.

    Daydream: Exakt sådär gjorde (gör ibland) vår son också. Så fort han vaknade ställde han sig upp och började skrika. Tyvärr var det enda som funkade för oss att vara envisa. Vi (jag, sonen accepterade inte läggning av pappan, läs tidigare inlägg) bestämde mig för ett mål som kändes realistiskt (för oss: sova första nattpasset i sin egen säng) och sen var jag envis, bestämd, lugn och målmedveten. Han fick alltid komma upp i famnen när han grät, för jag vill inte att han ska associera sängen med gråt och att känna sig ensam/övergiven, utan med mys och sömn. Det var skitjobbigt, men det blev lättare och lättare och idag har jag rena drömscenariot i jämförelse med hur det var i början. Läs i tråden för konkreta tips. Och kom ihåg: det är inte en omöjlighet, men du måste vara säker på din sak för annars orkar man aldrig!
Svar på tråden Sluta samsova & börja sova i egen säng, 10 månaders bebis, hur?