• UmmAlina

Snabb efterrätt

Jag är i stort behov utav ett snabbt och smidigt recept på en efterrätt.
    Ge mig alla förslag ni har......

• Svar på tråden Snabb efterrätt
  • ssf
    Lindreas skrev 2011-02-11 17:32:22 följande:
    Pannacotta går superfort att göra, men den ska ju stelna ett par timmar sen.
    Nejdå, inte om man köper gelesocker. Supersmidigt, i med grädde, gelesocker och ev smaksättning i en kastrull, rör hela tiden. När det väl kokat upp ska det koka 30 sekunder, rör fortfarande och se till att det inte kokar över. Sen häller man direkt upp i portionsskålar, ställ dem kallt och det är klart på 30 min. Går att ha massa olika smaksättningar på, men oftast kör jag bara vaniljsocker i och serverar hallon till.
  • Lindreas
    ssf skrev 2011-02-11 17:37:01 följande:
    Nejdå, inte om man köper gelesocker. Supersmidigt, i med grädde, gelesocker och ev smaksättning i en kastrull, rör hela tiden. När det väl kokat upp ska det koka 30 sekunder, rör fortfarande och se till att det inte kokar över. Sen häller man direkt upp i portionsskålar, ställ dem kallt och det är klart på 30 min. Går att ha massa olika smaksättningar på, men oftast kör jag bara vaniljsocker i och serverar hallon till.
    Ja, det var det jag menade, men när jag ställer dem i kylen tar det ett par timmar innan den är ätklar! Fast man kanske kan ställa i frysen i stället? För jag använder också gelésocker, supersmidigt!
  • zorfan

Cola Float.
    Lägg i vaniljglass i ett glas. Häll i Coca Cola. Chokladsås på glassen är ett plus.
    Serveras med sked och sugrör i någon rolig färg.
    Löjligt enkelt och löjligt gott.

• LunaLunatic

Vispa ihop chokladpudding från pilver, ställ i kylen
    Koka upp frysta hallon så det blir en sås, sockra lite grann
    Vispa grädde

Lägg upp chokladpudding och grädde i portionsskålar, ha hallonsåsen (kall!) över.

• k girl

Gino, dvs jordgubbar, kiwi och banan som gratineras med riven vit choklad ovanpå.
    En enkel chokladmousse kan man göra genom att värma upp grädde, blanda ner mörk choklad av bra kvalitet och stå kylt över natten - och vispa upp nästa dag.
    Tiramisú görs enkelt med ladyfingers, amaretto (vi brukar ta det som finns tillgängligt hemma, konjak funkar!), kaffe, mascarponeost, socker och ägg.
    Chokladfondanter är en rätt smidig efterrätt att göra. Det enda som är bökigt är att smälta chokladen.

• Spexig

Vaniljkesella som mixas med frysta bär är världens snabbaste glass, äts direkt!

• Nyfiken gul
    denna efterrätt görs medans kaffet puttrar!

skölj och klyfta 3 stora äpplen
    vänd klyftorna i socker och kanel
    stek dom i riktigt smör (obs viktigt att det är riktigt smör! )  i en stekpanna så dom blir lite mjuk
    strö över muscovadosocker och låt det karamelliseras över äpplena
    Strö över lite havregryn, vänd försiktigt om i stekpannan.

serveras direkt ur stekpannan varm tillsammans med vaniljglass/vaniljsås eller vispad grädde

SÅÅÅÅÅ GOOOOOTT!
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Cloudy
    Kladdkaka

Vispa 2 ägg med 2 dl socker vitt och poröst, smält 100 gram saltat smör och häll i, i med 1 dl vetemjöl och 3/4 dl kakao och krama i saften från en halv apelsin och riv i lite av skalet.

175 grader i ugnen under valfri tid, ju kortare tid desto kladdigare.

(Blanda ihop florsocker, kakao och philadelphiaost och smörj ut ett tunnt lager av det på kakan när den kallnat men detta kan uteslutas.)

Serveras med glass eller vispad grädde.
  • Shaun the sheep

Vilken efterätt blev det TS?

Tyvärr såg jag tråden för sent, annars hade jag ett riktigt toppenrecept från Halv åtta hos mig! =)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Nyfiken gul

kan väl hålla tråden levande så kan det kanske inspirera andra

En till enkel och snabb efterrätt:

Mango
    Papaya
    Ananas
    Blodapelsin
    Honungsmelon

(färsk eller konserverad frukt avgör man själv)

skär upp frukterna och lägg i en skål

ringla över lite akaciahonung, strö över lite kokos och riven mörk choklad

njut som det är eller servera med lite vaniljglass

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • anja1661

lägg hallon i botten av ett snyggt glas eller kupa, klicka över kessella vanilj och tillsist grovt smulade digestivekex

mumms!

• UmmAlina

Det fick bli vit chokladmousse som jag toppade med jordgubbar och kiwi som legat i limemarinad.... =)
    Kan verkligen rekommenderas

• Isabellee

Som anja skrev med digestive. Dock brukar vi göra två lager :) Först dige,bär,vaniljkasella och sen en gåbg till. Sen toppar man med lite riven choklad över :)

Svar på tråden Snabb efterrätt