• Anonym (osäker)

Förstörda kläder på dagis, vem betalar?

Jag är ensamstående med två små barn. Har ingen bra ekonomi men är ekonomisk om man säger så. Vill förståss att mina barn ska ha det bästa så långt det går och köper därför riktigt bra vinterkläder åt dem. Tyvärr kostar det lite mer, men barnen håller sig varma och torra, slipper överdragskläder vilket också uppskattats av personalen på deras förskola.

Nu till problemet. Förra veckan hade barnen och personalen frusit i stora iskuber av vatten färgat med karamellfärg i gamla mjölkpaket. Av dessa fick barnen sedan bygga på gården när de lekte ute. De hade tydligen jättekul, och hade byggt igloosar och en borg bla.
    Kul med kreativ personal, absolut, men när barnen hämtades var ytterkläderna helt blå och grönflammiga där de färgade isblocken hade varit mot kläderna, dvs överallt i princip.
    Varenda unge på gården såg ut som små målare med färgfläckar överallt

Jag har tvättat barnens ytterkläder två gånger nu, men fläckarna syns tydligt iallafall. Två overaller från Isbjörn of Sweden á 1800:-, två par ReimaTec-vantar och ett par Vikingstövlar är förstörda.

Vad gör man nu?
    Jag fattar givetvis att man får räkna med att det syns att kläderna används när de är på förskolan, men jag tycker det är skillnad på mat eller färgfläckar på en vanlig tröja eller byxor (som man ju liksom räknar med) än att de leker med färg utomhus nu.

Jag har inte råd att köpa nya vinterkläder åt barnen, och undrar om man kan "kräva" at förskolan ersätter för det? Det är som sagt inte heller bara mina barn, utan flera andra som också har förstörda kläder nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-13 20:07
    Oj, galet många svar har det visst kommit. Jag ska försöka läsa ikapp och skriver mera sen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 09:34
    Åh herregud vilket rabalder det blev i den här tråden

För det första kan jag faktiskt inte förstå att så mycket fokus lagts på just priset jag betalat för våra overaller. Att det har diskuterats hur jag har dålig koll på ekonomin eftersom jag köpt dyra ytterkläder trots att jag inte har superbra ekonomi. Vem här vet hur jag har prioriterat just för att haft råd med de här overallerna?

I vilket fall som helst så han jag inte ens ta upp saken med personalen på förskolan i morse eftersom en annan förälder ringt dit redan i fredags eftermiddag och berättat vad som hänt.
    Föreståndaren hade tagit upp det med någon ansvarig och det var tydligen SJÄLVKLART att alla (totalt 13 barn) som fått ytterkläder förstörda skulle få FULL ersättning för de plagg som blivit färgade.
    Enligt föreståndaren skulle man inte alls räkna med att såna här saker händer, eftersom det inte är "vanligt slitage".

Så, alltså var jag inte helt fel ute i min undran iallafall då.

Tack till alla som har kommit med åsikter, vare sig jag delar dem eller inte

• Svar på tråden Förstörda kläder på dagis, vem betalar?
  • Anonym (s)

Jag vet inte hur det blir med ersättning, men ett hett tips är att köpa Galltvål! Tar bort alla fläckar! Jag tog bort gamla oljefläckar med den! Finns att köpa i störremataffärer bland tvättmedel och sånt! Värt att testa i alla fall!

• nr 1

Just det, rejäla, varma, vind o vattentäta yttrekläder är ngt av det viktigaste ett barn behöver på fsk, vi är ute mycket och en personal har svårt att gå in med ett barn för att dom fryser i dåliga kläder som har sparats in på. Lite krasst är det ju så att riktigt bra kläder oftast är lite dyrare men det är värt varenda krona om man vet att sitt barn är varm o torr på dagarna.

• Mad as snow

Men herregud. Jag vet inte ens vad jag ska skriva längre. Vilken moron som helst använder vattenlöslig färg när man ger ungar fri tillgång att leka med sådant. Karamellfärg? Nej?! Lika lite som man låter barnen måla fritt med bläck eller olja. Att som förälder vara medveten om smuts och normalt slitage är inte samma sak som att rycka på axlarna och "färga om" en overall som är fullständigt nedfläckad med KARAMELLFÄRG bara för att dagisfröknarna har fått hjärnsläpp. Skit i om overallen är dyr eller billig, det är inte en fråga om märkeshysteri - utan om vanligt jävla folkvett. Släpper man ut ett gäng ungar att leka fritt med karamellfärg så kommer de att täckas från topp till tå av denna färg och deras föräldrar kommer förmodligen inte bli glada. Vissa av barnen kommer heller inte att vara glada, för tro det eller ej - det existerar barn på denna jord som inte skiter fullständigt i om den nya overallen är helt flammig av karamellfärg eller ej. Jesus!

• Ilon
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-12 21:59:36 följande:
    Fel. Ex en ny Reima-overall är inte lika bra som en begagnad Reima-overall. Ex tätheten (för att stå emot väta) blir sämre efter bara några tvättar - läs på om overaller och vattenpelare.
    mmm...du råkade kasta om texten?

Begagnad är ju Ditt barns overall också efter några tvättar - eller kastar alla  barnens nya overaller efter tvätt???

Jag tror vi skämtar.

Men åter till TS: det ÄR dyrt att handla barnkläder.
  • HEARM

förskolan borde stå för kosnaden för alla barns overaller. tex man får tillbaka det man betalade för overallen. men det gäller ju o vara ärlig. sen får man väl leta efter en liknade på tradera elelr blocket om man inte vill köpa en ny. det är skillnad på smuts o smuts och overaller tvättar man ju helst inte i onödan. karamellfärg är verkligen inte nått man vill ha på en overall eller förväntar sig att få på en overall heller. Prata ihop dig med alla andra föräldrar o gå o hop o be om pengar till nya overaller. några kanske har flera barn o tänkt att småsyskonet skule ärva elelr så.

• Abby76

Jag blir faktiskt förvånad över att så många tycker att det är okej att förskolepersonalen har så nonchalant inställning till barnens kläder. Jag tror att vinterkläder kan anses vara en stor/dyr utgift för de flesta barnfamiljer, oavsett om man köper allt nytt eller inte. I TS fall handlade det om jag förstod det rätt om overall, stövlar och vantar till två barn. Jag skulle vara jättebesviken om det hänt på min dotters förskola. Vi har råd att köpa nya vinterkläder och jag vet att saker kan gå söner. Men det är ändå skillnad för mig på om något går sönder på grund av normal lek jämfört med att personalen tycker att hej och hoj nu ska vi leka med karamellfärg. Varför inte bara ha isen ofärgad och kladda med färg inomhus?

Jag skulle inte vilja ha ytterkläder till mina barn som var helt nerfläckade med färg. Visst barnen kanske inte skulle bry sig, men jag skulle göra det.

• Mad as snow
    Abby76 skrev 2011-02-12 22:07:55 följande:
    Jag blir faktiskt förvånad över att så många tycker att det är okej att förskolepersonalen har så nonchalant inställning till barnens kläder. Jag tror att vinterkläder kan anses vara en stor/dyr utgift för de flesta barnfamiljer, oavsett om man köper allt nytt eller inte. I TS fall handlade det om jag förstod det rätt om overall, stövlar och vantar till två barn. Jag skulle vara jättebesviken om det hänt på min dotters förskola. Vi har råd att köpa nya vinterkläder och jag vet att saker kan gå söner. Men det är ändå skillnad för mig på om något går sönder på grund av normal lek jämfört med att personalen tycker att hej och hoj nu ska vi leka med karamellfärg. Varför inte bara ha isen ofärgad och kladda med färg inomhus?

Jag skulle inte vilja ha ytterkläder till mina barn som var helt nerfläckade med färg. Visst barnen kanske inte skulle bry sig, men jag skulle göra det.
    Vad det verkar handla om är att så länge plagget fortfarande är "funktionsdugligt" så har du som förälder ett "i-landsproblem" om du opponerar dig mot att kläderna är förstörda. Eftersom de omöjligt kan anses förstörda - eftersom de ju är funktionsdugliga - och om du ändå anser det är du helt märkeshysterisk och skulle behöva köpa en overall för 300 spänn som du kan färga om nästa gång fröknarna får hjärnsläpp. 

Nej, jag skulle inte heller vilja ha ytterkläder till mina barn (dyra eller billiga) som är helt nedfläckade med färg.  
  • Eisa

Jag fattar inte, på vilket sätt är kläderna förstörda? De värmer väl fortfarande

• Cynric

Jag hade inte krävt ersättning men bett att nästa gång de ska göra nått liknande att ta på galonbyxorna utanpå eller ex sopsäck.

Svar på tråden Förstörda kläder på dagis, vem betalar?