• Anonym (osäker)

Förstörda kläder på dagis, vem betalar?

Jag är ensamstående med två små barn. Har ingen bra ekonomi men är ekonomisk om man säger så. Vill förståss att mina barn ska ha det bästa så långt det går och köper därför riktigt bra vinterkläder åt dem. Tyvärr kostar det lite mer, men barnen håller sig varma och torra, slipper överdragskläder vilket också uppskattats av personalen på deras förskola.

Nu till problemet. Förra veckan hade barnen och personalen frusit i stora iskuber av vatten färgat med karamellfärg i gamla mjölkpaket. Av dessa fick barnen sedan bygga på gården när de lekte ute. De hade tydligen jättekul, och hade byggt igloosar och en borg bla.
    Kul med kreativ personal, absolut, men när barnen hämtades var ytterkläderna helt blå och grönflammiga där de färgade isblocken hade varit mot kläderna, dvs överallt i princip.
    Varenda unge på gården såg ut som små målare med färgfläckar överallt

Jag har tvättat barnens ytterkläder två gånger nu, men fläckarna syns tydligt iallafall. Två overaller från Isbjörn of Sweden á 1800:-, två par ReimaTec-vantar och ett par Vikingstövlar är förstörda.

Vad gör man nu?
    Jag fattar givetvis att man får räkna med att det syns att kläderna används när de är på förskolan, men jag tycker det är skillnad på mat eller färgfläckar på en vanlig tröja eller byxor (som man ju liksom räknar med) än att de leker med färg utomhus nu.

Jag har inte råd att köpa nya vinterkläder åt barnen, och undrar om man kan "kräva" at förskolan ersätter för det? Det är som sagt inte heller bara mina barn, utan flera andra som också har förstörda kläder nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-13 20:07
    Oj, galet många svar har det visst kommit. Jag ska försöka läsa ikapp och skriver mera sen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 09:34
    Åh herregud vilket rabalder det blev i den här tråden

För det första kan jag faktiskt inte förstå att så mycket fokus lagts på just priset jag betalat för våra overaller. Att det har diskuterats hur jag har dålig koll på ekonomin eftersom jag köpt dyra ytterkläder trots att jag inte har superbra ekonomi. Vem här vet hur jag har prioriterat just för att haft råd med de här overallerna?

I vilket fall som helst så han jag inte ens ta upp saken med personalen på förskolan i morse eftersom en annan förälder ringt dit redan i fredags eftermiddag och berättat vad som hänt.
    Föreståndaren hade tagit upp det med någon ansvarig och det var tydligen SJÄLVKLART att alla (totalt 13 barn) som fått ytterkläder förstörda skulle få FULL ersättning för de plagg som blivit färgade.
    Enligt föreståndaren skulle man inte alls räkna med att såna här saker händer, eftersom det inte är "vanligt slitage".

Så, alltså var jag inte helt fel ute i min undran iallafall då.

Tack till alla som har kommit med åsikter, vare sig jag delar dem eller inte

• Svar på tråden Förstörda kläder på dagis, vem betalar?
  • sommarbarnen

Självklart får dagis betala!! Om dom håller på med färger ska kläderna skyddas. Annat vore om dom går hål på o så när barnet leker.

• Abby76
    Eisa skrev 2011-02-12 22:15:11 följande:
    Jag fattar inte, på vilket sätt är kläderna förstörda? De värmer väl fortfarande
    Jag tror att det är rätt vanligt att man anser kläder med fläclar som inte går bort som förstörda. Speciellt om det är fläckar som täcker större delen av kläderna.
  • sommarbarnen
    Astarte skrev 2011-02-12 13:04:02 följande:
    Shit! Karamellfärg av allt! Det går ju bara inte att få bort. Jag hade blivit bra arg och krävt ersättning. Det får vara någon måtta på kreativiteten.
    Precis.
  • Ilon
    Mad as snow skrev 2011-02-12 22:12:39 följande:
    Vad det verkar handla om är att så länge plagget fortfarande är "funktionsdugligt" så har du som förälder ett "i-landsproblem" om du opponerar dig mot att kläderna är förstörda. Eftersom de omöjligt kan anses förstörda - eftersom de ju är funktionsdugliga - och om du ändå anser det är du helt märkeshysterisk och skulle behöva köpa en overall för 300 spänn som du kan färga om nästa gång fröknarna får hjärnsläpp. 

Nej, jag skulle inte heller vilja ha ytterkläder till mina barn (dyra eller billiga) som är helt nedfläckade med färg.  
    Jag argumenterar om kläder för dagisbruk.
    Något konstigt är det i den här diskussionen.

Men vad?

Sedan har TS fått en hel del tips: galltvål, söka ersättning ur hemförsäkringen, färga om, stå ut.

Om jag får mina kläder förstörda på min arbetsplats, gäller samma regler som för barnens kläder. Jag tycker inte de skall ersättas, om inte hemförsäkringen täcker skadan. Ibland gör den ju det.

Det är jag som argumenterar för dubbeloverallen/dubletten för dagisbruk. För 300 kr. Den behöver inte färgas om. På dagisgården fyller den sin funktion. Även med färgfläckar. Jag skulle finna det i sin ordning.

TS är inte själv aktiv i sin tråd. Synd. För hennes fråga är fortfarande: kan jag få pengar för det här?
    Svar: ja, om du driver det hårt.  Följdfrågan är: är det värt det?
  • Eisa
    Abby76 skrev 2011-02-12 22:20:41 följande:
    Jag tror att det är rätt vanligt att man anser kläder med fläclar som inte går bort som förstörda. Speciellt om det är fläckar som täcker större delen av kläderna.
    mysko
  • bonnieloveskim

Jag hade köpt en ny tröja till min dotter en gång..
    den ahde hon p åsig och 2a gången så var den helt nedkladdad med färg.. jag klagade och de sa bara tt de borde gå bort i tvätten

tråkigt liksom

andra tjöjan de förstörde då blev jag sur.. då kollade de färgen.. ojdå den är visst inte vattenlöslig...
    den ska vi byta ut..

ny tröja nä

• enlitenbitkaka
    Ilon skrev 2011-02-12 22:07:10 följande:
    mmm...du råkade kasta om texten?

Begagnad är ju Ditt barns overall också efter några tvättar - eller kastar alla  barnens nya overaller efter tvätt???

Jag tror vi skämtar.

Men åter till TS: det ÄR dyrt att handla barnkläder.
    Ja jag skrev fel...gravidhjärnan. Men jag tror nog du förstod vad jag menade. Om overallen är köpt i andrahand eller om den finns i familjen spelar ju ingen roll - den förlorar kvalitet vid varje tvätt. Och om du då köper en H&M overall så kan du bara tänka dig hur kvaliteten på den är efter några tvättar.

Om du nu jobbat inom förskolan i 40 år som du påstår - hur kan du ha missat att kvalitet gör skillnad vad gäller ytterkläder? Man behöver inte köpa det absolut dyraste men en overall från H&M är och förblir skit när det kommer till kvalitet.
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Astarte
    Eisa skrev 2011-02-12 22:25:11 följande:
    mysko
    Tycker du? Fast det tycker nog jag är ganska givet. Om något plagg får en massa fläckar som inte går bort brukar jag sluta använda det och betrakta det som förstört.

Bara som en extragrej råkar jag veta att karamellfärg inte bara är svårt att få bort, det är svårt att få det att sluta färga också. Lägger man något som är färgar med karamellfärg ihop med annat så kletar färgen av sig på det andra också. Astrist!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-12 13:19:26 följande:
    Får jag fråga alla er här ute som inte kan tänkas låta barnen skita ner sig på dagis

Varför??

Köp begagnat eller billigare ullaredskläder och låt barnen o personalen slippa oron med fläckar på kläderna.

Herregud vad chockad jag blev när personalen kom o bad om ursäkt för en liten bläckfläck dottern själv orsakat på sina byxor på dagis. Personalen var helt förstörd för denna fläck-ursäktade sig o ojade sig jättemycket.

Barnen måste få lov att gegga o leka...man kan ha de finare kläderna hemma när man skall iväg o handla o så bara. Men låt barnen leka fritt på dagis o ute när de ska leka.

Jag köpte en "slarv/dagis" overall på tradera för 5 kr sen frakt på det 38 kr- Alltså dryga 50 kr för en fräsch overall som hon får göra vad tusan hon vill i. Personalen behöver inte oroa sig....

Så hur tänker ni petiga föräldrar egentligen??
    Får inte barnen ha kul o kladda??
    Men detta handlar inte om fina kläder, att barnen ska se bra ut, det handlar om varma, täta vinterkläder! Ingen har väl användning för en Reima eller PoP eller Isbjörn när man är på Maxi och handlar??
    Bra vinterkläder kostar!
  • Prinsessan Leia

nu har jag bara läst TS
    men på vårat dagis så har fröknarna sagt till att barnen ska ha oömma kläder if de får färg på dem, både ute och inne. De ska va värmande givetvis men man kanske inte behöver ta snyggkläderna...
    gör man det så får man själv stå för nya kläder

Svar på tråden Förstörda kläder på dagis, vem betalar?