• Anonym (osäker)

Förstörda kläder på dagis, vem betalar?

Jag är ensamstående med två små barn. Har ingen bra ekonomi men är ekonomisk om man säger så. Vill förståss att mina barn ska ha det bästa så långt det går och köper därför riktigt bra vinterkläder åt dem. Tyvärr kostar det lite mer, men barnen håller sig varma och torra, slipper överdragskläder vilket också uppskattats av personalen på deras förskola.

Nu till problemet. Förra veckan hade barnen och personalen frusit i stora iskuber av vatten färgat med karamellfärg i gamla mjölkpaket. Av dessa fick barnen sedan bygga på gården när de lekte ute. De hade tydligen jättekul, och hade byggt igloosar och en borg bla.
    Kul med kreativ personal, absolut, men när barnen hämtades var ytterkläderna helt blå och grönflammiga där de färgade isblocken hade varit mot kläderna, dvs överallt i princip.
    Varenda unge på gården såg ut som små målare med färgfläckar överallt

Jag har tvättat barnens ytterkläder två gånger nu, men fläckarna syns tydligt iallafall. Två overaller från Isbjörn of Sweden á 1800:-, två par ReimaTec-vantar och ett par Vikingstövlar är förstörda.

Vad gör man nu?
    Jag fattar givetvis att man får räkna med att det syns att kläderna används när de är på förskolan, men jag tycker det är skillnad på mat eller färgfläckar på en vanlig tröja eller byxor (som man ju liksom räknar med) än att de leker med färg utomhus nu.

Jag har inte råd att köpa nya vinterkläder åt barnen, och undrar om man kan "kräva" at förskolan ersätter för det? Det är som sagt inte heller bara mina barn, utan flera andra som också har förstörda kläder nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-13 20:07
    Oj, galet många svar har det visst kommit. Jag ska försöka läsa ikapp och skriver mera sen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 09:34
    Åh herregud vilket rabalder det blev i den här tråden

För det första kan jag faktiskt inte förstå att så mycket fokus lagts på just priset jag betalat för våra overaller. Att det har diskuterats hur jag har dålig koll på ekonomin eftersom jag köpt dyra ytterkläder trots att jag inte har superbra ekonomi. Vem här vet hur jag har prioriterat just för att haft råd med de här overallerna?

I vilket fall som helst så han jag inte ens ta upp saken med personalen på förskolan i morse eftersom en annan förälder ringt dit redan i fredags eftermiddag och berättat vad som hänt.
    Föreståndaren hade tagit upp det med någon ansvarig och det var tydligen SJÄLVKLART att alla (totalt 13 barn) som fått ytterkläder förstörda skulle få FULL ersättning för de plagg som blivit färgade.
    Enligt föreståndaren skulle man inte alls räkna med att såna här saker händer, eftersom det inte är "vanligt slitage".

Så, alltså var jag inte helt fel ute i min undran iallafall då.

Tack till alla som har kommit med åsikter, vare sig jag delar dem eller inte

• Svar på tråden Förstörda kläder på dagis, vem betalar?
  • linas fina
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-12 23:11:10 följande:
    Vad härligt att höra någon resonera så Jag skulle ju bli ärligt förvånad om jag fick hem en overall efter en säson UTAN fläckar och diverse skönhetsfläckar.
    Ja med tiden har jag insett att det är slöseri med energi. Blir det en fläck så blir det. Barns kläder är ju med i mycket lek, lite skillnad mot ens egna kanske.
    Men visst en dyr overall är väl sådär kul. Men man kanske kan ha en sån på dagis? En som är bra men som det är okej att den blir lite fläckig. Inga andra än de på dagis ser ju det. Så kan man ha någon annan hemma. Som man kanske köpt begagnat.
  • HonSomVet
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-12 23:07:01 följande:
    Det är min erfarenhet, att H&M inte gör kvalitetskläder när det kommer till den typen av plagg. Att en overall står emot regn bara förutsätter jag. Men när barnen på förskolan sitter ner på den våta marken, går runt på knä, åker kana - ja då håller den inte måttet helt enkelt. Och som jag skrev innan, man behöver inte köpa en Isbjörn för 1800:-...ex Fix håller hyffsad kvalitet, likaså Didrikson.
    Neh men min dotter är 2 1/2 och har haft båda overallerna på dagis och hittills har hon inte varit blöt. Om hon nu inte hoppat i en vattenpöl dvs. Men självklart är förmodligen reiman mer motståndskraftig, eller ska vara än H&Ms overall. Men det som min dotter utsatt dem för har de båda dock klarat hittills.
  • Astarte
    linas fina skrev 2011-02-12 23:09:31 följande:
    Nej visst, självklart kan personalen tänka på sånt. 
    Min dotter  har faktiskt aldrig fått bestående fläckar från sitt dagis trots att det är något jag har räknat med. Jag försöker helt enkelt inte fokusera så mycket på det. Brukar försöka hålla mig från att säga-Akta kläderna och sånt. Det är faktiskt inte det viktigaste. Inte för barnen och inte för mig heller. 
    Nej, visst. När det gäller de vanliga innekläderna bryr jag mig inte. Jag blev nästan lite rörd i veckan när han fått tusch på en tröja och personalen hade stått och skubbat den! De såg att de var en ny PoP, men visste ju inte att jag fyndat den begagnad för en Selma! Ytterkläderna är jag mer kinkig med. Vi är ute mycket och jag vill att han ska ha bra kläder. Bra kläder betyder inte flashiga märken, utan kvalitet som Fjällräven, Helly Hansen och Graninge. Dem är jag mer rädd om.
  • linas fina
    Astarte skrev 2011-02-12 23:17:38 följande:
    Nej, visst. När det gäller de vanliga innekläderna bryr jag mig inte. Jag blev nästan lite rörd i veckan när han fått tusch på en tröja och personalen hade stått och skubbat den! De såg att de var en ny PoP, men visste ju inte att jag fyndat den begagnad för en Selma! Ytterkläderna är jag mer kinkig med. Vi är ute mycket och jag vill att han ska ha bra kläder. Bra kläder betyder inte flashiga märken, utan kvalitet som Fjällräven, Helly Hansen och Graninge. Dem är jag mer rädd om.
    Jo jag håller med dig om att ytterkläderna bryr man sig lite mer om kanske. De är ju oftast lite dyrare.
    Innekläderna bryr jag mig faktiskt inte alls i om de är fläckiga. Jag tvättar och blir det ändå en liten fläck så är det inte så farligt liksom.
    Är nog bara jobbigare att  oroa sig för fläckar.
  • Anonym

Tycker du ska tala med förskolechefen. Det är inte meningen att barnen ska måla i sina vinterkläder utan skydd. Tycker det är oförkämt av personalen att göra så.

Självklart ska man vara medveten om smuts och att kläder kan fara illa men att få kläder förstörda på det viset är inte ok.

• Abby76

Men varför är det ett måste att kleta med färg utomhus vintertid. Någon tror jag har skrivit upprepade tillfällen att en vinteroverall används under kanske 3,5 månader varje vinter. Det finns väl en massa kreativa saker man kan göra utomhus som INTE har med färg att göra. Inomhus är det lättare att använda förkläden om man vill exprimentera med färg som inte går bort. Undrar om förskolepersonalen tycker att det är en bra idé att deras egna barn häller karamellfärg på sina ytterkläder hemma?

• Storbarnsmamman

Mina barn har visserligen inte gått på dagis, så just dagiserfarenhet har jag inte så mycket av.

Men jag hade blivit väldigt besviken om det var mina barns ytterkläder det handlar om. Allt kreativt är positivt tycker jag. Måla etc är någonting jag vet att mina barn har tyckt om/tycker om, men jag tycker inte att saker ska behöva bli förstörda för det.

Visst kan man köpa begagnade ytterkläder, men det ska knappast krävas av föräldrarna! Det är ett val man får göra själv, och oavsett om man har begagnade kläder eller inte tycker jag att man ska kunna lita på att kläderna inte blir helt förstörda av karamellfärg. 

Jag tycker absolut du ska prata med personalen. Påpeka att du inte tycker att det är okej och be om information i förväg eller att personalen ser till att skydda barnens kläder. 

~ Niklas -91, Isabella -94, Alexander,Benjamin & Felix -99, Alice & Matilda -04, Elian -07 & Oliver -10 ~
  • Ilon
    Abby76 skrev 2011-02-12 23:23:29 följande:
    Men varför är det ett måste att kleta med färg utomhus vintertid. Någon tror jag har skrivit upprepade tillfällen att en vinteroverall används under kanske 3,5 månader varje vinter. Det finns väl en massa kreativa saker man kan göra utomhus som INTE har med färg att göra. Inomhus är det lättare att använda förkläden om man vill exprimentera med färg som inte går bort. Undrar om förskolepersonalen tycker att det är en bra idé att deras egna barn häller karamellfärg på sina ytterkläder hemma?
    Barn tycker om färg.
    Karamellfärg går oftast bort - .
    Nu var det en  särskild karamellfärg som inte går bort.
    Sådant händer. Vissa pigment fastnar i vissa material.
    Det är jag som skrivit om overallens  användningslängd.
    Egentligen är barnens kreativitet viktigare än overallens utseende.
    Men den aspekten är det inte så många som hävdar.

Ställ er frågan - OT  förvisso - vilket som är viktigast om 15 år?
  • Anonym

Man behöver inte köpa  dyra"märkesytterplag" till barn för att det ska vara funktionsdugliga. Jag jobbar på KappAhl och våra KAXS ytterkläder har varit med i bäst i test. Likaså Lindex som ligger precis åvanför oss. Låt barnen få vara barn, leka och klä de med kläder som du inte är rädd att bli förstörda.

• Abby76
    Ilon skrev 2011-02-12 23:30:41 följande:
    Barn tycker om färg.
    Karamellfärg går oftast bort - .
    Nu var det en  särskild karamellfärg som inte går bort.
    Sådant händer. Vissa pigment fastnar i vissa material.
    Det är jag som skrivit om overallens  användningslängd.
    Egentligen är barnens kreativitet viktigare än overallens utseende.
    Men den aspekten är det inte så många som hävdar.

Ställ er frågan - OT  förvisso - vilket som är viktigast om 15 år?
    Men jag tycker ändå att det borde finnas andra sätt att vara kreativ på. Man borde lika gärna kunna bygga med ofärgade isblock. Som förskolepersonal borde man kunna förutse att en förälder som får hem ytterkläder som är fulla med färg kommer att känna ett behov av att tvätta dem genast. Känns ganska taskigt att planera in en aktivitet där man på förhand vet att alla kommer att behöva tvätta alla ytterkläder, helst med speciellt fläckborttagningsmedel och inte meddela om det i förväg. Skillnad med innekläder där det nog är ovanligt att ha så begränsat med ombyten som man oftast har vad det gäller ytterkläder.
Svar på tråden Förstörda kläder på dagis, vem betalar?