Anonym (stesolid) skrev 2011-03-27 12:58:01 följande:
nån som har nån aning om hur stesolid fungerar jämfört med "tunga" droger? går det att jämföra? känner mig lite orolig för hur det ska bli när jag slutat me stesolid
Stesolid som tillhör gruppen bensodiazepiner, är MYCKET vanebildande. Denna typ av läkemedel är oerhört effektiva mot ångest och oro och det finns olika indikationer för att få denna medicin. Min åsikt är att den fyller ett stort behov hos personer och är många gånger livsnödvändig. En svårighet för många är just när man ska sluta med den, eftersom både den "vanliga" ångesten ofta kommer tillbaka lite grand plus att man får en sorts kemisk ångest - en abstinens. Mitt råd är att rådgöra med din läkare, berätta om din rädsla och tillsammans kan ni säkert göra upp en plan som är rimlig utifrån ditt mående. Många trappar ut bensodiazepiner under lång tid, kanske med 2 mg per månad eller ännu långsammare. Hoppas du får annan hjälp för dina besvär än enbart läkemedel. Det brukar ha den bästa effekten.
Jag jobbar inom beroendevården just med personer som får metadon och subutex för sitt opiatberoende.
En person börjar med att
missbruka/självmedicinera sig med opiater. Detta övergår FÖR DE ALLRA FLESTA som fortsätter, i ett
beroende - inte alla, men för merparten om man fortsätter att regelbunden använda opiater. När man utvecklat ett fullskaligt opiatberoende, dvs man mår mycket dåligt, får abstinens, fryser, influensasymtom etc om man inte får opiaterna i sig - då är det VÄLDIGT svårt att sluta. Självklart GÅR det, men här kommer hard facts:
det finns idag inga vedertagna behandlingsmetoder, som ej inkluderar någon form av substitutionsbehandling (subutex, metadon etc), som ger varaktiga resultat för personer som utvecklat opiatberoende. Att sluta med opiaten är inte "det svåra" - det är livet efteråt som är så riskabelt och tyvärr har väldigt hög dödlighet hos personer som slutat och sen av någon anledning återfaller.
Det som skiljer mellan opiater och andra sorters droger exempelvis centralstimulerande (amfetamin, kokain etc) och hasch är att opiaterna utvecklar ett så kraftigt fysiskt beroende. Det gör varken hasch eller amfetamin eller någon annan drog (möjlighen ghb också). Det finns också ett psykisk beroende som vi inte ska bortse ifrån. Dock är det så att det finns ingen substitutionsbehandling för amfetamin eller hasch - därför att det ger inget fysiskt beroende på det viset som opiater gör.
Visst kan vilja förflytta berg och jag är den första att gratulera Ponnymor som verkar ha tagit sig ur ett missbruk, all lycka till dig. Men - vi har olika beroendepotiential också och efter vad jag har sett inom mina år inom beroendevården så har jag svårt att hålla med dig, om att det enbart skulle handla om vilja.
Ponnymor - vilka droger använde du? Hade du någon huvuddrog? Äter du någon form av mediciner idag? Fick du 12-stegsbehandling eller kanske något annat? Du behöver inte svara om det känns för personligt, jag är bara intresserad vad det var som hjälpte dig förutom att du bestämde dig.