• Anonym (Bekanten)

Hur påverkas människor som missbrukar heroin?

Jag har en bekant som nyligen fått återfall i heroinmissbruk efter ca 15 år av total nykterhet. Hon har två barn i åldrarna 5 och 8 som hon haft ensamt ansvar för.

Jag har inte stött på henne alls sen i somras och fick nyligen veta detta och att hennes båda barn nu är fosterhemsplacerade.

Jag mår så otroligt dåligt, undrar om jag kunde hjälpt till, stoppat det hela på nåt sätt men samtidigt förstår jag att det är något som är svårt att hindra. Det steget har hon tagit tillbaka själv. Hon har fått hjälp av många som känner henne och som försökt få henne tillbaka men det har inte gått. Jag sörjer verkligen henne och hennes liv, en så otroligt fin och ödmjuk människa som slänger iväg allt Och barnen

Jag försöker i mitt huvud förstår hur den här förbannade drogen fungerar. Hur kan man bara släppa allt, sina barn, sitt liv, sitt arbete och bara skjuta heroin? Det måste ju vara kostsamt?? Hur fasiken tänker man? Hur får man tag på pengarna? Hon bor kvar i sin lägenhet med en massa andra som visst flyttat in där också. Efter 15 år av total frihet från detta..

Kan någon erfaren person ge mig mer information innan jag ältar sönder mina hjärnceller och går av utav sorg..

• Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?
  • Tant Herta
    Anonym (stesolid) skrev 2011-03-27 05:43:44 följande:
    hej funderar äter stesolid sen 2 år, har hört att en del sagt att det är som heroin, stämmer det? att det är lika skadligt? 
    Nej det är inte som herion och båda drogerna är mer eller mindre skadliga för olika personer!
  • Anonym (stesolid)

ok, men är stesolid mindre farligt eller på vilket sätt är stesolid farligt? 

• Anonym (fdmissbrukare)
    Tant Herta skrev 2011-03-27 12:34:39 följande:
    Nej så behöver det inte vara ! Det bestämmer man själv och väljer mand rogerna efter att ha varit drogfri i 15 år och även har små barn som man skiter i då är man i min värld inte riktigt klok!
    Tant Herta skrev 2011-03-27 12:37:11 följande:
    Skitsnack! Man väljer om man vill vara drogfri och när man blivit det kan man välja att leva som nykter missbrukare, alltså vara drogfri men bete sig som en missbrukare. Eller så lägger man sitt gamla liv bakom sig och väljer att leva drogfritt och att leva som vanliga människor i ett vanligt fungerande samhälle!

Herion är inget levande väsen, en sjukdom som när som helst attackerar och överfaller oskyldiga människor eller fd heroinister! 
    Och du verkar absolut inte ha den blekaste aning om vad du pratar om. Om det skulle va så lätt som att bara bestämma sig så skulle det knappast finnas nåt missbruk... Finns ingen människa som drömmer om att bli en missbrukare, finns ingen som vill vara en missbrukare. Heroin är ett såpass starkt beroende framkallande preparat så det är tyvärr inte bara att bestämma sig för att sluta! Att trilla tillbaka efter 15 år av nykterhet har garanterat en förklaring... Ingen ursäkt men helt säkert har något hänt som gjort att det blivit såhär!
  • Anonym (stesolid)

nån som har nån aning om hur stesolid fungerar jämfört med "tunga" droger? går det att jämföra? känner mig lite orolig för hur det ska bli när jag slutat me stesolid 

• Anonym (stesolid)

ps. fd missbrukare- tror du har rätt, det är säkert jätttesvårt att sluta , o det är nog inte så lätt att bara sluta, kan tänka mig det är oerhört svårt...

• Anonym

Heroin är en oerhört stark drog som skapar ett enormt beroende.
    Jag hade en kille som var heroinist (han är död nu, överdos vid 40 års ålder). Det jag lade märke till när vi var tillsammans var att det var många som började, men inte EN ENDA som slutade som vi kände.

• Tant Herta
    Anonym (fdmissbrukare) skrev 2011-03-27 12:52:30 följande:
    Tant Herta skrev 2011-03-27 12:37:11 följande:
    Skitsnack! Man väljer om man vill vara drogfri och när man blivit det kan man välja att leva som nykter missbrukare, alltså vara drogfri men bete sig som en missbrukare. Eller så lägger man sitt gamla liv bakom sig och väljer att leva drogfritt och att leva som vanliga människor i ett vanligt fungerande samhälle!

Herion är inget levande väsen, en sjukdom som när som helst attackerar och överfaller oskyldiga människor eller fd heroinister! 
    Och du verkar absolut inte ha den blekaste aning om vad du pratar om. Om det skulle va så lätt som att bara bestämma sig så skulle det knappast finnas nåt missbruk... Finns ingen människa som drömmer om att bli en missbrukare, finns ingen som vill vara en missbrukare. Heroin är ett såpass starkt beroende framkallande preparat så det är tyvärr inte bara att bestämma sig för att sluta! Att trilla tillbaka efter 15 år av nykterhet har garanterat en förklaring... Ingen ursäkt men helt säkert har något hänt som gjort att det blivit såhär!
    Jag skulle inte ha uttalat mig om jag inte hade personliga erfarenheter!

Man trillar inte dit av 15 års nykterhet om man inte vill! Som jag skrev förut så är inte Heroin ett otäckt troll eller en varulv som anfaller när man minst anar!

Man bestämmer själv! Det gjorde jag!

Oavsett vad som hä'nder runtomkring så har man ett krav då man blivit mor, man ska ta hand om sina barn nyktert och på ett bra sätt, väljer man droger istället för att ta hand om sina barn så är det just ett val och inget annat! 
  • Anonym (*)
    Anonym (stesolid) skrev 2011-03-27 12:58:01 följande:
    nån som har nån aning om hur stesolid fungerar jämfört med "tunga" droger? går det att jämföra? känner mig lite orolig för hur det ska bli när jag slutat me stesolid 
    Stesolid som tillhör gruppen bensodiazepiner, är MYCKET vanebildande. Denna typ av läkemedel är oerhört effektiva mot ångest och oro och det finns olika indikationer för att få denna medicin. Min åsikt är att den fyller ett stort behov hos personer och är många gånger livsnödvändig. En svårighet för många är just när man ska sluta med den, eftersom både den "vanliga" ångesten ofta kommer tillbaka lite grand plus att man får en sorts kemisk ångest - en abstinens. Mitt råd är att rådgöra med din läkare, berätta om din rädsla och tillsammans kan ni säkert göra upp en plan som är rimlig utifrån ditt mående. Många trappar ut bensodiazepiner under lång tid, kanske med 2 mg per månad eller ännu långsammare. Hoppas du får annan hjälp för dina besvär än enbart läkemedel. Det brukar ha den bästa effekten.

Jag jobbar inom beroendevården just med personer som får metadon och subutex för sitt opiatberoende. 
    En person börjar med att missbruka/självmedicinera sig med opiater. Detta övergår FÖR DE ALLRA FLESTA som fortsätter, i ett beroende - inte alla, men för merparten om man fortsätter att regelbunden använda opiater. När man utvecklat ett fullskaligt opiatberoende, dvs man mår mycket dåligt, får abstinens, fryser, influensasymtom etc om man inte får opiaterna i sig - då är det VÄLDIGT svårt att sluta. Självklart GÅR det, men här kommer hard facts: det finns idag inga vedertagna behandlingsmetoder, som ej inkluderar någon form av substitutionsbehandling (subutex, metadon etc), som ger varaktiga resultat för personer som utvecklat opiatberoende. Att sluta med opiaten är inte "det svåra" - det är livet efteråt som är så riskabelt och tyvärr har väldigt hög dödlighet hos personer som slutat och sen av någon anledning återfaller.

Det som skiljer mellan opiater och andra sorters droger exempelvis centralstimulerande (amfetamin, kokain etc) och hasch är att opiaterna utvecklar ett så kraftigt fysiskt beroende. Det gör varken hasch eller amfetamin eller någon annan drog (möjlighen ghb också). Det finns också ett psykisk beroende som vi inte ska bortse ifrån. Dock är det så att det finns ingen substitutionsbehandling för amfetamin eller hasch - därför att det ger inget fysiskt beroende på det viset som opiater gör. 

Visst kan vilja förflytta berg och jag är den första att gratulera Ponnymor som verkar ha tagit sig ur ett missbruk, all lycka till dig. Men - vi har olika beroendepotiential också och efter vad jag har sett inom mina år inom beroendevården så har jag svårt att hålla med dig, om att det enbart skulle handla om vilja.

Ponnymor - vilka droger använde du? Hade du någon huvuddrog? Äter du någon form av mediciner idag? Fick du 12-stegsbehandling eller kanske något annat?  Du behöver inte svara om det känns för personligt, jag är bara intresserad vad det var som hjälpte dig förutom att du bestämde dig. 
  • Anonym (stesolid)

anonym (#) - intressant att läsa det su skriver. har mkt funderingar. vill sluta me stesoliden nu, vill vara medicinfri. men anser du att opiater ( visst är det tramadol o liknande? ) är svårare att sluta med o leva utan än stesolid alltså?? en terapeut jag pratade me, minns han sa att tramadol går på helt andra system i hjärnan än stesolid och han avrådde mig därför från att börja med tramadol för min smärta o jag har inte börjat... men stesolid har ju ju tyvärr varje dag som medicin och oroar mig lite- vet du, brukar liver bli svårt efter ett sånt beroende med att vara utan dem?? eller är det lätatre än att sluta med opiater?? jag har terapi med sp har den hjälpen men vill va utan medicin , har redan ätit dem tillräckligt 1 och 1/2 år. använder man metadon o liknande enbart vid när man slutar me opiater, inte med benzo? tacksam för svar om du har tid.     

• Anonym (*)
    Anonym (stesolid) skrev 2011-03-27 17:43:17 följande:
    anonym (#) - intressant att läsa det su skriver. har mkt funderingar. vill sluta me stesoliden nu, vill vara medicinfri. men anser du att opiater ( visst är det tramadol o liknande? ) är svårare att sluta med o leva utan än stesolid alltså?? en terapeut jag pratade me, minns han sa att tramadol går på helt andra system i hjärnan än stesolid och han avrådde mig därför från att börja med tramadol för min smärta o jag har inte börjat... men stesolid har ju ju tyvärr varje dag som medicin och oroar mig lite- vet du, brukar liver bli svårt efter ett sånt beroende med att vara utan dem?? eller är det lätatre än att sluta med opiater?? jag har terapi med sp har den hjälpen men vill va utan medicin , har redan ätit dem tillräckligt 1 och 1/2 år. använder man metadon o liknande enbart vid när man slutar me opiater, inte med benzo? tacksam för svar om du har tid.     
    Det går inte säga att det ena är värre än det andra, för det är också väldigt individuellt. En person kanske tycker det är lättare att leva med smärta än med ångest medans en annan tycker att ångest är ok att hantera men inte smärta. Helt riktigt att tramadol och andra opiater går på andra system i hjärnan än ex bensodiazepiner.

Det är omöjligt att säga hur livet efter bensodiazepiner blir. Det viktiga är ju att du får en dräglig tillvaro och att du mår ok, med eller utan benso. Du ska se det långsiktigt, över flera år. Kanske är det så att du aldrig kommer bli medicinfri och är det i så fall hela världen? Kanske kommer du inte behöva ta det varje dag utan ha det att använda i nödfall. Kanske kan du i samråd med din läkare trappa ner, byta till någon annan sort etc. Bra att du har terapi. Det viktigaste är att du ha ett drägligt liv och att du själv är ok med det. Att du hittar någon vettig sysselsättning som du mår bra av.

Vid avgiftningar från opiater, ej bensodiazpepiner, kan man behandla med metadon/subutex men man kan också stå på det under lång tid, ibland livslångt. Den patient som haft det längst som jag känner till har haft det sen mitten av 1970-talet.
Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?