• Anonym (Bekanten)

Hur påverkas människor som missbrukar heroin?

Jag har en bekant som nyligen fått återfall i heroinmissbruk efter ca 15 år av total nykterhet. Hon har två barn i åldrarna 5 och 8 som hon haft ensamt ansvar för.

Jag har inte stött på henne alls sen i somras och fick nyligen veta detta och att hennes båda barn nu är fosterhemsplacerade.

Jag mår så otroligt dåligt, undrar om jag kunde hjälpt till, stoppat det hela på nåt sätt men samtidigt förstår jag att det är något som är svårt att hindra. Det steget har hon tagit tillbaka själv. Hon har fått hjälp av många som känner henne och som försökt få henne tillbaka men det har inte gått. Jag sörjer verkligen henne och hennes liv, en så otroligt fin och ödmjuk människa som slänger iväg allt Och barnen

Jag försöker i mitt huvud förstår hur den här förbannade drogen fungerar. Hur kan man bara släppa allt, sina barn, sitt liv, sitt arbete och bara skjuta heroin? Det måste ju vara kostsamt?? Hur fasiken tänker man? Hur får man tag på pengarna? Hon bor kvar i sin lägenhet med en massa andra som visst flyttat in där också. Efter 15 år av total frihet från detta..

Kan någon erfaren person ge mig mer information innan jag ältar sönder mina hjärnceller och går av utav sorg..

• Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?
  • grustag
    Anonym (stesolid) skrev 2011-03-28 21:06:22 följande:
    tack, ja hoppas ju att på väg mot nåt bättre men det går långsamt o symptomen vill inte släppa. antar att man inte får va för emot medicin för det är ju det som får en att slappna av, men vissa här skriver ju att de som använt droger inte sen går att samtala med men de kanske handlar o mallvarligare droger än en som faktiskt e en medicin. men man blir lite rädd o fundersam, för en del säger ju att stesolid e en drog
    Det är bägge, folk vill inte förstå att tom heroin är både en drog och en medicin.
    Det är hur den används som avgör vilket.

Tyvärr är så är benzo en sådan medicin som gärna eskalerar i användandet.
    Jag är livrädd personligen av benzo pga för det första att den har krafitg dostillvänjning.
    Och är svårt att sluta med om man har medicinerats under lång tid.

Och just benzo är den viktigaste medicinen att trappa ur långsamt och metodiskt.
    Finns en Dr. heather Ashton som forskat i just benzo uttrappning, och gjort scheman för man trappar ur benzo, antidepp med och Z-mediciner.
    Tyvärr för många benzo beroende så tycker många doktorer att det är ren nonsens det hon kommit fram till.
    de anser att man ska sluta snabbt.
    Vad man generellt säger om benzo beroende är att, för varje år så är det en månads AT.
    Finns gäng läskiga filmer om sådana som slutat tvärt på benzo, man ser hur dåligt dom mår.
    Och så är ju det farligt också.
  • Queenie70
    grustag skrev 2011-03-28 21:06:08 följande:
    Kommer inte av drogen i sig, utan att man stängt av en hjärna och bara suttit och glott.
    Och sitter/ligger man framför TV soffan i 10 år och itne använder sin hjärna till nått.
    Så är ju det självklart att man får en hjärna som inte arbetar.
    Vi har ju andra inom samhället som röker dagligen som visar hög arbetsmoral och knivskarpt interlekt.
    Så dra alla över en kam så gör man en felaktighet, generallisera är nått som är farligt speciellt om man även vill denna generallisering ska gå som sanning för alla cannabis användare.
    Om du planerar att göra denna tråd till en procannabistråd, så känns detta aningen smaklöst måste jag säga....
  • grustag
    Queenie70 skrev 2011-03-28 21:43:13 följande:
    Om du planerar att göra denna tråd till en procannabistråd, så känns detta aningen smaklöst måste jag säga....
    Lika smaklöst att göra en heroin tråd till anticannabis tråd.
    Så your point is?

Accepterar inte folk ljuger om nått de inte förstår sig på, och vill ge egenskaper som inte CB kapacitet att göra.
  • Queenie70
    grustag skrev 2011-03-28 21:50:54 följande:
    Lika smaklöst att göra en heroin tråd till anticannabis tråd.
    Så your point is?

Accepterar inte folk ljuger om nått de inte förstår sig på, och vill ge egenskaper som inte CB kapacitet att göra.
    Jag tänker INTE ge mig in en sådan debattt i TS tråd, sen står det dig fullständigt fritt att tolka detta som att jag är okunnig. Betet kommer icke att sväljas. Men respektera TS om du har skam i kroppen.
  • Anonym (*)
    Anonym (stesolid) skrev 2011-03-28 21:06:22 följande:
    tack, ja hoppas ju att på väg mot nåt bättre men det går långsamt o symptomen vill inte släppa. antar att man inte får va för emot medicin för det är ju det som får en att slappna av, men vissa här skriver ju att de som använt droger inte sen går att samtala med men de kanske handlar o mallvarligare droger än en som faktiskt e en medicin. men man blir lite rädd o fundersam, för en del säger ju att stesolid e en drog
    Alltså - man får skilja framförallt på HUR preparatet används. Allt kan missbrukas, spel, sex, shopping, mat, droger/mediciner, relationer etc. Ett missbruk handlar ju ofta om att söka kickar och ibland att självmedicinera. Du står under läkarbehandling och går hos terapeut. Så länge du håller dig till er behandlingsplan och förskriven dos (inte överdoserar eller experimenterar på egen hand) så kallar åtminstone jag det att du medicinerar och inte drogar. Du får själv fundera över din inställning. Som sagt - allt kan missbrukas.
  • grustag
    Queenie70 skrev 2011-03-28 21:55:55 följande:
    Jag tänker INTE ge mig in en sådan debattt i TS tråd, sen står det dig fullständigt fritt att tolka detta som att jag är okunnig. Betet kommer icke att sväljas. Men respektera TS om du har skam i kroppen.
    Ska jag ha skam över att du börjar med antidrog propaganda :o
    Snacka om selektiv syn.
  • Anonym
    grustag skrev 2011-03-28 22:09:53 följande:
    Ska jag ha skam över att du börjar med antidrog propaganda :o
    Snacka om selektiv syn.
    Men snälla, låt den här tråden vara nu om du inte har något att säga till TS...

Den här tråden handlar inte om cannabis eller om anti- eller pro-droganvändning.
  • Anonym (svårt att förstå)

Jag har jobbat mycket med missbrukare och greps av framförallt en heroinberoende tjejs beskrivning av missbruket:

- Om någon vifta med en påse heroin i ena handen och min dotter i den andra  och hålla bägge över ett klippstup och sen be mig välja en av dem skulle valet vara solklart: Påsen, inget snack om saken.

Det är svårt att förstå, men beroendet är så oerhört starkt, både känslomässigt och fysiskt tydligen.

• Anonym (Bekanten)
    Anonym (svårt att förstå) skrev 2011-03-29 10:21:57 följande:
    Jag har jobbat mycket med missbrukare och greps av framförallt en heroinberoende tjejs beskrivning av missbruket:

- Om någon vifta med en påse heroin i ena handen och min dotter i den andra  och hålla bägge över ett klippstup och sen be mig välja en av dem skulle valet vara solklart: Påsen, inget snack om saken.

Det är svårt att förstå, men beroendet är så oerhört starkt, både känslomässigt och fysiskt tydligen.
    Fyfan, vill bara gråta när jag hör sånt här... Förbannade droghelvete.
  • Queenie70
    Anonym (svårt att förstå) skrev 2011-03-29 10:21:57 följande:

En intressant beskrivning av drogsuget som jag fick höra av en missbrukare som jag kunnat identifiera mig med är detta. Det är som att vara extremt kissnödig, sådär kissnödig att man bara håller på att krevera när man står i en lång toakö. Och att då få veta att det kommer att bli bättre om några veckor om man bara försöker stå ut är lite svårt att ta till sig när allt man tänker på är att få kissa...

Jag kunde verkligen ta till mig den beskrivningen....Liiite svårt att ha disciplin nog att försöka "tänka bort" kissnödigheten eller ta en joggingrunda eller måla lite keramik i det läget...
Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?