• Anonym (Bekanten)

Hur påverkas människor som missbrukar heroin?

Jag har en bekant som nyligen fått återfall i heroinmissbruk efter ca 15 år av total nykterhet. Hon har två barn i åldrarna 5 och 8 som hon haft ensamt ansvar för.

Jag har inte stött på henne alls sen i somras och fick nyligen veta detta och att hennes båda barn nu är fosterhemsplacerade.

Jag mår så otroligt dåligt, undrar om jag kunde hjälpt till, stoppat det hela på nåt sätt men samtidigt förstår jag att det är något som är svårt att hindra. Det steget har hon tagit tillbaka själv. Hon har fått hjälp av många som känner henne och som försökt få henne tillbaka men det har inte gått. Jag sörjer verkligen henne och hennes liv, en så otroligt fin och ödmjuk människa som slänger iväg allt Och barnen

Jag försöker i mitt huvud förstår hur den här förbannade drogen fungerar. Hur kan man bara släppa allt, sina barn, sitt liv, sitt arbete och bara skjuta heroin? Det måste ju vara kostsamt?? Hur fasiken tänker man? Hur får man tag på pengarna? Hon bor kvar i sin lägenhet med en massa andra som visst flyttat in där också. Efter 15 år av total frihet från detta..

Kan någon erfaren person ge mig mer information innan jag ältar sönder mina hjärnceller och går av utav sorg..

• Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?
  • Tant Herta
    Anonym (*) skrev 2011-04-01 18:30:49 följande:
    Kan jag få fråga vilken typ av missbruk du har tagit dig ur? Hade du också heroin som huvuddrog?
    Hade du någon annan sorts hjälp när du slutade typ samtalskontakt, läkemedel, avgiftning på sjukhus etc?
    Heroin, LVM och hot om att ta barnet jag väntade. Tvingade in mig på ett failjehem, bodde där tills min dotter var tio månader och har klarat mig själv sedan dess!

Dottern är nu 21 och har varit i min vård sedan dess! Hennes liv och hälsa var för mig mycket viktigare än drogen!

Gick flera år i terapi på frivillig väg! 
  • Queenie70
    Tant Herta skrev 2011-04-02 17:40:28 följande:
    Heroin, LVM och hot om att ta barnet jag väntade. Tvingade in mig på ett failjehem, bodde där tills min dotter var tio månader och har klarat mig själv sedan dess!

Dottern är nu 21 och har varit i min vård sedan dess! Hennes liv och hälsa var för mig mycket viktigare än drogen!

Du genomgick ingen särskild missbruksbehandling alltså förutom att du bodde på familjhem och gick i terapi?
  • Anonym (*)
    Tant Herta skrev 2011-04-02 17:40:28 följande:

Jag är den första att gratulera att du tagit dig igenom detta och lyckats på ett så bra vis!
    Men - rent hypotetsiskt, om det "bara" är att bestämma sig, varför tror du inte fler som fastnat i heroinberoende gör samma sak? Är de slöa, lata och knarkälskande?

Min åsikt och erfarenhet av personer med opiatberoende är att alla sorter finns representerade och att man inte enbart kan döma ut personer, med substitutionsbehandling exempelvis, som viljelösa och omotiverade.

Forskningen har också visat på att människor har olika benägenhet att utveckla beroende och kanske är du av samma sort som Mia Törnblom, en stark och envis människa som lyckas ta sig ur det och bryta utan kemiska hjälpmedel? 
  • Anonym (*)

TS - hur går det? Något nytt?

• sunatet

Det är alltid ett val att sluta ta heroin, eller vilken annan drog som helst. Att det är ett svårt val tar inte bort det faktum att det är ett val. Om man lyckas sluta, är motiverad, får stöd och förändrar sitt liv går det utmärkt att hålla sig drogfri även utan metadon eller subutex.

• carnitas01
    sunatet skrev 2011-04-03 15:04:35 följande:
    Det är alltid ett val att sluta ta heroin, eller vilken annan drog som helst. Att det är ett svårt val tar inte bort det faktum att det är ett val. Om man lyckas sluta, är motiverad, får stöd och förändrar sitt liv går det utmärkt att hålla sig drogfri även utan metadon eller subutex.
    Du verkar inte veta/förstå mycket om missbruk av opiater och såpass starka som heroin.
    För hade du så hade du inte dumförklarat de som är missbrukare av heroin, att det är bara välja och sluta med heroin.
    Utan någon fysisk hjälp alls.
  • sunatet
    carnitas01 skrev 2011-04-03 16:18:43 följande:
    Du verkar inte veta/förstå mycket om missbruk av opiater och såpass starka som heroin.
    För hade du så hade du inte dumförklarat de som är missbrukare av heroin, att det är bara välja och sluta med heroin.
    Utan någon fysisk hjälp alls.
    Jaha du, så det säger du? Jag dumförklarar ingen, jag säger bara att det är ett val. Att sluta missbruka heroin efter en lång periods dagligt intravenöst missbruk är otroligt svårt, men det är ett val man tar. Många orkar inte ta det valet, många är rädda för ett normalt liv (när man är van vid missbruk är ett normalt liv okänt och skrämmande), många hinner dö innan de hinner välja, många har ingen anledning kvar till att leva drogfritt. Men att fortsätta missbruka är ett val, att sluta är ett val. Hur svårt det beslutet än är att ta och genomföra, så är det likväl ett val. Eller menar du att alla som slutat inte har valt att göra det? Hur sjutton har det då gått till? Visst, det är väldigt synd om alla som inte klarar av att sluta, men det är likväl ett val. Jag respekterar de som inte orkar välja. Respektera du då mig som valt att sluta. För när jag slutade ta heroin var det ett val. När du säger att det inte är ett val tar du också ifrån mig den stolthet och glädje som jag har rätt att känna för att jag orkade göra det valet.

Har du själv missbrukat, eller vad är det som får dig att tro att du på något sätt vet mer än vad jag gör? 
  • Queenie70
    sunatet skrev 2011-04-03 20:31:29 följande:
    Jaha du, så det säger du? Jag dumförklarar ingen, jag säger bara att det är ett val. Att sluta missbruka heroin efter en lång periods dagligt intravenöst missbruk är otroligt svårt, men det är ett val man tar. Många orkar inte ta det valet, många är rädda för ett normalt liv (när man är van vid missbruk är ett normalt liv okänt och skrämmande), många hinner dö innan de hinner välja, många har ingen anledning kvar till att leva drogfritt. Men att fortsätta missbruka är ett val, att sluta är ett val. Hur svårt det beslutet än är att ta och genomföra, så är det likväl ett val. Eller menar du att alla som slutat inte har valt att göra det? Hur sjutton har det då gått till? Visst, det är väldigt synd om alla som inte klarar av att sluta, men det är likväl ett val. Jag respekterar de som inte orkar välja. Respektera du då mig som valt att sluta. För när jag slutade ta heroin var det ett val. När du säger att det inte är ett val tar du också ifrån mig den stolthet och glädje som jag har rätt att känna för att jag orkade göra det valet.

Har du själv missbrukat, eller vad är det som får dig att tro att du på något sätt vet mer än vad jag gör? 
    Sen finns det dock en grupp som faktiskt inte KLARAR att sluta hur mycket de än vill. Alltså måste man välja att sluta, men för måga som fortsätter är det dock inte ett aktivt val att fortsätta.
  • sunatet

Det är fortfarande ett val. Ingen tvingar en att sätta nålen i armen. Jag vet att det KÄNNS som att man inte har något val, men det har man. Så länge ingen tvingar en så har man ett val, oavsett hur svårt valet är. Sedan är det så för de flesta, att det helt enkelt inte är värt det. Man älskar heroinet för mycket och de flesta som missbrukat länge har ingenting kvar att leva för, så det blir helt enkelt inte värt det. Dessa människor VÄLJER att det är för jobbigt. De kanske vill, vill, vill, men de vill inte tillräckligt, eller är inte tillräckligt motiverade, eller så blir det för svårt. Men de väljer fortfarande. Jag har all förståelse och respekt för dem, jag vet verkligen hur det är att sitta fast där och känna att man inte klarar av att sluta. Men det spelar ingen roll hur mycket man känner att man inte har ett val, faktum är att man har det. Det är dock okay om man inte känner att det är värt det.

• Queenie70
    sunatet skrev 2011-04-03 20:42:41 följande:
    Det är fortfarande ett val. Ingen tvingar en att sätta nålen i armen. Jag vet att det KÄNNS som att man inte har något val, men det har man. Så länge ingen tvingar en så har man ett val, oavsett hur svårt valet är. Sedan är det så för de flesta, att det helt enkelt inte är värt det. Man älskar heroinet för mycket och de flesta som missbrukat länge har ingenting kvar att leva för, så det blir helt enkelt inte värt det. Dessa människor VÄLJER att det är för jobbigt. De kanske vill, vill, vill, men de vill inte tillräckligt, eller är inte tillräckligt motiverade, eller så blir det för svårt. Men de väljer fortfarande. Jag har all förståelse och respekt för dem, jag vet verkligen hur det är att sitta fast där och känna att man inte klarar av att sluta. Men det spelar ingen roll hur mycket man känner att man inte har ett val, faktum är att man har det. Det är dock okay om man inte känner att det är värt det.
    Nje, jag köper att man måste göra ett val för att sluta, men samtidigt har jag träffat människor som hatar sitt liv som missbrukare, som inget hellre vill än att lägga av men som faktiskt inte klarar det, då har jag svårt att se det som ett VAL att fortsätta faktiskt.
Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?