• strössel

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Här tänkte jag att vi som precis  har fått plus med hjälp av IVF kan prata.

Bf Oktober 2011

Här kan vi prata om allt som handlar om våra graviditeter.

Hjärta Välkomna hit Hjärta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:03
    Länk till våran BF lista:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m57380282.html
  • Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !
  • DreamBear

Hur ser era dagar ut?
    Här känns det just nu lite kaosartat, Elin är mycket orolig och den ena dagen är inte lik den andra.
    Mestadels ser dock en dag ut såhär:

6:00-7:00   
    Elin vaknar. Vi byter blöja och sätter på kläder.
    Frukost

9:00-11:00
    Elin sover. Sovstunden kan variera i längden. Allt från 45 minuter till två timmar.
    Beror på hur hon sover på natten.
    När hon vaknar får hon mat.

14:00
    Mat igen
    Kanske en kort sovstund. Beror på hur hon sov på förmiddagen.

16:30
    Mat igen. Hon äter både ersättning och något annat. Just nu gröt eller potatis.

17:30
    En kort sovstund

21:00 -22:00
    Hon lägger sig för natten och får mat. 

Mellan sovstunder och mat är det massor av bus och lek. Hon rullar runt på golvet och leker på egen hand med sina leksaker. Sitter i gåstolen (har inte förstått hur hon förflyttar sig än). Vi läser sagor, sjunger, tar promenader, träffar andra bebisar i föräldragruppen, badar m.m.

Hur ser era dagar ut?   

Vi försöker nu få henne att skippa sovstunden på kvällen och istället lägga sig vid 20-tiden. Detta för att jag känner att jag behöver få någon timme för mig själv för att orka med dagarna. Ta en dusch, titta på tv och bara vara en stund innan jag måste lägga mig.            

• Toppenloppan

Nova är en liten enveten flicka Hjärta som inte riktigt förstår att sova är någortBRA! Sover hon dåligt ett pass tar hon inte igen det senare under dagen. Så....för att hon ska få tillräckligt med sömn dagtid (eller per dygn) så följer vi ett ganska strikt schema. Är hon väldigt trött innan sina sovtider försöker jag distrahera henne med något roligt, eller så får hon såklart sova för tidigt oxå! Vill hon amma oftare får hon alltid det men det vill hon sällan

7.00 God morgon (06.40-07.15)
    7.00 Ammar
    9.00 Sover 45 minuter (vaknar ALLTID efter den tiden)
    10.00 Ammar och sen så mycket grönskaspure hon vill
    11.45 Ammar
    12.00 Sover 1,5h. Vaknar oftast efter bara 45 min men då får hon nappen och somnar om. Går ofta ute med vagnen under denna tid och då vaknar hon ibland inte efter 45 minuter.
    14.00 Ammar
    16.00 Sover 45 min
    16.45 Ammar
    17.30 Gröt med frukt, så mycket hon vill
    18.45 Ammar
    19.00 God natt

Sen....jag tar upp henne och ammar i sömnen när vi lägger oss mellan 21-22 (trötta numer ). Sen vaknar hon just nu en himla massa gånger under natten, oftast ledsen, ibland jollrande...Amma "får" hon inte varje gång för hon är ändå inte hungrig men ca 01 och 04 ammar hon....

2011 föddes vår älskade dotter efter 4 års kamp och 6 IVF-försök
  • besony

Ni har mer fasta tider. Det har vi inte riktigt än. Men våra dagar ser ofta ganska likadana ut även om variation finns.

Börjar dagen vid ca sjutiden med god morgon, blöjbyte och påklädning. Sen äta ersättning eller leka beroende på om han har ätit under natten eller inte. Någon gång efter nio brukar han bli trött och sover allt från halvtimme upp till två timmar. Sen vid lunch äta ersättning igen. Och en massa lek emellan.

Han sover ett par gånger igen på eftermiddagen, allt från halvtimme upp till två timmar. Äter ersättning ca vart 3-4:e timme under dagen.

När vi äter middag så får han samtidigt ta sin smakportion. Vid ca sextiden brukar det bli pyjamas och varva ned.

Sover för natten någon gång efter kl 21-22. På nätterna brukar det bli max 1-3 uppvak för mat och ev blöjbyte. Inte ofta han sover hela nätter, men det händer då dag då. Dock vet jag ju aldrig när det blir.

Sedan är det morgon igen och så rullar det på.

• DreamBear

Hur äter era barn? 

Elin blir ju 6 månader denna vecka och det är dags att byta ut SEMP 1 till SEMP 2.

Just nu ser en matdag ut ungefär såhär:
    Ersättning 5-6 gånger om dagen, då hon tar mellan 150-220 ml.
    Ligger just nu på 850 ml-950 ml på ett dygn sammanlagt.
    Sedan får hon gröt (smakportion) vid lunch.
    Och potatispure när vi äter middag.
    Potatispuren är basen, sedan tillför vi något till detta.
    Nu har det varit morot ett tag, ska bli palsternacka efter detta.

Jag gör puren själv, fryser in i iskubslådor.
    Sedan tar jag upp 3-4 bitar som hon äter till middag.
    Värmer/tinar det i vattenbad för att behålla näringen.  

Hur äter era små?              

• maria liam

dreambear: Liam får ersättning Nutramigen lipil för han tål inte mjölk brukar äta 180 ml med 3-4 h mellanrum, förutom på natten då äter han en till 2 gånger. Sen får han päronpure och katrinplommon med päron, har även fått smaka potatis med morot och kyckling, Gröt totalvägrar han att äta som är gjord på nutramigen lipil, i och med att hans ersättning ska vara skitäcklig enligt bvc måste jag vara försiktig med annat så han inte totalvägrar ersättningen när det andra är godare enligt dietisten.

Liam är 5,5 månad nu !

• Toppenloppan

Nova kör fortfarande samma schema som jag skrev ovan, ammar ganska ofta alltså och äter massa pure en gång om dagen och massa gröt på kvällen. Idag har hon fått sin första tand

2011 föddes vår älskade dotter efter 4 års kamp och 6 IVF-försök
  • besony

Tony äter ersättning ca 4 ggr om dygnet. Tar ca 210 ml varje gång. Han har smakat på potatis, morot, palsternacka, majs och banan. Äter även banangröt från 4 mån. Försöker ta det lugnt, även om han gillat allt vi gett.

Snart byter vi även till Semp 2, i och med att han börjat äta lite mat. Få se hur det går sen.

• Shibby 78

Halloj alla!

Har inte varit inne här och läst på evigheter så nu ska jag sätta mig och läsa ikapp hur det går för alla!
    Här är allt fint, med vår rastlösa lilla madam som blir hela 7 månader den 18 maj!

Alice är en lillfis på 63 cm och 6 kg. Sen första tanden ploppade upp för en månad sen så har hon varit väldigt liten i maten, så det är mest flytande just nu. Innan tanden kom älskade hon smakisar och gröt, men jag antar att smärtan och kliet ställde till det lite.
    Hon sitter själv men tiltar lätt omkull när hon sträcker sig efter något. Gåstolen är favvoleksaken nu och hon springer runt som en galning och försöker öppna lådor och jaga storebror. Är inte still en sekund, så blöjbyten och påklädning är ett evighetsprojekt nu för tiden  
    Hon är i den åldern nu att hon absolut inte vill vara själv, utan man får ta med henne exakt överallt och hela tiden. Försvinner man så bara in i köket för att hämta något så blir hon ledsen.
    Andra saker som är roligt nu är att dra folk i håret och att lyssna på sånger och göra roliga rörelselekar.

Annars flyter allt på här och vi njuter av all tid vi har tillsammans! Det är verkligen underbart att vara fl! Oftast iaf  

Nu ska jag sätta mig och läsa ikapp hur det går för er andra! Kram på er! 
    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11 ~
  • maria liam

Fin Alice är så söt och kul att läsa om hur det går för er Glad

Liam är 6 månader och är 68,6 cm lång och väger 8670 g, han har fått två tänder i underkäken men det har inte påverkat hans humör han är snäll och glad och skrattar en helt del Flört Hans favorit lek är att lägga snuttefiltar över ansiktet och vänta på att mamma eller pappa ska ta bort den och säga titt ut och då får man ett stort leende som får en att smälta Skrattande han älskar äpple och päronpure och äpplegröt så där. Han kan vända sig från magen till ryggen men inte sitta eller krypa än men försöker krypa.

• Shibby 78

Vad fin han är! Vad stora våra bebisar börjar bli, tänk att det var inte längesen vi hängde här varje dag och räknade ner till BF  
    Nu går tiden så otroligt fort! 

X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11 ~
Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !