• Anonym (ofräsch?)

Hur ofta duschar ni deppade?

Ni med depression och ångestsyndrom, hur ofta duschar ni, byter kläder och så? Jag orkar duscha max varannan dag. Tycker det är så himla jobbigt..vet inte varför..det blir lite som ett projekt. Byter trosor varje dag men kan ha samma kläder i en vecka. Jag är mest bara hemma, ska jag gå ut tar jag på mig något tvättat såklart. Men jag känner mig ofräsch hela tiden.. Men jag orkar bara inte piffa till mig som förr fast jag mår lite bättre nu.

• Svar på tråden Hur ofta duschar ni deppade?
  • Anonym (jag)

1 g i veckan typ ibland mer sällan, men tvättar håret 2 g i veckan och under armarna och mellan bena kanske varanann var tredje dag.
    Jag mår dock bra nu och arbetar men blir stressad av alla måsten så duschen orkar jag inte med.
    När jag fick min son så gick de veckor imellan, em killkompis brukade komma hem och hjälpa mig att duscha. Ja inte för jag bad han om de utan för han tyckt att jag alltid såg så flottig ut i håret att han tvinga mig o tvätta mig o hjälpte mig med de.

• Anonym (deprimerad)

duschar tre gånger per vecka, har fasta dagar och ser duschen som ett ganska stort projekt de dagarna. vet att jag mår sämre av att inte duscha, försöker hålla fast vid vardagsrutiner. men det händer att jag står i duschen och funderar på hur jag ska orka ta mig därifrån och torka mig och klä på mig.

• Anonym (Dusch)

Duschar ca 4 dagar i veckan ibland fler, tvättar håret nästan varje dag. Kläder byter jag varje dag för jag tycker inte om att gå i samma kläder två dagar i rad.

• Anonym (v)
    Anonym (jag) skrev 2011-03-13 17:42:15 följande:
    1 g i veckan typ ibland mer sällan, men tvättar håret 2 g i veckan och under armarna och mellan bena kanske varanann var tredje dag.
    Jag mår dock bra nu och arbetar men blir stressad av alla måsten så duschen orkar jag inte med.
    När jag fick min son så gick de veckor imellan, em killkompis brukade komma hem och hjälpa mig att duscha. Ja inte för jag bad han om de utan för han tyckt att jag alltid såg så flottig ut i håret att han tvinga mig o tvätta mig o hjälpte mig med de.
    Tvättar du underlivet och under armarna varannan till var tredje dag? Då lär du ju lukta, inte så fräscht för andra i din omgivning.
  • Anonym (fröken)
    Anonym (v) skrev 2011-03-13 18:52:30 följande:
    Tvättar du underlivet och under armarna varannan till var tredje dag? Då lär du ju lukta, inte så fräscht för andra i din omgivning.
    nu är jag en relativt ung tjej och vet inte vad ni har för kön eller ålder. men om man duschar grundligt och tar på sig deodorant så luktar man väl inte illa efter bara ett par dagar? om man inte legat och snurrat runt i sängen i mardrömmar/ansträngt sig fysiskt och svettats förstås.
  • Maddisen80

Nu duschar jag varjedag för jag mår lite bättre men när jag mådde dåligt så duschade jag kankse inte på en vecka ,bytte inte tröjor eller byxa på en vecka

• Anonym

i vanliga fall älskar jag att duscha- men i vinter har det bara varit jobbigt. Tur man skall till behandling en gång i veckan- ¨då duschar jag :)

Men håret tvättar jag  max tre ggr per vecka- mot tidigare varje dag...

• Anonym (fröken)

glömde mitt egna svar: mår jag dåligt duschar jag antingen väldigt sällan (1-2 gånger i veckan, eller naturligtvis om jag ska träffa folk och jag luktar illa) eller alldeles för ofta (2-3-4 gånger om dagen - inte kul för torr hy!).

• Anonym (Sjukling)

Lider av depression i långa perioder, GAD och social fobi.

Jag duschar ca. var 4:e dag, men ibland kan det gå ännu längre. När jag mår bättre så duschar jag varannan dag. Det händer att jag inte går ut på flera veckor, då känns det mindre viktigt att duscha.

Känner som flera av er att det är ett enormt projekt att ta sig in i duschen. Kroppen känns så fruktansvärt tung och orkeslös, man orkar knappt att lyfta armen liksom...

Känner mig ofta svettig och äcklig men orkar lik förbannat inte ta mig in i duschen. Ibland när jag ska till kuratorn så kan jag inte förmå mig att ta mig in i duschen fast jag har försökt att förbereda mig på det sedan gårdagen. Då tvättar jag mig i underlivet och under armarna och byter trosor och kläder, borstar håret och sätter upp det i en stram hårsvans (har jag spray hemma så använder jag det, då syns det mindre att det är fett).

Kram till dig, TS, och hoppas att du snart mår bättre!

• Maddisen80

Hej jag är så ledsen var på malmösjukhus i onsdags till en gynekolog ang mitt urinläckage ,jag var hos en ssk 11 januari och hon sa att de ev bli operation men gynekologen sa att de vill inte operera för att jag är för ung och de tror att de har min hormonspruta depo provera som orsakar urinläckage så de vill att jag ska prova kopparspiral men jag orka inte gå med urinläckaget.

• Anonym (Bara jag)

I perioder har jag jättesvårt för att ta mig in i duschen eller ner i badkaret, svabbar av mig "här och där" när jag ska ta mig utanför lägeheten och träffa andra människor. Vill inte se smutsig ut så håret har jag inga problem att tvätta över badkarskanten när det är "flottigt".  Ett sätt som fungerar för mig är att jag tillsammans med boendestödet har bestämt att de dagar jag har boendestöd så ska jag duscha på morgonen oavett vilken tid de kommer. Vilket betyder att jag duschar minst 2gånger i veckan, jag kan också behöva lite "puffning" via telefon.

Svar på tråden Hur ofta duschar ni deppade?