Inlägg från: MiaIa 90 |Visa alla inlägg
  • MiaIa 90

Gastric Bypass (GBP)

hej på er.
    Då är man opererad sedan 2veckor tillbaka.
    har varit hemma hos min mor i lite mer en 1vecka så har inte haft tillgång till datan.
    Jag har fortfarande lite jobbigt med vatten och maten.
    Men bara att kömpa och försöka få i sig lite mat så och så.  

• MiaIa 90
    SvartLucia skrev 2013-01-31 17:31:11 följande:
    Jahaa.. Hittar just inte så mkt om flytet innan op..
    Men har lite frågor om det..

Har läst om många som fuskar hit och dit.. hur väl syns det på levern?
    hur lång tid tar det för fettet på levern att minska eg.?

Är det nån av er som fuskat men iaf blivit opad?
    Hört att det finns dom som dom bara stänger igen när dom ser att dom fuskat..
    Hej jag gick själv på flyt i 6veckor och fuskade inget alls.

Fuska ska du inte göra för de du stoppar i munnen förutom modifasten de sätter sig direkt på levern igen och vid operationen så ser dom de om dom ser att dom inte kan göra operationen så stänger dom igen dig och du får åka hem igen.
    De tar ca 1 vecka för fettet att försvinna från levern sedan resten av tiden man går på pulver så är de för att förminska leverns storlek för dom lyfter ju upp den för att komma åt magsäcken.  
  • MiaIa 90

Hej någon som kan komma med bra frukost och mellis förslag?
    Jag får nu drygt en 2 veckor efter operationen börja äta och testa lite annan mat också en bara sådan jag kan mosa med en gaffel.
    Så till middag blir de korvstroganoff och så ska jag testa lite ris till de.

• MiaIa 90
    Princessan skrev 2013-02-02 09:52:49 följande:

Å det hade jag oxå tänkt testa snart!
    Köpte du nyckelhålsmärkt falukorv ?
    Jag gjorde inte det för jag vill ha en med mycket kötthalt å då fanns ingen nyckelhålsmärkt.
    Vilket ris ska du testa? Jag köpte Jasmineris då jag läste att det var snällast.
    Till frukost äter jag havregrynsgröt med lågkalori äppelmos.
    Till mellis äter jag ofta en banan.
    Ne blev en vanlig falukorv men de ska gå bra.
    har ätit de under tiden jag mosade mat med stekt falukorv.
    Ris har vi också jasmineris måste tuggas väl bara. 
    De kanske jag ska testa gröt, har också välling hemma.
    För till frukost nu blir de hjogurt och efter de lite nyponsoppa.
    Jag har aldrig varit bra på att äta frukost så är en omställning.
    Oj äter du banan till mellis är inte de för sött?
    När var de du opererades? 
  • MiaIa 90
    Princessan skrev 2013-02-02 15:20:48 följande:

Äter en hel banan till mellis, ibland två ggr om dagen :)
    Har mått bra efter det. Äter för fort bara....
    Opades för 10 dagar sedan.
    Men det stod i mitt häfte jag fick ifrån sjukhuset att banan var ok mjukmat.
    Har du inte fått ett sånt häfte med receptförslag osv?
    oj jag ska testa att ha de i fil någon dag till frukost kanske.
    Tror du jag kan ta lite fil med flingor vanliga cornflakes? 
    Oj och  hur har de gått med maten och så?
    jag har varit opererad nu i lite mer en 2veckor.
    Och har inte vågat testa så mycket annan mat men ska testa kokt morot i dag.
    Fick ju inte under dom två första veckorna äta något som var trådig mat.
    Inte fått någe resept men ska tillbaka 6veckor efter operationen så får vi se vad dom säger. 

• MiaIa 90
    ems87 skrev 2013-02-08 16:30:37 följande:
    Jag tycker du inte ska äta cornflakes. Det är bara socker i och nästan ingen näring. Det är bättre att ha lite bär eller mosad frukt i filen istället. Eller varför inte havregrynsgröt.

Sen skrev du i ett annat inlägg att du åt jasminris för det var snällt för magen. Jag tror inte det är så bra heller, kladdigt vitt ris blir som en klump i magen (dumpvarning). Dessutom så är det fattigt på näring.

Magen tar inte upp näring så bra längre. Bara ett råd. Jag har ju läst att du har problem med maten och illamående. Det kanske beror på vad du äter. :) menar inget illa. bara lite råd.
    De var gott med cornflakes två gånger sen var de inte gott mer. 
    Ska testa havregryns gröt i helgen kanske har inte de hemma nu.
    Hjogurt eller knäckemacka blir de till frukost.
    Idag blev de en liten smörgås med en grillkorv till.

Jo ris har jag bara testat en gång en och de var ungefär 1matsked. 
    Har bara blivit potatis till maten nu mera vågar inte testa så mycket annat.
    Men i morgon ska jag testa taco men de blir utan bröder utan bara kött och lite grönt till:).
    Taco middag med sambons familj:).

Jo lite granna men de beror mest på att jag inte kommer upp på morgonen ordentligt tror jag kommer inte upp förens halv 10 och då blir de fel med maten hela dagen:/.
    Kram

• MiaIa 90
    Princessan skrev 2013-02-10 08:50:20 följande:
    Hur 17 vet man när man ätit lagom efter sin gbp?
    Jag äter för fort men jobbar på att bli bättre.
    Men problemet är att jag inte känner när jag är mätt utan den känslan kommer ofta en lång stund efter maten.
    Då får jag ont i magen och mår illa. Igår kväll hade jag ätit lite tacos och ca 30 min efter maten mådde ja jätteilla och försökte kräkas men det kom bara saliv.
    Mådde verkligen fördjävligt :(
    Mät upp maten till ca 2dl de brukar vara lagom sedan efter drygt ett år efter operationen brukar man kunna äta ca 3dl.
    Men försök äta sakta läsa en tidning eller bok i mellan lägg ner gaffeln i mellan du äter.
    Sedan ta tiden att du försöker äta på minst 20minuter.

• MiaIa 90
    Loth skrev 2013-02-11 09:37:00 följande:
    Hur menar ni att ni inte känner mättnad? Kommer det långt senare eller inte alls? Går det till dumpning om ni inte slutar äta efter en viss mängd?

Låter lite läskigt, trodde hela grejen var mycket för att kroppen ska säga stopp, att aptiten minskade. Iof gör det ju de via dumpning, men hade trott på mättnadskänsla tidigare också :)
    Man kan inte riktigt känna när de är stopp i bland blir de som ett lock och de inte går ner mer men i bland blir de inte så iallafall på mig. 
    Igår råkade jag äta för mycket ca 3dl det gick jätte bra ingen dumpning alls efter de.
    Aptiten minskar för man känner ju ingen hunger jag vet inte vad jag ska äta och ibland är jag jätte sugen på någon mat och i bland bara äklad av mat men måste ju äta.

• MiaIa 90
    Loth skrev 2013-02-11 13:00:04 följande:
    Okej tack Miala, så du upplever inte hunger på samma sätt längre iaf?

Zizzieleenia, blir du inte sugen på att äta mer efter dessa 2dl? Känner du hunger?

Är ni ändå nöjda över operationen och var det ungefär som ni förväntat er?
    Nej känner ingen hunger alls de jag kan känna är att jag börjar må illa och skaka när de går för länge och sockret har åkt ner för lågt. 
    Men då är de bara att äta något litet så mår jag bra igen. 
    Jag är nöjd med operationen de är jag:).

• MiaIa 90

Hej hur mycket gick ni ner per dag/vecka i början?
    Hur mycket åt ni på dom tre stora målen?
    Kram 

• MiaIa 90
    Moflo skrev 2013-02-19 13:58:41 följande:

Jag tror inte att man ska snöa in sig för mycket på hur mycket/lite man minsker per dag, väg dig inte oftare än en gång i veckan.

Så här kunde en dag se ut för mig ca 2 månader efter op:
    Frukost - ½ portion havregrynsgröt, jag gjorde alltså en halv ord. portion och så orkade jag äta ca hälften av det, med lite linfrön, pumpakärnor och tranbär på, och mjölk förstås
    Mellis - ett glas juice eller mjölk och kanske en liten skorpa till
    Lunch - försökte mäta upp ½ dl ris/pasta eller 1 potatis, 1 dl protein eller ca 50g, lite grönt och ev någon sås
    Mellis - en knäckemacka med skinka och keso, mjölk till
    Middag - samma som lunchen
    Mellis - Naturell kesella med lite nötter och frön i, ev lite honung om man inte dumpar på det
    Mellis - oftast bara en kopp te och en liten skorpa, ibland bara en frukt och ibland inget alls.
    Idag ar jag hållt mig i från att inte väga mig.

Jag ätar med 1,5-3timmars mellanrum men oftast ligger jag på 2timmar i mellan. 
    Måste få in mer rutin tror jag mens vårt när man inte har något att göra på dagarna och att man ät så trött ska kolla upp med blodprov varför jag är så trött läkarna tror jag har någon brist.
    Jag tror att jag måste äta mer järn för har inte ätit de något alls.

• MiaIa 90

Man ska inte fuska för om dom ser att tarmen inta har krymt ordentligt eller att man har fuskat så kan dom sänga igen en direkt på operations bordet igen. 
    För direkt när man äter igen sätter de sig direkt på levern.
    Jag flöt i 6veckor fuskade inget alls.
    Klarade mig så bra på modifasten och modifast chocklad pudding.  

• MiaIa 90

Hej någon av er som har haft problem med magen att blivit förstoppad, hur har de känns då i magen. 
    Jag i onsdags åt jag kyckling kebbab tallrik och fick jätte ont i magen vid navelen som håll var jobbigt att gå upprakt ville gå lutad frammåt men när ajg la mig ner kände ja ginte av de alls.
    Och i fredags var de lite bättre men fortfarande jobbigt så kom hem tog laxeringsdroppar och katrin lommon sen har de varit bra.
    Var rädd att de skulle vara tarmvred fösts men ringde akuten och hon ajg pratade med sa att nej de har du inte efter som de blir bättre och att du kan göra nr2.

• MiaIa 90
    Perpen skrev 2013-08-19 11:36:34 följande:
    Hejsan, jag har inte direkt varit förstoppat men det händer att jag får rejält ont i magen ibland. Vet inte vad det beror på men ibland kan det plötsligt göra så ont att jag knappt vågar röra på mig, det händer inte jätteofta, i snitt kanske 1-3 gånger varje månad och när det gör så ont så brukar det inte hålla i sig någon längre stund. Tror att det beror på något jag ätit/ätit för snabbt kanske men vet inte säkert. 

Låter dock inte riktigt som om det du hade var förstoppning. Eller, i alla fall inte förstoppning som jag känner till för då ska det väl göra ont och vara besvärande även om man ligger ner? Men skönt att det blivit bättre i alla fall. 
    Ja jag vet inte för de onda försvann ju när jag fick tömma tarmen och blev av med massa luft också i magen kan ju varit mycket luft i tarmen.
    Så får jag med som i dag åt knäckemacka och drack mjölk till var nog inte de bästa för börja dra lite i magen.
    Men ringde kirurgen och dom sa att de kan varit att jag åt konstigt,förstoppning,luft i tarmen eller att de akn varit tarmen som traslagt in sig i sig själv men klarat av att klara ut de själv.
    Men hade ju som magknip satt rakt över navelen under revbenen.
    Tycker ni jag ska vara orolig och kolla upp de?
    Hatar sjukhus gillar inte alls läkare eller sjukhus.
    Kram 
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)