• Anonym (ekonominyfiken)

Ditt bolån och husvärde??

Blev lite nyfiken på hur ni andra har det med hus/boendelån... Tycker själv att vi har myyyycket i lån och så ska räntorna höjas. Suck.  Läser här på FL att vissa har 500 000 i bolån. Men inser snabbt att vi faktiskt bor i olika städer mm med olika inköpspris och att boendet i sig har ett värde.

Så - hur stort är ditt bolån och vad är ditt boende värt (marknadspris)? 

• Svar på tråden Ditt bolån och husvärde??
  • Anonym (smygis)

1,6 miljoner i lån
    nästan nyss köpt huset, så jag antar att marknadsvärdet är det vi betalt 2,06 miljoner

• Ari Gold

Vi  har ca 1,3-1,4 miljoner i lån, minns inte riktigt.

Vad huset är värt vet jag inte riktigt, runt det dubbla eller lite mer kanske. Det spelar ju ingen större roll som jag ser det, det gör inte huslånet lättare att bära.

Anonym (H) skrev 2011-02-17 16:24:49 följande:
    Vi har 3 000 000 i lån och värde på ca 6,5 Mkr ca. Tycker inte att det är så farligt men allt är ju relativt
    puh :)
    Ari Gold skrev 2011-02-17 17:49:15 följande:
    Vi  har ca 1,3-1,4 miljoner i lån, minns inte riktigt.

Vad huset är värt vet jag inte riktigt, runt det dubbla eller lite mer kanske. Det spelar ju ingen större roll som jag ser det, det gör inte huslånet lättare att bära.
    Jo, huset i sig har ju ett värde... Men framförallt skapade jag tråden för det kändes som om vi var de enda med ett jättelån, medan jag nu ser att folk har proportioneliga lån i förhållande till husets värde.

Tack för svaren!!
  • Anonym

hus Göteeborg
    lån 1.3  värde ca3.5
    Tycker vi har lagom mycket lån

• Anonym

Lån 0:-
    Värde: Ca. 4 milj (?) 

• Anonym

Vi har lån på knappt 5 miljoner. Hela lånet står med bostadsrätten som säkerhet, men där ingår även ett fritidshus. Lägenheten är värd kanske 6,5 miljoner och fritidshuset ca 1,5. Totalt 8 miljoner alltså --> 62,5% belåningsgrad. Känns helt ok.

• Anonym

Lån 1.5
    Värde 4 (miljoner)

Belåningsgrad 37.5 procent.

• Anonym (")
    Anonym (ekonominyfiken) skrev 2011-02-17 16:23:09 följande:
    Jag börjar :)

Lån 3 000 000 kr (suck)
    Hus 7 000 000 kr
    Jag fattar inte riktigt vad du tycker är ett problem? Ni har belånat drygt 40% av huset, det är inte mycket.
    Är det själva summan? Isf är det väl bara att sälja huset och köpa ett billigare så får ni mindre lån alt. slipper helt.
Svar på tråden Ditt bolån och husvärde??