• Anonym (ekonominyfiken)

Ditt bolån och husvärde??

Blev lite nyfiken på hur ni andra har det med hus/boendelån... Tycker själv att vi har myyyycket i lån och så ska räntorna höjas. Suck.  Läser här på FL att vissa har 500 000 i bolån. Men inser snabbt att vi faktiskt bor i olika städer mm med olika inköpspris och att boendet i sig har ett värde.

Så - hur stort är ditt bolån och vad är ditt boende värt (marknadspris)? 

• Svar på tråden Ditt bolån och husvärde??
  • Anonym (Jossan)

Vi köpte vårt hus för 3,2 miljoner. Har lån på 2 miljoner.
    Husen säljs idag för 4 - 4,2 miljoner.

• firewoman

Köpte 1996 för 725 000 kr. Lån på 1,4 miljoner idag  (inklusive två inbakade billån på hyfsat nya bilar 2008). Husen runt omkring säljs för drygt 2 miljoner. Vårt har vi gjort ganska mycket med, nytt kök förra året, bastu, pool, nyare ytskikt överallt, fina våtutrymmen, nytt tak 2010 mm. Skulle tro att vi får runt 2,3 om vi skulle sälja idag.

Anonym (finanskris 2.0) skrev 2011-02-18 21:56:10 följande:
    Men TS. Allvarligt. Vill du få en korrekt uppfattning om hur läget ligger till för genomsnittssvensken så är en tråd liknande denna inte det optimala. Här får du förstås bara en massa presentationer av folk som lyckats göra en affär där priset sedan stigit ordentligt. Jag tvivlar på att du får svar som: "Har precis köpt lägenhet innanför tullarna, 5,5 miljoner, full belåning. Hoppas på det bästa och håller tummarna för att priserna inte går ned den närmsta tiden, man vill ju inte göra en förlustaffär".

Men fortsätt klappa er själva på axlarna ni
    Nej, det var ju inte syftet med tråden. Officiell statistik för bolån finns ju att ta del av. Det är inte ointressant, men det går ju inte att föra denna typ av konversation med SCB Tungan ute

Jag letar inte heller efter fullt belånade 5,5 milleslägenheter.

Sökte en mer generell information om belåningsgrad på ett helt ostrukturerat och subjektivt sätt.  FL är inte direkt forumet för objektiva statistiska sammanställningar
    fostermamma skrev 2011-02-19 14:51:36 följande:
    Klart man ska vara stolt över sina klipp !

Jag är småbarnsmamma o miljonär pga vår renovering o tillbyggnad :)
    Vi har köpt för 1,3 o värdet är över 6 så jag måste får berätta det för det är otroligt inte skrytsamt :)
    Grattis! Kul.
  • Anonym

Hus några mil utanför Växjö

bolån 800 000
    marknadsvärde 840-880 000 någonstans

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-20 17:03:40 följande:
    Hus några mil utanför Växjö

bolån 800 000
    marknadsvärde 840-880 000 någonstans
    Dock har vi en del att göra som kommer höja värdet som byta fönster, byta avloppsbrunn, tilläggsisolera, få fiber till fastigheten. Men vi köpte huset med full belåning för två år sedan.
  • Anonym (fullbelånad)

Kan ju hoppa in för att nyansera lite då

Vi köpte vår lägenhet 2007. 1,55 milj. 90% belåning, förort till Sthlm. Har renoverat alla ytskikt men skulle inte få ut det vi köpte för om vi säljer idag. Har ingen brådska med att sälja, det är en hyfsat stor lägenhet och jag är tacksam över att vi inte köpte mindre och trodde att vi skulle kunna göra "bostadskarriär". Tror att den tiden är över för 80- 90-talister i alla fall. Även om vi är "inlåsta" i boendet om priserna går ner igen så slipper vi i alla fall bo hemma hos mamma och pappa så det är väl värt att sitta "inlåst" i boendet ett tag fram över. (Sparar ca 10' i månaden för höjd ränta, fler barn m.m.)

Anonym (fullbelånad) skrev 2011-02-20 17:48:31 följande:
    Kan ju hoppa in för att nyansera lite då

Vi köpte vår lägenhet 2007. 1,55 milj. 90% belåning, förort till Sthlm. Har renoverat alla ytskikt men skulle inte få ut det vi köpte för om vi säljer idag. Har ingen brådska med att sälja, det är en hyfsat stor lägenhet och jag är tacksam över att vi inte köpte mindre och trodde att vi skulle kunna göra "bostadskarriär". Tror att den tiden är över för 80- 90-talister i alla fall. Även om vi är "inlåsta" i boendet om priserna går ner igen så slipper vi i alla fall bo hemma hos mamma och pappa så det är väl värt att sitta "inlåst" i boendet ett tag fram över. (Sparar ca 10' i månaden för höjd ränta, fler barn m.m.)
    Min åsikt är det inte "måste" vara gratis att bo. Att göra bostadskarriär är nog få förunnat, även om vi själva nog gjort lite plus under åren.

Som du säger - huvudsaken att man har någonstans att bo, även om den idag inte är värd det "fyrdubbla" - för det är ju inte säkert att man tänker flytta nu.
  • Anonym (fullbelånad)

TS, hur tänker ni då som har en del att amortera innan ni är skuldfria? Tänker ni betala det mesta av lånet innan pensionen så att ni kan bo kvar i huset och ändå leva gott? För mig som vill byta upp mig snart är det ju lite jobbigt att behöva spara till kontantinsatsen utan hävstången av tidigare vinster men under ett helt liv så kommer vi ju inte att ha förlorat så mycket pengar även om vi måste sälja med förlust så det är ju hugget som stucket egentligen. Tror att de flesta inte vill ha mer än 1-3 miljoner i lån oavsett hur mycket "vinster" man gjort på marknaden.

• Anonym

Huslån 2.5 miljoner, husvärde 3.4 miljoner, har ca 450 000kr sparat i fonder och aktier varav 200 000kr ska användas till att anlägga trädgård då huset är nybyggt, vi bor i norra Skåne.

Svar på tråden Ditt bolån och husvärde??