• Anonym (ekonominyfiken)

Ditt bolån och husvärde??

Blev lite nyfiken på hur ni andra har det med hus/boendelån... Tycker själv att vi har myyyycket i lån och så ska räntorna höjas. Suck.  Läser här på FL att vissa har 500 000 i bolån. Men inser snabbt att vi faktiskt bor i olika städer mm med olika inköpspris och att boendet i sig har ett värde.

Så - hur stort är ditt bolån och vad är ditt boende värt (marknadspris)? 

• Svar på tråden Ditt bolån och husvärde??
  • Ari Gold
    Anonym (ekonominyfiken) skrev 2011-02-17 19:32:55 följande:
    Jo, huset i sig har ju ett värde... Men framförallt skapade jag tråden för det kändes som om vi var de enda med ett jättelån, medan jag nu ser att folk har proportioneliga lån i förhållande till husets värde.

Tack för svaren!!
    Ja jag förstår hur du menar...men det blir väl  inte lättare att ha ett jättelån bara för atthuset är värt mer?

Det realistiska att jämföra lånesumman med är väl inkomsten?

Dvs att lånet är proportionerligt i förhållande till inkomsten.

Husets värde har man ju ingen som helst nytta av så länge man bor där. Det känns mest somen fiktiv siffra tycker jag.
  • Anonym (KO)

Lån 210 000
    Värde 750 000

• Anonym
    Ari Gold skrev 2011-02-17 20:05:41 följande:
    Ja jag förstår hur du menar...men det blir väl  inte lättare att ha ett jättelån bara för atthuset är värt mer?

Husets värde har man ju ingen som helst nytta av så länge man bor där. Det känns mest somen fiktiv siffra tycker jag.
    Jag håller helt med. Det är ju inkomsten som avgör. Om man ser hur mycket av sin disponibla inkomst man betalar på huslån/amortering varje månad så får man ju en bra bild av hur stor börda lånet är. För någon kan ett lån på 500.000 vara jättemycket för någon annan är 4 miljoner inte så betungande.

Vi har en månadsinkomst på ca 65000 i månaden efter skatt.
    Vi betalar 6000 i amortering/ränta på lånet på vårt hus (lån 1.5 miljon, värde 4 miljoner som jag skrev ovan).

Det blir ca 9,2 procent av vår månadsinkomst som vi betalar på lånet.
  • Anonym (Helsingborg)

Lån:3miljoner Värde:kan nog säljas för strax under 4 miljoner. Men nu ska räntan höjas mycket och inte lika lätt att sälja. Vi bor i det näst dyraste området i Helsingborg. Kedjehus på 133 kvm. I Helsingborg är huspriserna tyvärr ganska höga.

• Anonym
    Ari Gold skrev 2011-02-17 20:05:41 följande:

Lättare är det inte, men ändock intressant att veta. En någorlunda låg belåningsgrad är viktig om något inträffar som gör att man måste sälja huset, särskilt om det inträffar under en period där fastighetsvärdena kanske minskar. Personligen skulle jag känna mig väldigt otrygg om vi hade lån på 90% eller liknande.

Men visst, ur ett månad-till-månad-perspektiv är det mest intressant att lönen räcker till.
  • Anonym (Mölndal)

Lån på 2.45 milj och huset värderades till 3milj när vi köpte det för 2 år sedan.  Stort lån, enligt mig. Jag tycker att vi ska amortera 50.000/år men mannen vill hellre resa för de pengarna eftersom vi ändå aldrig kommer kunna betala av lånet, och han tror att huspriserna kommer fortsätta uppåt.

• Anonym (Helsingborg)
    Anonym (Mölndal) skrev 2011-02-17 20:47:32 följande:
    Lån på 2.45 milj och huset värderades till 3milj när vi köpte det för 2 år sedan.  Stort lån, enligt mig. Jag tycker att vi ska amortera 50.000/år men mannen vill hellre resa för de pengarna eftersom vi ändå aldrig kommer kunna betala av lånet, och han tror att huspriserna kommer fortsätta uppåt.
    Tycker en kombination verkar bäst.
    Amortera 24.000 och res för 26.000:-
  • Anonym (amortering)
    Anonym (Mölndal) skrev 2011-02-17 20:47:32 följande:
    Lånar man verkligen en massa pengar med tanke att aldrig betala tillbaka? Blir inte någon annan lidande av det sen, om man skulle dö eller gå i konkurs? Jag kan inte sånt här så det skulle vara roligt att veta...
  • Emelie578

Vi har 300.000 i lån (köpte huset för 225' och lånade resten till att borra vatten + byta panel/tak), marknadsvärdet när huset är färdigrenoverat ligger runt 500.000.

Litet hus utanför liten tätort ger ju ett litet inköpspris Flört. Men vi funderar på att låna upp lika mkt till och bygga ut så huset bli dubbelt så stort, 600.000 är ju inte direkt ngt jättelån i sammanhanget med tanke på att vi har två helt ok inkomster. Marknadsvärdet kommer ju att höjas då också.

Svar på tråden Ditt bolån och husvärde??