• Anonym (ekonominyfiken)

Ditt bolån och husvärde??

Blev lite nyfiken på hur ni andra har det med hus/boendelån... Tycker själv att vi har myyyycket i lån och så ska räntorna höjas. Suck.  Läser här på FL att vissa har 500 000 i bolån. Men inser snabbt att vi faktiskt bor i olika städer mm med olika inköpspris och att boendet i sig har ett värde.

Så - hur stort är ditt bolån och vad är ditt boende värt (marknadspris)? 

• Svar på tråden Ditt bolån och husvärde??
  • Anonym

Har lån på 1,7 milj.
    Köpte huset i slutet på förra året för 1,94 så det är väl vad huset är värt. Men vi ska byta tak och kök så vi hoppas det ökar värdet lite. Men framför allt så är det för oss en rimlig boendekostnad att bo här, så då spelar det "ingen roll" vad vi betalade.

Funderar dock också lite på räntans uppgång. Vi har goda marginaler, så det är inte det, men däremot funderar vi på om vi ska binda på 2 år för den räntan som man får betala för 2-årig nu är ju lägre än vad det kommer vara om två år (tror jag). Under den tiden kan vi bygga upp en rejäl räntebuffert. Men har inte riktigt bestämt ännu.

• Anonym (stan)

Bostadsrätt i förort till Sthlm, 10 min till innerstan. Pris: 680 000, renoverar nu för ca 70 000, lån 380 000, värde ca 1,3-1,4 milj.

Bostadsrätt i mindre tätort pendlingsavstånd till Stockholm, renoverat för ca 45 000, pris 1 miljon, lån 400 000, värde ca 1-1,3 milj.

• Anonym (koll)

Har huslån på 810 000. I fjol fick vi huset värderat till 965 000 men sen dess har vi bytt hälften av fönstren och installerat ny finfin trekammarbrunn med fosforfälla, så det kanske har förändrat värdet en smula.

(Bor strax utanför Sundsvall)

• Anonym (finanskris 2.0)

Men TS. Allvarligt. Vill du få en korrekt uppfattning om hur läget ligger till för genomsnittssvensken så är en tråd liknande denna inte det optimala. Här får du förstås bara en massa presentationer av folk som lyckats göra en affär där priset sedan stigit ordentligt. Jag tvivlar på att du får svar som: "Har precis köpt lägenhet innanför tullarna, 5,5 miljoner, full belåning. Hoppas på det bästa och håller tummarna för att priserna inte går ned den närmsta tiden, man vill ju inte göra en förlustaffär".

Men fortsätt klappa er själva på axlarna ni

• Terese f

fast många gör ju klipp?

Lägenhet i södra sthlm, lån på ca 700 000
    Marknadsvärdet ligger på 1,5 milj.

Vi fick ju köpa loss våran eftersom de blev en bostadsrätt, därav vann vi mkt pengar ;)

• Anonym (koll)
    Anonym (finanskris 2.0) skrev 2011-02-18 21:56:10 följande:
    Men TS. Allvarligt. Vill du få en korrekt uppfattning om hur läget ligger till för genomsnittssvensken så är en tråd liknande denna inte det optimala. Här får du förstås bara en massa presentationer av folk som lyckats göra en affär där priset sedan stigit ordentligt. Jag tvivlar på att du får svar som: "Har precis köpt lägenhet innanför tullarna, 5,5 miljoner, full belåning. Hoppas på det bästa och håller tummarna för att priserna inte går ned den närmsta tiden, man vill ju inte göra en förlustaffär".

Men fortsätt klappa er själva på axlarna ni
    Å hur pass överbelånad är du då?
  • Dalton
    Anonym (amortering) skrev 2011-02-18 10:22:10 följande:
    Lånar man verkligen en massa pengar med tanke att aldrig betala tillbaka? Blir inte någon annan lidande av det sen, om man skulle dö eller gå i konkurs? Jag kan inte sånt här så det skulle vara roligt att veta...
    Skulder kan inte ärvas. Och när det gäller bolån brukar banken ha huset somsäkerhet, ingen annan som borgar. går det åt pipan tar banken huset och säljer det.
  • Anonym

Inköpt för 600 000, lån 590 000 (har renoverat endel), värderat till 800 000 i januari 2009, dock ganska unikt objekt så det är svårvärderat.

• fostermamma

Klart man ska vara stolt över sina klipp !

Jag är småbarnsmamma o miljonär pga vår renovering o tillbyggnad :)
    Vi har köpt för 1,3 o värdet är över 6 så jag måste får berätta det för det är otroligt inte skrytsamt :)

• Anonym (finanskris 2.0)
    Anonym (koll) skrev 2011-02-19 10:19:59 följande:
    Å hur pass överbelånad är du då?
    Inte alls. Jag är skuldfri.

Och visst ska man vara stolt över sitt klipp men jag ifrågasätter hur nyanserade svar TS kommer få på frågan.
Svar på tråden Ditt bolån och husvärde??