bebis juli 2011 =)
Vad är skillnaden i pris på Icas och Libero?
Vad är skillnaden i pris på Icas och Libero?
Vi använder Libero men kanske kan vara värt att prova Icas med..
Nu har jag provat fler nappar och den enda som stannar kvar en längre stund är mams 0-2 månaders napp som jag köpte på apoteket..
Ska prova äta mjölkfritt ett par dagar också...hon är inte så missnöjd att det ens är i närheten av kolik men vill att hon ska komma till ro utan bröstet i ansiktet.
Jag ammar också varannan timme, ibland varje halvtimme när gossen är vaken. Jag har en liten milk junkie här hemma ;) vilket gör att jag har stor mjölkproduktion så mjölk finns det gott om alltid :) hur mycket sover era bebisar? Och hur länge brukar era vara vakna emellanåt?
Somnar era vid bröstet, vyssjar ni det eller kan det somna själv?
Läst lite om att lära sina spädisar att somna själv när de är sömniga, men ändå vakna, men själv förstår jag inte hur man ska lyckas med det när man själv har en bebis som oftast börjar skrika då man lagt det ner i vaket tillstånd?
Arbetsmyran jag tror inte du behöver oroa dig ang bajset, det kommer tids nog ska du se och säkert med världens laddning ;)
När Axel är hungrig kan han äta ca 15-20 minuter på varje bröst. Ibland så nöjer han sig bara på ena bröstet och somnar och kan sova 3 timmar innan han vaknar hungrig igen. Men när han har sina skrikperioder så är det oftast pga luft i magen så då är det bara rapa eller prutta/bajsa som gäller och när han blir ängslig sådär brukar han visa väldigt ofta tendenser till att vilja äta för att han tror att mat ska göra så att magontet går över. Ibland luras jag och ger bröstet men inser ganska snabbt att han bara snuttar några minuter och sen släpper och skriker. Det är då det är som jobbigast... Att se hur ont han har i magen och man skumpar, masserar, ändrar ställning hit och dit och försöker flytta på luften och kan inget mer göra. Man vet ju att den kommer tids nog, men det gör ont att se sin lilla lida ibland så länge.
Igår när han vaknade riktigt hungrig så hann jag inte mer än ta upp honom så upptäckte jag att han sög på tummen!!! Nu är det bara fara och köpa alla möjliga olika tuttar och testa, för tumme är ju svårare att vänja av än tutte senare i livet.
Imorgon blir Axel en månad gammal och ikväll fick jag största leendet av honom i vaket tillstånd. Annars har jag bara fått se han dra på smilbanden när han sovit. Det var så mysigt
Han har även börjat fokusera nu och är stark som sjutton i nacken så tittar mycket runt överallt.
Kiira: Vill du bära vitt trots att det inte blir brudklänning? Eller vill du ha någon färg eller så?
Axels dagar ser ut såhär till största del;
06:30 Matdags, är vaken till 8:00, somnar
09:30 Vaknar och äter, gör morgonbestyren, vaken till 12:00, somnar
16:00 Vaknar och äter, stimuleras och får träna nacken osv fram till 18 då han somnar
20:00 Vaknar och äter, brukar oftast bli lite kinkig kvällstid så här brukar det skrikas fram till 21:30 tills han somnar
22:30 Vaknar han igen av att äta inför natten, somnar om igen vid 23:30
03:00 Vaknar och äter, men somnar om ganska omgående efter maten
06:30 Börjar nästa dag igen...
Självklart sker blöjbyten emellanåt också ;)
Såhär ser det ut ganska exakt, kan skilja och förskjutas någon halvtimme hit eller dit
Men sedan finns det undantag då han är vaken 4-5 timmar, skriker och vill äta nästan hela tiden eller som inatt då han sov 5 timmar i sträck!
Det brukar vara sällsynt.
Ts Mamma Vad skönt att det börjar vända för lillan!
Krävande måste ju bara vara förnamnet för en flerbarnsförälder
Hur är det egentligen med det där, blir man piggare eller tröttare?
Ni mammor med fler barn gör ett superjobb 
Usch då! Hoppas det går över fort.. Började själv fundera på om Axel kunde ha fått kolik för när han väl gråter/skriker så kan det hålla på lång stund och det känns som om inget man gör fungerar. Men nu så har jag insett att han sväljer för mycket luft vid amning och trots att han är duktig på rapa och prutta så får han ibland riktig magknip. Jag har därför justerat hans ställning vid amning samt ser till att han tar ett bättre grepp om bröstet för att minska att han sväljer mycket luft. Få se om det hjälper...