Inlägg från: Aannaa |Visa alla inlägg
  • Aannaa

Maj-mammor 2005, del 3

Emilia har sovit jätteba i natt Somnade runt 19.30 o sov ända till 08.20 Wow!
    Alltså, egentligen vet jag inte om hon har vaknat innan dess för hon ligger ju i eget rum, hon brukar nämligen inte skrika när hon vaknar. Hon ligger i sin säng o leker med kudden, fötterna eller annat o babblar lite ibland också... Hon _kan_ ju ha legat vaken ett tag utan att jag har hört henne!?

Idag ska vi på 6-mån kontrollen!!! Vad gör dom på den? Testar barnets utveckling o så eller?

Sen ska jag träna ikväll också Äntligen tar jag tag i det igen!!!

• Aannaa

Håller på o skriver alla kuvert till julkorten nu! Och undrar... är det 'fel' att inte skicka vissa kort med posten? Jag menar, många bor ju här i samma ort och dom kan jag ju gå/åka runt o dela ut... tänkte att man sparar ju en del frimärkspengar!!!
    Eller 'hör det till' att man SKICKAR julkort?

• Aannaa

MoaMajken > jag brukar köpa dom på H&M, ta 3 bet för 2 Tycker dom är bra!!! Men liiite korta i storlekarna (eller hur Dalkulla?) är dom... så jag brukar köpa en stl större...
    Tyckte inte dom var det först, men nu växte ju min minibebis så snabbt så dom blev nästa för små på en gång!!!

• Aannaa

smulan001 > jag framkallar på www.colormailer.com Alla möjliga format o mått!
    Blir kanonbra foton! Tar ca 2 dagar att få dom o frakten kostar bara 29:-. Skickas ändå från Tyskland!
    Men om du ska beställa därifrån så måste du göra nåra särskillda förinställningar annars blir inte färgerna bra etc, säg till så ska jag hjälpa dig med det (orkar inte skriva det nu... )

TACK för alla åsikter om julkorten

• Aannaa

MoaMajken > å vilka fina katter Älskar lussekatter!!!!!!!!!!! Måste nog oxå försöka baka egna, dom på affären (idag) var sååå torra!
    Eller langar du hit nåra kanske?

yodi > min lilla knodd växte jättedåligt i början, men nu är det tvärtom, växer i en rasande takt!
    Vägde 3310 gr vid födseln o var 47 cm lång Nu (6 mån gammal) väger hon 6600 gr o är 64½ cm lång
    Emilia har stl 62 nu, men kan nog ha stl 68 snart i bodys iallafall!

Salsan > jag gick alltid omkring o gungade henne innan när hon skulle 'sövas' på dagtid, men nu när dom är så rörliga så bara sprattlar o vrider hon sig. Så jag började att lägga henne i vagnen, med napp o filt... visst sprattlar hon o grinar hon oftast där också, men hon tröttar ut sig fort o somnar oftast inom 5 min
    På kvällen (läggdax) somnar hon i sin säng med flaskan i mun!

6-mån kollen gick bara bra! *stolt* Hon är då ingen minibebis längre! Växer så det knakar! Hade gått upp 300 gr på bara två veckor, vilket hon hade sist oxå Nu väger hon (6½ mån gammal) 6900 gr!!! Lilla minitjockisen!!!! Hahaha!

Vår BM rekomenderade oss majsvälling nu när hon är lös i magen, vilket säkert beror på att hon var sjuk i förra veckan sa hon! Skönt att veta faktiskt, att inget är 'fel' lixom!

Ang yoghurt så frågade jag henne om det idag. Hon sa att järnupptaget inte hämmas så länge man bara ger yoggi till mellis etc. Däremot, skulle man ge mjölk i flaska till alla måltider etc så är det inte bra att göra det. Då blir det för mkt mjölkprodukter för dom!
    Från 6 mån är det inga problem att ge yoghurt som mellis iaf *skönt*

• Aannaa

MoaMajken > tack tack Men åter igen 'glömde' jag bort att jag har ju börjat ett nytt (sunt) liv
    Fast jag har ju varit o tränat spinning nu i 1 timme...

zetika > nja, Emilia tycker oxå att den är sur, men jag blandar med lite 'burkdessert' t ex drottning eller mango/banan.
    Ang recept på barnmat, kolla här, ca 50 sidor recept
    www.kanalen.org/maj03/barnmat.doc Tar lite tid att ladda, håll ut!

• Aannaa

Alltså jag skulle gärna göra egen mat men är lite orolig att man tar fel mängd av vissa saker o barnet inte får i sig det den ska?!
    Hur vet man HUR mkt som ska va potatis, kött, grönsaker t ex? (står kanske i recepten förståss) Men om man vill göra en egen mix?
    Och hur förvarar man puréerna? Om man har dom i glasburkar så kan man inte frysa in dom eller?
    *vill ha mer tips*
    Jag funderar på att göra en egen ris/fisk puré, kan ju hjälpa mot hennes lösa mage??? Det gör det på hunden iallafall

• Aannaa

fiefje > burkmat från Semper o Nestlé litar jag på till 110% för där genomgår dom ju olika tester o där _vet_ dom ju hur mkt av alla ämnen ett barn bör ha i sig... eller?

*kanske ute o cyklar?*

• Aannaa

ConSon > tänkte bara att glas kan ju 'gå sönder' när det är för kallt??? Har för mig att min ena kompis frös in i glasburkar, men fyllde dom inte ända upp, för att dom inte skulle explodera... men om jag inte fyller en burk så kommer hon ju inte bli mätt... Får kanske använda de större dessertburkarna?!

Emilia gillar oxå köpta burkar mer än min puré... alltså den jag började göra själv vid 4 mån...

• Aannaa

Äsch jag tänker som så... barn har käkat burkmat OCH vanlig mat i alla herrans år o överlevt lika bra vilket man än gett till dom
    Huvudsaken dom mår bra!

Svar på tråden Maj-mammor 2005, del 3