• Kattdamen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nu gör jag kanelbullar, lchf-stil.

• Kattdamen
    Dissan skrev 2011-08-20 10:03:22 följande:
    Kan ni rekomendera ngt annat sötningsmedel än sucrin, finns inte i ngn av våra affärer och jag vill göra bountys i helgen...
    Har du tittat på hälsokostaffären?
  • Kattdamen
    Dissan skrev 2011-08-21 17:42:55 följande:
    Det kan jag absolut förstå men på rednose lät det som om alla har med sig egen mat och jag har aldrig hört talas om en fsk som inte erbjuder lunch till barmen...
    Hon kanske inte bor i Sverige? Vad vet jag.
  • Kattdamen

Åh, förresten. Kanelbullarna jag gjorde, jag hade köpt bakerix och bakat på. De blev goda, smakar nästan som vanligt. Fast jag gillar inte sukrinet, nästa gång kommer jag nog göra på florsukrin.

• Kattdamen
    Golddigga skrev 2011-08-29 19:06:11 följande:
    Oj oj oj vilka underbara pannkakor jag gjorde idag!!! Och jag kan garantera att dom smakar som "vanliga" pannkakor.

4ägg
    2dl mjölk
    2dl vispgrädde
    2msk fiberhusk
    Salt
    Smör 50g

Blanda allt med handvisp och låt stå en stund så den får svälla, annars blir det svårt att vända dom.

Servera med mosade bär och lättvispad grädde.

Mums!!
    Och du blir hård i magen.
  • Kattdamen
    Jonas48 skrev 2011-09-02 14:21:44 följande:
    Rundlagd, medelålders (även om det är svårt att erkänna) pappa tänkte börja ett nytt liv (igen !!!)
    Det här med LCHF låter intressant, är det verkligen "så enkelt" som det låter eller är där några dolda
    fällor som man som nybörjare lätt ramlar ner i ?
    För mig låter det annars som det där med sockret (dvs godis) är det största hindret, hur fungerar det förresten med en sak som Cola Light är det tillåtet ?
    Hoppas att det är ok att jag slänger ut lite frågor så här.
    Ha nu en god helg allihopa.
    /Jonas
    PS. Tack Linda för alla länktipsen
    Håll upp med colan ett tag. Till slut kommer du troligtvis inte ens tycka om den. Jag älskade pepsi max innan, jag tål inte smaken numera.
  • Kattdamen
    Maruid skrev 2011-09-30 11:02:31 följande:
    Jag undrade bara när du skriver 2 liter grädde. Menar du paketen med skruvkork som har lite bättre hållbarhet? De innehåller nämligen karragenan som inte är vidare bra för kroppen. Det är till och med så pass farligt att man inte bör ge det till barn. Efter att ha läst om detta gav jag upp all skruvkorksgrädde och gick över till gamla paketer igen trots att man då får köpa oftare. Jag kanske är överdrivet nojjig men när man läser att det är ett ämne som möjligtvis ligger bakom cancerfall och fosterskador, då känner jag mig mindre sugen.
    Arlas med skruvkork är bara grädde. Även Willys egen.
  • Kattdamen
    Maruid skrev 2011-09-30 13:36:45 följande:
    Hmm, jag kollade precis på Arlas hemsida och såg att alla deras sorters grädde som har skruvkork och längre hållbarhet innehåller faktiskt karragenan.

Sedan finns det ju paket med skruvkork som bara sju dagars hållbarhet men det var inte dessa jag syftade på.
    Aha, det skulle vara längre hållbarhet på dem också? Om man använder så lite grädde är det väl bättre att köpa småförpackningar.
  • Kattdamen
    linelullan skrev 2011-11-16 17:24:02 följande:
    jag har haft en dålig period nu och ett återfall i mitt sockerberoende. Men nu är jag på väg tillbaka. 
    Brödet som Klyven tipsade om ser väldigt gott ut. Är så trött på LCHF bröd som man gör som bara smakar ägg!
    Funderar på att testa det brödet. eller är det någon som har tips på recept på bröd (förutom frökex) som inte smakar ägg?
    Jag tycker att de jag har bakat med enbart ett ägg i inte smakar så mycket ägg.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**